مقاله کیفیت زندگی کاری و ضرورتها و اهداف برنامه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله کیفیت زندگی کاری و ضرورتها و اهداف برنامه های آن

تعداد صفحات: ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کیفیت زندگی کاری از جمله مباحث مهمی است که در جهان امروز بخش عظیمی از وقت و بودجه و توجه صاحب نظران را به خود اختصاص داده است. توجهی که اکنون به کیفیت زندگی کاری می شود، بازتابی است از میزان اهمیتی که همگان برای آن قائل اند. درحالی که در گذشته فقط تاکید بر زندگی شخصی(غیرکاری) بوده است. امروزه کیفیت زندگی کاری یکی از مهمترین اهداف سازمان و کسانی است که برای سازمان کار می کنند.(محب علی،۱۳۷۳). اگر یک فرد واقعاٌ احساس کند کیفیت زندگی کاری اش بهبود یافته است اعم از اینکه نتیجه عملکرد خودش باشد و یا سیاست هایی که از طرف سازمان در جهت افزایش بهره وری اتخاذ می شود، این مطلب به فرد نیروی بیشتری در جهت انجام کارش می بخشد، نتیجه طبیعی این فرایند ایجاد نیروی زندگی و جو فعال در داخل گروه و سازمان است و منجر به افزایش بهره وری فراتر از نتایج مورد انتظار با توجه به استانداردهای تکنولوژیک یا تجهیزات می شود و همین مطلب خود موجب انگیزه بیشتر برای کار بهتر در نتیجه کیفیت زندگی کاری مطلوب تر می شود(مورهد،۲۰۰۲).

کیفیت زندگی کاری[۱] به مفهوم داشتن یک نظارت خوب، شرایط کاری خوب، پرداخت و مزایای خوب،   و جالب تر از همه کار چالش گرانه و اقناع کننده است. زندگی  کاری با کیفیت عالی از طریق توجه به فلسفه ی روابط کارکنان به دست می آید و عبارت است از به کارگیری کوشش هایی در استفاده از زندگی کاری با کیفیت، که خود کوشش هایی منظم از سوی سازمان است که به کارکنان فرصت های بزرگ تری برای اثرگذاری بر کارشان و تشریک مساعی در اثر بخشی کلی سازمان می دهد.مولفه های کیفیت زندگی کاری عبارتنداز:روابط انسانی درمحیط کار،امنیت شغلی ،پیشرفت شغلی،مشارکت،رعایت منزلت وحقوق انسانی ،توازن بین کاروزندگی،تعهد کاری ،مسائل مالی ورفاهی  (جزنی،۱۳۸۰).

 

واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری ، تاریخچه، عوامل موفقیت ، ضرورتها ، حلقه های کیفیت، سیستم های اجتماعی- فنی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف کیفیت زندگی کاری ۷
تاریخچه کیفیت زندگی کاری ۱۰
اجزای کیفیت زندگی کاری ۱۴
۱) الگوی والتون ۱۵
۲) الگوی کاسیو ۱۹
۳) الگوی هریک و مک بوی ۱۹
۴) الگوی ارائه شده توسط انجمن مدیریت امریکا ۲۰
۵) الگوی ارائه شده در شرکت جنرال موتورز ۲۰
۶) الگوی ارائه شده توسط مورتن ۲۱
ضرورت و اهمیت برنامه های کیفیت زندگی کاری ۲۴
اهداف و برنامه های کیفیت زندگی کاری ۲۶
عوامل موفقیت برنامه های کیفیت زندگی کاری ۲۹
حلقه های کیفیت ۳۱
سیستم های اجتماعی- فنی ۳۳
نتیجه گیری ۳۶
منابع ۳۹

منابع

سیاحی،علی اکبر.(۱۳۷۷). کیفیت زندگی کاری.کار و جامعه، شماره۲۹،صفحات ۴۳-۳۷٫

سیدجوادین،سیدجواد.(۱۳۸۵). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. ناشرنگاه دانش،چاپ چهارم.

فرجوند،اسفندیار.(۱۳۷۶). بهبود کیفیت زندگی کاری. زمینه،شماره۶۷و۶۶صفحات۴۴-۳۹٫

جزنی،نسرین.(۱۳۷۵).مدیریت منابع انسانی.تهران نشر نی.

داودی،سیدمحمدرضا.(۱۳۷۷). بررسی کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه. پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

داوری،مجید.(۱۳۸۵).مطالعه کیفیت زندگی کاری بر انگیزش از دیدگاه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز مدیریت دولتی اصفهان.

دولان، ال. شیمون و شولر، اسی، رندال. (۱۳۷۶). مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه محمد علی طوسی و محمد صائبی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

قاسمی،محمد.(۱۳۷۹). بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر بهره وری نیروی انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشدمجتمع آموزش عالی قم.

پورکبیریان،نسرین.(۱۳۸۶). بررسی سازگاری شغلی و کیفیت زندگی کاری.مجله شماره۱۵، اقتصادومدیریت.

تعالی،حسین.(۱۳۸۴).بررسی اثرات کیفیت زندگی کاری بر بهره وری کارکنان بانک های استان تهران،پایان- نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

مقدمه

نیروی انسانی اصلی ترین وجزء جدایی ناپذیر هر سازمانی در انجام برنامه ها و فعالیت های آن سازمان می باشد. بخش عمده ای از رکود بهره وری و کاهش کیفیت محصول ناشی از کاستی های زندگی کاری وتغییراتی است که درعلاقه و رجحان های کارکنان پدیدار می شود. از سال ۱۹۷۲ تاکنون واژه کیفیت زندگی کاری مرتباً در کتب ومجلات معتبر دنیا به کار برده می شود. در سال  ۱۹۷۷ ستاد مرکزی آمریکا کیفیت زندگی کاری را چنین تعریف کرده: «بهبود زندگی کاری به هر فعالیتی اطلاق می شود که در هر سطحی از زمان به وقوع می پیوندد و هدف آن افزایش کارآمدی سازمان از طریق بالا بردن مقام و منزلت و فراهم نمودن امکانات رشد و ترقی در افراد باشد» (رابینز، به نقل از مجرد زاده کرمانی.۱۳۷۱).

کیفیت زندگی کاری به عنوان بخش مهمی از تجربیات کارکنان در محیط کار از سال۱۹۷۰ وارد ادبیات شد و در طول چند دهه ای که از پیدایش این مفهوم می گذرد، ازآن به عنوان یک متغیر مفهومی که بتواند    رضایت مندی کارکنان را تامین کند یاد شده است و عمدتاً در پاسخ به کمبود نیروی کار و مشکل جذب کارکنان جوان در کارهای دفتری و تولیدی عادی شکل گرفت. بنابراین دهه ی۱۹۸۰ کیفیت زندگی کاری مجدداً و به طورعمده مورد توجه قرار گرفت و افراد می کوشیدند درک کنند که کیفیت زندگی کاری واقعاً و دقیقاً چیست و مفاهیم آن چگونه می تواند به منظور بهبود سازمان های آن ها مورد استفاده قرار گیرد (نادلرولاور[۱]، ۱۹۸۳).

اگر چه کیفیت زندگی به طورگسترده ای مطالعه شده است، اما کیفیت زندگی کاری، نسبتاً کشف نشده و توضیح داده نشده باقی مانده است. بررسی مطالعات انجام شده، اطلاعات نسبتاً کمی را در اختیار قرار می دهد و نویسندگان درباره ی سازه های اصلی آن اختلاف نظر دارند و قبلاً در این باره که کل بزرگ تر است از مجموعه قسمت هایی که به کیفیت زندگی کاری مربوط می شود بحث هایی صورت گرفت؛ بنابراین عدم موفقیت در رسیدگی به تصویر بزرگ تر ممکن است به شکست مداخله هایی که فقط به    یک جنبه رسیدگی می کنند، منجر شود. از سوی دیگر درکی روشن تر از ارتباط درونی جنبه های گوناگون کیفیت زندگی کاری فرصتی را برای تجزیه و تحلیل بهتر علت و معلول در محل کار ایجاد می کند. بررسی کیفیت زندگی کاری به عنوان زمینه ی بزرگ تر برای عوامل گوناگون در محل کار مانند رضایت شغلی و فشار ممکن است فرصت را برای مداخله های مؤثر در محل کار فراهم آورد. برای مثال هدف قرار دادن مؤثر کاهش فشار در هرصورت ممکن است وظیفه ای ناامید کننده برای کارمندانی که تحت فشار هستند و اقدام به پذیرش احتیاجات دولتی می کنند را نشان دهد (تیلفر[۲]وهمکاران،۲۰۰۴).

تعاریف کیفیت زندگی کاری

در مورد کیفیت زندگی کاری تعاریف زیادی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود:(واکر[۱]، ۲۰۰۰؛ به نقل از غفار زاده؛ ۱۳۸۰) می گوید: 

«کیفیت زندگی کاری عبارت از میزان توان اعضای یک سازمان کاری در برآورده نمودن نیازهای مهم فردی خود در یک سازمان از طریق تجربیات خود است.»

ای ون سوییچ و مالتسن (۱۹۹۰) معتقدند که هدف کیفیت زندگی کاری، بالا بردن شأن و منزلت کارکنان، نشان دادن تغییرات در فرهنگ سازمانی و بهبود بخشیدن به شرایط جسمی و روحی کارکنان از قبیل فراهم آوردن فرصت های رشد و پیشرفت برای آنان می باشد.

 

[۱] – Walker

[۱] . Nadler & Lowler

[۲]. Taillefer

[۱] . Quality  Of  Working  Life

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریات کیفیت زندگی
  • مقاله رویکردهای کیفیت زندگی
  • مقاله اصول کیفیت زندگی
  • مقاله کیفیت زندگی شهری
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.