مقاله رابطه ی سلامت اجتماعی با سبک‌های هویت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رابطه ی سلامت اجتماعی با سبک‌های هویت

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مشخص بودن هویت یکی از مهمترین عوامل در روشن بود هدفمندی زندگی انسان است. فردی که در پرسش و پاسخ‌های مربوط به فرآیند هویت خویش درست عمل کرده است، دارای یک هویت شکل یافته است و با استناد به این هویت شکل گرفته است که مسیرهای مختلف زندگی خویش را تعیین می‌کند و در هنگام برخورد با مشکلات و فشارها، می‌تواند راه‌حلی مناسب یابد در یک جامعه هنگامی که افراد به هویت یافتگی موفق رسیده­ اند از یک سو یاری دهنده ­ی آن­ها در برخورد چالش‌ها و تصمیم‌گیرهای درست است از سوی دیگر سبب  کاهش مشکلات  روحی و روانی آن­ها نیز هست  و در کل  زمینه‌ساز و پیش­نیاز سلامت اجتماعی فرد را تضمین می‌کند.

در واقع می‌توان به جرات گفت سلامت فردی پایه و بنیان سلامت اجتماعی است از آن جا که سلامت فردی از اساسی­ ترین بنیان تربیتی یعنی خانواده، تا محیط رشد و تغیرات بیولوژیکی و  شخصیت فرد….تاثیر می­پذیرد. یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سلامت اجتماعی، نوع شکل­گیری شخصیت فرد یا به عبارتی کسب هویت فردی است که از اوائل نوجوانی  با تغیرات جسمانی و شناختی ظاهر می­شود و اگر در مسیر صحیح پیش برود تا اوائل جوانی تقریبا هویت فرد تثبیت می­شود.

 

واژه های کلیدی: هویت، سبک های هویت، سلامت اجتماعی،نظریه اریکسون

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
سلامت ۱۰
سلامت اجتماعی ۱۱
انسجام اجتماعی ۱۴
پذیرش اجتماعی ۱۴
مشارکت اجتماعی ۱۴
انطباق اجتماعی ۱۵
شکوفایی اجتماعی ۱۵
هویت ۱۵
۱٫ اریکسون ۱۷
۲٫ مارسیا : وضعیت‌های هویت ۱۹
هویت موفق ۲۱
هویت گم گشته/ آشفته ۲۲
هویت زودرس ۲۲
هویت دیر رس ۲۳
۳٫ برزونسکی : مدل‌های سبک هویت ۲۴
هویت اطلاعاتی ۲۵
هویت هنجاری ۲۶
سبک هویت سردرگم/ اجتنابی ۲۶
هویت موفق ۲۷
رابطه ی سلامت اجتماعی با سبک‌های هویت ۲۷
پیشینه ی مربوط به سلامت اجتماعی ۳۱
پیشینه‌ ی مربوط به سبک‌های هویت. ۳۲
نتیجه گیری ۳۴
منابع ۳۶

منابع

.صبوری، سعید.(۱۳۹۰). بررسی میزان سلامت اجتماعی در بین کارمندان آموزش و پرورش  تهران.  پایان­نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور تهران.

.صفری، آسیه.(۱۳۸۸). بررسی رابطه بین سبک­های هویت با خود کارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دوره کارشناسی دانشجویان تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.

.کیینز، کری.ال.ام. شاپیرو، آرام­دی.(۱۳۸۶). سلامت اجتماعی در ایالات متحده یک همه­گیر شناسی توصیفی. ترجمه­ی حسینی. انتشارات دانشگاه شیکاکو.۱۹۹۸

.گنجی، حمزه (۱۳۸۵). بهداشت روانی. تهران: نشر ارسباران.

.گنجی، کامران. نوابخش، مهرداد. ذبیحی، رزیتا.(۱۳۹۰). رابطه سبک­های هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی در دانش­آموزان پیش­دانشگاهی در ریاضیات. فصلنامه­ی روانشناسی تربیتی. سال هفتم. شماره­ی ۲۲٫ ۹۵-۱۲۴٫

.لطف آبای،حسین (۱۳۸۴). روانشناسی رشد نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سمت.

.عبدالله تبار، هادی. کلدی، علیرضا. محققی، سید حسن. فروزان، آمنه. صالحی، مسعود.(۱۳۷۸). بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره­ی ۳۰و ۳۱٫ ۱۷۱-۱۸۹٫

.عبدی،  بهشته. (۱۳۸۰). بررسی رابطه بین نقش های جنسیتی . وضعیت های هویت شغلی با ترس از موفقیت دانشجویا دختر و پسر سال چهارم رشته های فنی و مهندسی داشگاهای دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد داشگاه تربیت معلم تهران.

.پاشا، غلامرضا. گل­شکوه، فرزانه.(۱۳۸۲). رابطه بین اکتساب هویت و بهداشت روانی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. مجله­ی علوم تربیتی( ویژه­نامه هویت)دانشگاه فردوسی مشهد.  دوره­ی۴٫ شماره­ی ۱٫ ۳۵۵ – ۳۷۳٫

مقدمه

از مباحث مهم در دوره­ی نوجوانی شکل‌گیری هویت[۱] است. رسیدن به یک هویت منسجم پیش نیاز رشد بهینه­ی فرد در تمام دوران زندگی است و نرسیدن به چنین هویتی می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های روانی – اجتماعی بسیار باشد. هویت زمینه سازِ اساس شخصیت در بزرگسالی را نشان می‎دهد. در صورتی که پایه­ی آن قوی باشد یک هویت فردی محکم حاصل می‌شود در غیر این صورت نتیجه آن چیزی است که اریکسون آن را هویت گم گشته می‌نامد وی شکل­گیری هویت را برای آماده کردن نوجوان به عنوان فردی آماده انجام تکلیف در بزرگسالی، لازم می‌داند (برک[۲]، ترجمه‌ی سید محمدی، ۱۳۸۲). ناکامی در دستیابی به هویت، به عدم صمیمیت یا فاصله­گذاری منجر می‌شود. فاصله گذاری، به آمادگی برای فاصله گرفتن از مردم و موقعیت­هایی که ممکن است هویت فرد را نقض کند، اطلاق می­شود. بنابراین حل موفقیت­آمیز مباحث هویت نه تنها برای سلامت فرد مهم است بلکه برای روابط نیز دارای اهمیت است (شوارتز[۳]، ۲۰۰۱).

محققان بسیاری سعی بر آن داشته‌اند تا به بررسی دقیق سازه هویت و پیامد آن بر زندگی فرد بپردازند. از جمله­ی این محققان اریکسون[۴] است. مفهوم هویت برای اولین بار از مکتب روانکاوی و از سوی اریکسون (۱۹۶۵) مطرح شد وی شکل‌گیری هویت را تکلیف اساسی دور­ی نوجوانی می‌داند. اریکسون اولین فردی بود که چارچوبی برای فهم فرایند شکل‌گیری هویت ارائه داد. اریکسون شکل‌گیری هویت فردی را نشانه­ای از سازگاری و تعادل در این دوره یاد می‌کند. چنان چه هویت نوجوان در طی زمان و تجربیات حاصل از برخورد اجتماعی درست شکل گیرد سلامت روانی نوجوان تضمین می‌شود (اریکسون، ۱۹۶۸).

مارسیا[۱](۱۹۶۶) نیز بر اساس نظریه­ ی اریکسون در این رابطه به ارائه پایگاه‌های هویت با توجه به دو بعد کاوشگری و تعهد در نوجوانان پرداخته است. وی بر اساس نظریه­ ی اریکسون، ۲ مفهوم اساسی” اکتساب و تعهد ” را برای رشد هویت مطرح می‌کند و چهار وضعیت هویت را مطرح می­کند که عبارتند از:

۱- هویت موفق[۲] ۲- هویت سردرگم[۳] ۳- هویت دیررس [۴]۴- هویت زودرس[۵].

سلامت

« سلامت[۱] بنیادی­ترین‌ عنوانی است که حیات انسان به آن استوار است. سلامت به عنوان مفهوم اساسی در زندگی انسان، از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده است. انسان برای رسیدن به آن، همه ی امکانات و نیروهای خود را بسیج کرده است. اما هر گاه سخنی از آن به میان آمده بیشتر بُعد جسمانی آن به ذهن می­آید. در چند دهه­ی اخیر بُعد روانی آن نیز مطرح شده است و بُعداجتماعی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سازمان جهانی[۲] در راستای تامین سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی اعضاء جامعه بر این نکته تاکید دارد که هیج کدام از ابعاد سلامتی بر دیگر ابعاد آن برتری ندارد، رشد و تعالی جامعه در گرو تندرستی آن جامعه است و شناسایی عوامل تعین‌کننده و مرتبط با آن در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطوح خرد و کلان جامعه از دیدگاه سه بُعد جسمی، روانی و اجتماعی از مسائل هر کشوری محسوب می­شود» (مرندی، ۱۳۸۵: ۲۰). منشور اوتاوا علاوه برشمردن سلامت به عنوان حق انسانی، پیش‌شرط‌هایی جهت تحقق سلامت نیز ارائه داده است. پذیرش این شرط‌ها روابطی محکم میان شرایط اقتصادی و اجتماعی، محیط فیزیکی، شیوه‌های زندگی فردی و سلامت را به وجود می‌آورد (سجادی و صدرالسادات، ۱۳۸۴).

 

[۱] . Health

[۲] . World Health Organization

[۱]. Marasi

[۲]. Identity achievement

[۳] .Identity diffusion

[۴] . Identity moratorium

[۵] .Identity foreclosure

[۱] . Identity

[۲]. Berk

[۳] .Schwartz

[۴] . Erikson

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکرد وضعیت های هویت
  • مقاله هویت یابی در دانشگاه
  • مقاله هویت معنوی و رویکردهای آن
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.