مقاله نظریه های پیرامون شخصیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های پیرامون شخصیت

تعداد صفحات:۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شخصیت یکی از مباحث کلیدی در عرصه ی دانش روان شناسی معاصر است. این واژه شاهراهی است که تمامی نظریه های مکاتب و فرضیه ها ، بدان ختم می شود.مقوله ی شخصیت از جمله مباحث جامعی است که قدمت آن به بلندای حیات بشریت است و از آن زمان که جامعه ی بشری به ضرورت شناخت خویشتن علم یافت، سیلی از نظریه پردازی ها در این حیطه نضج گرفت. ارسطو، افلاطون،بقراط ، جالینوس ، ابن سینا،فروید… تا آنچه که در نظرات اخیر در نظریه های آلپورت، مازلو، اسکینر و دیگران آمده است، همگی شاهدی بی پرده در خصوص اهمیت و ضرورت شکل بندی نظریه در حیطه شخصیت می باشند. بنابراین هدف تمامی یافته های روان شناسی دستیابی به شخصیت است(شولتز، ۱۳۸۶).

روان شناسان شخصیت را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داده اند. بعضی آن ها را از نظر صفات (گوردون آلپورت، ریمون کتل، گلدبرگ)، بعضی دیگر از دیدگاه روان کاوی(فروید) و سرانجام گروهی آن را از لحاظ زیستی (کرچمر،ویلیام شلدون) ، انسانی (اراهام مازلو، کارل راجرز) و اجتماعی (اریک اریکسون) بررسی کرده اند(مقیمی، ۱۳۸۷).

 

واژه های کلیدی:شخصیت،نظریه های پیرامون شخصیت، تفاوت های فردی و شخصیت،تناسب شغل با شخصیت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف شخصیت ۶
منشا شخصیت ۷
نظریه هایی پیرامون شخصیت ۸
۱- نظریه زیگموند فروید ۸
۲-نظریه تحلیل یونگ ۹
۳- آدلر و نظریه ی روان شناسی فردی ۱۱
۴- نظریه ی روان کاوی اجتماعی اریک فروم ۱۱
۵-نظریه های سنخ شناختی شخصیت ۱۳
۶-نظریه های تحلیل عاملی شخصیت ۱۴
۷- نظریه های انسان گرایی (بشردوستانه) در شخصیت ۱۵
۸- نظریه های شناختی شخصیت ۱۶
۹- نظریه های یادگیری اجتماعی در شخصیت ۱۷
۱۰- نظریه های انگیزشی شخصیت ۱۸
تفاوت های فردی و شخصیت ۱۹
۱-صفات و نیاز های شخصیتی ۱۹
۲-پنج صفت شخصیتی مهم(مدل پنج عاملی) ۲۰
تناسب شخصیت با شغل ۲۳
منابع ۲۶

منابع

ساعتچی، م (۱۳۸۹)، بهداشت روانی در محیط کار. نشر ویرایش، چاپ سوم، تهران.

سیاسی،ع:(۱۳۸۴)،نظریه های شخصیت،انتشارات دانشگاه تهران

قلی پور ،آ:(۱۳۸۸)،مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی).انتشارات سمت، تهران.

کریمی، ی: (۱۳۸۷). روان شناسی شخصیت. انتشارات آگه،تهران

شریعتمداری،ع:(۱۳۸۱)،روان شناسی تربیتی،انتشارات امیرکبیر،چاپ چهاردهم،تهران

خنیفر،ح؛ مقیمی،م ؛ جندقی،غ؛ طاهری،ف؛ و سیار،ا (۱۳۸۸) . شناخت شخصیت مدیران؛لازمه مدیریت رفتار سازمانی؛مطالعه موردی:مدل۵عاملی شخصیت در دانشگاه علوم پزشکی قم . نشریه مدیریت سلامت: شماره ۱۲،ص ۵۶-۴۹٫

خنیفر،ح؛ مقیمی،م ؛ جندقی،غ؛ طاهری،ف؛ و سیار،ا (۱۳۸۸) . شناخت شخصیت مدیران؛لازمه مدیریت رفتار سازمانی؛مطالعه موردی:مدل۵عاملی شخصیت در دانشگاه علوم پزشکی قم . نشریه مدیریت سلامت: شماره ۱۲،ص ۵۶-۴۹٫

شولتز،د ؛ شولتز،س :(۱۳۸۶) ، نظریه های شخصیت. ترجمه ی یحیی سید محمدی، نشر ویرایش،چاپ دهم،ویرایش هشتم.

آهنگی،ا؛عابدین ،علیرضا؛و فتح آبادی،ج:(۱۳۸۸)، رابطه تیپ های شخصیت با سبک های حل مساله در کارکنان دانشگاه. فصلنامه روانشناسی کاربردی:سال سوم ، شماره چهارم ،ص ۶۱-۴۰٫

مقیمی،س ؛خنیفر،ح؛ و عربی خوان،م: (۱۳۸۷)، بررسی ارتباط بین سبک شخصیت و اثر بخشی مدیریت در مدیران سازمان های دولتی. نشریه مدیریت دولتی:دوره۱،شماره۱،ص ۱۰۴- ۸۷٫

نیک بخش رضا، و همکاران:(۱۳۸۶)،رابطه صفات شخصیتی (مدل ۵عاملی شخصیت) بازیکنان حرفه ای بسکتبال با میزان غیبت آنان. نشریه ی علوم حرکتی و ورزش:سال پنجم،جلد دوم ،شماره ۱۰،ص ۹۵تا۱۰۵٫

پیمانی زاد،ح: (۱۳۸۱)، تعیین تیپ شخصیتی مدیران تربیت بدنی دانشگاه های کشور و ارتباط آن با موفقیت.نشریه حرکت : شماره ۱۴،ص ۱۴۰-۱۲۵

مقدمه

کارکنان سازمان ها از جنبه های مختلف رفتار و شرایط جسمانی ،با یکدیگر تفاوت هایی دارند. آشکارترین تفاوت های موجود بین کارکنان هر سازمان در خصوصیات بدنی آنها قابل مشاهده می باشد، اما جنبه های دیگر شخصیت فرد که پنهان هستند،هنگامی آشکار می شوند که از روش های خاص روانشناسی آنان را ارزیابی کنیم (ساعتچی، ۱۳۸۹).

ارزیابی شخصیت، زمینه­ی عمده­ی کاربرد روان شناسی در مورد مسائل دنیای عملی است. شخصیت الگویی است از تفکر ، احساس و رفتار ناشی از ویژگی های فردی همراه با مکانیسم های روانی پنهان یا آشکار که در پس آن الگو ها قرار دارد (Pervin, 2010).در سال های گذشته تحقیقات شخصیت مانند یک چارچوب قابل قبول در جهت توصیف ساختار و ذات شخصیت بوده و در خصوص خصیصه های شخصی میان محققین اختلاف نظر وجود داشته است. با این وجود امروزه توافق حاصل شده که مدل ۵عاملی شخصیت (Big five) که توسط گلدبرگ معرفی شده، می تواند برای توصیف بیشتر جنبه های برجسته شخصیت افراد مورد استفاده قرار گیرد (نیک بخش و همکاران، ۱۳۸۶). ابعاد ۵عاملی شخصیت شامل برون گرایی، توافق پذیری، وظیفه شناسی،روان رنجوری و گشودگی به تجارب است.برون گرایی شامل کمیت و شدت تعامل با افراد دیگر و میزان اجتماعی بودن یک شخص است.توافق پذیری، میزان توافق در اندیشه، احساسات و عمل نسبت به دیگران را نشان می دهد. وظیفه شناسی، بعدی است که میزان مسوولیت پذیری ،سخت کوشی و هدفگرا بودن را در جهت رفتار های سازمان توصیف می کند. روان رنجوری که به توانایی فرد در تحمل محرک­های استرس و عوامل تنش­زا اشاره می­کند.افرادی که در این طیف قرار دارند، عصبانی، نامطمئن، ناامن، افسرده و مضطرب اند.و گشودگی نسبت به تجربه(تجربه پذیری) قوه­ی تخیل، زیبایی شناسی، احساسات، ایده ها، عمل ها و ارزش ها را توصیف می کند.  (Swider,Zimmerman, 2010).

تعریف شخصیت

تعریف مفهوم شخصیت مانند اکثر مفاهیمی که به ویژگی های انسان مربوط می شود، کار آسانی نیست،زیرا مفهومی که این کلمه در زبان عامیانه پیدا کرده ، با مفهومی که روان شناسان برای آن قائل شده اند ، تفاوت زیادی دارد(خنیفر و همکاران، ۱۳۸۸).

شخصیت ترجمه کلمه personality می باشد.این کلمه از کلمه لاتین persona گرفته شده و در فرهنگ روم در دو معنی بکار رفته است. ابتدا کلمه persona به معنی «ماسک» یا قیافه دروغین استعمال می شد.بعدا همین کلمه را به معنی خود بازیگر نیز بکار می بردند و منظور از شخصیت قیافه ی حقیقی فرد بود(شریعتمداری، ۱۳۸۱).

تا کنون برای شخصیت تعاریف گوناگونی ارائه شده است. به همین دلیل ترجیح داده شده نمونه هایی از این تعاریف ارائه گردد تا تصویر کامل تری از تعریف شخصیت مشخص شود.

مفهوم اصلی و اولیه شخصیت تصویری صوری و اجتماعی است که بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند ، ترسیم می شود؛ یعنی شخصیت اجتماعی که که فرد به اجتماع خود ارائه می دهد یا جامعه بر اساس آن او را ارزیابی می کند.شاملو (۱۳۶۲) شخصیت را اینگونه تعریف می کند: شخصیت عبارت است از مجموعه ای سازمان یافته و واحد متشکلی از خصوصیات نسبتا ثابت و مداوم که مجموعا یک شخص را از شخص یا اشخاص دیگر متمایز می سازد(شاملو، ۱۳۶۲). کتل [۱](۱۹۵۹)معتقد است که باید نظریه شخصیت این هدف را داشته باشد که رفتار آدمی را در شرایط و اوضاع و احوال مختلف پیش بینی کند، از این رو در تعریف شخصیت می گوید: « شخصیت مفهومی است که اجازه می دهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین ، چه رفتاری خواهد داشت». آزاد(۱۳۷۲) شخصیت را سبک های ویژه ای از هر فرد می داند که در فکر کردن و رفتار کردن ،اثر دارد(ساعتچی، ۱۳۸۹). شریعتمداری(۱۳۸۱) شخصیت را اینگونه تعریف کرده است: عبارت از خصوصیاتی است که در یک طرح یا کل وحدت پیدا کرده و شکل گرفته است. این خصوصیات در رفتار فرد ظاهر می گردد.با اینکه این خصوصیات طرح رفتار فرد را تا حدی ثابت و قابل پیش بینی می سازد، معذلک شخصیت فرد قابل تغییر و تکامل است(شریعتمداری، ۱۳۸۱). شولتز[۲](۱۹۸۸) معتقد است شخصیت جنبه ی قابل مشاهده شخص است که دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. سیاسی (۱۳۷۴) شخصیت را به عنوان سازمان یا دستگاه بدنی و روانی آدمی می داند که چگونگی سازگاری اختصاصی آن فرد را با محیط تعیین می کند. (ساعتچی، ۱۳۸۹).هافمن[۳] (۲۰۰۷) شخصیت را الگوهای نسبتا ثابت و منحصر به فرد از تفکرات ، احساسات و اعمال فرد می داند. ضمن اینکه خاطر نشان می سازد که شخصیت با منش متفاوت است،چرا که منش به اخلاق حرفه ای ، اصول اخلاقی، ارزش ها ، صداقت و قابل اطمینان بودن مربوط می شود(Huffman, 2007). پروین[۴] (۲۰۱۰) معتقد است شخصیت الگویی است از تفکر ، احساس و رفتار ناشی از ویژگی های فردی همراه با مکانیسم های روانی پنهان یا آشکار که در پس آن الگو ها قرار دارد (Pervin, 2010).

 

[۱] cattel

[۲] D.Schultz

[۳] Huffman

[۴] Pervin

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شخصیت
  • مقاله قضاوت اخلاقی
  • مقاله تأثیر شخصیت بر اختلالات رفتاری
  • مقاله بررسی و معرفی عناصر داستان
  • مقاله نظریه های عاملی شخصیت و نظریه سرشت و منش کلونینجر
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.