مقاله مدیریت و رهبری در ورزش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدیریت و رهبری در ورزش

تعداد صفحات:۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موضوع مدیریت و رهبری در ورزش امروزه از مباحث عمده در رقابتهای ورزشی و فعالیتهای جسمانی در سطح جهان به شمار می رود و در این مورد هر یک از بخشها و نیروهای انسانی سازمانها ورزشی از اهمیت خاصی برخوردار است و گردانندگان ورزش جهان به این نکته توجه خاصی دارند .

سبک رهبری بین مربیان ورزشی یکی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند سبب رشد وتعالی تیم های ورزشی باشد از آنجا که مربی یک تیم ورزشی مسئول رسیدن تیم به اهداف و برنامه هایش می باشد لذا شناخت سبک رهبری برای چگونگی تأثیر گذاری بر ورزشکاران تیمش مؤثر خواهد بود؛ و ما را در شناخت آنچه هست در مقایسه با آنچه باید باشد راهنمایی می کند.

هارولد کونتز و سیریل اودانل[۱] تأثیر گذاری بر افراد جهت تعقیب اهداف مشترک را رهبری نامیده اند(بیان،۱۳۷۲). در روانشناسی توان و قدرت فرد برای نفوذ در رفتار اعضای یک گروه یا سازمان،تعیین هدف های گروه،ارائه طربق برای تحقق هدف ها  و خلق پاره ای از هنجارهای اجتماعی در گروه را برای رهبری قلمداد کرده اند(گروه نویسندگان،۱۳۸۰).

واژه رهبری با پیدایش انسان همراه بوده است و با تحول انسان ها دگرگونی هایی به همراه داشته است لیکن عامل نفوذ و تأثیر همواره با آن آمیخته بوده است. شیوه ای که مدیریت بر پایه آن رفتار می کند و بگونه گروهی وقت خود را برای رسیدن به هدف های سازمان صرف می کند،سبک رهبری نامیده شده است(کونتز وهمکاران،۱۳۷۲).

تمامی سبک های مدیریت در دو سبک انسانگرایی و وظیفه گرایی قرار می گیرند. در سبک انسانگرایی به نیازها و مسایل انسانی از طریق برقراری روابط مناسب با زیر دستان و رسیدن به اهداف فردی یا سازمانی با توجه به ابعاد انسانی و در سبک وظیفه گرایی به اهداف سازمان و بالاترین تولید از طریق اعمال قوانین،مقررات و ساختار رسمی سازمان تکیه می شود(فهیم نیا،۱۳۸۶).

در تیم های ورزشی نوع سبک رهبری مربیان میتواند نقش مهم و اساسی در کسب موفقیت تیم داشته باشد. در برخی تیم های ورزشی بهترین سبک رهبری،سبک وظیفه گرایی می باشد و در برخی تیم های دیگر نه تنها مربیان با اتخاذ این سبک به نتیجه مطلوب نمی رسند؛چه بسا تیم از هم متلاشی شود.

 

واژه های کلیدی:رهبری، سبک رهبری مربی ورزش، نظریه های رفتار رهبری،، مربیان تیم های ورزشی، رهبری و خصوصیات شخصی مربی ورزشی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعاریف رهبری ۸
سبک رهبری وانواع آن ۱۰
نظریه های رفتار رهبری ۱۴
مطالعات انجام شده در مورد رهبری ۱۵
ابزارهای اندازه گیری رهبری ۱۶
مربیان تیم های ورزشی ۱۸
تاثیر رهبری و خصوصیات شخصی مربی ورزشی ۱۹
نتیجه گیری ۲۴
منابع و مآخذ ۲۶

منابع

غلامرضا ،جباری،. هاشم.کوزه چیان ، محمد خبیری، ۱۳۷۹،بررسی سبک رهبری، توانایی ها و نحوۀ عملکرد مربیان فوتبال باشگا ههای دستۀ اول و دوم کشور (جام آزادگان)، نشریۀ حرکت، ( ۶):۱۰۳-۱۲۰

مارتنز، رینر. ترجمۀ محمد خبیری،۱۳۸۵، روان شناسی ورزشی، راهنمای مربیان، انتشارات بامداد کتاب.

رحیم ،رمضانی نژاد،.حسینی کشتان،میثاق.احسانی، محمد،۱۳۸۹،رابطه ی سبک های رهبری مربیان وانسجام گروهی تیم های فوتبال لیگ برتر ایران”فصلنامه المپیک،(۱):۵۷-۶۸٫

عزت اله نادریان جهرمی، عزت اله. امیر حسینی،سید احسان،۱۳۸۶،بررسی رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و دموگرافیکی مدیران ورزشی با مهارت های شغلی آنان”.فصلنامه المپیک،(۴).

مریم ،گوهری مقدم، ۱۳۸۴،رابطه ی ویژگی های شخصیتی وسبک رهبری مدیریت پروژه،چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه.

اسفندیار ،خسروی زاده ،۱۳۷۵، بررسی رابطه بین سبک رهبری و خصوصیات شخصی مدیران تربیت بدنی موسسات و مراکز آموزش عای کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهران.

میچل، ترنس آر،۱۳۷۷زمینه رفتار سازمانی ، ترجمه حسین شکرکن، تهران، انتشارات رشد.

مارک اچ، انشل ،۱۳۸۰، ترجمۀ سیدعلی اصغر مسدد، روان شناسی ورزش، از تئوری تا عمل ، انتشارات اطلاعات.

کونتز هارولد،اودانل سیرییل،ویلهریخ هاینر، ترجمه گروه مترجمان،۱۳۷۲،اصول مدیریت،جلد دوم،چاپ دوم، تهران،مرکزآموزش دولتی.

گروه نویسندگان،۱۳۸۰،مقاله هایی درباره مدیریت، چاپ سوم، تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی.

 مقدمه

تیم های موفق ورزشی معمولا یک ویژگی برجسته  دارند که آنها را از تیم های ناموفق متمایز می سازد و آن مدیریت و رهبری مؤثر،فعال وشایسته است. سبک رهبری و رفتار مربی نقش مهمی بر عملکرد و موفقیت گروه دارد.

مربیگری یکی از موضوعاتی است که در مباحث روانشناسی ورزش،توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است. در پنجمین کنگره جهانی روانشناسی ورزش که در شهر اوتاوا از کشور کانادا برگزار شد.”مربیگری و شخصیت” به عنوان موضوع اصلی کنگره اعلام گردید.در این کنگره برای اولین بار به مبحث مربیگری به صورت مستقل پرداخته شد(جباری و همکاران، ۱۳۷۹).

مربیگری یکی از مشکل ترین شغل های جهان است.این حرفه، حرفه ای توقع برانگیز و دشوار است ونیاز به مهارتهای متفاوتی دارد. یک مربی کارآمد باید مهارت و دانش فوق العاده ای داشته باشد تا ورزشکاران ماهری را پرورش دهد.از آنها انتظار می رود انسان نجیب و خوب به جامعه تحویل دهند و تمام این ها باید با انسان های منحصر به فرد و متفاوت انجام شود، آن هم در زیر فشار سخت وبا دید موشکافانه و نزدیک به دید مردم. مربیگری یک حرفه مددکارانه است وباید چنین باشد.مربیگری یعنی مایه گذاشتن از خود،از دانش،مهارت ها ومعرفت(مارتنز،۱۳۸۵).

در برخی از جوامع،این تفکر وجود دارد که مربی باید از مرحله ورزشکاری و قهرمانی گذشته باشد تا دانش ومهارت کسب شده اش بتواند توشه ی آموزشی وابزار فنی کار او قرار گیرد. بدیهی است دیدگاه هایی از این دست نپخته و خامند.توانایی علمی،خلاقیت وداشتن سابقه بازیگری درخشان،لزوما تضمین کننده ی اعمال مربیگری مطلوب نیستند،مربیان باید با توانایی های مختلفی چون روش آموزش و مهارت های روانی از قبیل تنظیم انرژی روانی،مقابله با استرس وفشار روانی،جلب توجه وتمرکز،چگونگی انتقال پیام ونیز با مهارتهای مربوط به چگونگی رهبری و هنر ارتباطات،آشنایی کامل داشته باشند.مسلم است که مربی باید رفتار ورزشکاران را از هر دو جنبه بدنی و ذهنی مورد توجه قرار داهد و هرگز نباید به یکی بیش از اندازه توجه کند و از دیگری غفلت ورزد.مربی باید بتواند به عنوان یک معلم،جدید ترین اطلاعات و مهارت ها را به ورزشکاران انتقال دهد؛به عنوان یک برانگیزاننده،راه ها و روش های مطمئن،مؤثر و قطعی را برای پیشرفت ورزشکاران ایجاد نماید؛به عنوان یک مدیر و گرداننده امور تیمش را به نحو خوب ومنظم سازماندهی نماید؛به عنوان یک عامل تبلیغاتی،در انجام برنامه های مختلف برای تیمش تسلط داشته باشد؛به عنوان یک مددکار، مشاور و راهنمای ورزشکارانش باشد؛به عنوان یک دوست،در مواقع لزوم نقش حمایت کنندگی و تقوت کنندگی را برای ورزشکاران به خوبی ایفا نماید؛ به عنوان یک دانشمند ومحقق،عملکرد ورزشکاران خود را مورد تجزیه و تحلیل وارزیابی قرار دهد ونقاط ضعف ونقایص آنان را در موقع لزوم گوشزد نماید و در نهایت اینکه به عنوان یک دانشجو و دوستدار دانش ،همواره در پی یادگیری مطالب جدید باشد(مارتنز،۱۳۸۵).

به عقیده روبن فراست،مربیان محور اصلی و رکن مهم تیم های ورزشی هستند.در بین سه عامل ورزشکار،مربی وتماشاگر،مربی در رهبری تیم به عنوان یک سازمان دهنده قوی و زیر بنای هر پیشرفت مطرح است(جباری و همکاران،۱۳۷۹).

تعاریف رهبری:

واژه رهبری از نظر اقشار مختلف مردم معانی متفاوتی دارد، بویژه از این نظر که با واژه های دیگری از قبیل قدرت،اقتدار،مدیریت،اداره کردن،کنترل وسرپرستی نیز بیان می شود.با وجود تعاریف مختلفی که از رهبری به عمل آمده است به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

رهبری از واژه انگلیسی “لیدن”[۱] به معنای راهنمایی کردن مشتق شده وبه عنوان هدایت کردن،جهت دادن،پیش بردن،و پیشوا بودن تعریف شده است.برخی معتقدند که رهبری عبارت از رفتار ویژه رهبر به منظور انگیزش گروه برای تحقق پاره ای از هدف هاست(بلانچارد و هرسی، ۱۳۷۳).

در مقاله پژوهشی همتی نژاد به نقل از جرج تری[۲] رهبری را تاثیر گذاری بر افراد جهت هدف مشترکی که دنبال می کنند، می داند.هارولد کونتز[۳]و سیریل ادانل[۴] رهبری را تاثیر گذاری بر افراد جهت هدف مشترکی که دنبال می کنند می دانند.اغلب مؤلفان مدیریت، توافق دارند که رهبری فرایند تاثیر گذاری بر فعالیت های یک فرد یا یک گروه می باشد که در وضعیت معینی در جهت هدفی کوشش می کنند.از این تعریف استنباط می شود که فرایند رهبری تابعی از متغیر های “رهبر”،”پیرو” وسایر متغیر های وضعیتی می باشد(خسروی زاده،۱۳۷۵).

در روانشناسی، رهبری عبارت از توان وقدرت فرد برای نفوذ در رفتار اعضای گروه یا یک سازمان ، تعیین هدف های گروه، ارائه راه حلی برای تحقق هدف ها وایجاد پاره ای هنجارهای اجتماعی در گروه است(گروه نویسندگان،۱۳۸۰).

با وجود تعاریف مختلفی که برای رهبری مطرح شده است شاید بتوان گفت که واژه رهبری با پیدایش انسان بوجود آمده است وبا زیاد شدن جمعیت انسان ها وتکامل آنها وتحت تاثیر عوامل مختلف دارای اهمیت بیشتری می شود. در باب چگونگی پیدا شدن پدیده رهبری سه گروه از دانشمندان نظریه های مختلفی ابراز داشته اند.

 

Laeden.5

۶٫Gorge thery

Hareold Koontz.7

۸٫Syriel OD onnel

Harold Koontz &Cyriel OD`onnel.55

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.