مقاله مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری و نقش آن در سلامت عمومی و استرس بیماری ها

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری و نقش آن در سلامت عمومی و استرس بیماری ها

تعداد صفحات: ۶۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سلامت و بیماری دو مفهوم کاملا جدا از هم نیستند، بلکه به هم مربوطند.  برداشت ما از مفهوم سالم بودن به عنوان وضعیت صحت جسمانی، روانی و اجتماعی مثبت است. نه فقط نبود بیماری و آسیب، که این وضع با گذشت زمان، در طول طیف فرق می‌کند.  رفتارهای مردم تاثیر بسزا بر سلامتشان دارد.  مرگ‌های نا شی از عوامل عمده را می‌توان به گونه‌ای چشمگیر کاهش داد به شرطی که مردم تعدادی از رفتارهای حافظ سلامت را به طور منظم در پیش گیرند (سارافینو[۱]، ۱۳۸۳).

همچنین سلامت عمومی‌به معنی استعداد روان برای هماهنگ، خوشایند و موثر بودن در موقعیت‌های دشوار، انعطاف پذیر بودن وبازیابی تعادل خود می‌باشد. سازمان بهداشت جهانی سلامت عمومی‌را چنین تعریف می‌کند: حالت سلامتی کامل فیزیکی، روانی و اجتماعی و نه فقدان بیماری یا ناتوانی. سلامت دردیدگاهی کلی نگر از جنبه‌های روانی-اجتماعی و فیزیکی مورد توجه قرار می‌گیرد و رابطه آن با محیط نیز مد نظر قرار می‌گیرد (بهرامی، ۱۳۷۳).

لذا سلامت بهینه افراد را قادر می سازد تا تواناییهای جسمی و روانی خود را به حد اکثر رسانیده، از استرس‌های ناشی از عوامل بین افراد جلوگیری کرده و زندگی اجتماعی، اقتصادی بارور و هماهنگ با محیط داشته باشد (میلانی فر، ۱۳۷۸).

سلامت روان، نیازی اساسی و برای بهبود کیفیت زندگی انسان، امری حیاتی است (سازمان جهانی بهداشت، ۲۰۰۱).

امروزه استرس به عنوان عاملی خطر زا برای سلامتی مورد توجه قرار گرفته و مطالعات متعدد نشان داده است که افراد با استرس بالا در هر دو سطح جسمانی و روانی شکایات بیشتری را مطرح می‌کنند. بنابراین برنامه‌هایی اثر بخش هستند که مستقیما در ارتباط با روش‌های مقابله با استرس تنظیم شده باشند (پرالتا، رامیرز، روبلز، ناوریت[۲] ۲۰۰۹به نقل از؛ امیری، اقایی و عابدی، ۱۳۸۹).

استرس می‌تواند نقش مهمی‌در سلامت عمومی افراد ایفا کند، بدین صورت که تلاش برای غلبه بر استرس می‌تواند پاسخ‌های فیزیولوژیک و روان شناختی ایجاد کند که نتیجه آنها، به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه سلامتی است (فلدمن، ۲۰۰۲).

آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می‌تواند به منزله یک روش مداخله‌ای مفید برای افزایش سلامت عمومی‌بیماران بکار رود (انصاری، ۱۳۸۸).

برنامه مدیریت شناختی – رفتاری گروهی شامل تکنیک‌های مدیریت استرس به شیوه شناختی –رفتاری است که همراه با تعداد قابل توجهی تکنیک‌های آرمیدگی بصورت گروهی اجرا می‌شود. ویژگی خاص و مفید این برنامه، رویکرد دو سویه‌ی (مدیریت استرس با رویکرد‌های شناختی رفتاری و آموزش انواع گوناگون آرمیدگی و استفاده از بازخورد زیستی) و اجرای گروهی آن است که بیشترین منفعت را به شرکت کنندگان می‌رساند.  ساختار گروهی این فرصت را در اختیار شرکت کنندگان قرار میدهد که به فرایند‌های مفیدی دست یابندکه در روان درمانی فردی وجود ندارد (آنتونی، ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی: استرس، سلامت عمومی، مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری ، تکنیک مدیریت استرس، نظریه های آرام سازی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
سلامت عمومی ۹
عوامل موثر در سلامت عمومی ۹
انواع دیدگاه‌های سلامت عمومی ۱۰
دیدگاه رفتار گرایی: ۱۰
دیدگاه انسان گرایی: ۱۱
دیدگاه بوم شناسی: ۱۲
دیدگاه روان پویشی: ۱۳
مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری ۱۴
در مورد درمان‌های کار آمد ۱۴
استرس ۱۵
استرس چیست؟ ۱۵
انواع استرس ۱۸
عوامل مؤثر در واکنش به فشار روانی ۱۹
عوامل کاهش دهنده فشار روانی ۲۱
تکنیک مدیریت استرس ۳۱
تعریف شناخت ۳۲
شناخت درمانی ۳۳
افکار منطقی و غیر منطقی ۳۴
رفتار درمانی ۳۵
درمان شناختی – رفتاری (C. B. T) 35
نظریه‌های آرام سازی ۳۶
نظریه‌های تک وجهی ۳۷
نظریه‌های دو وجهی ۳۸
نظریه‌های چند وجهی ۳۸
تعریف مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری ۴۰
جلسات گروهی و مدت برنامه ۴۱
اندازه‌ی گروه ۴۱
ساختار گروهی بسته ۴۲
توالی جلسات ۴۲
جلسات نگهداری ۴۴
اهداف طراحی این برنامه ۴۵
رهبران گروه ۴۶
طرح کلی برنامه ۴۶
پیشینه مقالات در مورد اثر بخشی درمان شناختی رفتاری استرس و سلامت عمومی ۴۸
نتیجه گیری ۵۲
فهرست منابع ۵۴

 منابع

– گنجی، حمزه. (۱۳۷۶). بهداشت روانی، تهران، نشر ارسباران.

– برنز، دیوید. (۱۳۸۹). وقتی اضطراب حمله می‌کند: شناخت درمانی، مترجم: قراچه داغی، مهدی، تهران، ذهن آویز.

– قراچه داغی، مهدی، شریف زاده، مریم. (۱۳۷۳). فشار روانی و راههای شناخت و مقابله. تهران، انتشارات رشد.

– الیاسی، محمدحسین.(۱۳۸۱). استرس پس از ضربه: رویکردهای نظری، ارزیابی و درمان،انتشارات آمن،تهران.

– امیری، محمد؛ آقایی، اصغروعابدی، احمد. (۱۳۸۹). تاثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر سلامت عمومی‌بیماران دیابتی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال ۴، شماره ۴ ۰۱۶)، ص ۸۵ -۱۰۰٫

– تمنایی، فاطمه. (۱۳۹۰). تبیین نقش واسطه گری تاب آوری در رابطه بین معنویت و استرس ناباروری در زنان نابارور. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارسنجان.

– ثنایی، باقر.(۱۳۶۲).روان درمانی و مشاوره گروهی. تهران:انتشارات چهر.

– جبل عاملی، شیدا؛ حیدری، حسین و مصطفوی، سمانه. (۱۳۹۰). اثر بخشی مداخله شناختی رفتاری مدیریت استرس بر سلامت عمومی‌بیماران قلبی، تحقیقات علوم رفتاری، دوره ۹، شماره ۵٫

– سارافینو، ادوارد. (۱۳۹۱).  روانشناسی سلامت، مترجم: الهه میرزایی، تهران، رشد(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی،۲۰۰۲).

– ساعتچی، محمود. (۱۳۸۴). روان شناسی کار، تهران، نشر ویرایش.

– شعاع، اصغر. (۱۳۸۲). مقایسه رابطه منبع کنترل با فشار روانی و شیوه‌های مقابله با آن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروسیس و افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد عمومی‌دانشگاه تربیت معلم.

– شفر، مارتین. (۱۹۹۰). فشار روانی،ماهیت،  پیشگیری، سازگاری. ترجمه:بلورچی،انتشارات رشد،تهران.

– میلانی فر، بهروز. (۱۳۷۸). بهداشت روانی، تهران، انتشارات قومس.

– نجفیان، جمشیدوگلستان‌هاشمی، سید مهدی. (۱۳۸۲). بررسی و مقایسه اثر دو روش بیو فیدبک-آرام سازی و آرام سازی در کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به افزایش فشار خون، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شماره۵۷، ۸۶-۸۱٫

مقدمه

یکی از جدی ترین مسائل بشر از دیر باز تاکنون، استرس یا فشار روانی است.  استرس می‌تواند نقش گسترده‌ای در سلامت عمومی افراد ایفا کند بدین صورت که تلاش برای غلبه بر استرس می‌تواند بر پاسخ‌های جسمانی و روانشناختی تاثیر گذارد که ممکن است نتیجه آن پاسخ‌ها به وجود آمدن مشکلات مربوط به سلامتی باشد (فلدمن[۱]، ۲۰۰۲).

بر اساس فرهنگ لغت آکسفورد، استرس، نیرو یا فشاری است که می‌تواند باعث اختلال و از هم گسیختگی موازنه و تعادل سیستم یا ارگانیسم گردد (دوازده امامی، روشن، محرابی، ۱۳۸۸).

در ایجاد و بروز هر بیماری عناصر و شرایط گوناگونی از جمله زمینه‌های وراثتی، تعامل اجتماعی، ویژگی‌های روانشناختی و رفتاری انسان نقش دارند. یکی از مهمترین عوامل روانشناختی موثر در بروز بیماری‌های جسمی استرس است.استرس از طریق تاثیر بر رفتار و دستگاه‌های بدن، از جمله دستگاه قلبی – عروقی، غدد درون ریز و دستگاه ایمنی، بر سلامت انسان تاثیری منفی دارد و باعث بروز بیماری‌های جسمی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری‌های گوارشی، دیابت، بیماری‌های پوستی و انواع دیگربیماری‌ها میگردد(سارافینو، ۱۳۸۳).

یافته‌های بالینی نشان می‌دهد فشار روانی ناشی از رویدادهای روز مره زندگی به تدریج فعالیت سیستم‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آنها را مختل می سازد و یا با تضعیف سیستم ایمنی، استعداد ابتلا به بیماری‌های روانی و جسمی‌را افزایش میدهد. از نشانه‌های شایع استرس، خستگی، سردرد، تنش ماهیچه ای، اختلالات گوارشی، سرگیجه، بالا رفتن قند خون و. . .  می‌باشد. استرس بالا قادر است موجب کاهش سطح سلامتی و رفاه افراد گردد(نعمتی، پارسایی، ۱۳۸۸).

از بین این عوامل استرس می‌تواند اثرات منفی شدیدی بر سلامتی افراد داشته باشد. در هر حال استرس  می‌تواند فرد را در برابر بیماری‌های جسمی آسیب پذیر و در دراز مدت به سوی مرگ بکشاند(آقایی، آتش پور، ۱۳۸۰).

البته می‌توان گفت رابطه استرس و بیماری یک رابطه دو طرفه و تعاملی است، بدین معنی که بیماری‌های جسمی نیز به نوبه خود، به ویژه اگر به صورت مزمن در آمده باشند،از استرس‌ها و حوادث مهم زندگی به شمار  می آیند(پاورز[۲]، ۲۰۰۵).

درمان شناختی رفتاری به نحو فزاینده‌ای در همه رشته‌های پزشکی به کار می‌رود. ارتباط بین افکار، خلق و رفتار بایستی بررسی شود و هر جنبه غیر مفید به نحو انتقادی مورد بحث قرار گیرد. این درمان در توانبخشی قلبی، کنترل دیابت، آسم، درد مزمن، صرع، سندرم روده تحریک پذیر و برخی بیماری‌های دیگر به کار رفته و موثر بوده است (آلدر، ۱۳۹۱).

سلامت عمومی

سلامت عمومی عبارت است از کلیه اقدامات و کاربرد قوانین و مقرراتی که جهت پشگیری از ابتلا به بیماری روانی به کار می‌رود و هدف آن‌ها ارتقاء سطح سلامتی فکر است.  جدا کردن سلامت عمومی‌به صورت کاملاً مجزا از دیگر ابعاد بهداشت عمومی امری دشوار است.  زیرا بهداشت یا سلامتی واژه‌ای کلی است و ناشی از کل وجود انسان در سه بعد جسمانی، روانی و اجتماعی است (شاملو، ۱۳۸۱).

عوامل موثر در سلامت عمومی

عوامل متعددی بر سلامت عمومی موثرند.  به طور کلی می‌توان این عوامل را در سه دسته طبقه بندی کرد.

۱-عوامل زیستی: تعدادی عوامل زیستی وجود دارند که از طریق ژنها به نسل بعد منتقل می‌شوند.  مثلاً افسردگی مادران، قابل انتقال به فرزندانشان می‌باشد که بر کارکرد سیستم عصبی مرکزی اثر گذاشته و سلامت روان فرد را بر هم می زنند.  مانند اختلال در ترشح غده تیروئید، بر مغز اثر می‌کند و موجب کم طاقتی و عصبانیت فرد می‌شود.

۲-عوامل عاطفی و روانی: انتظارات و ذهنیات منفی ما، عامل‌های اصلی مشکلات روانی ما می‌باشند.  عواملی مانند: فشار روانی، فضاهای عاطفی سرد، جدایی، تبعیض و بی محبتی موجب افسردگی، وسواس، بی خوابی، بی قراری و اضطراب در افراد می‌شوند و سلامتی فرد را به خطر می­اندازد.

 

[۱]– Feldman

[۲]-Powers

[۱]– Sarafino

[۲]-Peralta,Ramirez,Robeles&Navarrete

 

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.