تحقیق زن در حقوق خانواده به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
۱- آنتونی گیونز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، ص ۱۹۸٫
۲- سوره اعراف، آیه: ۱۸۹
۳- قرآن کریم ۲۴ مورد به برابری زن و مرد در عقیده و ایمان اشاره دارد از جمله سوره بروج، آیه: ۱۰ و سوره احزاب، آیه: ۳۶ و ۵۸ و سوره متحنه، آیه: ۱۰
۴- سوره نسأ، آیه: ۱۲۴ و نمونههای دیگر از سوره نحل، آیه: ۹۷ و آلعمران، آیه: ۱۹۵
۵- سوره نسأ، آیه: ۳۲
۶- وسائلالشیعه مکتبه اسلامیه ج۱۸ ص(۱۳-۱۴) سنن ابن ماجه، دارالفکر، ج۱ ، ص۸۱
۷- وسائلالشیعه، ج ۱۴ ، ص ۱۹۵ و ج ۱۵ ، ص ۴ – صحیح مسلم بشرح نووی، داراحیأالتراث، بیروت، ج ۹ ، ص ۲۱۱
۸- وسائلالشیعه، ج ۱۴ ، ص ۲۰۳ – فتحالباری، دارالفکر، بیروت، ج ۹ ، ص ۱۶۴
۹- سوره نسأ، آیه: ۷
۱۰- ماذا عنالمرآه، نورالذین عتر، دارالفکر، ۱۹۹۸ ، ص -۱۳۵ ۱۱۸
۱۱- ۱۹۸۰Conf (49/CW/CRP.l) Ada.l. 42 joly /A
۱۲- طلاق، ساروخانی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲ ، ص ۲۰
۱۳- حقوق زن در اسلام و اروپا، حسن صدر، ص ۱۵
۱۴- مبادیالقانونالرومانی، محمد عبدالمنعم بدر عبدالمنعمالبدراوی.
۱۵- المدخل للعلومالقانونیه، سلیمان مرقس، ص ۲۳۸
۱۶- المیزان فی تفسیرالقرآن، علامه طباطبائی، ج ۴ ، ص ۳۳۴
۱۷- گوستاولن، حضارهالعرب، ترجمه عربی: عادل زعیتر، ص ۴۷۴
۱۸- سوره نسأ، آیه: ۱۸
۱۹- نظام الاسره، رافعی، ص ۲۲۷
۲۰- سوره نسأ، آیه: ۱۲
۲۱- سوره نسأ، آیه: ۱۱
۲۲- سوره نسأ، آیه: ۱۱
۲۳- مادر به فرض ارث میبرد و پدر به قرابت، بنابراین هرگاه مادر حاجب نداشته باشد و برای میت جز پدر و مادر و شوهر وارثی دیگر نباشد سهم مادر از پدر بیشتر است زیرا نصف مال از آن شوهر است و ثلث مال، مادر به فرض میبرد و مابقی به پدر میرسد.
۲۴- المیزان فی تفسیرالقرآن، علامه طباطبایی، ج ۴ ، ص ۲۱۸
۲۵- سوره نسأ، آیه: ۱۲
۲۶- المرأهالعربیه، والمجتمعالتقلیدیالمتخلف، سلوی مخاش، ص ۳۱
۳۵Papogation ahd socitey in arab East, Baerg cabriel p.
,P.76 (on the modestg of women in arab muslim vellages Richard.t.Antoun).7American Ahthropologist V.
۲۷- بحارالانوار، مجلسی، کتابالاجتماع، ج ۱۰ ، ص ۲۱۲ – وسائلالشیعه، ج ۱۷ ، ص ۴۳۷ و ۴۳۶
۲۸- نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهری و المیزان فی تفسیرالقرآن، ج ۴ ، ص ۲۱۸ – ۱۹۹
۲۹- المیزان فی تفسیرالقرآن، ج ۴ ، ص ۲۱۸ – ۱۹۹
۳۰- تجدید تفکر دینی در اسلام، محمد اقبال، ص ۱۸۶
۳۱- نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهری.
۳۲- تجدید تفکر دینی، محمد اقبال، ص ۱۹۶
۳۳- ارث، کاتوزیان، ص ۵۶ و ۵۵ ، نشر دادگستر.
۳۴- المرأه فیالفکرالاسلامی، باجوری، ج ۲ ، ص ۱۴۰ – ارث، کاتوزیان، ص ۲۰۶ – «قواعد مربوط به ارث زن صریح است و رویه قضایی و اندیشههای حقوقی توان تحول در این زمینه را ندارد».
۳۵- جامعالبیان فی تفسیرالقرآن، طبری ج ۴ ص ۱۸۵ المیزان فی تفسیرالقرآن طباطبایی ج ۴ ص ۲۱۸٫
۳۶- اسلام والمرأهالمعاصره، محمدالبهیانحولی، ص (۲۰۱-۲۰۵) – ارث، کاتوزیان، ص ۲۰۶ و ۲۰۵٫
۳۷- ارث، کاتوزیان، ص ۲۰۵ و ۵۶
۳۸- سوره بقره، آیه: ۱۸۷
۳۹- سوره بقره، آیه: ۲۲۸
۴۰- الاسلام عقیده و شریعه، ص ۱۵۴
۴۱- فرهنگ جامع فارسی (انندراج)، لغتنامه دهخدا، واژه طلاق.
۴۲- ابن منظور، لسانالعرب، ماده طلق.
۴۳- شیخ طوسی، خلاف، ج ۲ ، ص ۹۸
۴۴- نظام الاسره عندالمسلمین والمسیحیین، مصطفی رافعی، دارالکتاب، بیروت، ص ۱۲۲ – حقوق مدنی (خانواده)، کاتوزیان، شرکت انتشار، تهران، ص ۲۷۹ و ۲۷۷
۴۵- حقوق امرأه بینالاسلام والدیاناتالاخری، محمود عبدالحمید، مکتبه مدبولی، قاهره، ص ۲۰۷
۴۶- قانونالعراقیالقدیم، صبیح مسکونی، ص ۳۲۰
۴۷- حقوق المرأه بینالاسلام والدیاناتالاخری، ص ۲۰۷
۴۸- فلسفه نظامالاسره، احمد کبیسی، ص ۱۹۳
۴۹- الطلاق، زلمی، مطبعه عانی، بغداد، ص ۴۹
۵۰- حقوقالمرأه بینالاسلام والدیاناتالاخری، محمود عبداحمید، المدخل للعلومالقانونیه، سلیمان مرقس، ص ۲۳۸
۵۱- نظامالاسره عندالمسلمین والمسیحیین، مصطفی رافعی.
۵۲- نظامالطلاق فیالاسلام، جعفر سبحانی، ص ۸
۵۳- وسائلالشیعه، ج ۱۴ ، باب اول.
۵۴- حدیث شریف: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی».
۵۵- وسائلالشیعه، ج ۱۴ ، باب دهم.
۵۶- سوره طلاق، آیه: ۱
۵۷- سوره نسأ، آیه: ۱۹
۵۸- سوره نسأ، آیه: ۳۴
۵۹- وسایلالشیعه، ج ۱۵ ، ص ۴۳۵ و ۴۳۴
۶۰- وسایلالشیعه، ج ۱۵ ، ص ۴۳۷
۶۱- الطلاق، زلمی، ص ۱۰۴ و ۱۴ – ماذا عن المرأه، نورالدین عتر، ص ۱۶۴ و ۱۶۰
۶۲- حقوق مدنی خانواده، کاتوزیان، ج ۱ ، ص ۴۵۶ و ۴۵۰ (درباره ماهیت طلاق خلع و مبارات و عقد یا ایقاع بودن آن مراجعه شود).
۶۳- فذلکم ا ربکمالحق، سوره یونس، آیه: ۳۲
۶۴- انا ارسلناک بالحق، سوره بقره، آیه: ۱۱۹
۶۵- نزل الکتاب بالحق، سوره بقره، آیه: ۱۷۶
۶۶- هوالذی خلق السموات والارض بالحق، سوره انعام، آیه: ۷۳
۶۷- ان وعدا حق، سوره یونس، آیه: ۵۵
۶۸- له دعوه الحق، سوره رعد، آیه: ۱۴
۶۹- وا یقول الحق، سوره احزاب، آیه: ۴
۷۰- والوزن یومئذ الحق، سوره اعراف، آیه: ۷
۷۱- محمدجعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق، ماده حق.
۷۲- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، حاشیه بر مکاسب، قسمت خیارات، ص ۱ ، چاپ سنگی.
۷۳- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، حاشیه بر مکاسب، قسمت خیارات، ص ۱ ، چاپ سنگی.
۷۴- سیدابوالقاسم خویی، مصباحالفقاهه.
زن در حقوق خانواده ۱
تاریخچه ۷
اسلام و میراث زن ۸
زنان در نظام اسلامی با عناوین مختلفی از ارث بهرهمند میگردند: ۹
تفاوت حکم ارث ۱۲
مفهوم طلاق ۱۹
تاریخچه ۲۰
نظام طلاق در اسلام ۲۲
مرحله اول: (پند و اندرز) ۲۴
مرحله دوم: (ترک بستر و روابط جنسی) ۲۴
مرحله سوم: تأدیب ۲۵
مرحله چهارم: (حکمیت) ۲۶
نتیجه ۳۱
-۱ واژهشناسی «حق» ۳۲
-۲ تبعیض ۳۵
-۳ حضانت ۳۶
حضانت در اصطلاح فقهی ۳۶
ماهیت حقوقی “حضانت” ۴۰
نقش والدین در حضانت ۴۳
منابع و پینوشتها: ۵۰
«نظام حقوق زن و خانواده» یکی از موضوعاتی است که در جامعه ما باید همواره مورد تحقیق قرار گیرد. آمار نشان میدهد که راه افراطی که غرب در برابر زن و مرد پیگرفته، جز آنکه خانواده را متزلزل ساخته، ارمغان دیگری نداشته و تنها اسلام است که قرنها پیش از این عدالت و آزادی همراه با حفظ کرامت و عزت زن به ارمغان آورده است بدون آنکه واقعیتهای وجودی و نیازهای فطری زن را قربانی کند.
با وجود برتری قوانین اسلامی، برای رفع مشکلات و احیای تعالیم اسلامی درباره احقاق حقوق زنان عملاً راهی دراز در پیش است و با آنکه مصلحان و نیکاندیشانی با تکیه به مبانی اسلامی در جهت احیای شخصیت زنان و ارزشهای والای اسلامی گامهایی برداشتهاند و با تکیه بر جامعیت و تمامیت فقه شیعه، براساس مبانی مسلم مذهب در صدد حل مشکلات – با استفاده از تجربه دیگران و توجه به شرایط خاص زمان و مکان و نیازهای جامعه امروزین – برآمدهاند برای اجرای کامل قوانین اسلامی و تعالیم ارزشمند آن درباره زنان همتی بیشازپیش لازم است.
از جمله موضوعات بایسته تحقیق، جایگاه زن در حقوق خانواده است و ما مسأله میراث زن، طلاق و حضانت را به بررسی میگذاریم.
واژه های کلیدی: حقوق زنان، ارث زن، طلاق و حضانت
از آنجا که حقوق زنان در مواردی، چنانکه شایسته است پاس داشته نمیشود «نظام حقوق زن و خانواده» یکی از موضوعاتی است که در جامعه ما باید همواره مورد تحقیق قرار گیرد و همانگونه که رهبر نظام فرمودهاند، حرکتی اساسی در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اسلامی صورت گیرد ولی این حرکت باید بر مبنای اسلامی بنا شده و هدف اسلامی داشته باشد و نباید از نظر دور داشت که پارهای به آنچه تعالیم اسلامی دربردارد، تجاهل میکنند و خواهان تقلید و تطبیق با غرب هستند و هر آن چه را از دین، درباره حقوق خانواده و زن وارد شده، کهنه و ناشی از شرایط خاص مکه و مدینه بیش از هزار سال پیش میانگارند غافل از محرومیتی که جامعه غربی دچار آن بوده و برای رهایی از آن، تلاشهایی در غرب کردهاند که به نتیجهای جز تفریط از سوی دیگر نرسیدند که بهنوبه خود، محرومیتهای ویژه و جدیدی را به دنبال داشته است:
«در سال ۱۸۶۶ میلادی زنان انگلیس با ارسال طوماری با بیش از ۱۵۰۰ امضأ به پارلمان بریتانیا خواستار حق رأی گردیدند – در حالی که زنان مسلمان در عصر پیامبر(ص) در پیمانهای سیاسی شرکت میجستند – این داد خواستِ زنان مورد اعتنای پارلمان قرار نگرفت ولی سازماندهندگان آن سال بعد «جامعه ملی حق رأی زنان» را تأسیس کردند و اعضای آن به «هواخواهان حق رأی زنان» معروف گشتند آنان تا پایان قرن نوزدهم همه ساله به مجلس دادخواست میدادند.»(۱)
این جریان آواخر قرن هیجدهم توسعه بیشتری یافت و به شکل طرفداری از حقوق زنان در برابر مردان در تمام عرصههای زندگی تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۹۷۹ میلادی منجر به تدوین «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» توسط مجمع عمومی سازمانمللمتحد گردید و روح اصلی حاکم بر این کنوانسیون، تساوی مطلق و از جمیع جهات بین زن و مرد، تشابه و همانندسازی همه جانبه احکام بدون توجه به جنسیت است.
جوامع غربی از افراط به تفریط میگرایند و بعد از قرنها محرومیت اجتماعی بسیار زیاد زنان بدون در نظر داشتن تفاوتها و توانائیهای روحی و جسمی زن و مرد، شعار آزادی و برابری سر میدهند و هر گونه اختلاف حقوقی را امتیازی برای مرد و تضعیف حقوق زن میپندارند اما اسلام از قرنها پیش، ارزش انسانی زن را برابر مرد دانسته و میفرماید:
هُوَ الذی خَلَقکُم من نَفسٍ واحِدَه(۲) خداست که همه شما – زن و مرد – را از یک جان و روح آفرید.
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر