مقاله عوامل بروز تعارض و تئوری و سبک های مدیریت تعارض

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل بروز تعارض و تئوری و سبک های مدیریت تعارض

تعداد صفحات: ۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تعارض در اصطلاح هر رفتاری که از جانب اعضای یک سازمان به منظور مخالفت با سایر اعضاء سر می زند است  (میر کمالی، ۱۳۷۱). به طور کلی تضاد یا تعارض فرایندی است که در آن یک طرف سعی می کند که کوشش طرف مقابل، گروه یا فرد دیگری را در رسیدن به اهداف مورد نظر سد نماید یا موجب محرومیت وی شود (نجف بیگی، ۱۳۷۹). مدیریت تعارض نگرش خوش بینانه، منطقی و علمی نسبت به تعارض است و نباید آن را با حل تعارض که حاصل برداشت منفی و بدبینانه می باشد اشتباه کرد (میرکمالی، ۱۳۷۱).

مدیران هر سازمان به روش های مختلف با تعارض های به وجود آمده در سازمان برخورد کرده که باعث افزایش اثربخشی می شود. شاید بتوان در ساده ترین تعریف مدیریت تعارض را بهره گیری از هوشمندانه ترین روش برای مقابله با تعارض و یا تغییر مسیر آن در جهت اثربخشی و اهداف سازمان و یا جامعه تعریف کرد. هر سازمان و اداره ای بر پایه هدف هایی به وجود می آید که فعالیت های سازمان در جهت تحقق آن اهداف است. وجود برخی تعارض ها و ناسازگاری ها سازمان ها را در رسیدن به هدف های خود که در اصطلاح اثربخشی گویند با مشکل مواجه کرده است. با مدیریت صحیح تعارض میتوان گامی در جهت رسیدن به هدف های سازمان و افزایش اثربخشی سازمانی برداشت.

مدیران هر سازمان به روش های مختلف با تعارض های به وجود آمده در سازمان برخورد کرده که سبب افزایش اثربخشی می شود. ادبیات مدیریت تعارض بسیار گسترده است. علاوه بر مدیریت، در حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ، اقتصاد، روابط کار و مذاکره نیز به تعارض پرداخته شده است (فیاضی، ۱۳۸۸).

 

واژگان کلیدی: مدیریت تعارض، سبک های مدیریت تعارض

 

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف تعارض ۹
انواع تعارض ۱۱
دیدگاه های نظری درباره تعارض ۱۴
جرج هگل ۱۵
کارل مارکس ۱۵
رالف دارندورف ۱۶
نظرات دارندورف و کارکرد‌گرایی ساختاری ۱۶
نظریه تقابلی لوئیس کوزر ۱۷
نظریه قدرت، تضاد و ایدئولوژی ۱۸
عوامل بروز تعارض ۱۹
اختلاف‌های شخصی(تفاوت‌های فردی) ۱۹
اختلاف‌های ساختاری ۲۰
اختلاف‌های ارتباطی ۲۱
فرایند بروز تعارض ۲۴
مخالفت بالقوه(شرایط پیشین)‌ ۲۴
۱ادراک (شناخت) و شخصی تلقی کردن آن ۲۵
ادراک‌ تعارض‌ ۲۵
احساس‌ تعارض‌ ۲۶
رفتار(تعارض‌ آشکار) ۲۶
نتیجه تعارض ۲۷
مدیریت‌ تعارض‌ ۲۸
سبک های مدیریت تعارض ۲۹
استراتژی رقابت (اجبار) ۳۲
استراتژی همکاری مبتنی بر اعتماد ۳۲
استراتژی اجتناب ۳۳
استراتژی مصالحه یا تشریک مساعی(نرمش) ۳۵
استراتژی گذشت (سازش) ۳۵
جمع بندی ۳۹
فهرست منابع ۴۰

منابع

غفارزاده، م (۱۳۷۵). بررسی رابطه میان نگرش مدیران به تعارض و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

غفاری توران، د. (۱۳۷۵). مقایسه نیازهای آموزشی عشایر کوچنده کرد و نیمه کوچنده ترکمن در مراتع حوزه آبی سدف شرق مازندران. خلاصه مقالات اولین سمینار علمی ترویج منابع طبیعی، امور دام و آبزیان، معاونت ترویج و مشارکت مردمی جهاد سازندگی. ص۶۳-۶۴٫

فرهنگی، ع. (۱۳۷۴). ارتباطات در تعارض سازمانی. مجلۀ مدیریت دولتی، دورۀ جدید، شمارۀ هشتم.

فرهنگی، ع. (۱۳۷۸)، ارتباطات در تعارض سازمانی از دیدگاه تحلیل کنش متقابل، چاپ اول. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

فهیم دوین، ح. امیرتاش، ع. م.، و هادوی، ف. (۱۳۸۵). رابطۀ مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های کشور. اولین کنگرۀ بین المللی رویکردهای نوین تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.

فیاضی، م. (۱۳۸۸). تعارض ادراک شده و سبک های مدیریت آن. پژوهش نامه مدیریت تحول. سال اول. شماره ۲٫ صص۳۴-۴۱٫

قنادان، م.، م‍طی‍ع، ‌ن.، و س‍ت‍وده‌، ه.‌ (۱۳۷۵). جامعه‌شناسی: مفاهیم کلیدی. چاپ اول. تهران: آوای نور. ص ۶۷٫

کرمی. م.، و گودرزی، ا. (۱۳۸۵). مدیریت تعارض. فصلنامه مدیریت اسلامی. سال سوم، شماره ۷، ص۵۳- ۴۸٫

جاسبی، ع. (۱۳۸۶). اصول و مبانی مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

مقدمه

در ایران مشارکت مردم در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از یک سو و وجود شخصیتها و آرا و افکار و منافع گروه های مختلف از سوی دیگر، باعث شده است که کشورمان از پویایی گسترده ای برخوردار باشد. بدیهی است که از اثرات جانبی این جریان یکسری تعارض بین گروه های مردمی و سازمان ها یا نهادهای دولتی مطرح می شود.

جوامع انسانی با توجه به ماهیتی که دارد محیط مناسبی برای رشد و توسعه انواع تعارضها و عدم توافق ها است. این امر می تواند ناشی از وجود اختلاف در شخصیتها، ویژگیها، نیازها، باورها، ادراکات متفاوت و منافع مختلف و متمایزی باشد. این ناسازگاری ها در نهایت به  تعارض ها و احتمالاُ کشمکش هایی بین افراد و گروه ها در جامعه منجر می شود. وفور اختلاف نظرها و تعارض ها در جوامع انسانی در بین گروه های مردمی و بین سازمان های دولتی باعث شده است که میزان چشمگیری از وقت و فعالیت مدیران و مسئولان دولتی صرف کاستن و حل مشکلات تعارضی با افراد شود. مطالعه ای که توسط اشمیت روی تعدادی از مدیران انجام گرفت گویای این واقعیت بود که تقریباَ ۲۰ درصد از وقت مدیران روزانه صرف رسیدگی به تعارض ها می گردد. بطوریکه در سطوح بالای سازمان، اداره و کنترل تعارض از نظر اهمیت برابر یا حتی در مواقعی بیشتر از کارکردهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، ارتباطات، انگیزش و تصمیم گیری است (ایزدی یزدان آبادی، ۱۳۷۹).

با وجود اینکه تحقیقات بسیاری در زمینه تعارض و مدیریت آن در سطح سازمانی انجام گرفته است. ولی با این حال نیاز به مطالعات گسترده ای در این زمینه احساس می شود. در اینجا لازم است چند تعریف مختصر از تعارض ارائه شود تا مفهوم آن بهتر تبیین گردد.

تعارض به عدم توافق، مخالفت، یا کشمش میان دو یا چند نفر یا گروه اشاره دارد. استیفن رابینز[۱](۲۰۰۶) هر نوع مخالفت یا تعامل خصمانه را تعارض مى نامد و منشأ آن را کمیابى منابع، موقعیت اجتماعى، قدرت یا نظام هاى ارزشى متفاوت مى داند و چنین بیان مى دارد تعارض فراگردى است که در آن تلاش عمدى شخص الف براى خنثى سازى تلاشهاى شخص ب از طریق نوعى مانع تراشى، به عجز و ناکامى شخص ب در دستیابى به هدف ها یا افزایش منافعش منجر می شود.

تعاریف تعارض

جایی که حداقل دو نفر با هم باشند، تعارض نیز وجود خواهد داشت. تعارض در افراد و   گروه ها یک امر طبیعی و سبب به وجود آمدن یک محیط رقابتی می شود. تعارض همانند سایر مباحث مدیریتی دارای تعاریف بسیاری متنوعی می باشد. روانشناسان بیشتر به جنبه های روانشناختی تعارض (تعارض درونی) و جامعه شناسان به جنبه های اجتماعی تعارض(تعارض بین گروه ها و افراد) می پردازند. در این میان متخصصان علوم رفتاری به اقتضای تخصص و زمینه های مطالعاتی خود، هر دو بعد را مبنای بررسی های خود قرار می دهند.

با توجه به اهمیت موضوع تعارض و پیچیدگی مفهومی آن، تعاریف متنوعی از تعارض توسط محققان و کارشناسان علوم مختلف ارائه شده است. برخی تعاریف ارائه شده از تعارض در سطح فردی(برلسون و استیز) بوده و برخی نیز بر سطح اجتماعی و گروهی آن (تامپسون، رابینز و سایرین) و برخی هر دو سطح فردی و گروهی (میرکمالی و میلر و غیره) را مدنظر قرار می دهند.

[۱] . Robbins.

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.