مقاله اعتیاد به اینترنت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اعتیاد به اینترنت

تعداد صفحات: ۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در دنیایی که روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است، ضرورت استفاده از اینترنت برای انسان بیش از پیش احساس می‌شود، زیرا اینترنت می تـواند نقش عمده‌ای در کسب مهارت ایفا نماید. اینترنت توانسته با ورود خود به سرعت به یکی از ابزارهای لازم زندگی تبدیل شود، تا جایی که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیر است. اینترنت بشارتگر کم کردن فاصله ها و گسترش روابط میان آدمیان شده است. تکنولوژی های نوین ارتباطی که امکان همزمان و نامحدود افراد را فارغ از مکان قرارگیری آنان در جهان جدید فراهم ساخته است، عامل تولد جهان جدیدی است که با عنوان جهان مجازی [۱]معرفی شده است. جهان مجازی بر خلاف جهان واقعی امکانات بی‌شماری چون سهولت دسترسی ، بیست و چهار ساعته بودن، سادگی کار، هزینه پایین، گم نام ماندن کاربران در آن و سایر موارد را داراست. از طریق این جهان دوم می‌توان به آسانی به تجارت پرداخت، خرید کرد، آموخت ، به منابع اطلاعاتی وسیع دست یافت، از تازه‌ترین اخبار مطلع گردید، سرگرم شد، به راحتی و در عرض چند دقیقه با یک کشور در یک قاره دیگر ارتباط برقرار کرد، هویت جدیدی یافت و در نهایت یک زندگی دوباره و نو یافت. بودن در فضای مجازی اینترنت به کاربران فرصت‌های بی‌شماری می دهد و به هر اندازه که این فرصت ها و خشنود‌ی‌های ناشی از استفاده اینترنت افزایش یابد، کاربران بیشتر به سمت این پدیده نوین سوق خواهند یافت (غفاری، ۱۳۸۵(.

انقلاب الکترونیک[۲]، انفجار اطلاعاتی و انقلاب رایانه­ای تفاوت­های کمی و کیفی بسیاری در جهان نسبت به دو دهه اخیر به همراه آورده است و آن تبدیل جهان به یک کلبه راحت است. مهمترین فعالیت فتاوری جدید برقراری ارتباطات و انتقال و تبادل اطلاعات در طیفی گسترده است که محدودیتی هم نمی­توان بر آن تصور کرد (امیدوار و صارمی، ۱۳۹۳).

اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال کنترل تکانه است که به استفاده بیش از حد از اینترنت به نحوی اطلاق می­گردد که سایر فعالیت­های اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار داده و به افت عملکرد وی در حوزه­های مختلف شغلی، علمی، اجتماعی، حرفه­ای، خانوادگی، اقتصادی و روان­شناختی منجر می­شود، به گونه­ای که باعث نادیده انگاشتن روابط در دنیای واقعی مثل دوستان و خانواده می­گردد (حسن­پور، ۱۳۸۵).

اعتیاد به اینترنت می­تواند مشکلات جدی تحصیلی برای مخاطبان ایجاد کند و اگر استفاده­کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اینترنتی قرار دارند و متأسفانه ما شاهد افزایش این پدیده در میان دانش­آموزان هستیم، به طوری که بعضی از دانش­آموزان شب را تا صبح با اینترنت می­گذرانند و تمام مدت صبح را خواب هستند و این مسئله عواقب زیادی را به دنبال دارد. ممکن است اعتیاد به اینترنت مانند سایر موارد اعتیاد آثار جسمی به دنبال نداشته باشد ولی مشکلات اجتماعی که این معضل درپی دارد به وضوح آن را به موازات دیگر موارد اعتیاد قرار می­دهد (غفاری، ۱۳۸۵).

 

واژه های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، نظریه ­های مربوط به اعتیاد اینترنتی، ملاک­های تشخیصی اعتیاد به اینترنت، آثار و پیامدهای اعتیاد به اینترنت، عوامل اعتیاد به اینترنت،روش­های پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت، راهبردهای درمانی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
تعریف اینترنت ۹
تعریف اختلال اعتیاد به اینترنت ۱۰
نظریه های مربوط به اعتیاد اینترنتی ۱۳
۱- نظریه های فردی ۱۴
۲- نظریه های ساختار اجتماعی ۱۴
۳- نظریه های فرآیند اجتماعی ۱۴
۴- نظریه های واکنش اجتماعی ۱۵
۵- نظریه پویایی روانی و شخصیت ۱۵
۶- تبیین بیوپزشکی ۱۶
۷-الگوی استفاده مرضی از اینترنت گروهول (۱۹۹۹) ۱۶
۸- نظریه رفتاری ۱۸
۹- نظریه شناختی ۱۹
۱۰- نظریه شناختی- رفتاری ۲۱
۱۱-نظریه های اجتماعی- فرهنگی ۲۵
الف-نظریه بوم شناختی یوری بران فن برونر ۲۶
ب– نظریه کنترل اجتماعی هیرشی ۲۷
نشانهها و علائم بالینی ۳۰
ملاکهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت ۳۳
طبقه بندی اعتیاد به اینترنت ۳۶
ویژگیهای روانی اعتیاد به اینترنت ۳۷
بیماریهای اینترنتی ۳۸
آثار و پیامدهای اعتیاد اینترنتی ۳۹
عوامل ایجاد کننده اعتیاد اینترنتی ( به جز خود عامل اینترنت ) ۴۱
روشهای پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت ۴۲
راهبردهای درمانی ۴۷
نتیجه گیری ۴۹
منابع ۵۰

 منابع

غفاری، مسعود (۱۳۸۵). بررسی تأثیر آموزش خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در کاهش کناره­گیری اجتماعی و کاربری اجباری اینترنت در کاربران آن. پایان­نامه دکترای روان­شناسی عمومی. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

امیدوار، احمد علی و صارمی، علی اکبر (۱۳۹۳). اعتیاد به اینترنت، توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقیاس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت، مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی پردیس، مشهد: انتشارات تمرین.

حسن­پور، شهرزاد (۱۳۸۵). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت بر روی دانش­آموزان دبستان های دولتی آموزش و پرورش شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازه­گیری. دانشگاه علامه طباطبایی.

معیدفر، سعید و همکاران (۱۳۹۳). اعتیاد اینترنتی، علل و پیامدهای آن. فصلنامه رسانه، پاییز ۹۳، شماره ۲٫

رشید ، سونیا (۱۳۸۷). رابطه ویژگی­های شخصیتی با سلامت روانی کودکان و نوجوانان ، پایان­ نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

کاپلان، جرالد، و سادوک، بنیامین (۱۳۸۹). خلاصه روانپزشکی علوم رفتار- روانپزشکی بالینی (ترجمه نصرت الله پورافکاری).( تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۳).

تامپسون، جان ب (۱۹۹۵). رسانه­ها و مدرنیته، نظریه اجتماعی رسانه­ها. چاپ اول. ترجمه مسعود اوحدی (۱۳۸۰). تهران، انتشارات سروش.

نادمی، منیژه (۱۳۸۴). بررسی پیامدهای اجتماعی روانی اینترنت بر روی کودکان و نوجوانان شهر یزد. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

نشریه جهان اقتصاد، ترویج بی اندازه اینترنت در نزد جوانان. خرداد ۱۳۹۳، ص ۴۲-۳۹٫

مقدمه

استفاده از فن آوری و تکنولوژی های نوین یکی از جلوه های آشکار دنیای پیش روست. اینترنت نیز به عنوان یکی از ابعاد نوپای این فن آوری های جدید جهان معاصر، نقش به سزایی درتغییر و تحول زندگی افراد جامعه دارد. اینترنت توانسته با ورود خود به سرعت به یکی ازابزار لازم زندگی تبدیل شود. تا جایی که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیراست.

قرن ۲۱ قرن دانایی و انقلاب اطلاعات است. یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و امروزه ثروتمندترین کشورها و جوامع انسانی، آنهایی هستند که بیشترین دانش و آگاهی و اطلاعات را در اختیار دارند و یقیناً راهبری آموزش و پرورش آینده به عهده فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱] ICT خواهد بود. (نوروزی و دیگران،۱۳۸۷).

همزمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت شاهد نوعی وابستگی در کودکان و نوجوانان هستیم. همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد، اعتیاد به اینترنت با علائمی همچون اضطراب، افسردگی، کم خلقی، بیقراری، تفکر های وسواسی، کناره‌گیری، اختلالات عاطفی، و از هم گسیختگی روابط اجتماعی همراه است.از طرفی در عین حال که روابط افراد (به ویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می‌یابد، در مقابل از روابط آنها در جهان واقعی کاسته می‌شود و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز می‌رود (سامسون  و کین، ۲۰۰۵، به نقل از غفاری، ۱۳۸۵).

بسیاری از مواقع پیش می­آید که کودکان و نوجوانان شیوه عملکرد بزرگ­ترها را درک نکرده اما به محض اعتراض، نافرمانی یا عصیان با تنبیه و سرکوب روبه­رو می­شوند و این باعث شده آنان به سمت محرک­ها، مخدرها و جانشین­ها روند تا تشویش خود را کاهش دهند. به هر حال پدیده اعتیاد به اینترنت همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع روی خط شایع­تر می­شود. شبکه جهانی[۲] (وب) سرگرم­کننده، اطلاع­دهنده و مفید است. اما برای بسیاری از افرادی که در آن معتادند نوع این استفاده در حال تبدیل شدن به آسیب­ها و نابهنجاری­های روانی و رفتاری است. اما در ایران مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز مطالعات و تحقیقات در حوزه اعتیاد به اینترنت و عوامل پدیدآورنده یا مستعدکننده آن در ابتدای مسیر قرار دارد و نیاز به پژوهش­های گسترده و کاربردی در این زمینه به ویژه روی افراد و گروه­هایی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، کاملاً احساس می­گردد. بنابراین، آن ­چه مهم و اساسی است بررسی عوامل مرتبط با بروز این اعتیاد در بین گروه­های در معرض خطر است. این که چه عواملی باعث می­شود تعداد ساعات استفاده از اینترنت در برخی افراد روز به روز افزایش یابد و درنتیجه مشکلات تحصیلی را به دنبال داشته باشد؟ این که چرا برخی افراد قادر به کنترل کردن میزان زمان استفاده خود از اینترنت نیستند؟ چه عواملی باعث می­شود که برخی افراد نسبت به برخی دیگر گرایش بیشتری به اینترنت داشته باشند؟

اینترنت کدام یک از نیازهای این افراد را برآورده می­سازد؟ آیا این نیازها آن قدر اساسی هستند که فرد حاضر می­شود به جای پرداختن به امور تحصیلی ، زمان خود را صرف اینترنت نماید؟ علت این علاقه و وابستگی شدید چه می­تواند باشد؟ چه زمینه­هایی می­تواند برخی از افراد را مستعدتر سازد؟ این زمینه­ ها محیطی است یا به خود فرد برمی­گردد؟ آیا برخی افراد با داشتن برخی ویژگی­ها، می­تواند برای این وابستگی آماده­تر و مستعدتر باشند؟

تعریف اینترنت

ارائه تعریفی از اینترنت، دشوار است. در حقیقت، همچنان­که رامانایاه[۳]، دت ویلر[۴] و بیروان[۵] (۲۰۱۳)، اشاره می­کند کارکردهای پیچیده اینترنت است که تعریف آن ­را دشوار کرده است. در یک تعریف بسیار کلی می­توان اینترنت را بسان مخزنی از اطلاعات خوب و بد، زشت و زیبا، اخلاقی و غیر اخلاقی دانست.

استفاده از فن آوری و تکنولوژی­­های نوین یکی از جلوه­های آشکار دنیای پیش روست، اینترنت نیز به­ عنوان یکی از ابعاد نوپای این فن آوری­های جدید جهان معاصر، نقش به سزایی در تغییر و تحول زندگی افراد جامعه دارد. اینترنت توانسته است با ورود خود به سرعت به یکی از ابزار لازم زندگی تبدیل شود تا جایی­که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیر است. امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت تبادل اطلاعات و روز آمد بودن آن ها ابعاد گسترده ­تری یافته است. به­طوری که همه افراد با هر شغل و تخصصی و هر میزان تحصیلات می­توانند در حرفه خود، در هرجای دنیا، با مراجعه به این منبع نامحدود اطلاعات، پله­های ترقی را سریع­تر پیموده و در شغل و کسب خود موفق­تر باشند. فناوری­های اینترنت و شبکه­ های پیشرفته تازه وارده­های تطبیقی کلاس درس هستند، توسعه مخابرات و شبکه های اینترنت موجب سهولت ارتباط و تماس بین مدارس جهان گردیده است. عصر جدید را عصر انقلاب در ارتباطات نیز نامیده­ اند و روشن­ترین نشانه­ ی این قرن، انفجار اطلاعات است. اینترنت به­عنوان یک پدیده جهان شمول، امکان و فرصتی برای کاربران فراهم می­کند که بتوانند تمام اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان، هر کجا و به هر میزان که بخواهند، دریافت کنند. امروزه در خانه­ها، خیابان­ها، مدارس، محیط­های دانشجویی، اماکن عمومی، مغازه­ها، ادارات و همه جا افرادی را می­بینیم که گوشی تلفن همراه در دست، مدت­های طولانی را با آن مشغول­اند (حسن­زاده، صالحی، و رضایی، ۱۳۹۳).

 

[۱] Information & Communication Technology

[۲] – World wide web (www)

[۳] . Ramanaiah

[۴] . Detwlier

[۵] . Byrvan

[۱] Virtual world

[۲] Electronic revolution

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی
  • مقاله وابستگی به مواد و نظریه های آن
  • مقاله سوءمصرف مواد و رویکرد های پیشگیری آن
  • مقاله سوء مصرف مواد و درمان آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.