457 views
پایان نامه عدالت در سیره حکومت علی (ع) به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۰۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
نهج البلاغه : دکتر صبحی الصالح ، چاپ قم ، دارالهجره
بیست گفتار : شهید مرتضی مطهری ،چاپ تهران ، کتابفروشی صدوق
مجله کوثر شماره ۳۰
روزنامه شرق
قرآن مجید
فرهنگ لغت دهخدا
پیشگفتار ۱
تعریف عدالت ۴
معنای لغوی عدل ۸
مفهوم اصطلاحی عدل ۹
مفهوم عدل در بیان علوی ۱۳
معیار یا معیارهای عدالت ۱۷
اهمیت عدل و عدالت : ۱۹
عدالتطلبی در حکومت حضرت علی(ع) ۲۱
عدم استفاده شخصی از بیت المال ۲۲
عدم سوء استفاده شخصى از بیت المال ۲۴
رعایت عدالت در خویشان ۲۵
تساوى در قانون حتى درباره خودش ۲۶
عدم کوتاهى در اجراى عدالت و تسلیم مقدس نماها نشدن ۲۷
ستیز با عدالت گریزان ۲۸
التزام به عدالت از جنبههاى حکومتى ۳۲
الف) عدالت در زندگى شخصى ۳۹
ب ) عدالت در زندگى کارگازاران ۴۲
ج) عدالت در تقسیم بیت المال ۴۷
د ) مبارزه با غارتگران بیت المال ۴۸
۳- عدالت در امور نظامى ۵۰
الف ) مبارزه باستم پذیرى ۵۳
ب ) ترغیب به جهاد ۵۳
ج ) مبارزه با روحیه پستى و زبونى در مردم ۵۶
عدالت در رعایت حقوق مردم از منظر امام علی (ع) ۵۸
جلوه های عدالت در سیره علوی ۶۷
عدالت و آزادی ۶۹
عوامل تحقق عدالت ۷۲
موانع اجرای عدالت ۷۷
ج: امتیازطلبی ۸۴
د: ضعف نفس ۸۷
مشکلات فرا روی عدالت در جوامع امروزی: ۹۰
راهکارها ۹۴
پی نوشتها : ۹۷
فهرست منابع : ۱۰۱
عدالت خواسته همه انسانهاست. انسانها دوست دارند در اجتماعى زندگى کنند که بر پایه هاى عدالت استوار باشد و همه افراد در ابعاد مختلف به رعایت عدالت مقید باشند. حقوق یکدیگر را رعایت کنند، به حقوق یکدیگر تجاوز و تعدى ننمایند، همه در برابر قانون تساوى داشته باشند.
در طول تاریخ افراد زیادى به عنوان عدالت خواهى قیام و انقلاب کرده اند و با این تعبیر جالب و زیبا عده اى را با خویش همراه ساخته اند، بعضى از آنها شکست خوردند و بعضى پیروز گشتند و حتى توانستند حکومتى را بدین عنوان برپا سازند ولى بعد از چندى از مسیر اصلى منحرف شدند و از عدالت خواهى دست کشیدند.
یکی از فراز های تامل بر انگیز نهج البلاغه گفتاری است که مولی الموحدین درباره عدل و احسان دارند. ایشان جود و بخشش و احسان را با اهمیت تر از عدالت دانسته اند زیرا عدل، دادن حقوق انسان ها و عدم تجاوز به حدود آنها می باشد اما فرد نیکوکار از حق خویش می گذرد و آن را به اراده خویش تقدیم دیگری می کند.
هریک از محققان و علماى جهان که در باره زندگى و شخصیت حضرت علی(ع) ، پژوهش نمودهاند به این مسئله، اعتراف دارند که جنبه عدالت در زندگى ایشان و مبارزه وى با ظلم و ستم و سعى و اهتمام خستگىناپذیرش در جهت تحقق و بسط عدالت در جامعه، از برجستهترین جنبههاى زندگى آن حضرت محسوب مىشود. برخى مجسمهعدالتش نامیدهاند و بعضی ، شهید راه عدالتش خواندهاند. از طرف دیگر، پس از پیامبر عالیقدر اسلام (ص) على (ع) دومین شخص عالم اسلام و برجستهترین شخصیت است که نمونهاى از یک حکومت کامل بر اساس اسلام ناب را ارایه کرده است.
به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است تا از بهترین اسوه و نمونه عدل و حکومت برای تبیین آنچه مقصود اصلی است بهره گرفته شود، لذا با بررسی تطبیقی زندگی حکومتی امیر مومنان علی (ع) حقیقت عدل و شیوه حکومتی هرچند مختصر ذکر میگردد.
واژه های کلیدی: عدالت، نهج البلاغه، امیر مومنان علی (ع)، بیت المال
یکی از فراز های تامل بر انگیز نهج البلاغه گفتاری است که مولی الموحدین درباره عدل و احسان دارند. ایشان جود و بخشش و احسان را با اهمیت تر از عدالت دانسته اند زیرا عدل، دادن حقوق انسان ها و عدم تجاوز به حدود آنها می باشد اما فرد نیکوکار از حق خویش می گذرد و آن را به اراده خویش تقدیم دیگری می کند.
قبل از نهج البلاغه و صریح تر از آن، در قرآن مجید عدل و احسان به دنبال یکدیگر ذکر شده اند.« ان الله یامر بالعدل و الاحسان» یعنی با وجود اهمیت احسان و بخشش، نخست باید کوشید تا انسانی عادل بود.
فردی که حقوق همسایه، فرزند، پدر و مادر، دوست و سایر کسانی را که به گردن او حقی دارند را رعایت نمی کند، نمی تواند سخن از نیکی به آنها را به میان آورد. این مساله در سطوح کلان تر نیز مطرح است. احقاق حقوق شهروندان جامعه و تامین فرصت های رشد و تعالی آنان از سوی دولتمردان، بسی ارجمند تر و اولی تر است از وعده پاداش و سود و چیز هایی مانند آن که سازو کار معینی نیز برای آن تعریف نشده است. در سطح روابط میان دولت ها نیز چنین مساله ای وجود دارد. دول قدرتمندی که به حقوق سایر ملت ها تجاوز می کنند و در امور داخلی انها تجاوز می نمایند، نمی توانند مدعی خیر رسانی و ایجاد پیشرفت در این کشور ها گردند.
احسان و بخششی گواراست که از سرای عدالت گذشته باشد. «عدالت، مفهوم آزادی و مساوات را در برمیگیرد، بسیاری از نظریهپردازان لیبرال مفهوم آزادی را در مقابل عدالت قرار میدهند که این برخورد هم از نظر تاریخی و هم از دیدگاه اجتماعی کاملاً نادرست است، چراکه آزادی نه تنها به معنای رهایی انسان از تجاوزات سیاسی و فرهنگی است بلکه به گونهای دقیق و روشن به معنای رهایی از استثمار و استعمار و همه انواع تجاوزات اقتصادی در حق حیات انسان است، به بیان دیگر باید گفت در جایی که تجاوز باشد عدالت نیست و صاحب دستی که نان میدزدد، نمیتواند آزادی ببخشد و از عدالت سخن بگوید.»
عدالت چنان با فطرت انسانها آمیخته و باعث جلب دلهاى مردمان مىشود که حتى ظالمان و عدل ستیزان تاریخ هم براى استعمار و فریب ملتها این کلمه طیبه را دستاویز قرار دادهاند. اما اسلام به عنوان دینىکه از طرف خالق بشر آمده و ریشه در فطرت اصیل انسانها دارد و همه جهات نیکوى آن را تقویت مىکند، به این مسئله نیز توجه ویژهاى داشته است. (لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط) یعنى: به راستى که پیامبران خود را با دلایل و براهین روشن فرستادیم و همراه آنان، کتابهاى آسمانى و معیارهایى هتسنجش حق از باطل، نازل نمودیم تا مردمان راه عدل و داد را بپادارند.
هریک از محققان و علماى جهان که در باره زندگى و شخصیت حضرت علی(ع) ، پژوهش نمودهاند به این مسئله، اعتراف دارند که جنبه عدالت در زندگى ایشان و مبارزه وى با ظلم و ستم و سعى و اهتمام خستگىناپذیرش در جهت تحقق و بسط عدالت در جامعه، از برجستهترین جنبههاى زندگى آن حضرت محسوب مىشود. برخى مجسمهعدالتش نامیدهاند و بعضی ، شهید راه عدالتش خواندهاند. از طرف دیگر، پس از پیامبر عالیقدر اسلام (ص) على (ع) دومین شخص عالم اسلام و برجستهترین شخصیت است که نمونهاى از یک حکومت کامل بر اساس اسلام ناب را ارایه کرده است.
به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است تا از بهترین اسوه و نمونه عدل و حکومت برای تبیین آنچه مقصود اصلی است بهره گرفته شود، لذا با بررسی تطبیقی زندگی حکومتی امیر مومنان علی (ع) حقیقت عدل و شیوه حکومتی هرچند مختصر ذکر میگردد.
«عدالت یک واژه و مفهوم اجتماعی است که از کهنترین روزگاران تاکنون با معانی و دورنمایی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بسیار متفاوت و متغیر از سوی وابستگان طبقات و اقشار گوناگون اجتماعی به کار رفته و میرود. مثلاً برای طبقات محروم و زحمتکش و برای کسانی که از حاصل دسترنج کار خود زندگی میکنند عدالت عبارت است از تحقق و صیانت از حق حیات درست بشری در همه زمینههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی.»
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر