مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده

تعداد صفحات:۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

منظور از عملکرد خانواده، توانایی خانواده در هماهنگی با تغییرات ایجاد شده در طول حیات، حل تعارضات، همبستگی بین اعضا، اجرای مقررات حاکم بر این نهاد، با هدف حفظ کل سیستم خانواده می باشد(۳). بررسی عملکرد خانواده نشان می دهد خانواده تا چه حد به عنوان یک واحد کار می کند و همچنین، میزان توانایی خانواده برای سازگاری و قضاوت در موقعیت های مختلف را می سنجد(۱۱). لازمه ارزیابی خانواده ها، داشتن یک الگوی نظری در مورد چگونگی عملکرد آنها می باشد. یکی از مفیدترین الگوها برای بررسی خانواده، الگوی مک مستر در مورد کارکرد خانواده می باشد و در سال ۱۹۶۰ توسطEptein [1] و Lawrence [2]طراحی شد(۱۲). گرچه این الگو تمامی ابعاد عملکرد خانواده را پوشش نمی دهد، اما ابعاد مهمی را که اغلب نمود بالینی پیدا می کند مد نظر قرار میدهد(۱۳). این الگو شش جنبه از عملکرد خانواده را مد نظر قرار می دهد: ۱- حل مساله  ۲- ارتباطات  ۳- نقشها  ۴- پاسخگویی عاطفی        ۵-آمیزش عاطفی ۶- کنترل رفتار.

الگوی مک مستر با عملکرد جاری خانواده سروکار دارد نه با مرحله تکاملی خانواده یا رشد قبلی آن. این الگو وظایف خانواده ها را به سه قسمت تقسیم میکند. وظایف پایه مانند تامین خوراک، امنیت، مراقبت بهداشتی برای اعضای خود. وظایف تحولی مانند مراقبت از نوزاد و توجه به نوجوان خانواده، وظایف بحرانی که شامل مهارت های خانواده در هنگام بروز بحران ها و وقایع غیر منتظره مانند بیماری شدید یک عضو خانواده می باشد(۱۲).

 

واژه های کلیدی: عملکرد خانواده،،الگوی مک مستر، نظریه سیستمهای خانواده

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم خانواده و اهمیت آن ۶
عملکرد خانواده ۸
۱- حل مساله ۹
۲- ارتباطات ۹
۳- نقش ها ۱۰
۴- پاسخگویی عاطفی ۱۱
۵- آمیزش عاطفی ۱۲
۶- کنترل رفتار ۱۳
عملکرد مطلوب خانواده ۱۴
نظریه سیستمها و کاربرد آن دربررسی خانواده ۱۶
نظریه سیستمهای خانواده ۱۹
الگوی مک مستر برای خانواده ها ۲۰
مدل سایکودینامیک فردی ۲۲
نظریه تعاملی ۲۳
منابع ۲۵

منابع

۱٫ Zolfaghari M, ParsaYekta Z, BahramNejad F, KazemNejad A, Monjamed A. Knowledge about seven warning signs of cancer and protective measures of cancer among people in Tehran, Iran:Payesh. Journal of The Iranian Institute For Health Sciences Research. 2010;9(3):317-324.

۲٫ Panganiban-Corales AT, Medina MF. Family resources study: part 1, family function and caregiver strain in childhood cancer. Asia Pacific family medicine. 2011;10(1):14.

۳٫ Barker, Ph. Basic family therapy.Translated by Dehghani Mohsen, Dehghanizohre.3ed. Roshd publisher. Tehran.1388.

۴٫ Beyrami M ,Farnam A , Gholizadeh H , Imani M. Depressed Patient’s Family Functioning, a Study Based on McMaster’s Model. Medical Journal of Tabriz University of Medical Science & Health Service. 2010; 32(2).

۵٫ Bsarookhan. Introduction to Sociology of the Family.Publisher. Soroush. 17 ed. Tehran, 66-67.

۶٫ Tennessee N. Assessment offamily qualityoflife among families with a member who has cancer. PHD Dissertation.Submitted to the Faculty of the Graduate School of Vanderbilt University. 2009; 22-24.

۷٫Musavizadeh SJ, Sajedi M. Supervision and Protection of Family from Islamic Jurisprudence. Point of View. 2011;6(3):111-144.

۸٫ Collins D, Jordan C, ColemanH. Brooks/Cole Empowerment Series: An Introduction to Family Social Work. Cengage Learning. 2012:24.

۹٫ Friedman M, Bowden V. R. Family nursing: Research, theory & practice. Appleton & Lange Stamford. 2003; 12-154-92.

۱۰٫ Fletcher K A, Lewis FM, Haberman MR. Cancer related concerns of spouses of women with breast cancer. Psycho Oncology. 2010;19(10):1094-1101.

۱۱٫ Nies M, McEwen M. Community/public health nursing. Promoting the health ofPopulations. 2010;5:369-370.

۱۲٫ Mosavi A. Effect of Family Functioning on Mental Health of Family Members. IJPCP. 2000; 6(2):87-100.

۱۳٫ Miller IW, Ryan CE, Keitner GI, Bishop DS, Epstein NB. The McMaster approach to families: Theory, assessment, treatment and research. Journal of Family Therapy. 2000;22(2): 168-189.

۱۴٫ Sanaezaker H, Keshavarz A, Khoshkonesh A, Jahanbakhshi Z, Navabinejad Sh. Effectiveness of group counseling with problem solving method and emphasis on basic needs of choice theory on improving couples communication patterns. Journal of Occupational and Organizational Consulting. 2011(Issue 7).

۱۵٫ Segrin C, Flora J. Family Communication. Taylor & Francis. 2014.

۱۶٫ Christine E, Ryan Nathan B, EpsteinGabor I, Keitner W.M, Duane S. Evaluating and Treating Families: The McMaster Approach. publisher: routledge. 2012:6- 30.

مقدمه

از بدو پیدایش انسان بر روی کره زمین، همواره زنان و مردان با تشکیل کانونی به نام خانواده عمری را در کنار یکدیگر گذرانیده اند و فرزندانی را در دامان خویش پرورانده و از این جهان رخت بر بسته اند. طبیعی ترین شکل خانواده این است که هیچ عاملی جز مرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد. عناصر اصلی تشکیل دهنده خانواده یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعی خویش با یکدیگر پیوند زناشویی بسته اند و بعد فرزند یا فرزندانی بر جمع آنها افزوده شده است (۶۵).

خانواده یکی از نخستین نهادهای اجتماعی محسوب می شود که ساختارمشخص و معینی دارد که متاثر از تغییرات و تحولات اجتماعی است. خانواده کوچکترین واحد اجتماع است، این واحد اجتماعی مبدأ بروز عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط وتعاملات بین فردی است. اهمیت خانواده به اندازه ای است که سلامت و بالندگی هرجامعه وابسته به سلامت ورشد خانواده درآن است(۶۶).

منظور از عملکرد خانواده، توانایی خانواده در هماهنگی با تغییرات ایجاد شده در طول حیات، حل تعارضات، همبستگی بین اعضا، اجرای مقررات حاکم براین نهاد، با هدف حفظ کل سیستم خانواده می باشد(۳). عملکرد خانواده شامل رفتارها و فعالیتهایی است که توسط اعضاء خانواده جهت حفظ خانواده و بر آوردن نیازهای خانواده و اعضاء انجام می شود(۷۰).

مفهوم خانواده و اهمیت آن

واژه لاتین Family، از واژه ی “Familia” به معنای بندگان یک خانواده ریشه گرفته است که شامل ۲ فرد یا بیشتر است که از طریق خونی یا ازدواج، با هم مرتبط شده اند. در سانسکریت خانواده به عنوان dhman  به معنای محل سکونت یا محل قرار خوانده می شود. اکثر فرهنگ ها و زبان ها خانواده را به عنوان افراد مرتبط با هم تعریف می کنند(۳۱).

از بدو پیدایش انسان بر روی کره زمین، همواره زنان و مردان با تشکیل کانونی به نام خانواده عمری را در کنار یکدیگر گذرانیده اند و فرزندانی را در دامان خویش پرورانده و از این جهان رخت بر بسته اند. طبیعی ترین شکل خانواده این است که هیچ عاملی جز مرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد. عناصر اصلی تشکیل دهنده خانواده یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعی خویش با یکدیگر پیوند زناشویی بسته اند و بعد فرزند یا فرزندانی بر جمع آنها افزوده شده است (۶۵).

خانواده یکی از نخستین نهادهای اجتماعی محسوب می شود که ساختارمشخص و معینی دارد که متاثر از تغییرات و تحولات اجتماعی است. خانواده کوچکترین واحد اجتماع است، این واحد اجتماعی مبدأ بروز عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط وتعاملات بین فردی است. اهمیت خانواده به اندازه ای است که سلامت و بالندگی هرجامعه وابسته به سلامت ورشد خانواده درآن است(۶۶).

خانواده در زمره عمومی ترین سازمان های اجتماعی است و بر اساس ازدواج بین دست کم دو جنس مخالف شکل می گیرد و در آن مناسبات خونی واقعی و اسناد یافته به چشم می خورد. خانواده معمولاً دارای نوعی اشتراک مکانی است و کارکردهای گوناگون شخصی، جسمانی، اقتصادی، تربیتی را بر عهده دارد. خانواده نمادی اجتماعی است و همچون آیینه ای عناصر اصلی جامعه را در خود دارد و انعکاسی از نا بسامانیهای اجتماعی است. گذشته از این، خانواده از اهم عوامل موثر بر جامعه است. هرگز هیچ جامعه ای نمی تواند به سلامت رسد مگر آنکه از خانواده هایی سالم برخوردار باشد. خانواده نزدیک ترین واحد حیات به انسان است. اکثریت قریب به اتفاق انسان ها در خانواده به دنیا می آیند و نخستین گام های حیاتی را نیز در آن بر    می دارند. اکثریت قاطع انسانها خود نیز خانواده ای بنا می کنند و تمام عمر را در ان به سر  می برند. لذا شناخت این واحد اجتماعی، به جهت نزدیکی آن با انسان دشوار خواهد بود(۳۰).

خانواده به طرق مختلفی تعریف می شود. تفاوت تعریف خانواده وابسته به پیشینه نظری توصیف کننده دارد. برای مثال، نویسندگانی که از نظریه های  تعامل گرا حمایت می کنند، خانواده را به عنوان عرصه تعامل شخصیت ها نگاه می کنند، بنابراین، در تعریف خود از خانواده، بیشتر بر خصوصیات پویایی تعاملی خانواده تاکید می کنند (۸).

 

[۱]   Nathan B. Eptein

[۲] Lawrence M. Baldwin

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • مقاله ارتباط خانواده با ویژگی های روانشناختی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.