مقاله سبک رهبری در ورزش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سبک رهبری در ورزش

تعداد صفحات:۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انجام موفق هر کار گروهی، مستلزم مدیریت صحیح و کارآمد است و از نقش اثرگذار مدیریت در موفقیت یا عدم موفقیت گروه‌ها و سازمان‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت. وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می‌کنند، معمولاً کسی به عنوان مدیر و رهبر مسئولیت گروه را بر عهده می‌گیرد. این فرد باید دارای مهارتها و ویژگیهای لازم برای رهبری گروه باشد تا بتواند اعضای گروه را به سمت هدف مورد نظر، هدایت کند. در موقعیت‌های ورزشی، این نقش را مربی بر عهده دارد و اوست که کار هدایت و رهبری بازیکنان را بر عهده می‌گیرد و رهبری کارآمد وی نقش مهمی بر عملکرد ورزشکاران دارد. بسیاری از مربیان خوب در ورزش، دارای بینش، شخصیت و مهارتهایی هستند که خالصانه به هر ورزشکاری کمک می‌کنند تا به عملکرد بالقوه‌اش دست یابد. تیم‌های این قبیل رهبران نوعاً موفق و اعضای آنها اغلب بسیار راضی و خشنود هستند. آنچه مربیان انجام می‌دهند و چگونگی انجام دادن آن، اثر شایان توجهی بر نگرشها، احساسات، عملکرد ورزشکار دارد (مسدد، ۱۳۸۰).

به عقیده‌ی فراست[۱] مربیان محور اصلی و رکن مهم تیم‌های ورزشی هستند. در بین سه عامل مربی، ورزشکار و تماشاگر؛ مربی در رهبری تیم به عنوان یک سازمان‌دهنده‌ی قوی و زیربنای هر پیشرفت، مطرح است. بدون تردید، تجربیات گذشته نشان داده است که مربیگری، رشته‌ای متفاوت از سایر حوزه‌ها بوده و در آن طیف وسیعی از مهارت‌ها مورد نیاز است (علیجانی، ۱۳۶۶).

سبک رهبری نشان‌دهنده‌ی طرز تفکر، جهان‌بینی و شخصیت رهبران است. چنانچه سبک رهبری به طور نامناسبی انتخاب شود، از یک سو منجر به کاهش کارایی افراد می‌شود و از سوی دیگر به عنوان عامل به وجود آورنده‌ی تنیدگی روانی یا فشار روانی، در آنها محسوب می‌شود (بیگی‌نیا و کلانتری، ۱۳۸۷).

عاملی که سبک رهبری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شیوه نگرش رهبر نسبت به نقش خود و کارکنان است. بیشتر رهبران، دارای سبکی هستند که با ویژگی‌های خودشان انطباق دارد، یا برای آنها سهل‌تر است و فقط معدودی از رهبران، می‌توانند سبک خود را با شرایط و افراد گوناگون منطبق سازند. بر اساس مطالعات انجام شده؛ شخصیت، سبک رهبری و رفتار مربیان با عملکرد، انگیزش و میزان رضایت ورزشکاران، ارتباط دارد (کارون[۲]، ۱۹۸۲).

 

واژه های کلیدی:رهبری، ورزش، نظریه های رهبری، رفتار لزوم رهبر

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
رهبری ۷
تعریف رهبری ۷
ماهیت رهبری در ورزش ۸
نظریه‌های رهبری ۹
۱- خصوصیات و صفات ویژه رهبری ۱۰
۲- نظریه‌های رفتار رهبری ۱۱
۳- رهبری اقتضایی ۱۴
۴- نظریه رهبری وضعیتی ۱۶
رفتار مورد لزوم رهبر ۲۰
۱-ویژگی‌های موقعیتی و رفتار مورد لزوم ۲۰
۲-ویژگی‌های اعضاء و رفتار مورد لزوم ۲۱
۳-ویژگی‌های وضعیتی و رفتار ترجیحی ۲۲
۴-ویژگی‌های اعضاء و رفتار ترجیحی ۲۳
۵-رفتار واقعی رهبر ۲۴
۶-شخصیت و رفتار واقعی رهبر ۲۴
۷-توانایی و رفتار واقعی رهبر ۲۴
۸-کاربرد سبک‌های متفاوت مربیگری در ورزش ۲۵
منابع و مآخذ ۲۷

 منابع

۱- انشل، مارک.اچ، (۱۳۸۰). روانشناسی ورزش، ترجمه سید علی اصغر مسدد، چاپ اول، تهران، انتشارات اطلاعات.

۲- فراست، روبن (۱۳۶۵). روانشناسی ورزش (کاربرد مفاهیم روانی در تربیت‌بدنی و مربیگری)، ترجمه عیدی علیجانی و مهوش نوربخش، چاپ اول، تهران، دفتر آموزش و تحقیقات سازمان تربیت‌بدنی.

۳- بیگی‌نیا، دکتر عبدالرضا و فاطمه کلانتری (۱۳۸۷). رابطه بین سبک‌های رهبری مدیران و تنیدگی روانی ناشی از شغل کارکنان با تأکید بر گونه‌های شخصیتی، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، شماره ۲۹٫

۴- الوانی، سید مهدی (۱۳۷۲) مدیریت عمومی، چاپ سوم، نشر نی، تهران.

۵- برد، آن ماری (۱۳۷۰). روانشناسی و رفتار ورزشی، ترجمه حسن مرتضوی، چاپ اول، تهران، انتشارات دفتر تحقیقات سازمان تربیت بدنی.

۶- ترنس آر میچل. مردم در سازمان‌ها. ترجمه حسین شکرشکن. چاپ اول. تهران. انتشارات رشد.۱۳۷۳٫ ص۴۵۱

۷- مرادی، محمدرضا (۱۳۸۳). رابطه سبک رهبری مربیان با انسجام گروهی بازیکنان در تیم‌های بسکتبال باشگاه‌های لیگ برتر کشور، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

۸- مرادی، محمدرضا، دکتر‌هاشم کوزه‌چیان، دکتر محمد احسانی، اکرم جعفری (۱۳۸۵). رابطه‌ی سبک رهبری مربیان با انسجام گروهی بازیکنان در تیم‌های بسگتبال باشگاه‌های لیگ برتر کشور، مجله حرکت، شماره ۲۹٫

۹- محرم‌زاده، مهرداد (۱۳۸۲). مدیریت سازمانهای ورزشی، چاپ اول، ارومیه، انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه.

۱۰- محرم‌زاده، مهرداد و ابوالقاسم رجائیان (۱۳۸۵). بررسی منابع و عوامل تنیدگی شغلی در مربیان ورزشی آذربایجان غربی، مجله پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۱۳، زمستان ۱۳۸۵، ص ۵۰-۳۳٫

۱۱- رضائیان، علی (۱۳۸۱). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.

۱۲- مورهد و گریفین (۱۳۷۷). رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ سوم، انتشارات مروارید.

 مقدمه

یکی از پیچیده‌ترین وظایف مربی، وظیفه‌ی هدایت و رهبری است. رهبری جزء جدایی‌ناپذیر مربیگری است و نقش اساسی را در فعالیت‌های یک مربی ایفا می‌کند. اگر فقط یک عامل وجود داشته باشد که وجوه افتراق بین تیم‌های موفق و ناموفق را معلوم کند؛ بدون شک آن عامل رهبری مؤثر است. امروزه نقش مربی به عنوان رهبر، به قدری اهمیت پیدا کرده است که در همه‌ی زمینه‌ها برای یافتن اشخاصی که توانایی لازم را برای رهبری تیم‌ها داشته باشند، کوشش مستمر به عمل می‌آید و هزینه‌های هنگفتی در این راه صرف می‌شود.اتخاذ سبک رهبری نادرست توسط مدیران، منجر به کاهش کارایی کارکنان می‌شود (علوی و کاظم‌زاده، ۱۳۸۷).

در سالیان گذشته مطالعات و تحقیقات متعددی در زمینه‌ی شناسایی عوامل مؤثر در رهبری موفق و اثربخش انجام شده است که هر یک به نوعی عامل یا عوامل ثابتی را معرفی نمودند که برای همه موقعیت‌های رهبری به یک شکل به کار گرفته می‌شد و در نتیجه از دیدگاه صاحب نظران هر یک از این نظریه‌ها، رهبرانی موفق به حساب می‌آیند که نتایج و پیشنهادات نهایی نظریه‌های مربوط را در همه‌ی شرایط به کار برند. برخی نویسندگان مدعی هستند که رهبری مؤثر آموختنی است. با این وجود، برخی دیگر بر آنند که ترکیبی از توانایی‌های طبیعی و محیطی که این توانایی‌ها را پرورش می‌دهد، برای رهبری مؤثر ضروری است (مرادی، ۱۳۸۵).در این مقاله به سه زمینه‌ی کلی خصوصیات و صفات ویژه‌ی رهبری، رفتار رهبری و رهبری اقتضایی  اشاره می‌شود.

 رهبری

رهبری یکی از فرآیندهای مهم در مدیریت منابع انسانی است. رهبری کارآمد باعث بهبود عملکرد، ایجاد انگیزه و رضایت زیردستان می‌شود. بنابراین هر مدیری می‌بایست درک دقیقی از مفهوم رهبری در سازمان داشته باشد (چلادوری، ۱۹۹۹).

رهبری فرآیندی اساسی در هر سازمان یا گروه است. پیروزی یا شکست هر سازمان یا تیم ورزشی را به رهبری آن نسبت می‌دهیم. هنگامی که یک مؤسسه، یک دانشگاه، یا یک تیم ورزشی قرین موفقیت گردد، اغلب مدیر یا مربی آن به کسب امتیاز نایل می‌شود (شکرشکن، ۱۳۷۳).

در طول تاریخ ثابت شده است که موفقیت یا شکست در جنگ‌ها، امور تجاری، مسابقات ورزشی و … تا حدود زیادی به رهبری آنها مربوط می‌باشد و پدیده‌ی رهبری تأثیر شگفت‌انگیزی بر عملکرد و رفتار انسان‌ها دارد. رهبری مؤثر در ورزش، تابعی از اجزا، نقش‌ها و سبک‌های گوناگونی است تا نیازهای ورزشکاران را برآورده سازد و به هدف‌های تیم دست یابد (مسدد، ۱۳۸۰).

بسیاری از مربیان، رهبری ورزشی را خصیصه‌ای ذاتی و به ودیعه نهاده شده در وجود فرد می‌دانند، ولی مربیگری چیزی جز نحوه‌ی تلفیق و ترکیب مهارت‌های پیچیده و کسب شده‌ی دیگر با هم نیست. رهبران زاده نمی‌شوند بلکه پرورش می‌یابند (مرتضوی‌، ۱۳۷۰).

تعریف رهبری

برای رهبری تعریف‌های زیادی ارایه شده است ولی هیچ یک از آنها مورد پذیرش عام قرار نگرفته است. رهبری به عنوان یک فرآیند، به معنی استفاده از نفوذ بدون زور برای هدایت و هماهنگی فعالیت‌های اعضای یک گروه در جهت تحقق هدف و به عنوان یک صفت، به معنی مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که به کسانی که چنین نفوذی را با موفقیت به کار می‌برند نسبت داده می‌شود (الوانی و معمارزاده، ۱۳۷۷).

فیدلر[۱] رهبری را بدین گونه تعریف می‌کند: «فردی در گروه که فعالیت‌های گروهی را هدایت و هماهنگ می‌کند یا کسی که در نبود رهبر تعیین‌شده، به گونه‌ای خودکار این وظایف را در گروه انجام می‌دهد» (فیدلر، ۱۹۶۷).

 

[۱]– Fiedler, F. E.

 [۱]– Frast

[۲]– Carron

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • مقاله پرخاشگری در ورزش فوتبال
  • مقاله ابهام نقش و پرخاشگری در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.