مقاله زن در اشعار ژاله اصفهانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله زن در اشعار ژاله اصفهانی

تعداد صفحات:۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ژاله اصفهانی یکی از شاعران معاصر است که برای بسیاری از مردم ایران شاعری نام نا­آشنا و گمنام است، او بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذرانده است و بسیاری از اشعارش را در خارج از کشور سروده و چاپ کرده است.

ژاله خود به درس خواندن علاقه داشت ، و با پشتیبانی مادر به مدرسه رفت، و با جدّیت درس خواندن را ادامه داد، تا ثابت کند که دختران نیز لیاقت درس خواندن و به مدرسه رفتن را دارند و  می­توانند، در علم و دانش موّفق باشند.

ژاله در اشعارش به زن از زوایای مختلفی توجّه کرده است، امّا بیشتر از همه به در صحنه بودن و آزادی­خواهی و روحیۀ مبارزه­ جویی زن توجه داشته است، این­که زن همیشه در صحنه باشد و در میدان نبرد با نامردمان به مبارزه بپردازد، و با حضورش ظلم و ستم را نابود کند و به خاطر اهدافش بجنگد، تا به آزادی و رهایی برسد. او بارها و بارها زن را به مبارزه علیه بیداد دعوت کرده است و این­که نترسد و میدان را خالی نکند، و یکی ازدلایلی که به شهدا و مادران شهدا که رمز ایثار و مقاومت و از خود گذشتگی هستند نیز همین مسأله می­تواند باشد. او با اشعارش با دشمن و بیدادگران و علیه بی­عدالتی به پاخواسته است.

ژاله بیش از آن­که به موضوع زن و نابرابری­هایی که با آن روبه­روست توجه کرده باشد به انسان و گرفتاریها توجه کرده است، می­توان گفت ژاله در کنار موضوعات مختلف به مشکلات زنان نیز توجه کرده است.

 

واژه های کلیدی:ژاله اصفهانی،آثار ،ویژگی شعری ژاله اصفهانی ، زن در اشعار ژاله اصفهانی، مقام مادر در اشعار ژاله اصفهانی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
زندگینامه ژاله اصفهانی ۶
شعر و آثار ژاله اصفهانی ۱۱
ویژگی شعری ژاله اصفهانی ۱۱
آثار ادبی ژاله اصفهانی ۱۴
۱-آثار منظوم ژاله اصفهانی ۱۴
۲-ترجمه و آثار علمی ۱۷
تحلیل اشعار ژاله اصفهانی در مورد زن ۱۸
۱-زن در اشعار ژاله اصفهانی ۱۸
۲-مقام مادر در اشعار ژاله اصفهانی ۲۷
نتیجه گیری ۳۰
فهرست منابع و مآخذ ۳۱

 منابع

۱- سلطانی، پریچهر (۱۳۹۱)، «زندگی و آثار ژاله اصفهانی»، تهران: آزادمهر.

۲- ـــــــــــــــ ، ( (۱۳۹۱)، «صورخیال در شعر ژاله اصفهانی»، تهران: آزادمهر.

۳-بهنود، مسعود (۱۳۸۶)، «یکی از قربانیانش هم ژاله بود»، بخارا: نشریه فرهنگ و هنر، شماره ۶۴، ص ۵۹۷ تا ۶۰۵٫

۴-اصفهانی، ژاله (۱۳۸۴)، «مجموعه اشعار ژاله اصفهانی»، تهران: انتشارات نگاه.

۵- ـــــــــــــــ ، (۱۳۸۶)، «موج در موج»، تهران: البرز.

۶- ـــــــــــــــ ، (۱۳۶۰)، «اگرهزار قلم داشتم»، تهران: حیدر بابا.

مقدمه

ژاله اصفهانی بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذرانده است، بنابراین بیشتر حرف­هایی که درباره زن ایرانی می­زند یا مربوط به زمانی بوده است که در ایران بوده است و آن نابرابری­ها را دیده است و یا این نابرابری­ها را شنیده است، و شاید بتوان گفت هیچ­وقت خودش با این نابرابری­ها روبه­رو نبوده است، چرا که ژاله زمانی هم که در ایران بوده است جزء محدود زنانی بوده است که با پشتیبانی مادر هم درس خوانده است، و هم با تلاش خود کارمند بانک ملّی می­شود و آن محدودیتی را که زنان دیگر داشته­اند، نداشته است، با این وجود نابرابری­ها در جامعه و بین زن و مرد را دیده است و شاید پدر او که با مدرسه رفتن ژاله مخالف، و معتقد بوده است، دختر را باید زود شوهر داد و نباید به مدرسه فرستاد را بتوان جزء مردانی دانست که معتقد به تساوی حقوق بین زن و مرد نبوده­اند و ژاله در اطراف خود چنین آدم­هایی را دیده است، البّته ژاله خود عضو حزب آزادی­خواهان است و تحت تأثیر افکار کمونیستی، زنان دیگر را تشویق می­کند که برای رسیدن به آزادی اجتماعی تلاش کنند، و شاید آزادی که او در نظر داشته است با روحیات زنان ایران اسلامی سازگار نباشد. محدودیت­های زمان او نتوانسته، ژاله را به انزوا بکشاند، یکی از دلایلی که او در اشعارش خیلی به نابرابری زن و مرد نپرداخته است، می­تواند این باشد که او به موضوعات دیگر توجّه داشته است و به نابرابری­ زن و مرد در کنار موضوعات دیگر پرداخته است، ژاله خواهان آزادی فراتر از آزادی محدودی است که خودش به آن رسیده است، او به خاطر این هدف آواره می­شود، امّا آوارگی و تلاش خود را می­ستاید، او در اشعارش مادر شهدا را بسیار می­ستاید، چرا که چنین مادرانی فرزندانشان را در راه مبارزه با ظلم و در راه آزادی وطن، فدا می­کنند و  چنین زنانی ژاله را به هدف نزدیک­تر می­کنند.

زندگی­نامه ژاله اصفهانی 

ژاله اصفهانی در سال ۱۳۰۰ در اصفهان دیده به جهان گشود. «ژاله اصفهانی در یکی از ماه­های سال (۱۳۰۰/۱۹۲۱) در خیابان شهید بهایی، کوچه مجلسی در اصفهان، در خانه­ای بزرگ و قدیمی، متولد شد که پدر و مادر بر سر انتخاب نامش با هم اختلاف­نظر داشتند. مادر، منور­خانم، نام ژاله را دوست داشت و پدرش ابوالقاسم، نام انگلیسی اطل ethel را به یادگار از پرستار انگلیسی بیمارستانی در اصفهان در نظر داشت، سرانجام پدر نام «اطل» را در شناسنامه به ثبت رساند و این نام غیر قابل تغییر تا آخرین روزهای حیات بر بالای تخت بیمارستان بیگانه با صاحب خود، پذیرای دیدار کنندگان بود».(سلطانی،۱۳۹۱: ۴۵ )

نام مستانه سلطانی که در بسیاری از سایت­ها و کتابها و مقالات به عنوان نام اصلی ژاله اصفهانی آمده است در کتابهای زندگی و آثار ژاله اصفهانی و صور خیال در اشعار ژاله اصفهانی نوشته پریچهر سلطانی نیامده است و به اسم مستانه اشاره نشده است.

ژاله اصفهانی یکی از شاعران معاصر است که برای بسیاری از مردم ایران شاعری نام نا­آشنا و گمنام است، او بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذرانده است و بسیاری از اشعارش را در خارج از کشور سروده و چاپ کرده است.

ژاله خود به درس خواندن علاقه داشت ، و با پشتیبانی مادر به مدرسه رفت، و با جدّیت درس خواندن را ادامه داد، تا ثابت کند که دختران نیز لیاقت درس خواندن و به مدرسه رفتن را دارند و  می­توانند، در علم و دانش موّفق باشند. «کودکی ژاله در شرایط بسیار بغرنج و متضادی سپری شد. مادر زنی ثروتمند و صاحب­نظر بود و مایل بود ژاله و خواهرش نصرت به تحصیل بپردازند. پدر، مخالف تحصیل دختران بود. سده­های سیاه دهشت­بار/ پرده بر چشم زن چنان افکند/ که ندید اخگر الفبا را/ تا کند راه خویش را روشن/ سرانجام منور خانم موفق شد دخترانش را در دبستان بهشت آیین اصفهان ثبت نام کند. ژاله کلاس سوم و دوم را در یکسال تمام کرد و برای آن­که به پدر ثابت کند که دختران لیاقت تحصیل را دارند با تلاش و جدیت فراوان همواره در ردیف شاگردان اول قرار داشت:”تو فخر خلقی­ای زن/ تو مادر بشری/ به بزم، قوی غزل خوان/ به رزم شیر نری”»/ ((سلطانی،ص، ۱۳۹۱: ۱۴-۱۳)

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زن در حقوق خانواده
  • مقاله جایگاه زن در عصر جاهلیت
  • مقاله حجاب و حقوق زن از دیدگاه شهید مطهری
  • مقاله زن
  • مقاله جایگاه حقوقی زن در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.