مقاله بررسی و کاربرد هوش ازدحامی در مسئله مدیریت بحران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله بررسی و کاربرد هوش ازدحامی در مسئله مدیریت بحران به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۶۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مراجع

[۱] Rashmi S, Shetty,  An Event Driven Single Game Solution For Resource Allocation In A Multi-    Crisis Environment

[۲] Balaji Viswanathan and Marie desJardins,A model for Large-scale Team Formation for a Disaster Rescue Problem

[۳] Hajo A. Reijers, Monique H. Jansen-Vullers, Michael zur Muehlen, and Winfried Appl Workflow Management Systems + Swarm Intelligence =Dynamic Task  Assignment for Emergency Management Applications

[۴] Silvia Andrea Suárez BarónResource and Task Allocation in Distributed  Environments. A Multi-Agent System Approach

فهرست مطالب

فصل اول – مقدمه ۱
فصل دوم-مدیریت بحران ۳
۲-۱-مقدمه ۳
۲-۲-مدیریت بحران ۴
۲-۳-آژانسهای مدیریت بحران ۷
۲-۳-۱- آژانس مدیریت اضطراری فدرال (FEMA) 7
۲-۳-۲-اینفوسفر- سیستم دریافت و پاسخ ۹
۲-۳-۳-سیستم مدیریت بحران (CMS) 10
۲-۴-انواع روشهای الگوریتمی تخصیص منابع ۱۲
۲-۴-۱-برنامه نویسی پویا: ۱۳
۲-۴-۲-برنامه نویسی عدد صحیح ۱۴
۲-۴-۳-روش ضرب کننده لاگرانژ: ۱۵
۲-۴-۴-باز پخت شبیه سازی شده ۱۶
۲-۴-۵-الگوریتم ژنتیک ۱۸
۲-۴-۶- انشعاب و کران ۲۰
۲-۴-۷- الگوریتم حریص ۲۰
۲-۴-۸- جستجوی تابو ۲۱
۲-۴-۹- تئوری بازیها ۲۲
۲-۵-عملیات نجات روبوکاپ[۲] ۲۲
۲-۵-۱-ساختار سیستم: ۲۴
۲-۵-۲-ساختار عاملها: ۲۴
۲-۵-۳-تشکیل تیم ۲۶
فصل۳ -هوش ازدحامی ۲۸
۳-۱- مقدمه ۲۸
۳-۲-الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها(ACO) 30
۳-۲-۱-مورچه ها چگونه می توانند کوتاهترین مسیر را پیدا کنند؟ ۳۱
۳-۲-۲-کاربردهای ACO 32
۳-۳- الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات (PSO) 33
۳-۳-۱-الگوریتم pso 34
۳-۳-۲ کاربردهای pso 36
۳-۴-الگوریتم ژنتیکGA 36
۳-۴-۱- الگوریتم GA 37
۳-۴-۲-کاربردهای GA 37
فصل چهارم : استفاده از هوش ازدحامی در مدیریت بحران ۳۹
۴-۱-مقدمه ۳۹
۴-۲-هوش ازدحامی ۴۱
۴-۳-حوزه مدیریت اورژانسی ۴۳
۴-۴-روش شناسی ۴۴
۴-۵-مکانیزم های تخصیص کار مرسوم ۴۴
۴-۶-روند واکنش اورژانسی ۴۶
۴-۷-ساخت و ارزیابی مدل ۴۸
۴-۸-روش شبیه سازی ۴۹
۴-۹-طراحی آزمایشات: ۵۱
۴-۱۰-روش مقایسه مکانیزم ۵۳
۴-۱۱-رتبه بندی ۵۳
فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات ۵۷
منابع و مراجع ۵۹

چکیده

هوش ازدحامی یک تکنیک هوش محاسباتی است که رفتار جمعی در سیستم توزیع شده را شامل می شود؛ مثل سیستم های ساخته شده از جمعیتی شامل عامل های فردی ساده که به طور محلی با یکدیگر و با محیط شان در تعامل هستند .

با وجود این که هیچ کنترل تمرکز یافته ای چگونگی رفتار عامل ها را به آن ها تحمیل نمی کند، تعاملات محلی آنها به پیدایش رفتار عمومی می انجامد و در نهایت الگو های سراسری تابعی منسجمی پدیدار می شود.

هوش ازدحامی سیستمی است که با سیستم های مصنوعی و طبیعی متشکل از تعداد زیادی افراد که با یک کنترل نا متمرکز و خودسامانده متعادل و هماهنگ می شوند، و این پایه ای است برای امکان جستجوی جمعی (یا توزیع شده) حل مشکل بدون کنترل مرکزی یا تهیه مدل .

سیستم مدیریت گردش کار + هوش ازدحامی = تخصیص کار پویا برای کاربردهای مدیریت بحران

تخصیص کارها به مجریان انسانی ، عنصری مهم در سیستم های مدیریت فرآیند کاری بشری است . در این مقاله اجرای مجموعه ای از ۶ مکانیزم تخصیص کار برای کاربرد های گردش کار با بکارگیری روندی از حوزه مدیریت اورژانسی ارزیابی میشود. به طور خاص راهبردهای تخصیص الهام گرفته از مدل های تحریک/واکنش مبتنی بر هوش ازدحامی ، ایجاد و شبیه سازی میشود ، و این راهبردها با راهبردهای تخصیص کار مرسوم مقایسه میشود. یافته ها نشان می دهد که روش های مبتنی بر هوش ازدحامی از تخصیص سنتی کارها در سازمان های ویژه پا را فراتر گذاشته است و سیستم های مدیریت اورژانسی مبتنی بر گردش کار به طور قابل توجهی می توانند از این راهبردهای تخصیص کار جدید استفاده کنند.

هوش ازدحامی ، منبع الهامی جهت توسعه سیاست های تخصیص گردش کار است. هوش ازدحامی مبتنی بر رفتار جمعی گروههای حشرات اجتماعی است . حشرات اجتماعی مانند مورچه ها و زنبورهای عسل کار را بین منابع تقسیم میکنند به این روش که کارگران در واکنش به اختلالات داخلی یا چالش های خارجی ، می توانند کارهای مختلفی را که انجام میدهند ، تغییر دهند ( کارها را عوض کنند ) الگوریتم هایی که از این رفتار الهام میگیرند به طور موفقیت آمیزی جهت کاهش زمان های تنظیم شده و زمان های عملکرد در تولید زمان بندی صنعتی به کار میرود .

در این پروژه روشهایی برای بهینه سازی تخصیص منابع به وقایع بحرانی مختلف با توجه به محدودیتهایی همچون دسترس پذیری منابع ، وضعیت بحرانی وقایع، تعداد منابع خواسته شده و غیره ارائه شده است. روش پیشنهادی به سمت مدیریت رخداد وقایع بحرانی به طور همزمان در یک محیط از پیش تعریف شده خاص با مراکز تخصیص منبع تعیین شده در همان محل پیش می رود. هدف افزایش بهره وری واحدهای واکنش اضطراری به همراه کاهش زمانهای واکنش است. هدف اصلی از تخصیص خدمات اورژانسی ، بیشینه سازی کارایی واحدهای واکنش اضطراری در دسترس و موجود و کمینه سازی زمان واکنش برای کاهش آثار یک یا چند واقعه است.

واژه های کلیدی: هوش ازدحامی، مدیریت بحران، حوزه مدیریت اورژانسی، تخصیص کار

فصل اول – مقدمه

مسئله مدیریت بحران در سالهای اخیر اهمیت شایانی یافته است . با توسعه محیطهای شهری ،هنگام وقوع یک بحران خطرات جانی و مالی زیادی افراد شهر را تهدید می کند .به این دلیل ایجاد سیستم مدیریت بحران مؤثر و سازمان یافته بسیار ضروری است. هر بحران شامل چندین حادثه با درخواست تعداد معینی واحد اورژانسی است .وضعیت نابهنجار زمانی به وجود می آید که مسئله کمبود منابع و رقابت برای منابع مطرح می شود.با اینکه هر بحران درجه شدت متفاوتی دارد، اما واکنش مناسب به درخواست هر بحران بسیار ضروری است. با تخصیص واحدهای اورژانسی به حوادث به طور خودکار ، گام بلندی در جهت حذف خطاهای بشری برداشته شده است .

در این پروژه روشهای هوش ازدحامی برای تخصیص تعداد بهینه از منابع در محیطی با چند بحران پیشنهاد شده است. این روشها تکنیکهای جدیدی در مدل کردن روند بحرانی با جمعیتی از عاملها و تخصیص منابع است به طوری که همه بحرانها بتوانند از منابع موردنظرشان استفاده کنند. هوش ازدحامی سیستمی است متشکل از تعداد زیادی افراد که با یک کنترل نا متمرکز و خودسامانده متعادل و هماهنگ می شوند . هوش ازدحامی ، منبع الهامی جهت توسعه سیاست های تخصیص گردش کار است. الگوریتم هایی که از این رفتار الهام میگیرند به طور موفقیت آمیزی جهت کاهش زمان های تنظیم شده و زمان های عملکرد در تولید زمان بندی صنعتی به کار میرود .

در این پروژه روشهایی برای بهینه سازی تخصیص منابع به وقایع بحرانی مختلف با توجه به محدودیتهایی همچون دسترس پذیری منابع ، وضعیت بحرانی وقایع، تعداد منابع خواسته شده و غیره ارائه شده است. روش پیشنهادی به سمت مدیریت رخداد وقایع بحرانی به طور همزمان در یک محیط از پیش تعریف شده خاص با مراکز تخصیص منبع تعیین شده در همان محل پیش می رود. هدف افزایش بهره وری واحدهای واکنش اضطراری به همراه کاهش زمانهای واکنش است. هدف اصلی از تخصیص خدمات اورژانسی ، بیشینه سازی کارایی واحدهای واکنش اضطراری در دسترس و موجود و کمینه سازی زمان واکنش برای کاهش آثار یک یا چند واقعه است.

آژانس های مختلفی در این زمینه تاسیس شده است از آن جمله آژانس مدیریت اورژانسی فدرال(FEMA)[1] است. همچنین سیستمهایی برای نظارت و تخفیف آثار حوادث طراحی شده است مانند سیستم دریافت و پاسخ (اینفوسفر)[۲] و سیستم مدیریت بحران (CMS)[3].

الگوریتم های زیادی به همراه تعمیمشان برای رسیدن به راه حل های بهینه مسئله تخصیص منبع پیشنهاد شده است. الگوریتم ژنتیک ، تئوری بازیها ، الگوریتم های پویا و… از آن دسته اند.

عملیات نجات روبوکاپ موضوع تعدادی از پیاده سازی های عملی و سودمند است. عملیات نجات روبوکاپ یک محیط شبیه سازی شده برای برنامه ریزی حادثه شامل عاملهای متعدد است.در فصل های بعد به مسائل گفته شده پرداخته می شود.

فصل دوم-مدیریت بحران

۲-۱-مقدمه

در طی چند دهه اخیر مدیریت بحران به یک مسئله چندوجهی و پیچیده تبدیل شده است. ماهیت یک بحران یا حادثه از حوادث طبیعی مثل طوفانها و زمین لرزه ها تا حوادث ساخت بشر مانند سقوط هواپیماها، حوادث تروریستی، اعمال عمدی، تخریب انبوه، حوادث صنعتی و غیره متغیر است.

با توسعه و گسترش جوامع شهری ، هنگام وقوع یک بحران خطرات جانی و مالی زیادی افراد شهر را تهدید می کند .به این دلیل ایجاد سیستم مدیریت بحران مؤثر و سازمان یافته بسیار ضروری است.

پروسه مدیریت بحران شامل مراحل تحلیل خطر، دریافت ، واکنش ، نظارت و تخفیف آثار یک بحران می باشد.

در صورت وقوع حوادث متعدد در یک محیط شهری با مسئله مدیریت و تخصیص منابع مواجه خواهیم شد . در این فصل روشهایی برای بهینه سازی تخصیص منابع به وقایع بحرانی مختلف با توجه به محدودیتهایی همچون دسترس پذیری منابع ، وضعیت بحرانی وقایع، تعداد منابع خواسته شده و غیره ارائه شده است. روش پیشنهادی به سمت مدیریت رخداد وقایع بحرانی به طور همزمان در یک محیط از پیش تعریف شده خاص با مراکز تخصیص منبع تعیین شده در همان محل پیش می رود. هدف از مدیریت بحران افزایش بهره وری واحدهای اورژانسی و نیز کاهش زمانهای واکنش است.

[۱] Federal Emergency Management Agency

[۲] Infosphere

[۳] Crisis Management System

65,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.