مقاله نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی

تعداد صفحات:۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انسان به عنوان عضو اصلی جامعه دارای رفتارهایی گوناگون است که آنها را در زمینه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی در سطوح خرد و کلان جامعه به کار می برد و برای رسیدن به نتیجه از ابزار ها و امکاناتی که جامعه در اختیارش قرار می دهد استفاده می کند . جنبش های اجتماعی به عنوان یک رفتار جمعی و پدیده ای اجتماعی می تواند برای میلیون ها انسان زندگی نوین و بهتری را به بار آورد . عدالت را برای بسیاری ازگروهها ی جامعه که در معرض تبعیض قرار داشته اند تامین کند . انسان که دراین پدیده ایفاء کننده نقش اصلی می باشد به دنبال فرصت هایی است که بتواند با استفاده از ابزار هایی گوناگون جنب و جوشی بی سابقه و مردمی را شکل دهد و نظام های سلطه و استعمار گر را از صحنه سیاسی کشور ها پاک نماید .

با توجه به این مقدمه کوتاه می توان به نظریات گوناگونی اشاره کرد که موجب به وجود آمدن چنین جنبش هایی برای براندازی حکومت های دیکتاتوری درجوامع گوناگون می گردد از جمله این اندیشمندان گئورک لوکاچ می باشد که می گوید: نبرد طبقاتی  باید ازسطح ضرورت اقتصادی به سطح هدف آگاهانه و آگاهی طبقاتی کار آمد بالا کشیده شود . ( ریتزر ، ۱۳۸۰ ؛ ۱۹۷)

هرگاه نبرد به چنین نقطه ای برسد پرولتاریا توانایی دست یازیدن به عملی را خواهد داشت که می تواند نظام سرمایه داری را سرنگون کند.همچنین گرامشی نیز مانند لوکاچ بر افکار جمعی بیشتر تاکید دارد تا ساختار های اجتماعی او می گفت که توده ها برای تحقق یک انقلاب اجتماعی باید دست به عمل بزنند و توده ها به یک ایدئولوژی انقلابی نیاز دارند و نمی توانند سر خود عمل کنند . (ریتزر ، ۱۳۸۰؛ ۱۹۸)

به عبارت دیگر آنچه این متفکرین مطرح می سازند از تئوری انقلابی استخراج شده مارکس است که مدلی مبتنی بر اندیشه تضادها در جامعه است در این مدل تضاد ها به مبارزه طبقاتی می انجامد و طبقه استثمارشده و محکوم دچار از خود بیگانگی می شود و آگاهی طبقاتی خود را توسعه می دهد؛ آگاهی یی که نهایتا وی را به اقدام برای سرنگون سازی طبقه مسلط یا حاکم رهنمون می سازد . ( استانفور کوهن ،۱۳۸۰ ؛ ۱۰۹ )

امادر عصر حاضر نقش تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی نو به ویژه اینترنت بر فرآیند کلی شفاف شدن سیاست و انقلاب ها بسیار موثر بوده است. این نقش را بالاخص می توان در فروپاشی نظام های غیردموکراتیک و وادار کردن آنها به گذار به جوامع دموکراتیک مشاهده کرد. نظام های غیردموکراتیک همواره سعی داشته اند بر حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سلطه داشته باشند. حکومت های غیردموکراتیک تلاش داشته و دارند که امکان حضور شهروندان در همه میدان های جمعی و فردی را که از کنترل دید قدرت مدارشان به دور است، مانع شوند. اما با گسترده شدن و عمومیت یافتن فضای اینترنت که کنترل بر اطلاعات و اخبار را از اختیار حاکمیت ها و دستگاه های سانسور خارج می کند و به قول توماس فریدمن فضایی را ایجاد می کند که همه به هم وصل هستند، اما هیچ کس تحت کنترل نیست، تلاش در جهت محدود کردن فضای آزاد اینترنت برای حاکمیت های غیردموکراتیک گریزناپذیر می نماید.

اینترنت به دلایل گوناگون در تقابل با ذهنیت و رفتار نظام های ضددموکراسی قرارگرفته است و همچنین فرصت هایی را در اختیار جوامع برای نیل به فضای باز و دموکراتیک قرار می دهد که بدون تردید اینها همه در ویژگی های خاص اینترنت یافت می شوند.(هنری ، ۱۳۸۶ )

با توجه به نقش اینترنت در ایجاد شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری گروههای اینترنتی ازطریق سایت های خبری ووبلاگ های خبرتحلیلی همچنین نقش تبادل اطلاعات و اخبار از سوی آنها موجب شده است که این شبکه ها به عنوان سربازان  جنگ نرم اقداماتی را به فضای واقعی جامعه تسری داده هماهنگی و سازماندهی بسیاری از تجمع های سیاسی و اعتراضی را بر ضد دولت ها برعهده بگیرند .

اینترنت در مقایسه با سایر رسانه های الکترونیکی که به صورت یک پدیده گسترش یافته است ، الگو های متفاوت و متداول ارتباطی از قبیل رادیو وتلویزیون را به شکل یک شبکه تعاملی گسترده در هم آمیخته است. استفاده از اینترنت ، پیش از این ، فرصت های تجربه غیر مستقیم میلیون ها انسان و هزاران سازمان درسراسر جهان را تغییر شکل داده است .

هم اکنون ظهور رسانه های جدید ودر راس آن اینترنت ، به طور چشمگیری به افزایش پیچیدگی شبکه های ارتباطی در جهان نا معین و نوین کنونی کمک می کند . اگر می خواهیم تغییر شکل هایی که در جوامع نوین اتفاق می افتد را درک کنیم ، باید نقش عمده ای که این قبیل رسانه ها ایفاء می کنند را شناسایی کرده و از تاثیرات آنها آگاهی داشته باشیم .

به هر صورت هرآنچه جالب بود این است که حرکت های اجتماعی اگر چه در یک کشور کوچک آغاز شد به صورت برق آسایی کل منطقه را در بر گرفت وهنوز شعله های آن خاموش نشده است .

 

واژه های کلیدی: جنبش های اجتماعی، نظریات جنبش های اجتماعی  ، ویژگی های جنبش های اجتماعی  ، انواع جنبش‌های اجتماعی، کارکردهای جنبش‌های اجتماعی ، نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کارکردهای شبکه های اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
مروری بر نظریات جنبش های اجتماعی ۸
۱- نیل اسملسر ۱۰
۲- آلن تورن ۱۱
۳- تدا اسکاکپول ۱۲
۴-هانا آرنت ۱۳
۵- ملوچی ۱۳
۶- ماریو دیانی ۱۴
۷- گی‌ روشه‌ ۱۵
۸-دوناتلا دلاپورتا و ماریو دیانی ۱۵
۹- چارلز تیلی ۱۶
ویژگیهای جنبش اجتماعی ۲۳
انواع جنبشهای اجتماعی ۲۵
مراحل جنبش‌های اجتماعی ۲۷
کارکردهای جنبش اجتماعی ۲۸
استراتژیهای جنبش اجتماعی ۲۹
مروری بردید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن) ۳۰
نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی ۳۴
تاریخچه شکل گیری اینترنت و شبکه های اجتماعی ۴۰
ساختار شبکه های اجتماعی ۴۳
پیشرفت های مهم در شبکه های اجتماعی ۴۵
کارکرد های شبکه های اجتماعی ۴۶
شبکه های اجتماعی و دیپلماسی دیجیتال ۴۷
اهمیت شبکه های اجتماعی در شکل گیری جنبش ها در جهان امروز ۴۹
منابع و ماخذ ۵۰

منابع

ریتزر ، جرج ، (۱۳۸۰ ) ، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران: نشر علمی ،چاپ پنجم .

کوئن، بروس،(۱۳۷۸) ، مبانی جامعه­شناسی  ، غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت، چاپ دهم.

کوهن ،آلوین استانفورد ، ( ۱۳۸۰) ، تئوری های انقلاب ، ترجمه علیرضا طیب ، تهران : قومس ، چاپ اول .

مشیرزاده، حمیرا ، (۱۳۸۱ ) ، درآمدی نظری بر جنبش‌های اجتماعی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.

گیدنز ، آنتونی،( ۱۳۷۶) ، جامعه شناسی ، منوچهر صبوری، تهران : نی، چاپ سیزدهم.

دلاپورتا دوناتلا ، دیانی ماریو ، (۱۳۸۳ ) ، مقدمه‌ای بر جنبشهای اجتماعی ، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر، چاپ اول.

تیلی، چارلز، (۱۳۸۵) ، از بسیج تا انقلاب ، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

کوئن ، بروس، (۱۳۷۶) ،درآمدی به جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : توتیا، چاپ سوم.

واگو، استفان، (۱۳۷۳ ) ، درآمدی بر تئوری­ها و مدل‌های تغییرات اجتماعی ،ترجمه احمدرضا غروی­زاد، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.

روشه، گی، (۱۳۶۶) ، تغییرات اجتماعی ، منصور وثوقی، تهران: نشر نی، چاپ اول .

کاستلز ، مانوئل ،(۱۳۸۰ ) ، عصراطلاعات : اقتصاد، جامعه وفرهنگ ظهور جامعه ای شبکه ای ، مترجم ؛ احد علیقلیان ، افشین خاکباز ، تهران :طرح نو ، جلد ۱٫

جعفری ، سید محمد رضا ، (۱۳۹۰) ، ” آینده قدرت ” نشریه اطلاع رسانی کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه، سال پنجم،شماره پنجاه و پنجم.

نصرتی نژاد فرهاد ، ( ۱۳۸۳ )،” ارتباطات ، جهانی شدن و جنبش های اجتماعی””پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی” ، سال چهارم ، شماره چهاردهم .

مقدمه

جنبش های اجتماعی یکی از و یژگی های آشکار دنیای مدرن و یکی از مو ضو عات مهمی است که مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه علوم اجتماعی است . حداقل از قرن نوزدهم به این طرف ، تاریخ دولت های مدرن با تاثیرات جنبش های اجتماعی با هم تنیده شده است . در خصوص این که به چه کنش اجتماعی ، جنبش اجتماعی می گوییم و یک کنش جمعی چه و یژگی هایی دارد تا بتوان آن را در زمره ی جنبش های اجتماعی قرار داد ، دید گا ههای متفاوتی و جود دارد . ( نصرتی نژاد ،۱۳۸۳، ۱۴۷ )

دیدگاههای جنبش اجتماعی را می توان به چند بخش ذیل طبقه بندی کرد .

۱. رویکرد رفتارگرایی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون گوستاو لوبون، نیل اسملسر، جیمز دیویس، رابرت تد گر، کورن هازر، هربرت بلومر، رالف ترنر و لوئیس کیلیان.

۲. رویکرد نهادی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون مانکور السون، آنتونی اوبرشال، زالد و مک کارتی، چالرز تیلی، سیدنی تارو، جو فریمن، دیوید اسنو.

۳.رویکرد جامعه مدنی: شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون آلن تورن، یورگن هابرماس، مانوئل کاستلز، و آلبرتو ملوچی.( ویکیپدیا ،۲۰۱۱)

با فراگیر شدن اینترنت وفن آوریهای جدید ارتباطی واطلاعاتی وتاثیر آن برروی بسیاری از شئون اجتماعی ، فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی . جامعه جدید راچنان دستخوش تغییراتی اساسی نموده است که برخی از صاحب نظران از جمله جوزف اس نای[i] نظریه پرداز قدرت نرم می گوید : شبکه های اینترنتی بعد جدید از قدرت در قرن ۲۱ می باشند. (جعفری، ۱۳۹۰؛ ۳ )

 مروری بر نظریات جنبش های اجتماعی 

با توجه به اینکه سده نوزدهم شاهد جنبش‌های اجتماعی و سیاسی متعددی از جمله جنبش‌های دهقانی و کارگری بود، طبعاً توجه بنیانگذاران جامعه­شناسی نیز به تحلیل تنش‌های اجتماعی جلب شد. البته هیچ­یک از جامعه­شناسان کلاسیک نظریه­ای خاص در مورد جنبش‌های اجتماعی ساخته و پرداخته نکرده­اند و در واقع فقط می­توان برداشت‌هایی را در این­باره از آثار آن‌ها استخراج کرد. (مشیرزاده، ۱۳۸۱، ۲۳)

برای مثال می توان گفت توجه مارکس آشکارا به جنبش‌‌های طبقاتی است، دورکیم جنبش‌‌های آنومیک خردگرایانه را مورد توجه قرار می­دهد، گوستاو لوبون از تکرار پدیده­ای همچون انقلاب فرانسه در هراس است و وبر فقط به جنبش‌هایی با رهبری کاریزماتیک توجه دارد. تنها استثنا در این دوره پارتو است که همه جنبش‌ها را در همه اشکال آن‌ها نمودی از رفتار غیرمنطقی تلقی می­کند. جملگی متفکران کلاسیک به جز مارکس و وبر با بدبینی به جنبش‌های اجتماعی نگاه می­کنند. اما جامعه­شناسان و نظریات جامعه­شناختی در دوره­های بعدی تحت تأثیر افکار موجود در دوره کلاسیک قرار داشت.( مشیرزاده، ۱۳۸۱، ۴۹و۵۰)

همچنین دکتر زاهدانی ،  معتقداست از دهه ۱۹۷۰ به بعد نظریات تازه‌ای وارد می‌شود که یکی از آن ها نظریه تجهیز یا بسیج است. این نظریه بیشتر روی سازمانی که جنبش اجتماعی را به وجود می‌آورد تاکید می کند و اعتقاد دارد که سازمانی بایستی وجود داشته باشد تا بتواند افراد مختلفی را که از یک التهاب اجتماعی رنج می‌برند دور خود بسیج کند. از دهه ۱۹۸۰ به بعد با توجه به کمرنگ شدن مباحث مارکسیستی، نظیر مقاومت کارگران در مقابل سرمایه داری و… مسائل و جنبش های جدیدی، مثل جنبش زنان، جنبش محیط زیست- شکل می‌گیرد. این جنبش ها اصطلاحاً، جنبش های اجتماعی نو نامگذاری می‌شوند. این جنبش ها اعتقاد دارند که اگر چه تغییر نظام کنونی ممکن نیست، اما حداقل بایستی اصلاح شود و از آلودگی های محیطی، نظیر کارخانه ها،جلوگیری شود و یا به طور مثال حقوق زنان ایفا شود. رویکرد دیگری نیز که مطرح می‌شود نظریه کنش هویتی است که توسط افرادی نظیر هابرماس، ملوچی، آف، اسکال، تورن و کسل عرضه می‌شود. (زاهدانی ،۲۰۱۰ )

اما در دوره های بعدی دیدگاههای نظری بسیاری در ارتباط با جنبش های اجتماعی مطرح شده است که در اینجا می توان به نظریات اندیشمندانی چون چالز تیلی و تاکیدش بر بسیج منابع ، نیل اسملسر و نظریه ضعف ساختاری ، آلن تورن و نظریه تاریخیت ، کورن هاوزر و نظریه جامعه توده ای ، دو توکویل با تئوری توقعات فزاینده ، تد رابرت گر با تئوری محرومیت نسبی  وهربرت بلومر با طرح تئوری مکانیزم تغییر و جنبش اجتماعی و …. اشاره نمود .

 

 نظریه پرداز آمریکایی در حوزه قدرت نرم . . Joseph S , Nye.   [i]

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اعتیاد به اینترنت
  • مقاله مزایا و معایب شبکه های اجتماعی
  • مقاله نظریه های ارتباطی
  • مقاله شبکه ‏های اجتماعی و فیس بوک
  • تحقیق تاثیر گزارشگری مالی تحت وب بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.