مقاله نقش مهارت های (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران در سازمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش مهارت های (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران در سازمان

تعداد صفحات: ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

   امروزه یکی از مزیت های نسبی، مهم و اساسی سازمان ها در محیط رقابتی و نامطمئن، عامل مدیریت آنهاست. باتوجه به اینکه در دنیای کنونی در پشت هر ماشین بزرگ اقتصادی نام یک مدیر به چشم می خورد، بدون شک اعمال مدیریت اثربخش و کارآ ضامن موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و راهبردهای خود است (فردی آذر، ۱۳۸۰).

مدیران برای انجام وظایف و نقش ‌های خود قابلیت و ظرفیت‌ های ویژه‌ای دارند که بایستی از این ظرفیت ‌ها در انجام و ایفای هر چه بهتر نقش‌های خود استفاده کنند. مدیران در انجام وظایف خود دست به فعالیت ‌هایی می‌زنند که اساساً نیازمند به پشتوانه‌ای قوی به نام مهارت است. آنان برای اینکه بتوانند به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند؛ می‌بایست مجهز به مهارت ‌های رهبری، مذاکره، حل تضاد و سایر مهارت ‌های خاص مدیریتی باشند (ژنگ و همکاران، ۲۰۱۰). اهمیت توسعه مهارت ‌های مدیران بدان سبب است که مدیران رکن اساسی سازمان در دستیابی به اهداف سازمانی و جامعه هستند.

موضوع مهارتهای مدیریتی از جمله مسائلی است که از ابتدای تکوین مدیریت تا به امروز مورد توجه بوده و به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است. مهارتهایی که برای مدیران لازم است به سه دسته مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی تقسیم شده است. ( کتز، ۱۳۷۵ : ۹۶ ).

 

واژه‌های کلیدی: مهارتهای مدیریتی، نیروی انسانی، توانمندی فنی، توانمندی ادراکی، توانمندی انسانی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه   ۶
مدیریت ۸
فراگرد مدیریت ۹
انواع مدیران ۹
مدیران عالی ۱۰
مدیران میانی ۱۱
مدیران عملیاتی یا سرپرستان ۱۲
مهارت های مدیریت ۱۳
انواع مهارت‌های مدیریتی ۱۵
دسته ‌بندی رابرت کاتز ۱۵
دسته بندی هنری مینزبرگ ۱۶
دسته‌بندی هلدیگل و اسکولوم ۱۷
دسته بندی فایول ۱۷
دسته بندی رابینز ۱۸
مهارت ‌های سه‌گانه مدیریت ۱۹
مهارت های انسانی ۲۰
مهارت های انسانی مدیران ۲۱
مهارت های فنی ۲۳
مهارت های ادراکی ۲۵
دلیل تاکید بر رفتار ۲۸
توسعه مهارت های انسانی ۲۹
مبانی مهارت های انسانی ۳۰
ارزش نسبی مهارت ‌ها ۳۲
تعیین هدف برای واکنش های رودررو ۳۳
پیشینه تحقیقات ۳۴
تحقیقات انجام شده در داخل ۳۴
تحقیقات انجام شده در خارج ۳۵
نتیجه گیری ۳۶
فهرست منابع ۳۸

منابع

فردی آذر، علیرضا، (۱۳۸۰)، بررسی تطبیقی مدل AHP با مدل Topsis در اندازه گیری مهارت های فنی، ادراکی و انسانی مدیران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

کازمایر، لئونارد،(۱۳۷۰)، اصول مدیریت، اصغر زمردیان و آرمن مهروژان، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ چهارم

آقابخشی، علی‌اکبر و افشاری‌راد، مینو،( ۱۳۸۶)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، چاپار، چاپ دوم، ص۳۹۶

گودرزی، محمود، (۱۳۸۱)، طراحی و تبیین الگوی مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی

لطف‌آبادی، حسین، (۱۳۸۴)، روان‌شناسی تربیتی، انتشارات سمت

نقیب‌زاده، میرعبدالحسین، (۱۳۷۴)، نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، انتشارات طهوری

ریتزر، جورج، (۱۳۸۳)، نظریه ی جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه ی محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، ص ۱۳۱

علاقه بند، علی، (۱۳۸۶)، مدیریت عمومی. تهران، نشر روان

علاقه‌بند، علی(۱۳۸۸)، مدیریت عمومی، ‌تهران، روان، چاپ بیستم، ‌ویرایش دوم، ص ۱۳ تا ۱۷

سرتو، مارسی، (۱۳۸۳)، مهارتهای لازم برای موفقیت در مدیریت، چاپ اول- مترجم:امیر رشیدی نیک– تهران، انتشارات مرکز آموزش و مدیریت

جان دالتون (۱۳۸۷)، پژوهش راهبردی منابع انسانی، ترجمه ناصر میر سپاسی و داریوش غلامزاده، انتشارات مهر تهران

مقدمه

ما در اجتماع امروزی با سازمان های مختلفی که اطرافمان را فرا گرفته اند، در ارتباط مستمر می باشیم. با یک نگرش کلی در می یابیم هیچ سازمانی بدون داشتن مدیر آگاه و توانمند نمی تواند بقا و دوام خود را تضمین نماید و قسمت اعظم نیازهای ما توسط همین سازمان ها تأمین می شود که هدایت این سازمان ها توسط مدیران صورت می گیرد. با توجه به دنیای امروزه که یک دنیای حرفه ای و تخصصی است و به عبارت دیگر آن عصر مدیریت، دانش، فن آوری و ارتباطات و … نامیده شده، نقش مدیران در امور راهبردی سازمان ها آشکارتر می شود. این مدیران هستند که موجبات پیشرفت و ترقی یا رکود و ورشکستگی سازمان را فراهم می سازند. مدیریت در دنیای پیچیده امروز، نقش حیاتی و اساسی دارد  ( هورنگرن[۱]، ۲۰۱۲).

مدیران با انتخاب استراتژی های سازمان و تعیین اهداف قابل دسترسی، موفقیت سازمان را تخمین می زنند. آنها با تعیین اهداف واقعی و یافتن و ایجاد بهترین راه های دستیابی به هدف موجب می گردند تا سازمان با حداکثر درجه کارایی به اهداف خود دست یابد.

مدیران برای هدایت مؤثر سازمان در رسیدن به اهداف باید کارکردها و وظایف مختلفی را انجام دهند.
باید به امر برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و … سازمان بپردازند و انجام هر وظیفه ای توانایی و مهارت خاص خود را می طلبد. بنابراین اعمال وظایف مدیریت نیز مستلزم داشتن مهارت­های مدیریت می باشد. این مهارت های مدیریت هستند که موفقیت یا شکست وی و در نتیجه سازمان را رقم   می زنند (وفایی، ۱۳۸۵: ۴۰).

مدیران در دنیای نامطمئن که دائماً در حال تغییر است عمل می کنند، سر و کار داشتن منظم با عدم اطمینان، مدیران را از سایر افراد درون سازمان متمایز می کند، آنان برای مواجهه با آینده، اتخاذ تصمیم های مناسب و آماده کردن سازمان برای فردا به مهارتهای مدیریتی خاصی نیازمندند. کسب مهارت های مدیریت، تضمین کننده موفقیت مدیران در مأموریت خطیر آنان است. در نتیجه مدیران برای تضمین موفقیت خود باید به مهارت ها مجهز باشند.

اما این مهارت ها کدامند؟ صاحبنظران مختلف برای مدیران مهارت هایی بر شمرده اند که در این مقاله به آنها اشاره می شود. در تقسیم بندی کلی که اکثریت صاحبنظران در آن اتفاق نظر دارند مهارت ها را به ۳ دسته فنی، انسانی و ادراکی تقسیم نموده اند.

مدیریت

امروزه یکی از مزیت های نسبی، مهم و اساسی سازمان ها در محیط رقابتی و نامطمئن، عامل مدیریت آنهاست. باتوجه به اینکه در دنیای کنونی در پشت هر ماشین بزرگ اقتصادی نام یک مدیر به چشم می خورد، بدون شک اعمال مدیریت اثربخش و کارآ ضامن موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و راهبردهای خود است (فردی آذر، ۱۳۸۰). در این میان، نیاز به مدیریت به ویژه در دانشگاه ها و مراکز علمی به دلیل نقش بسیار مهم این مراکز به لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، اهمیت بسیاری دارد (فتاح، ۱۳۷۸).

مدیریت، یکی از مهمترین علوم عصر جدید محسوب گردیده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. به ‌طور کلی، مدیریت به موازات پیچیده‌تر شدن و محدود شدن منابع مالی و مادی سازمان‌ها، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مدیریت آموزشی، یکی از جدیدترین شاخه‌های علمی–پژوهشی مدیریت است که اصول و مبانی آن عمدتاً ناشی از مطالعات و پژوهش‌ های صاحب ­نظران مدیریت در زمینه صنعت، تجارت و آموزش و پرورش است (نقیب زاده ، ۱۳۷۴: ۱۵).

 

[۱] Horngren

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.