مقاله هویت یابی در دانشگاه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله هویت یابی در دانشگاه

تعداد صفحات:۹۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نیروی انسانی برای اقتصاد کشور و رشد تعالی جامعه از مهمترین عناصر است.) ساخاروپرس وینسرن[۱]، ۱۹۸۵به نقل ازتسلیمی۱۳۷۸)

ارزش یک انسان مولد بیشتر از ارزش دستگاههای تولیدی فیزیکی است . زیرا انسان مولد و با هویت می تواند ده ها دستگاه تولیدی را هدایت نماید (آدم اسمیت،[۲] ۱۹۷۷به نقل ازغرایی۱۳۸۲).

دانشگاهها رسالت تربیت  وآماده سازی انسان های مولد متخصص و متعهد را به عهده گرفته اند . محیط دانشگاهی باعث می شود تعامل و کنش متقابل بین فردو محیط اجتماعی بسیار تاکید شود(اریکسون ۱۹۶۸)دانشگاه برای گروهی از نوجوانان ،به عنوان یک بافت آموزشی کنش هایی را ایجاد نموده و پلی است میان نوجوانی و ورود به دنیای بزرگسالی (برزنسکی وآدافر،[۳] ۱۹۹۰)

دردورۀ انتقال به زندگی بزرگسالی و مواجه شدن با فرایند هویت یابی ، فرد با چالش های مواجه شده که باعث می شود نوجوانان آشفتگی های قابل توجهی را تجربه نماید که گاهی با در هم شکستن فرایند بهنجار تحول ، اختلالات هویتی را ایجاد می نمایند. نوجوانان این آشفتگی ها را در واکنش تنوعی از جریانات هویتی نظیر اهداف بلند مدت ، انتخاب شغل ، روابط دوستانه جهت گیری جنسی – همانند سازی های رفتاری و مذهبی ، نظام های ارزشی و اخلاقی و تعهدات گروهی دانسته اند که در محیطهای دانشگاهی با تمامی آنها مواجه و درگیر هستند (برمن[۴] – مونت گوری[۵]-کرنیتر،۲۰۰۴به نقل ازفلاح ،۱۳۸۸).

مطالعات بسیاری در خصوص بی هویتی قشر عظیمی از جوانان انجام شده است . در مطالعه روی جوانان کشور آمریکا نشان داد در بسیاری از دانشگاه های آمریکا جوانان دچار بی هویتی، بی حجابی، بزهکاری، و اعتیاد شده اند و نیمی از جامعه مورد مطالعه دچار فقر هویت هستند. بحران هویت جوانان اکثر جوامع توسعه یافته را فراگرفته است.( اریکسون، ۱۹۶۶).

رشد صنعتی، آزادیهای بیش از حد، واندیشه های مدرن نتوانسته است در شکل گیری هویت مناسب جوانان کمک نماید. بی اعتقادی جوانان به اصول اخلاقی و چهارچوبهای رفتاری در میان خانواده ها، احترام متقابل پدر و مادر و همچنین احترام به معلم و استاد، رعایت نظم و انظباط اداری بیش از بیش، اندیشمندان علوم اجتماعی را نگران کرده است (ضیاء ، ۱۳۸۴).

بی هویتی یا تزلزل هویت فرهنگی کنونی ما، که منجر به از خود بیگانگی و بی تفاوتی به سرنوشت خود بویژه در میان نسل جوان تحصیل کرده که آینده سازان کشور وجهان می باشند، باعث دل نگرانی های بسیاری از مسئولین شده است. یکی دیگر از دل نگرانیها گسست نسل هاست . دورشدن تدریجی دو یا سه نسل از یکدیگر از حیث جغرافیایی، عاطفی ، فکری و ارزشی ، وضعیت جدیدی را ایجاد می کند که اصطلاحاً گست نسل ها نامیده می شود. در این وضعیت غالباً نوجوانان می کوشند تا آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ جدا کنند و اغلب در این راه به گردن کشی و طغیانگری می پردازند.(شرفی،۱۳۸۰)

تاخت و تاز استعمارگران خصوصاً غربی و آمریکایی زبان و قلم غرب زده و شرق زده آگاهانه یاناآگاهانه در کتابهای درسی و حتی بعضی اساتید باعث شده تا از بسیاری از دانش بومی ، سنت ها و فرهنگهای ایرانی، واسلامی غافل شده(ملک شاهی،۱۳۸۷)اساسی ترین تکلیف در زندگی، از نوزادی وکودکی تانوجوانی وبزرگسالی، آگاهی وپذیرش خودمی باشد. به این معناکه فرد در تلاش است تا احساسی از هویت خود کسب نموده وکیستی خودرا در یابد. هیون[۶] (۱۹۹۴) به عنوان فردی که در توسعه دانش بشری از مفهوم هویت نقش بسزایی داشته است ، هویت را بصورت یک احساس نسبتاً پایدار از بیگانگی خود تعریف می کند ، یعنی علی رغم تغییر رفتارها، افکار و احساسات ، برداشت یک فرد ازخود همواره مشابه است .

برخی از محققین، مدرسه را به عنوا ن نهاد اصلی شکل گیری هویت معرفی کرده اند .نقش مدرسه را در ساختن هویت های اجتماعی وفرهنگی بسیار موثر می داند چون نوجوانان بخش اعظم وقت خود رادر محیط مدرسه می گذرانند عوامل مختلفی از جمله معلم، مدیر، دوستان، برنامه درسی ، مربی می تواند به طور جدی در شکل گیری انواع هویت جوانان تأثیر گذارد ( اریکسون ،۱۹۶۶به نقل ازجعفری نورآبادی )

برخی دیگر از محققین مانندنیلی احمد آبادی ، جبل آملی (۱۳۸۲)، بر رسانه تاکید دارند. از دید آنها، جوانان وقت زیادی را روزانه با تلویزیون ،رادیوو انواع رسانه های دیداری و شنیداری می گذارانند . اوقات فراغت جوانان با اینگونه وسایل پر می شود در نتیجه در شکل گیری هویت جوانان تأثیر دارند.

هیون (۱۹۹۴) در تحقیقی که روی تعدادی از جوانان دانشگاهها انجام داده است، محیط دانشگاه، برنامه های درسی دانشگاهها و اساتید را به عنوان عوامل مهم در شکل دهی مهارت های اجتماعی و باورهای دینی و تعالیم فلسفی معرفی کرده است.

از دیدگاه روان شناسان و محققان علوم اجتماعی ، سنین ۱۸ تا ۲۲ مهمترین و حساس ترین سنین شکل گیری هویت انسان است . از نظر فرانک و همکاران[۷] (۱۹۸۸) به نقل ازفاتحی (۱۳۷۸)سنین ۲۴-۲۸ سال ثبت هویت است .دانشجویانی که در سنین بالاتر وارد دانشگاه می شوند آسانتر موفق به کسب هویت می گردند (آچر۹۸۱۹).

پیشرفت عمده در شکل گیری هویت ، معمولاً در طول سالهای تحصیل در دانشگاه رخ می دهد و این به دلیل تنوع محرکات فکری و اجتماعی است که فرد در طول این سالها با آن مواجه است (هیون، ۱۹۹۴).

هویت وحدتی است که بین سه سیستم زیستی، اجتماعی و روانی به وجود می آید و بدان وسیله نوجوان می داند که کیست، چه می خواهد به چه جامعه و فرهنگی تعلق دارد و اهداف آینده اش را به خوبی می شناسد. در صورتی که چنین وحدتی حاصل نشود، نوجوان دچار پریشانی می گردد و به اختلالات رفتاری و روانی گوناگون گرفتار می آید (اریکسون،۱۹۶۸).

 

واژه های کلیدی:هویت، انواع هویت، عوامل موثر در شکل گیری هویت، مراحل شکل گیری هویت، هویت یابی جوانان، شکل گیری هویت دانشگاهی

 فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۹
اهمیت شناسایی هویت ۱۱
هویت ۱۲
سبک های هویت ۱۳
ابعاد هویت ۱۵
انواع هویت ۱۶
۱-هویت فردی ۱۶
۲-هویت اجتماعی ۱۷
۳-هویت شغلی و حرفه ای ۱۹
۴-هویت سیاسی ۲۲
۵-هویت مذهبی ۲۳
۶-هویت فرهنگی ۲۵
۷-هویت ملی ۲۸
۸-هویت خانوادگی ۳۱
عوامل موثر در شکل گیری هویت ۳۳
۱–رشد شناختی ۳۳
۲- نهاد خانواده ۳۵
۳- نهاد آموزشی ۳۷
۴- رفتار نوجوانان ۳۹
۵- گروه همسالان ۴۲
۶- عوامل اجتماعی ـ فرهنگی ۴۳
۷- ترتیب تولد و فاصله سنی فرزندان در خانواده ۴۶
۸- تاثیر رسانه ها بر شکل گیری هویت ۴۶
مراحل شکل گیری هویت ۴۹
بنیان های هویتی ۴۹
نظریه رشد روانی ، اجتماعی اریسکون ۵۱
دیدگاه لووینگر ۵۴
-روند هویت یابی در نوجوانی و جوانی ۵۵
نظریه های هویت یابی ۵۵
هویت یابی جوانان ۵۶
وقفه هویت یابی ۵۹
تعلیق ۵۹
پراکندگی هویت ۵۹
انواع هویت یابی نوجوان ۶۰
بحران هویت ۶۰
پیشینه تاریخی ۶۱
شکل گیری احساس هویت ۶۳
تأثیر بحران هویت بر نوجوانان ۶۳
هویت وجنسیت ۶۵
شکل گیری هویت وجنسیت ۶۶
دانشگاه و شکل گیری هویت دانشجویی ۶۷
شکل گیری هویت دانشگاهی ۶۸
شکل گیری هویت ورشته های تحصیلی ۶۹
نقش دانشگاه در تربیت هویت جوانان ۷۰
سیما ومحتوای دانشگاه ۷۱
منزلت و قداست دانشگاه ۷۲
دانشگاه جایگاه آموزش و پژوهش ۷۲
نقش دانشگاه در حل بحرانهای فرهنگی و اجتماعی ۷۳
ساختار دانشگاه ۷۳
هویت یابی در دانشگاه ۷۵
نظریاتی در مورد زمینه شکل گیری هویت و بحران هویت جوانان و نوجوانان ۷۵
۱-نظریه کور تینیز ۷۵
۲ ـ نظریه آدافر ۷۶
۳ ـ نظریه کوته ۷۶
۴ ـ نظریه استانلی هال ۷۸
۵ ــ نظریه اتورانک ۷۹
۶ ـ نظریه بلوزا ۷۹
۷ ـ نظریه والون ۷۹
۸ ـ نظریه اشبرانگر ۸۰
۹ ـ نظریه مارسیا ۸۰
۱۰ ـ نظریه اریکسون ۸۱
نتیجه گیری ۸۳
منابع و مآخذ ۸۴

 منابع

جنکیتر، ریچارد، ترجمه یاراحمدی،تورج (۱۳۸۱). هویت اجتماعی، تهران؛ انتشارات شیرازه

آخوندی،محمد باقر(۱۳۷۷).بررسی هویت ملی ومذهبی جوانان شهری وتاثیر روابط اجتماعی برآن،پایان نامه ارشد،دانشگاه فردوسی مشهد،دانشکده ادبیات

اکبرزاده،نسرین(۱۳۷۶)تحول شناختی ومساله شکل گیری هویت.مجله روان شناختی شماره ۳

شرفی،محمدرضا (۱۳۸۲). گسست نسل ها، در مجموعه مقالات. به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران. جهاد دانشگاهی

شرفی،محمدرضا (۱۳۸۳). پارادوکس هویت در ایران، تقابل لیبرالیسم و اسلام، در مجموعه مقالات هویت در ایران. به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی، جهاد دانشگاهی

شرفی،محمدرضا (۱۳۸۵). بحران هویت فرهنگی در ایران وپیامدهای آن، مجله روانشناسی و علوم تربیتی شماره ۳ و ۴

شعاری نژاد،محمد (۱۳۷۲). روانشناسی رشد، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ دهم

جعفری نورآبادی،رضا (۱۳۸۲). جوانان و بحران هویت. نشریه اعتماد

جلیلی وند،فرناز (۱۳۸۲) . بررسی رابطه عملکرد خانواده و هویت یابی شغلی دختران سال سوم دبیرستانهای تهران، رساله کارشناسی ارشد.

منادی،مرتضی (۱۳۸۸). شیوه های فرزند پروری و شخصیت فرهنگی و اجتماعی جوانان، پایگاه اطلاع رسانی انسان شناسی و فرهنگ

موریس،دبس، مراحل تربیت (۱۳۷۲). روانشناسی نوجوانان و جوانان ترجمه احمد احمدی

میرفخرایی،نژا (۱۳۸۵). زبان، رسانه و بازنمایی هویت. پژوهش و سنجش

نظری پور،محمدتقی، عمادی،سید جواد (۱۳۸۷). بررسی راهکار دین در حل بحران هویت در دوران جوانی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره ۲۷ و ۲۸، اردیبهشت ۱۳۸۸

ولایتی،علی اکبر و ناظمی،پوری (۱۳۸۶). تاریخ علم هویت و شناسنامه ملتها. تهران: نشریه جام جم

تاسی کلامی،احد (۱۳۸۱). عوامل گسترش تفکرات مذهبی در میان اقشار دانشگاهی، روزنامه ایران، بهار ۸۱

جمیز دبلیو،وند رزندن، ترجمه گنجی،حمزه (۱۳۷۶). روانشناسی رشد ۱ و ۲، تهران: موسسه انتشارات بعثت

آدامز،ریان،کتینک(۲۰۰۰).بررسی تاثیر محیط دانشگاه برروی شکل گیری هویت و”قدرت من”

ابوالحسنی،سید رحیم (۱۳۸۶). مولفه های هویت ملی با رویکردی پژوهشی فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره ۳۸، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۷، صفحات ۲۲-۱٫

اجلال،مریم (۱۳۸۴). درآمدی بر فرهنگ و هویت ایرانی، تهران، موسسه مطالعات ملی،تمدن ایرانی

احدی، حسن- عیسی مراد،ابوالقاسم (۱۳۸۷). رشد اجتماعی و اختلالات روانی- اجتماعی نوجوانان ایرانی، مجله نورپرتال ۲۰۰۷

احمدوند، رضا (۱۳۸۲). طراحی مدل ساختاری هویت یابی در جوانان با تاکید بر مولفه های شناختی، مجله اندیشه های نوین تربیتی، شماره ۵۶٫

 مقدمه

هویت شخصیت انسانی است ، هویت به معنای شکل گیری رفتار انسان در ارتباط با خود و جامعه است . خانواده – مدرسه – دانشگاه – محیط کار همگی در شکل گیری هویت انسان تأثیر دارند. هرقدر هویت انسان مشخص تر باشد نقش او در جامعه معین تر می گردد (اریکسون ۱۳۶۶). با ورود روز افزون جوانان به دانشگاهها در شرایط فعلی که ۷۰۰/۳ میلیون نفر از جوانان وارد دانشگاه شده اند نقش دانشگاهها در شکل گیری هویت جوانان اهمیت بیشتری پیدا کرده است . دانشگاه مبدا همه تحولات است . این بدان معناست که دانشگاه می تواند نقش تحول آفرینی رادر جامعه ایجاد کند . از این رو سازو کارها باید بگونه ای باشد که دانشگاه در عرصه تعمیم سازی و تصمیم گیری کشور احساس حضور و مسؤلیت پیدا کند (وصیتنامه امام خمینی (ره)بند چهارم).

آرچر[۱](۱۹۸۹)طی تحقیقاتی دربارۀ تأثیرات دانشگاه بر شکل گیری هویت می گوید تحصیلات دانشگاهی کاوش بیشتر برمی انگیزد ، نوجوانان را با انتخاب های شغلی و سبک های تازه زندگی مواجه می سازد . اغلب نوجوانانی که بعد از دبیرستان مشغول کار می شوند زودترازنوجوانانی که درگیر تحصیلات  عالی می شوند می توانند خود را توصیف کنند . مساله هویت از موضوعات مهم و چالش برانگیزی است که نه تنها تک تک افراد در دوران حیات خود با آن مواجه می شوند بلکه از جمله موضوعاتی است که طیف وسیعی از متفکران به نحوی با آن درگیرند . صورت مساله هویت و ضمائم مربوط به آن همواره در کانون توجه علوم مختلفی همچون جامعه شناسی ، فلسفه ، روان شناسی و . . . قرار گرفته است .

موضوع هویت با ورود به دنیای مدرن و سر برآوردن هویتهای تازه و خدشه دار شدن هویت های پیشین مورد توجه اندیشمندان در حوزه های مختلف قرار گرفت ظهور پست مدرنیسم که به شدت تکثرگرا چند پاره و نسبت گراست و جریان جهانی شدن و گذشتن از مرزهای سیاسی و فرهنگی اقتصادی شتاب گرفتن تغییرات رخداد انقلاب الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی و شبکه ای در عصر حاضر مزید بر علت شد . و هویت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ( اکبرزاده نسرین ، ۱۳۷۶ ) .

امروزه مساله غامض و پیچیده هویت یکی از مشغله ها و دغدغه های فکری بسیاری از متفکران دینی سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی دولتمردان و هنرمندان شده است چالشهای هویتی امروزه سرنوشت سازند هویت پیش شرط هر نوع عمل به ویژه عمل اجتماع هر شرط لازم توسعه است داشتن یک هویت مشخص و مستقل برای افراد یک کشور به ویژه جوانان و نوجوان نه تنها عنصر اصلی زندگی افراد تلقی می شود بلکه به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنی می دهد و آن را از پویایی خاصی برخوردار می نماید شرط اصلی رسیدن به توسعه پایدار در یک کشور تربیت نیروی انسانی کارآمد با هویت با گرایش های لازم فرهنگی ،فردی و اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی ، شغلی می باشند ( نوچه، فلاح رستم ۱۳۸۳) .

اهمیت شناسایی هویت

ارزش و جایگاه بحث «هویت» بی نیاز از ارائه دلیل است و لیکن به ذکر مواردی اکتفا می­شود. بر اساس قاعده عقلی در تعریف «الاشیاء باضدادها» یعنی «هرچیزی با ضدش شناخته می­شود». کافی است توجهی به آثار، پیامدها و نتیجه ناگوار «فقدان هویت» داشته باشیم و از عمق رنج و دردی که جوانان بی هویت احساس می کنند، آگاه شویم ،همچنین بخش قابل توجهی از افسردگی­ها، احساس پوچی و درون تهی شدن­ها و روزمرگی­ها نتیجه بی هویتی است (عمادی، نظرپور، ۱۳۸۷).

ضرورت شناسایی و بحث از هویت در این است که داشتن تعریفی از خود، اولین قدم نه تنها در ایفای نقش بلکه از مقدمات انسان بودن است. از ابتدای ظهور انسان بر کره خاکی، انسان مرتب از کیستی و چیستی خود پرسیده است. اگر تکلیف مقوله هویت در میان یک گروه یا یک ملت معلوم باشد و در خصوص حد و حدود آن اجماع نظری کلی حاصل شود، اولاً تک تک افراد احساس اعتماد به نفس می­کنند و ثانیاً جامعه و گروه­ها به طور کلی، جهت و هدف خود را مشخص می­بینند. ضرورت بحث از هویت به شرایط فعلی جهانی بر می­گردد که در آن زندگی می­کنیم. جهان در عصر یک تمدن/چند فرهنگ است و جهانی است که اصلاً میدان بروز هویت­های متفاوت را ممکن می­کند (اجلال، ۱۳۸۴)

 هویت

هویت در فرهنگ یعنی:

۱ ـ ذات باری تعالی

۲ ـ هستی ، وجود

۳ ـ آنچه موجب تعاریف شناسایی شخصیت باشد

۴ ـ حقیقت جزییه یعنی هر گاه ماهیت با تشخیص ، لحاظ و نظریه های هویت[۲] و اعتبار شود هویت گویند (فرهنگ معین ص ۵۲۲۸).

هویت یک مفهوم خویشتن است و این اولین قدم در راه فهم نظربی نظیر بروزنسکی[۳] است که معتقدند هویت ساختاری ذهنی مرکب از اصول ، فرضیات و سازه هایی مرتبط با خود حال تعامل با محیط می باشد . هویت مجموعه ای از معانی است که فرد برای تعریف خود به کار می گیرد ( رهنما و عبدالملکی، ۱۳۸۷ )

هویت یک سازه و ساختار روانی ـ اجتماعی است که باعث انتراق و جدایی فرد از سایرین می باشد به اعتقاد گلاسر هویت با شخصیت مترادف است گلاسر معتقد بود که برای هر فردی یک هویت منظور است و آن تصور فرد از خویشتن است.( قائمی ،۱۳۸۸)

هویت نتیجه سنتز و ترکیب تجربیات فردی از خود ، ادراک دیگران از فرد و چگونگی تجلی و ظهور را برای دیگران است . (اریکسون[۴] ۱۹۵۹ ) در تعریف ماریس[۵] ( ۶۷ ـ ۱۹۶۶ ) هویت اساس رفتارهای قابل مشاهده اجتماعی تعریف شده است  وی معتقد است هویت یک ساختار خود است یک سازمان پویا و خود ساخته درونی از آرزوها ، مهارتها ، عقاید و تاریخچه فردی است . به عقیده مارسیا زمانی که هویت تشکیل می شود الگوی فرد قوی تر و مستحکم تر از قبل شده است

راپادیورت[۶] ، مارسیا و دیگران، (۱۹۸۴ )به نقل از دانشور،(۱۳۷۹)جستجوی هویت را یک کار دائم می دانند و از زمانی که نوجوان متوجه قیافه خود در آینه می شود از خود می پرسد “من چه کسی هستم ؟ “آغاز می شود هر چند او هنوز پاسخی برای این سوال ندارد ولی می داند که چه نباید باشد . اما در عین حال او از هیچکس نبودن هراس دارد، سرکشی و نافرمانی او نشانه مبارزه با والدین نیست بلکه تلاش و کشمکش او برای یافتن هویت خویش است .

 

[۱] Archair

[۲] Identity theories

۳Brousensky

۴ Rapadiort

۱ Ericson

[۵] Marris

۳Rapa dioret

[۱] Sakharopers Winsern

[۲] Adam Smith

۴ Brousensky and Adapher

[۴] Berman

[۵] Mont Gory

[۶] Hione

[۷] Frank and Colleagues

 

110,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکرد وضعیت های هویت
  • مقاله هویت معنوی و رویکردهای آن
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • مقاله هویت دینی و ابعاد آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.