مقاله نقش ورزش در کاهش وزن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش ورزش در کاهش وزن

تعداد صفحات:۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

افزایش وزن بدن در نتیجه عدم تعادل بین دریافت و مصرف انرژی است فعالیت بدنی،مهم‌ترین عامل در مصرف انرژی است و در تنظیم وزن نقش به سزایی دارد.تمرین هوازی تمرینی است که با اجرای آن، کارایی دستگاه‌های تولید انرژی به روش هوازی، افزایش یابد و باعث افزایش استقامت قلبی- تنفسی شود. برای کسی که اهداف تندرستی را دنبال می‌کند، تمرین هوازی باید یک بخش ارزشمند در زندگی باشد. این تمرینات در افراد چاق که میزان چربی بدنشان بیش از حد طبیعی است با کاهش چربی بدن باعث کاهش وزن در آن­ها می­شود (گائینی و رجبی،۱۳۸۷). چاقی مهم‌ترین مشکل تغذیه‌ای ـ بهداشتی نوجوانان در کشورهای توسعه یافته است. امروزه در کشورهای در حال توسعه نیز به دلیل تغییر در شیوه زندگی، مدرنیزه شدن و توسعه شهرنشینی شیوع چاقی روبه افزایش است (باژن و همکاران،۱۳۸۴). بی تحرکی، سرچشمه بسیاری از بیماری‌های مزمن است و ریشه در عادت‌های دوره کودکی و نوجوانی دارد (واگنر و همکاران،۲۰۰۴؛مانسون و همکاران،۱۹۹۱).

فعالیت بدنی منظم در تمامی دوران زندگی، به ویژه کودکی و نوجوانی حائز اهمیت است و اثرات مفید آن را بر رشد جسمانی، فکری و روانی کودکان و نوجوانان نباید نادیده گرفت. انجام فعالیت بدنی جدی منظم با عوامل اصلی خطر بیماری قلبی مقابله‌ کند (فشارخون بالا، چاقی و روش زندگی کم تحرک) و قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و استقامت را گسترش می‌دهد و همچنین اعتماد به نفس، خویشتن داری و عزت نفس را گسترش می‌دهد و به تنظیم کنترل وزن و ترکیب بدن کمک می‌کند. در این میان تمرین هوازی نقش زیادی در کاهش چربی بدن دارد  و باید به عنوان رکن اصلی برنامه‌های کاهش وزن قرار گیرد(گائینی و رجبی،۱۳۸۷).

از طرفی برای آزمودنی‌های چاق عاقلانه‌ترین راه این است که به جای فعالیت بدنی شدید، آن‌ها را به انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط تشویق کنیم زیرا انجام فعالیت بدنی با این شدت عملی‌تر و اجرای آن برای آزمودنی‌ها راحت‌تر است (لازر و همکارانش،۲۰۰۷).

واژه های کلیدی:چاقی،ورزش، فعالیت بدنی، کاهش وزن، ترکیب بدن، توده چربی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
چاقی و اضافه وزن ۸
علل چاقی ۹
عوارض چاقی و اضافه وزن ۱۰
ترکیب بدن چیست؟ ۱۰
عوامل موثر در ترکیب بدن انسان ۱۱
اجزای بدن و نقش آن‌ها ۱۳
توده بدون چربی ۱۴
چربی نسبی بدن ۱۵
چربی‌ها ۱۵
ماهیت چربی‌ها ۱۵
نقش چربی در بدن ۱۶
چربی ضروری و چربی غیرضروری یا ذخیره ۱۶
تعادل چربی در تمرین‌های ورزشی ۱۸
نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن ۱۹
ترکیب بدن و ورزش ۲۰
اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان ۲۱
فعالیت هوازی ۲۲
نتیجه گیری ۲۴
منابع ۲۶

منابع

۱- گائینی،عباسعلی.،رجبی،حمید،(۱۳۸۷)،آمادگی جسمانی،چاپ پنجم،تهران،انتشارات سمت.

۲- گائینی،عباسعلی،(۱۳۸۴)،راهبردهای تغذیه‌ای در فعالیت‌های ورزشی و کنترل وزن،چاپ اول،تهران،انتشارات با مداد.

۳- رحمانی نیا،فرهاد.،حجتی،زهرا،(۱۳۷۹)،اثر یک برنامه ورزشی منتخب روی ترکیب بدن و توان هوازی دختران دانشجو،مجله حرکت،شماره۵،ص۱۱۹ ـ ۱۰۹٫

۴- رمضان پور،محمدرضا،(۱۳۸۵)،اصول صحیح و علمی تمرین،چاپ سوم،تهران،انتشارات آستان قدس رضوی.

۵- افتخاری،فرشته.،رجبی،حمیده.،شفیع زاده،محسن،(۱۳۸۶)،اثر شرکت در کلاس هاس ورزشی فصل تابستان بر برخی عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی،ترکیب بدنی و خود پنداره بدنی دختران نوجوان،نشریه علوم حرکتی ورزشی،جلد اول شماره۹،ص۲۸-۱۵٫

۶- اکبری،مصطفی.،عسگری،مجید.،آهنجان،شهرام.،اکبری،مرتضی.،تادیبی،وحید،(۱۳۸۶)،اثر برنامه ۸ هفته‌ای ورزش هوازی بر کاهش چربی خون مردان کارمند با فشار خون بالا،مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران،دوره ۲۵شماره ۲،ص۱۳۱-۱۲۶٫

۷- پور مقیم،مژگان.، جزایری،ابوالقاسم،ارزیابی و مقایسه وضع تغذیه دختران دبیرستانی در دو منطقه در شمال و جنوب شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران :دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی تهران،۱۳۷۳٫

۸- علیجانی،عیدی.،احمدی،سیروس،(۱۳۸۱)،بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی و بی هوازی بر برخی عوامل خطرساز قلبی عروقی دانشجویان مرد دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره ۱۱،صفحه‌های ۲۱-۵٫

۹- علیجانی،عیدی.،حیات غیبی،ربابه،(۱۳۸۱)،بررسی تاثیر ۸هفته ای تمرین هوازی و بی هوازی بر میزان تغییرات استروژن،LH و درصد چربی دانشجویان دختر غیر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره ۱۳،صفحه‌های ۳۰-۲۱٫

۱۰- فراست. دیوید/۱۳۶۶/روانشناسی ورزش/ ترجمه: عیدی علیجانی/مهوش نوربخش/انتشارات سازمان تربیت بدنی با دفتر آموزش و تحقیقات.

مقدمه

یکی از عوارض زندگی ماشینی که روز به روز نمایان‌تر می‌شود.کاهش فعالیت‌های بدنی است.ما،اگر چه از مزایای تکنولوژی بهره کامل نبردهایم.اما به تبعات و پیامدهای منفی آن،مصرفی شدن و شیوع بیماری‌های ناشی از فقر حرکتی گرفتار شده‌ایم.فقر حرکتی عامل بسیاری از بیماری‌های جان‌فرسا چون چاقی،ضعف دستگاه‌های قلبی عروقی و تنفسی و کاهش ظرفیت حیاتی ریه می‌باشد و سلامتی را به طور مستقیم و غیر مستقیم به خطر انداخته و زندگی را برای انسان ناخوشایند ساخته است(دیوید،۱۳۶۶).

بنابراین،فعالیت بدنی،یک بخش مهم در برنامه‌های مرتبط با سلامتی است و فقدان آن موجب بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.هر چند،اهمیت برخورداری از زندگی فعال بدنی در دوران بلوغ و بزرگ‌سالی به خوبی ثابت نشده است.اما،ارتباط بین فعالیت بدنی و سلامتی در کودکان و نوجوانان،به خوبی مشخص نشده است.با این وجود برخی تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که فعالیت بدنی در دوران کودکی باعث افزایش سلامتی استخوان توسعه بهداشت روانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های فشار خون،چاقی،دیابت و فقر حرکتی می‌گردد(لویگنسون،۲۰۰۱).

در حال حاضر نیز،یکی از مشکلات عمومی سلامت جسمانی در تمامی کشورها،چاقی و اضافه وزن است و مسئله نگران کننده ارتباط چاقی دوران کودکی و نوجوان با چاقی بزرگ‌سالی است. زیرا مشخص شده است که در حدود ۳۰% دختران و ۱۰ % پسرانی که در کودکی چاق بودند.به افراد بزرگ‌سال چاق تبدیل شده‌اند(ویلیامز و همکارانش،۲۰۰۰).

مصرف مواد غذایی پر چرب در کنار زندگی بی تحرک،همچنین شیوع برخی اختلالات تغذیه‌ای و تغییر رفتارهای تغذیه‌ای در دو سه دهه‌ی گذشته از عوامل بر هم خوردن تعادل بین انرژی مصرفی و مواد غذایی دریافتی است.علاوه بر انرژی دریافتی اضافی از مواد غذایی و پایین بودن انرژی مصرفی در نتیجه‌ی فعالیت بدنی کمتر،عوامل وراثتی،پایین بودن اکسیداسیون چربی،پایین بودن فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک،کاهش سطح لپتین پلاسما،عوامل فشارزای روانی و وضعیت اجتماعی اقتصادی از دیگر عوامل موثر در چاقی ست(بری،۱۹۸۵).

اهمیت چاقی در دوران کودکی و نوجوانی نه تنها به دلیل عوارض جسمانی و روانی زودرس، بلکه به دلیل افزایش چاقی بزرگ‌سالی، مرگ و میر و بار هزینه اقتصادی سنگین آن بر اجتماع است (برش و همکاران،۲۰۰۰). چاقی با بیماری سرخرگ کرونری، بیماری فشار خون، دیابت نوع ۲، بیماری انسداد ریوی، التهاب مفصلی و انواع مشخصی از سرطان ارتباط دارد.بنابراین برای برخورداری از وزن مطلوب باید شیوه زندگی را به گونه‌ای تغییر دارد که انرژی دریافتی بدن کمتر شود و انرژی اضافی آن نیز به مصرف برسد (گائینی و رجبی،۱۳۸۷).فعالیت ورزشی به تنهایی، یا به صورت ترکیب با رژیم غذایی معقول، مهم‌ترین پیامدهای بلندمدت کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت (گائینی و دبیدی روشن،۱۳۸۷).

چاقی و اضافه وزن

چاقی عبارت از مقدار بیش از حد متوسط چربی موجود در بدن است. این موضوع به نوبه خود بستگی به محتوای چربی موجود در هر یک از سلول‌های چربی و کل تعداد این سلول در بدن دارد. متوسط درصد چربی در مردان و زنان به ترتیب ۱۵ و ۲۵ درصد است و چنانچه درصد طبیعی چربی بدن مردان و زنان جوان از مقادیر مذکور تجاوز نماید غیرطبیعی تلقی می‌شود و نشانه چاقی است(خالدان،۱۳۸۲).

امروزه چاقی یکی از معضلات بهداشتی در کشورهای جهان به شمار می‌رود.با توجه به توسعه شهرنشینی،صنعتی شدن جوامع افزایش رشد اقتصادی و جهانی شدن بازار،تغییرات سریعی در الگوی رژیم غذایی و شیوه زندگی مردم ایجاد شده است در نتیجه،این تغییرات منجر به افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مزمن مربوط به رژیم غذایی در افراد بالغ  و همچنین جمعیت جوان شده است(زالیلا و همکارانش،۲۰۰۶).

یکی از راه‌های کاهش جرم،کم کردن میزان غذای مصرفی است.کاهش روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ کیلو کالری از انرژی مصرفی روزانه‌امی تواند به کاهش و ایجاد جرم دلخواه منجر شود.کاهش جرم بیش از ۹/۰ کیلوگرم در هفته از طریق رژیم غذایی توصیه نمی‌شود.چون سایر مکانیسم‌های تولید انرژی غیر از مواد چربی را فعال خواهد کرد.وقتی افراد چاق از رژیم کم کالری استفاده می‌کنند،بافت بدون چربی کاهش می‌یابد که منجر به تعادل منفی نیتروژن می‌شود که در پی آن خستگی و مشکلات روانی به وجود می‌آید.در واقع با رژیم غذایی جرم چربی و جرم بدون چربی کاهش می‌یابد(ویلمور و کاستیل،۱۹۹۹).

روش دیگری که برای کاهش جرم استفاده می‌شود،فعالیت‌های بدنی روزانه است(شرمان،۲۰۰۰) ورزش صحیح می‌توان از کاتابولیسم مواد پروتئینی جلوگیری کرد و بر شدت تجزیه‌ی کر بو هیدرات‌ها و چربی‌ها افزود.علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که میزان متابولیسم تا حدود ۲۴ ساعت بعد از فعالیت بدنی بالا خواهد بود به ویژه وقتی فعالیت از نوع هوازی یا با شدت نسبتاً زیاد انجام شود.اما دست کم دو ماه لازم است تا پس از ورزش هر نوع کاهشی در بافت چربی به وجود آید،ترکیب رژیم غذایی و رزش به منظور کاهش جرم توصیه می‌شود(هیل و همکارانش،۲۰۰۱).

گرچه افراد چاق اضافه وزن دارند باید بین چاقی و اضافه وزن تفاوت قائل شد. هنگامی که گفته می‌شود شخص اضافه وزن دارد این امر بیانگر اضافه بودن وزن شخص نسبت به ساختار استخوانی و قد اوست این وزن اضافی ممکن است به دلیل چربی اضافی و یا وزن بیشتر عضلانی باشد، بنابراین باید مشخص شود که اضافه وزن هر شخصی مربوط به چه موارد و عواملی است .

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • مقاله پرخاشگری در ورزش فوتبال
  • مقاله ابهام نقش و پرخاشگری در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.