مقاله نظریه های ارتباطی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های ارتباطی

تعداد صفحات: ۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از دهه ۱۹۷۰ به بعد در غرب و بویژه در برخی از کشورهای پیشرفته تحولات عظیمی در زمینه اطلاعات و اطلاع رسانی صورت گرفته است. در دهه ۱۹۸۰ کامپیوتر وارد خانه‌ها و ادارات شد، تشکیلات اقتصادی دارای بخش اطلاع‌ رسانی گردید و داد و ستدهای جهانی و بین المللی در طول شبانه روز از طریق شبکه های ارتباطی با سرعت بیشتری صورت می پذیرفت و عامل تعیین کننده‌ای در زندگی مردم به شمار می‌رفت. در دهه ۱۹۹۰ مردم با ساعات کار کمتر، بازده کاری بیشتری را ارائه می دهند و کارهای اداری، بدون تبادل کاغذ صورت می پذیرد، درست مانند کلبه الکترونیکی که در این دهه بیش از یک افسانه می نماید. طبقه بندی جدید با ویژگی “فقر اطلاعاتی” در اثر بروز شکل جدید از برتری طلبی و به شکل غلبه الکترونیکی در عرصه جهانی پدیدار شده است. بدین ترتیب تولد عصر جدیدی به نام عصر اطلاعات در حال وقوع است. در این دوران نه تنها افزایش حجم اطلاعات یا فعالیتهای مربوط به اطلاع رسانی، بلکه تحولاتی که به تغییر “جامعه متکی به کشاورزی” به “جامعه متکی به صنعت” و پس از آن به “جامعه متکی بر اطلاعات” مرتبط می باشد، بارز است. (بهشتی، ۱۳۷۶، ۴۵)

شبکه ها ریخت اجتماعی جدید جوامع ما را تشکیل می دهند و گسترش منطق شبکه ای تغییرات چشمگیری در عملیات و نتایج فرایندهای تولید، تجربه، قدرت و فرهنگ ایجاد می کند. شبکه مجموعه ای از نقاط اتصال یا گره های به هم پیوسته است. نقطه اتصال یا گره نقطه ای است که در آن یک منحنی خود را قطع می کند. این که نقطه اتصال چه چیزی است مشخصاً به نوع شبکه های مورد نظر بستگی دارد. شبکه جریان مالی جهانی از نقاط اتصال بازارهای بورس و مراکز خدمات جانبی پیشرفته آنها تشکیل شده است. سیستمهای تلویزیونی، استودیو های تولید سرگرمی، مرکز گرافیک کامپیوتری، گروه های خبری و دستگاه های متحرک تولید، ارسال و دریافت علائم نقاط اتصال شبکه جهانی رسانه های جدید هستند که کانون بیان فرهنگی و افکار عمومی در عصر اطلاعات است.. (کاستلز، ۱۳۸۰، ۵۴۵-۵۴۳)

“کاستلز” از مدافعان نظریه جامعه اطلاعاتی است. به عقیده “کاستلز” ما اکنون در “جامعه شبکه ای” زندگی می کنیم ، شکلی که جامعه در عصر اطلاعات به خود گرفته است.

 

واژه های کلیدی: وسایل ارتباط جمعی، نظریه های ارتباطی ، جامعه اطلاعاتی، جامعه شبکه ای، نظریه جامعه شناسی تولید خبر

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
سیر تکامل وسایل ارتباط جمعی: ۹
الف) مطبوعات چاپی و الکترونیک: ۱۴
ب) رادیو و تلویزیون: ۱۵
ج) رسانه‌های جدید الکترونیکی- تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی جدید: ۱۶
۱- ماهواره ها: ۱۷
۲- اینترنت: ۱۸
۳- چند رسانه ای ها: ۲۰
۴- بزرگراه های اطلاعاتی: ۲۳
۵- شبکه های تعاملی: ۲۴
انواع رسانه‌ها: ۲۸
۱-رسانه‌های دیداری: ۲۸
۲-رسانه شنیداری: ۲۸
۳- رسانه نوشتاری: ۲۸
۴- رسانه اینترنتی: ۲۸
۵- رسانه‌های جدید: ۲۸
نظریه های ارتباطی ۳۰
۱-جامعه اطلاعاتی: ۳۰
تاریخچه جامعه اطلاعاتی: ۳۰
۲-جامعه شبکه ای: ۳۳
شش ویژگی جامعه شبکه ای از نظر کاستلز: ۳۴
جامعه شبکه‌ای و اجتماعات مجازی: ۳۵
۳-نظریه جامعه شناسی تولید خبر: ۳۶
نتیجه گیری ۴۶
منابع ۴۷

منابع

 کاستلز، مانوئل، «جامعه شبکه ای»، ۱۳۸۴، انتشارات طرح نو، چاپ چهارم.

کاستلز، مانوئل، «عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه ای)»، ۱۳۸۰، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان، جلد اول، تهران، انتشارات طرح نو.

تافلر، آلوین، «به سوی تمدن جدید»، ۱۳۷۴، تهران: سیمرغ.

وبستر، فرانک، «نظریه های جامعه اطلاعاتی»، ۱۳۸۲، ترجمه مهدی داودی، تهران، انتشارت وزارت امور خارجه.

دادگران، سیدمحمد، «مبانی ارتباطی جمعی»، ۱۳۷۴، انتشارات فیروزه، چاپ اول.

دامپی‌یر، «تاریخ علم»، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، ۱۳۷۱، تهران: سمت.

دیانی، محمدحسین، «گلوگاه‏های پژوهش در علوم اجتماعی»، ۱۳۸۲، مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه‏ای.

صفری شالی، رضا، «راهنمای تدوین طرح تحقیق»، ۱۳۸۸، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ دوم.

گل محمدی، احمد، «جهانی شدن فرهنگ، هویت»، ۱۳۸۶، نشر نی، چاپ سوم.

عاملی، سعید رضا، «مطالعات انتقادی استعمار مجازی امریکا»، ۱۳۸۹، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.

فیتز پاتریک، تونی، «نظریه های رفاه جدید»، ۱۳۸۵، ترجمه هرمز همایون پور، ناشر موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی

ملوین دفلند- اورت ای دینس، «کتاب شناخت ارتباطات جمعی»، ترجمه سیروس مرادی.

مقدمه

در زمان های گذشته که هنوز رسانه های گروهی یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، اخبار و اطلاعات بوسیله دهان و گوش دامنه می گرفت و ماهها طول می کشید تا خبر یا اطلاعات گسترش عمومی پیدا کند و در نتیجه خود بخود از اثر می افتاد و به جای آنکه مانند گلوله برفی در مسیر خود حجم یابد، آب می شد بنابراین تاثیر خبر جز در محیط های بسته مانند روستا و بازار و محله و طبقه که در آنها ارتباطات سریعاً برقرار می شد تجسم نمی یافت. افراد می بایست از خانه های خود خارج می شدند و با دوستان و آشنایان در محله و قهوه خانه و سرگذر تماس حاصل می کردند تا در جریان وقایع چند روز گذشته که خبر آن تازه به محل آنها رسیده بود قرار می‌گرفتند.

با ظهور رسانه های گروهی، اخبار از طریق آن رسانه ها به خانه ها راه یافت و در یک لحظه اخبار در اختیار همه مردم شهر بلکه کشور و جهان گذاشته می شد. این رسانه ها توانستند زمان و مکان را تسخیر کنند و مرزهای اجتماعی و سیاسی و ملی را در نوردند و افکار عمومی سرنوشت خودر را به دست رسانه های جدید سپردند. از این پس این رسانه ها بودند که نقش منعکس کننده، تقویت کننده و حتی خاموش کننده اخبار را دارا بودند. مجهز بودن رسانه های گروهی و دستگاههای تبلیغاتی به تکنیک های قوی و موثر و کار آمد به آنها امکان می داد تا در راه تشکیل، هدایت و نیز به اسارت کشیدن افکار عمومی فعالیت کنند.

رسانه های گروهی قادر شوند، جنگ را در گوشه ای از جهان، زلزله را در ناحیه ای از کره زمین، کشف علمی را در آزمایشگاهی در نقطه ای از دنیا به همه مردم جهان اطلاع رسانی نمایند و بدین ترتیب مرز بین اخبار این قشر و آن طبقه، وقایع داخلی و خارجی رفته رفته از میان برداشته شد و رسانه های گروهی دائماً در جهت وحدت بخشیدن به افکار عمومی در سطح جهانی گام برداشت و تصور دهکده جهانی، در ذهن مک لوهان تشکل گرفت.

در جوامع امروز، رسانه های گروهی باورود به عرصه زندگی و اشاعه سریع اخبار و انتشار رخدادهای اجتماعی از طریق مطبوعات، رادیو تلویزیون، سینما و تئاتر، پوستر، کاست و ویدئو افکار عمومی را شکل می دهد، امروزه سرعت توزیع و اشاعه اخبار و اطلاعات مدیون رسانه های گروهی است. مراکز رادیوئی، تلویزیونی و مطبوعاتی، فرستنده هایی هستند که از نظر خبری افراد را به منزله گیرندگان خبری بی وقفه تغذیه می کند.

این سوال مطرح است که ماهیت تولید خبر و انتشار اطلاعات در بین مردم صرفاً به منابع تولید اخبار یا رسانه وابسته است؟ عموم مردم می توانند خود به یک رسانه گروهی بدل شوند:

آنچه به نظر می رسد، رسانه ها می توانند نقش غالب را در فرهنگ جامعه بازی کنند و این بازی را نه فقط با باتاب دادن فرهنگ بلکه با شرکت در فرهنگ سازی به اجرا می گذارند.

سیر تکامل وسایل ارتباط جمعی:

تقریباً تا ۵۰۰۰ سال قبل هیچ گونه سیستمی برای کتابت وجود نداشت. با وجود اینکه فرهنگ انسانی در روندی شتابان روبه پیشرفت داشت، هنوز هیچ گونه وسیله ارتباطی که بر زمان و مکان غلبه کند. اختراع نشده بود به استثنای وسایلی مانند پرچم ها، دود و یاطبل‌ها. همه جوامع قبل از اخترا ع خط، تقریباً وابسته به قدرت صدای انسان بودند تا بر فاصله غلبه کنند و تنها وسیله ضبط هم حافظه بشری برای نگهداری محفوظات در طول زمان به حساب می آمد. در جوامعی که به ارتباطات شفاهی محدود شده بود. قصه گویان، اسطوره ها و حماسه ها و قصه ها را سینه به سینه به نسل های جدید یاد می دادند تا بدین وسیله تاریخ جمعیت آنها حفظ شود از آنجائیکه همه افکار بدین وسیله برای همیشه ضبط نمی شد، جوامع مختلف با این مشکل روبرو بودند که چگونه فناوری های پیچیده و یا فرهنگ غنی خود را حفظ کنند.

کتابت همه این معیار ها را تغییر داد. نوشته در واقع دومین انقلاب بزرگ ارتباطی بود که بعد از اختراع کلام و زبان در حدود ۴۰ و اندی هزار سال قبل ظاهر شد. البته تا زمان اختراع یک سیستم نوشتاری مؤثر زمان زیادی طی شد. اولین محملی که مردم برای نوشتن از آن استفاده کردند سنگ بود که بسیار دست و پا گیر بود و به راحتی قابل جابجایی نبود.

در طول چند قرن محملهای نوشتاری قابل حمل تری بوجود آمد مثل طومار ها و الواح . برای اولین بار امکان حفظ و ارسال مدارک به فواصل دور دست با به کار گیری همین الواح و طومار ها امکان پذیر شد و حکومت بر سر زمینهای فتح شده آسانتر شد.

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش اینترنت در جنبش های اجتماعی
  • مقاله ارتباط با دیگران
  • مقاله ارتباط اجتماعی در نهج البلاغه
  • مقاله اعتیاد به اینترنت
  • مقاله الگوهای چرخه مدیریت ارتباط با مشتری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.