مقاله قدرت ابزار رهبری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله قدرت ابزار رهبری

تعداد صفحات:۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کارایی وتوسعه هر سازمانی تاحد زیادی به استفاده صحیح از نیروی انسانی بستگی دارد. مدیران در سازمانها واضعان خط مشی و صاحبان قدرت هستند و عملکرد سازمانها با قدرت آنها در ارتباط است(حقیقی، ۱۳۸۰). قدرت یکی از اساسی ترین عناصر موجود در هریک از سطوح سازمانی است و بدون قدرت هیچ سازمان و هیچ فرمانی وجود نخواهد داشت.قدرت در سازمان به عنوان یک منبع نیرو برای به حرکت درآوردن چرخهای سازمان محسوب می شودو از بی نظمی و هرج و مرج جلوگیری می کند.قدرت توان تصمیم گیری مدیران را افزایش می دهد وآنهارا در به نتیجه رساندن کارها یاری می دهد و به عنوان وسیله ای برای نفوذ بر دیگران محسوب می شود(سلاجقه، ناظری، ۱۳۸۷).

به زعم فرنچ و ریون(۲۰۰۰)قدرت عبارتست از عمل و نفوذ بالقوه ای که دارنده آن میتواند آن را بر دیگران اعمال کند. نیور و فلمینگ(۲۰۰۶)در کتاب خود قدرت را چنین تعریف می کنند: قدرت عبارتست از توانایی بالقوه در تغییر رفتار ،تغییر جریان اتفاقات، غلبه بر مقاومتها و رسیدن به انجام کارهایی که اگر غیر از این بود انجام نمی دادند(سهرابی، شاه طلبی، ۱۳۸۸) .

قدرت ویژگی اساسی نقش مدیر بوده است و زمینه اثربخشی او را در سازمان فراهم می کند و پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که بعضی از مدیران به آن به عنوان پدیده ای منفی می نگرند(فلاح، ۱۳۸۷).

قدرت موضوعی است که همواره توجه سیاستمداران، محققین، فلاسفه و پژوهشگران را به سوی خود جلب کرده است و هریک از صاحبنظران به گونه ای خاص به تامل درباره آن پرداخته اند و وجهی از آن را به منطر نمایش گذارده اند. منظور از منابع قدرت، ابزارها و امکاناتی است که در اختیار مدیران قرار داده می شود تا بواسطه آن به اعمال قدرت و مدیریت بپردازند. در یک سازمان امکان دارد هر منبعی از قدرت در همه سطوح وجود داشته باشد و مدیران براساس ادراکی که از هر زیردست دارند با آنها برخورد می کنند. همچنین یوگل می گوید : میزان قدرت شغلی لازم برای اثربخشی رهبر به ماهیت سازمان و وظیفه پیروان بستگی دارد. مجموعه این اندیشه ها سبب گردیده که ابعاد و زوایای مختلف قدرت شناخته و شکافته شود. در این مقاله دیدگاههای متفکرانی چون اتزیونی، راسل، هیکس، فرنچ و ریون نسبت به طبقه بندی قدرت ارائه می گردد تا بینش عمیق تری نسبت به این موضوع حاصل گردد(ونوس، ۱۳۸۱).

 

واژه های کلیدی:قدرت،قدرت و رهبری، نگرش های مربوط به قدرت،قدرت و نفوذ، قدرت و اختیار، طبقه بندی منابع قدرت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
قدرت ۷
تعمقی بر مفهوم قدرت ۸
۱- مفهوم لغوی قدرت ۸
۲-تعاریف قدرت ۸
اهمیت قدرت ۱۱
نگرش های مربوط به قدرت ۱۳
انگیزه های قدرت طلبی ۱۵
برخی از قانونمندی های قدرت ۱۶
قدرت و نفوذ ۱۸
قدرت و اختیار ۱۹
مقایسه قدرت و رهبری ۲۱
نگرشی بر طبقه بندی منابع قدرت ۲۲
۱- طبقه بندی اتزیونی از قدرت ۲۲
۲- طبقه بندی راسل از قدرت ۲۳
۳- طبقه بندی هیکس از قدرت ۲۴
۴- طبقه بندی فرنچ و ریون از قدرت ۲۵
نظریه اقتضایی قدرت ۲۸
رابطه منابع قدرت و ویژگی های شخصیتی ۳۰
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۳

منابع

حقیقی،محمدعلی(۱۳۸۰)” مدیریت رفتارسازمانی”نشرترمه،تهران

فلاح، م (۱۳۸۷) بررسی رابطه شیوه های اعمال قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران زن استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بابلسر.

سلاجقه،سنجر-ناظری،مژگان(۱۳۸۷)”راهکارهایی برای استفاده منابع قدرت مدیران درسازمانها”،مجله مدیریت،سال نوزدهم/شماره۱۴۰-۱۳۹ /آذرودی۸۷

سهرابی،نفیسه-شاه طلبی بدری(۱۳۸۸)”رابطه بین منابع قدرت مدیروانواع فرهنگ سازمانی درمدارس متوسطه وراهنمایی شهرستان خمین”،نشریه دانش وپژوهش درعلوم تربیتی-برنامه ریزی درسی،شماره ۲۱،بهار۸۸ ص ۱۰۰-۷۹

هیکس، هربرت،سی ری گولت(۱۳۸۸)،تئوری های سازمان ومدیریت، ترجمه گوئل کوهن، انتشارات دوران، جلد اول، تهران.

یوگل،گری(۱۳۸۲)”مدیریت ورهبری درسازمانها”ترجمه محمدازگلی وقاسم قنبری،مؤسسه چاپ وانتشارات دانشگاه امام حسین

طبائیان ، احمد ( ۱۳۸۳ ) ؛ رابطه بین پایگاههای قدرت با اثر بخشی و عملکرد روسای دانشکده ها و مدیران گروههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور از دیدگاه خود و اعضای هیات علمی، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت معلم تهران.

گریفین، مورهد(۱۳۷۴)، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ اول، تهران

نوربخش، م (۱۳۸۲)، رابطه بین سبک های رهبری با منابع قدرت در مدیران دانشکده های تربیت بدنی کشور از دیدگاه اعضای هیات علمی، نشریه حرکت، شماره ۱۹٫

سهرابی، نفیسه(۱۳۸۸)، رابطه بین منابع قدرت مدیر و انواع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین، دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره بیست و یکم، بهار۸۸

مقدمه

کمیاب ترین منبع در دنیای امروزی استعداد رهبری است که قابلیت هدایت مستمر سازمانها به سمت برنده شدن در دنیای فردا را داشته باشد، افراد و سازمانهایی که موتور رهبری را می سازند و در توسعه رهبران سرمایه گذاری می کنند یک مزیت رقابتی پایدار دارند. سازمانها به این دلیل برنده هستند که رهبران توانمندی نه فقط در راس سازمان، بلکه در تمام سطوح دارند(طبائیان، ۱۳۸۳).

بدون تردید مدیریت موتور توسعه است، اما توسعه در کار گروهی و سازمانی است و به سامان رسیدن فعالیتهای گروهی و سازمانی مستلزم مدیریت اثربخش است. بدون شک همکاری با دیگران و نفوذ داشتن روی دیگران برای ادای مسئولیت و انجام وظایفی که به عهده مدیر است، امری لازم و ضروری است و این موضوعی است که به اثربخشی رهبری می انجامد (Huczynski,Andrzej,2000). واضح است که مدیران برای موثر بودن و اثربخشی به ابزارهای متفاوتی نیاز دارند و قدرت یکی از ابزارهای موثربودن مدیران است. در رهبری آنچه مهم است فرایند نفوذ و اعمال قدرت بر دیگران است. نفوذ بر دیگران از طریق ایجاد تصور قدرت صورت می گیرد و ایجاد تصور قدرت مستلزم دسترسی به منابع قدرت است(گریفین، ۱۳۷۴).

قدرت ویژگی اساسی نقش مدیر بوده است و زمینه اثربخشی او را در سازمان فراهم می کند و پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که بعضی از مدیران به آن به عنوان پدیده ای منفی می نگرند(۳۰). واقعیت این است که منفی و مثبت بودن قدرت به قضاوت و نوع کاربرد آن بستگی دارد، به گونه ای که اگر هدف از قدرت ، اهداف سازمانی باشد می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی به شمار آید و اگر هدف دستیابی به اهداف شخصی باشد، مطمئنا پدیده ای منفی و زشت خواهد بود. علیرغم درک اهمیت نقش قدرت در تئوری و عمل مدیریت، هنوز هم دانش ما نسبت به آن محدود و گاهی مبهم است. این امر به علت عدم شناخت کافی نسبت به ماهیت موضوع قدرت و عوامل مرتبط با آن در سازمان می باشد. باوجود این ، چون قدرت نقش عمده ای در مراوده ها و روابط موجود  در جریان زندگی سازمانی بازی می کند نمی توان از تاثیر آن در کنش های سازمانی به سادگی گذشت. منظور از منابع قدرت ، ابزارها و امکاناتی است که در اختیار مدیران قرار داده می شود تا بواسطه آن به اعمال قدرت و مدیریت بپردازند(هیکس، هربرت، گولت، ۱۳۸۸)

طی سالیان گذشته متخصصان روانشناسی اجتماعی توجه قابل ملاحظه ای به طبقه بندی منابع قدرت منعطئف داشته اند. شناخته ترین طبقه بندی که بیشترین تحقیقات نیز درباره آن انجام شده، طبقه بندی «فرنچ و ریون[۱]» می باشد. آنان قدرت را به پنج نوع تقسیم کرده اند که عبارتند از قدرت قانون، قدرت پاداش، قدرت اجباری، قدرت مرجعیت، و قدرت تخصص. بعد از مدتی ریون با همکاری کروگلانسکی[۲] قدرت اطلاعات را به عنوان ششمین وجه قدرت به تقسیمات فوق اضافه کردند.

چالز هندی مطرح می کند که موارد استفاده از انواع قدرت در نظریه فرنچ و ریون،کجاست ؟ او پاسخ می دهد که بسته به نوع سازمان ، قدرت غالبی که باید به کار رود متفاوت می باشد .او مثال می زند که در یک محیط زورمدار، قدرت تخصص کارایی کمی خواهد داشت و در محیطی که بر اساس همکاری استوار است، قدرت تخصص و قدرت کاریزما کارایی بیشتری خواهد داشت .در حالی که قدرت قانونی تاثیر چندانی نخواهد داشت. هندی اشاره می کند که به هر حال همیشه کار کردن با استفاده از چند منبع قدرت ، قطعا موثرتر و مفیدتر از تکیه بر یک قدرت است(نوربخش، ۱۳۸۲).

موفقیت یک مدیر تا اندازه زیادی به روش اعمال قدرت بستگی دارد.بنابراین نوع قدرت مورد استفاده توسط مدیران سازمانها دارای اهمیت است و مدیران باتوجه به ماهیت سازمان و اعمال ورفتار زیردستان و کارکنانشان از منبع قدرت متناسب برای نفوذ و اجرایی کردن دستورات خود استفاده کنند .

 قدرت

هرساله تحقیقات متعدد و بیشماری در کشورهای مختلف دنیا و در حوزه های مختلف رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، بخصوص مدیریت و برنامه ریزی تربیت بدنی انجام می شود. این تحقیقات گسترده دریچه های تازه ای از علوم رابر روی مرزهای ناشناخته این رشته گشوده است. کمیاب ترین منبع در دنیای امروزی استعداد رهبری است که قابلیت هدایت مستمر سازمانها به سمت برنده شدن در دنیای فردا را داشته باشد، افراد و سازمانهایی که موتور رهبری را می سازند و در توسعه رهبران سرمایه گذاری می کنند یک مزیت رقابتی پایدار دارند. سازمانها به این دلیل برنده هستند که رهبران توانمندی نه فقط در راس سازمان، بلکه در تمام سطوح دارند(طبائیان، ۱۳۸۳).

بدون تردید مدیریت موتور توسعه است، اما توسعه در کار گروهی و سازمانی است و به سامان رسیدن فعالیتهای گروهی و سازمانی مستلزم مدیریت اثربخش است. بدون شک همکاری با دیگران و نفوذ داشتن روی دیگران برای ادای مسئولیت و انجام وظایفی که به عهده مدیر است، امری لازم و ضروری است و این موضوعی است که به اثربخشی رهبری می انجامد(Huczynski, 2000). واضح است که مدیران برای موثر بودن و اثربخشی به ابزارهای متفاوتی نیاز دارند و قدرت یکی از ابزارهای موثربودن مدیران است. در رهبری آنچه مهم است فرایند نفوذ و اعمال قدرت بر دیگران است. نفوذ بر دیگران از طریق ایجاد تصور قدرت صورت می گیرد و ایجاد تصور قدرت مستلزم دسترسی به منابع قدرت است(گریفین، ۱۳۷۴) کاریی و توسعه هر سازمان تاحد زیادی به استفاده صحیح از نیروی انسانی بستگی دارد مدیران در سازمانها،

واضعان خط مشی و صاحبان قدرت هستند و عملکرد سازمانها با قدرت آنها در ارتباط است. مدیران با بکارگیری منابع قدرت می توانند زمینه رشد و تعالی یا زمینه انحراف و فساد سازمان را فراهم آورند و این امر به ماهیت وجودی و چگونگی استفاده از قدرت و منبع آن بستگی دارد(hakan, 2006).

قدرت ویژگی اساسی نقش مدیر بوده است و زمینه اثربخشی او را در سازمان فراهم می کند و پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که بعضی از مدیران به آن به عنوان پدیده ای منفی می نگرند. واقعیت این است که منفی و مثبت بودن قدرت به قضاوت و نوع کاربرد آن بستگی دارد، به گونه ای که اگر هدف از قدرت ، اهداف سازمانی باشد می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی به شمار آید و اگر هدف دستیابی به اهداف شخصی باشد، مطمئنا پدیده ای منفی و زشت خواهد بود. علیرغم درک اهمیت نقش قدرت در تئوری و عمل مدیریت، هنوز هم دانش ما نسبت به آن محدود و گاهی مبهم است. این امر به علت عدم شناخت کافی نسبت به ماهیت موضوع قدرت و عوامل مرتبط با آن در سازمان می باشد. باوجود این ، چون قدرت نقش عمده ای در مراوده ها و روابط موجود  در جریان زندگی سازمانی بازی می کند نمی توان از تاثیر آن در کنش های سازمانی به سادگی گذشت. منظور از منابع قدرت ، ابزارها و امکاناتی است که در اختیار مدیران قرار داده می شود تا بواسطه آن به اعمال قدرت و مدیریت بپردازند(هیکس، ۱۳۸۸).

 

[۱]-french and raven

[۲]– Arie W. Kruglanski

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت و رهبری در ورزش
  • مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار
  • مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار
  • مقاله رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی
  • مقاله تئوری رهبری خدمتگزار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.