مقاله دیدگاه های هوش هیجانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دیدگاه های هوش هیجانی

تعداد صفحات:۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای هر شخص به توانایی وی برای استدلال در مورد تجارب هیجانی[۱]، مسائل دارای بار هیجانی و ارائه پاسخ به شیوه های سازگارانه از لحاظ هیجانی نسبت به نتایج مبتنی از استدلال درباره گذشته، حال و آینده وابسته استSalovey et al., 2002)).

در دنیای پویا و رقابتی امروز احتمالاً سازمان هایی موفق هستند که بتوانند به طور صحیح هیجان ها و احساسات کارمندان و نیروی انسانی خود را به درستی مدیریت کنند(Goleman,2000). رسیدن این امر در گرو شناسایی و سنجش میزان مهارت های هیجانی کارکنان سازمان ها است (شعبانی و همکاران، ۱۳۹۰).

امروزه بسیاری ازسازمانها دستخوش تغییرند و هرگونه تغییر نیازمند کارکنان و مدیرانی است که انطباق پذیر بوده و با تغییرها سازگار شوند. در این میان تعامل اجتماعی به شیوه ای شایسته وثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان عنصر کلیدی در مدیریت تغییرهای سازمانی اهمیت فزاینده ای دارد.بررسیها نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی خواهند برد که بتوانند به طور اثربخش ونتیجه بخش با منابع انسانی خود ارتباط برقرارکنند. دراین زمینه هوش هیجانی یکی ازمولفه هایی است که می تواند به میزان زیادی درروابط مدیران با اعضای سازمان نقش مهمی ایفا کندو به گفته گلمن[۲] (۱۹۹۸) شرط حتمی واجتناب ناپذیر درسازمان به حساب می آید. اخیرابرخی ازدانشمندان نیز دریافته‌اند که هوش هیجانی بااهمیت تراز بهره هوشی (IQ) برای یک مدیر ورهبر است .
هوش هیجانی به عنوان نوعی هوش تبیین شده است که هم شامل درک دقیق هیجانهای خود شخص و هم تعبیر دقیق حالات هیجانی دیگران است. هوش هیجانی ، فرد را از نظرهیجانی ارزیابی می کند، به این معنی که فرد به چه میزانی ازهیجانها واحساسهای خود آگاهی دارد وچگونه آنها راکنترل واداره می کند. نکته قابل توجه درراستای هوش هیجانی این است که تواناییهای هوش هیجانی ذاتی نیستند، آنها می توانند آموخته شوند .

هوش هیجانی ، ظرفیت یا توانایی سازماندهی احساسات و عواطف خود و دیگران، برای برانگیختن، و کنترل مؤثر احساسات خود و استفاده از آن ها در روابط با دیگران است (Goleman,1998). هوش هیجانی شامل مجموعه ای از هیجانات، دانش اجتماعی و توانمندی هایی است که قدر ت کلی ما را در جهتی که بتوانیم به عوامل و فشارهای محیطی پاسخ مناسب دهیم هدایت و تقویت میکند و سبب عملکرد بهینه در چهار حیطه زیر می گردد: خود آگاهی (درک توانایی های خود و ابراز آنها)؛ آگاهی اجتماعی (آگاهی نسبت به دیگران و درک توانایی های آنها و همدلی)؛ مدیریت رابطه؛ و خود مدیریتی (Goleman et al,2002).

 

واژه های کلیدی:هوش هیجانی، ظهور و پیدایش هوش هیجانی،دیدگاههای هوش هیجانی 

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف هوش هیجانی ۶
انواع هوش ۶
هوش چندگانه چیست؟ ۷
تعریف هوش هیجانی ۱۳
تاریخچه ظهور و پیدایش هوش هیجانی ۱۴
ظهور مفهوم هوش هیجانی ۱۶
هوش هیجانی و بهره ی هوشی ۱۸
مقایسه هوش هیجانی و عقلی ۱۹
دیدگاههای مختلف مربوط به هوش هیجانی و مؤلفههای آن ۲۰
۱- مفاهیم اساسی هوش هیجانی از دیدگاه گلمن ۲۱
۲-مفاهیم اساسی هوش هیجانی از دیدگاه مایر و سالووی ۲۵
۳-مفاهیم اساسی هوش هیجانی از نظر بار-آن ۲۸
نتیجه گیری ۳۳
منابع ۳۴

منابع

گلمن ، دانیل (۱۳۸۲). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. چاپ دوم. انتشارات رشد.

لاجوردی ، سید جلیل ؛ جمالی نظری ، آرزو .(۱۳۸۹). رابطه میان هوش هیجانی و سبک مرجح رهبری مدیران،  مجله چشم انداز مدیریت دولتی . شماره ۱: ۸۵-۶۹ .

بابایی، محمدعلی؛ مومنی، نونا.(۱۳۸۴). تاثیر هوش هیجانی براثربخشی مدیران. نشریه: مدیریت تدبیر. شماره ۱۶۶ : ۳۶-۳۹

هوشنگ طالبی، محمد حسین علامت ساز و آیت الله موسوی، انتشارات دانشگاه اصفهان و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) ، اصفهان- تهران.

دهشیری ، غلامرضا. (۱۳۸۲). بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مقطع متوسطه. مجله تازه ها و پژوهش های مشاور. ۳ (۱۲) :۵۳-۶۴٫

شفیعی رودپشتی، میثم و سید حبیب‌اله میرغفوری (۱۳۸۷). سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران و رتبه‌بندی مؤلفه‌های آن (مطالعه موردی: کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد)، کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۳، ۱۱، ۷-۲۸٫

صدرزاده خویی، امید. بررسی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی دانشگاه اصفهان، گروه آمار.

سیاروچی، ژوزف؛ فورگاس، ژوزف و مایر، جان (۱۳۸۳). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه‌ی نوری امام‌زاده‌ای، اصغر و نصیری، حبیب‌الله. اصفهان: انتشارات نوشته.

دانیل گلمن، بویاتزیس، آنی مک کی، ۱۳۸۵ ،هوش هیجانی در مدیریت ورهبری سازمانی ، ترجمه بهمن ابراهیمی، سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول .

سادات، سید علی ؛ کاظمی ، ایرج ؛ مختاری پور ،مرضیه.(۱۳۸۹). بررسی مقیاس های رابطه بین هوش سازمانی و رهبری تیمی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی. مجله چشم انداز مدیریت دولتی. شماره ۱ : ۹۹-۸۷

مقدمه

تحقیقات دانشمندان گوناگون مانند گلمن، بویاتزیس[۱] و همکارانش و … نشان می‌دهد، یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در انجام موفق وظایف شغلی دارد، هوش هیجانی است .(Goleman, 1998) (Goleman, 1995) (Boyatzis et al 2000). افراد دارای هوش هیجانی بالا، هنرتعامل ومهارت کنترل واداره احساسات دیگران را دارا هستند. این مهارتها محبوبیت، قوه رهبری و نفوذ شخصی راتقویت میکند و فرد رادر هرگونه فعالیت اجتماعی وارتباط صمیمانه بادیگران، موفق مینماید.چنین افرادی باشناخت وبصیرت درونی که نسبت به تمایلات عاطفی خودودیگران دارند،بهترین عملکردرادرموقعیتهای مختلف زندگی بروزمیدهند (عیوضی ۱۳۸۵).

هوش هیجانی یک هوش غیر شناختی است که از نظر تاریخی، ریشه در مفهوم هوش اجتماعی دارد و نخستین بار ثراندیک (۱۹۲۰) آن را مطرح کرد. به عقیده ثراندیک، هوش هیجانی توانایی مهم مدیریت انسانها برای عمل به شیوه‌ای خردمندانه در روابط انسانی است . هوش هیجانی ، ظرفیت یا توانایی سازماندهی احساسات و عواطف خود و دیگران، برای برانگیختن، و کنترل مؤثر احساسات خود و استفاده از آن ها در روابط با دیگران است (گلمن، ۱۳۸۲ ). سالووی و مایر (۱۹۹۰) نخستین افرادی بودند که هوش هیجانی را زیرمجموعه‌ای از هوش اجتماعی تعریف کردند که شامل توانایی کنترل احساسها و هیجانهای خویش و دیگران، تشخیص احساسها و هیجانها در خود و دیگران و استفاده از این اطلاعات برای هدایت، تفکر و اقدامها خود فرد است .

تعریف هوش هیجانی

هوش در لغت به معنی عقل، خرد، فهم، زرنگی و شعور(پختگی) است، ولی به  بکار افتادن مجموعه استعداد های عالی ذهن و توانایی حل مسئله نیز اطلاق می شود که اولین بار توسط چارلز اسپیرمن روانشناس انگلیسی مورد مطالعه علمی قرار گرفت. انجمن روانشناسان آمریکا در سال ۱۹۹۵ هوش را این طور تعریف کرده است: توانایی فهم مسائل پیچیده، انطباق مؤثر با تغییرات محیطی، یادگیری به دنبال تجربیات، استفاده از اشکال مختلف استدلال و فایق آمدن بر مشکلات از طریق تفکر. هوش به طور کلی مجموعه استعداد هایی است که موجب یادگیری، شناخت، یادآوری اطلاعات در فرد شده و توانایی حل مسئله و سازگاری فرد را با محیط زندگی فراهم می نماید. هوش همان تفاوت فردی است و مشخص می کند چگونه برخی افراد نسبت به دیگری در تحصیل یا زمینه های دیگر موفق ترند. بعضی از روانشناسان ترجیح می دهند به جای هوش “توانایی ذهنی” را به کار ببرند، یعنی اگر فردی بتواند مسئولیت خود را به نحو مطلوب انجام دهد و توان کشف و حل مسئله را داشته باشد، او دارای بالاترین هوش است. تا اواخر قرن بیستم فقط هوش عقلی یا شناختی یا منطقی یا IQ یا بهره هوشی یا ضریب هوشی (مانند سرعت انجام کار؛ داشتن حافظه؛ حسابگر بودن؛ درس خواندن) مطرح بود ولی از سال ۱۹۹۵ دانیل گلمن هوش هیجانی را تشریح نمود که عامل سازگاری کننده در موقعیت های مختلف زندگی بوده و ۸۰% عامل موفقیت انسان است. هوش عقلی کف موفقیت و هوش هیجانی سقف موفقیت فرد را تضمین می‌کنند. هوش عقلی در کشف و اختراعات و هوش هیجانی در مدیریت زندگی بیشترین کارکرد را دارند.

 انواع هوش

هاوارد گاردنر[۲] استاد شناخت و آموزش در دانشگاه هاروارد معتقد است هوش یک کمیت واحد قابل اندازه‌گیری نیست، بلکه دربرگیرنده ۱۱ توانش است که حوزه‌هایی همچون زبان، منطق، جنبش و موسیقی را شامل می‌شود. دو دهه پیش که نظریه هوش‌های چندگانه مطرح شد، آثاری به همراه داشت که بسیار فراتر از محیط‌های دانشگاهی طنین‌انداز شد. صاحبان صنایع نیز مشتاقانه از نظریات گاردنر استقبال کردند. آنان از مدت‌ها قبل متوجه شده بودند که داشتن بهره هوشی بالا ضرورتاً باعث نمی‌شود شخص کارمند مولد یا خلاقی باشد. حالا پس از گذشت ۲۳ سال، وی نظریات علمی جدیدی مطرح کرده است. او در کتاب جدید خود با عنوان پنج ذهن برای قرن بیست و یکم، استدلال می‌کند قرن بیست و یکم به کسانی تعلق دارد که می‌توانند به شیوه‌ای خاص بیندیشند.

کسانی که نمی‌توانند  توانایی‌های شناختی را پرورش دهند، با آینده‌ای تاریک روبه‌رو هستند که سرنوشتشان در دست نیروهایی خواهد بود که این مسائل را نمی‌توانند درک کنند. این قبیل افراد زیر بار اطلاعات غرق می‌شوند، نمی‌توانند در محیط کار موفق باشند و نمی‌توانند تصمیم‌های عاقلانه‌ای در امور شخصی و حرفه‌ای خود بگیرند.

 

[۱] Boyatzis

[۲] Harvard Garner

[۱] Emotional experiments

[۲] Goleman

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله ابعاد هوش فرهنگی
  • مقاله هوش معنوی مبتنی بر آموزه های اسلامی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.