مقاله شاخص های مدیریت زمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شاخص های مدیریت زمان

تعداد صفحات:۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

زمان، ارزشمندترین منبعی است که دارای ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر منابع دارد. زمان برای هر فردی در شبانه‌روز ۲۴ ساعت در هفته ۱۶۸ ساعت است که غیرقابل افزایش می‌باشد.

مدیریت زمان از موضوعات فوق‌العاده مهمی است که در دنیای پر رقابت امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. امروزه افرادی موفق‌تر هستند که با اصول مدیریت زمان آشنایی لازم را داشته باشند.

زمان، ارزشمندترین سرمایه هر فرد، گروه و سازمان است. در واقع تنها سرمایه برگشت ناپذیر در اختیار انسان، زمان است، زیرا تولید پول، ماشین ، فناوری و حتی نیروی انسانی، وابسته به صرف وقت و تأمین زمان است همجنین تنها سرمایه غیرقابل خریداری و غیرقابل تولید و بازیافت، زمان می‌باشد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فرا طلایی دارد ، به جهت تغییراتی که در دهه‌های اخیر در عرصه علوم و فنون انجام شده، زمان اهمیت بیشتری یافته و مردم مجبور هستند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند، به همین دلیل لزوم مدیریت زمان، بیشتر احساس می‌شود.( در حقیقت مدیریت زمان یکی از راهبردهای مؤثر در جهت کاهش میزان اتلاف وقت است ، هدف آن جلوگیری از اتلاف وقت و نظم دادن کارها است (هاشمی‌زاده، ۱۳۸۵)).

در تعریف مدیریت زمان بین صاحبنظران توافقی وجود ندارد ،بسیاری از نویسندگان به تعریف لاکین[۱] استناد می‌کنند. لاکین ۱۹۷۳ می‌گوید:  مدیریت زمان یعنی فرآیند تعیین نیازها، گزینش هدف‌ها برای وصول به این نیازها، تعیین اولویت و برنامه‌ریزی کارها(سواری،۱۳۸۸). از نظر کلاسنز[۲] و همکاران (۲۰۰۷)، مدیریت زمان، رفتارهایی هستند که هدف آن‌ها استفاده مؤثر از زمان،وقتی که فعالیتهای هدفدار در حال انجام است، به عبارتی مدیریت زمان یعنی ارائه شیوه‌های علمی و مؤثر، صرفه‌جویی در وقت و مهارکردن آن جهت دستیابی به موفقیت بیشتر در کار و زندگی است. مدیریت زمان بعنوان یک راهبرد پیش‌بینی کننده‌ای است که می‌تواند نوجوانان و جوانان را در استفاده از فرآیندهای خود تنظیمی برانگیزاند.مدیریت زمان شامل مهارتهای برنامه‌ریزی،اولویت بندی ، اجرا و کنترل کردن ، نظم داشتن و هدف داشتن است.مدیریت زمان به معنی خود مدیریتی است به عبارتی به معنی در اختیار گرفتن زمان و کار خویش است، و ممانعت از هدایت شدن فرد به وسیه امور و حوادث.مدیریت زمان به معنی استفاده مؤثر از منابع زمان و پیدا کردن راهی برای رسیدن به اهداف شخصی است.

 

واژه های کلیدی: ماهیت و مفهوم زمان، شاخص های مدیریت زمان، مفهوم روانشناختی مدیریت زمان،اصول مدیریت زمان، دیدگاه‌های مدیریت زمان، تکنیک های  مدیریت زمان، قوانین مرتبط با مدیریت زمان،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
ماهیت و مفهوم زمان ۹
تاریخچه مختصر از زمان ۱۱
مفهوم مدیریت زمان ۱۴
مبانی نظری مدیریت زمان ۱۵
شاخص های مدیریت زمان ۱۸
هدف گذاری ۱۸
رویکرد نظری به مدیریت زمان ۲۴
الگوی چند بعدی ریف ۲۶
مفهوم روانشناختی مدیریت زمان ۳۰
مفاهیم کلیدی مدیریت زمان ۳۲
اصول مدیریت زمان ۳۴
دیدگاههای مدیریت زمان ۳۵
تکنیک‌های مدیریت زمان ۳۶
تکنیک لیدز LEADS 39
قوانین مرتبط با مدیریت زمان ۴۱
نسل های مدیریت زمان ۴۲
عوامل اصلی در عدم استفاده بهینه از زمان ۴۴
تصورات اشتباه در مورد مدیریت زمان ۴۶
شناسایی عوامل مؤثر در اتلاف وقت ۴۷
عوامل اتلاف زمان ۴۹
تعیین هدف و برنامه‌ریزی ۵۱
تعیین اولویت‌ها ۵۳
نتیجه گیری ۵۵
منابع و مآخذ ۵۷

منابع

هاشمی‌زاده، هایده، (۱۳۸۵)، رابطه رفتارهای مدیریت زمان و استرس شغلی در سرپرستان بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم و فنون و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هفتم، شماره ۲۹ و ۳۰، صفحه ۵۶-۵۱، تهران.

سواری، کریم، (۱۳۸۸)، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش اهمال کاری تحصیلی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه، تهران.

موسوی کریمی، مسعود، (۱۳۸۹)، چیستی زمان، تهران: باشگاه اندیشه.

ابراهیمی، علی، (۱۳۷۳)، برنامه‌ریزی وقت، چگونه از وقت خود بهتر استفاده کنیم، تهران: فارابی، چاپ اول.

ابراهیمی، قوام، (۱۳۸۵)، چگونه از اوقات خود بهرۀ بیشتری ببریم، نشریه دانش‌آموزان، سال اول، شماره ۱٫

صفا، یلدا، (۱۳۸۹)، مفهوم زمان، مجله بین‌المللی کورش.

موذن جامی، عبدالحمید، (۱۳۸۱)، مدیریت زمان، مجله صف، شماره ۲۶۹٫

ظهوریان، متین سادات، (۱۳۸۹)، رابطه شیوه‌های مطالعه و انگیزش پیشرفت با مدیریت زمان دانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران مرکز.

جنیدی، فریدون، (۱۳۸۵)، شاهنامه فردوسی، نیشابور، نشر بلخ.

مقدمه

مهمترین چیزدر زندگی انسان که از ارزش والایی برخوردار است،زمان (وقت)می باشد.در واقع وقت شیرازه حیات ما را تشکیل می دهد.ارزش وقت از آن جا دانسته می شود که خداوند در قرآن کریم سوره ای را به نام “والعصر”یعنی وقت یا زمان نازل کرده ودر جاهای دیگری از قرآن به برهه هایی از زمان اشاراتی داشته است ؛” والضحی والیل اذا سجی”   (قسم به روز روشن وبه شب ان دم که آرام گیرد).”والفجر والیال عشر” (به سپیده دم و شب های دهگانه سوگند). در احادیث نیز مواردی در این زمینه آمده است ، اینها  بیانگر ارزش و اهمیت زمان می باشد. در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدن‌ها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش اهمیت یافته است، به گونه‌ای که فناوری‌های نو، محیطی فراهم آورده‌اند که تقریباً در کوتا مدت می‌توان به اطلاعات بی‌شماری دسترسی پیدا کرده و کارها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از پیش انجام داد. لذا تمایل  به سرعت عمل در انجام کارها روز به روز بیشتر می‌شود. با چنین تمایلی این احساس در افراد بوجود می‌آیدکه از زمان عقب مانده و نمی‌توانند از آن به طور موثر بهره‌مند شوند. وقت (زمان)، سرمایه بشری است، زندگی تنها زمانی پربار می‌شود که براساس مفهوم صحیح زمان، بنا شده باشد.( این عقیده که افراد چگونه تصمیم می‌گیرند از وقتشان به نحو مطلوب استفاده کنند، هسته نظریه مدیریت زمان را تشکیل می‌دهد (سواری،۱۳۸۸)).

ضرورت به کارگیری مدیریت زمان وتنظیم منطقی اوقات در اختیار افراد چه در بعد سازمانی و یا خصوصی، به درستی نشانگر این است که زمان منتظر کسی نمی ماند. مدیریت بر وقت ،مدیریت بر کار و مدیریت بر خود سه امر تجزیه ناپذیر هستند و می توان به جرات گفت که مدیریت زمان در واقع همان مدیریت بر خود است. اصولاً مدیریت زمان یک امر همگانی و عمومی است. آگاهی از مفهوم مدیریت زمان هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه‌ای جوانان ونوجوانان مثمرثمر خواهد بود ، در واقع آنان را به نوعی خود مدیریتی سوق می‌دهد. با استناد به این دیدگاه هدف از مدیریت زمان،جلوگیری از اتلاف وقت و تنظیم زمان کاری است.

ماهیت و مفهوم زمان

ماهیت “زمان” یکی از بزرگترین رازها و پرسش‌های مردمان باستان بوده است. پرسشی که هنوز هم پاسخی برای آن یافت نشده است. علیرغم دستاوردهای علمی بشر در سده‌های گذشته، هیچگونه پیشرفتی در زمینه درک مفهوم زمان و تعریفی از آن به دست نیامده است.

بحث از زمان به صورت مستقل برای فلاسفه یونان باستان مطرح نبوده است؛ پی بردن به چگونگی تشکیل جهان و شناسایی عناصر اولیه تشکیل دهنده آن و نیز واحد یا کثیربودن پدیده‌ها موضوعات اساسی‌ای بودند که ذهن متفکران یونان باستان را به خود مشغول می‌کردند. (موسوی کریمی، ۱۳۸۹)

واژه زمان در زبان پارسی و عربی مشترک است؛ در زبان پهلوی Zaman، در ایران باستان jemana و در سریانی zabana آمده است. قرنها پس از ظهور زرتشت اولین بار به خدای زمان در بین ایرانیان اشاره می‌شود. هم چنین برخی از محققین معتقدند خدای زمان از خدایان قدیم آریایی‌هاست. (ابراهیمی، ۱۳۷۳).

امروزه در زبان فارسی می‌گوییم وقت طلاست. در زبان‌های دیگر نیز تعبیرهای متفاوتی چون وقت الماس است، وقت جواهراست، بکار رفته است. اما ارزش زمان بیش از طلاست و قابل مقایسه با آن نیست. ارزش والایی که وقت دارا است باید به گونه‌ای شایسته و بایسته از زمان در دسترس استفاده نمود.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که وقت آنها به هدر نمی‌رود و ابراز می‌دارند که:  “من خیلی سازمان‌دهی شده کار می‌کنم، می‌دانم کجا می‌روم، می‌دانم چکار می‌کنم و ….” این گروه از افراد در اقلیت هستند زیرا زمان، با ارزش‌ترین منبعی است که در اختیار انسانها قرار دارد و تمامی منابع دیگر به شرط وجود زمان، ارزش می‌یابند و به دلیل همین ارزش و اهمیت، توجه به زمان در بسیاری از فرهنگها و زبانهای مختلف تکرار شده است. زمان بسیار با ارزش‌تر از پول است و به همین دلیل این سرمایه بایست بسیار دقیق بکار گرفته شود. ما هنگامی قادر خواهیم بود برداشت درستی از زندگی بر روی کره زمین داشته باشیم که بتوانیم وقت معینی برای زندگی در این کره خاکی بدست آوریم.

 

[۱] – Lakin

[۲] – Claessens

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • مقاله استقرار مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.