پایان نامه ریشه یابی بزهکاری اطفال و نوجوانان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

پایان نامه ریشه یابی بزهکاری اطفال و نوجوانان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۱۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

۱ـ هدایت الله ستوده، آسیب شناسى اجتماعى، (تهران: نشر آواى نور، ۱۳۷۹)، ص ۱۴و۱۵٫

۲ـ همان.

۳ـ همان، ص ۵۰٫

۴ـ همان، ص ۷۵ ـ ۸۰

۵ـ مجله ایران جوان، ش ۱۴۹، ص ۴٫

۶ـ محمدرضا طالبان، دیندارى و بزهکارى، تهران، فجر اسلام، ۱۳۸۰، ص ۳۸٫

۷ـ مجله زن روز، ش ۱۷۷۳، ص ۱۴٫

۸ـ على اصغر قربان حسینى، جرم شناسى و جرم یابى سرقت، تهران، جهاد دانشگاهى، ۱۳۷۱، ص ۳۱٫

۹ـ همان.

۱۰ـ محمد فولادى، برسى میزان و عوامل اقتصادى ـ اجتماعى مرتبط با سرقت در میان جوانان شهر قم، قم، سازمان مدیریت و برنامه ریزى، ۱۳۸۲، ص ۱۶۷٫

۱۱ـ عباس عبدى، آسیب شناسى اجتماعى، قم، سپهر، ۱۳۷۱، ص ۴۵۵٫

۱۲ـ همان.

۱۳ـ همان.

۱۴ـ محمد فولادى، پیشین، ص ۱۷۴٫

۱۵ـ على حسین نجفى ابرندآبادى، «بزهکارى و شرایط اقتصادى»، مجله تحقیقات حقوقى، ش ۹، سال ۱۳۷۰٫

۱۶ـ مجله کتاب زنان، ش ۱۵، ص ۶۷٫

۱۷ـ محمد فولادى، پیشین، ص ۱۷۴٫

۱۸ هفته نامه خبرى علمى برنامه، ش ۳۵، ۵/۷/۱۳۸۲، ص ۴٫

۱۹ـ آنتونى گیدنز، جامعه شناسى، ترجمه منوچهر صبورى، تهران، نشر نى، ۱۳۷۳، ص ۱۴۰٫

۲۰ـ دفتر همکارى حوزه و دانشگاه، جامعه شناسى روش هاى درمان گروهى، ص ۵٫

۲۱ـ ر.ک: جعفر سخاوت، جامعه شناس انحرافات اجتماعى، چ چهارم، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۶٫

۲۲ـ رابرتسون یان، درآمدى بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، مشهد، آستان قدس رضوى، ۱۳۷۲، ص ۱۷۰٫

۲۳ـ محمد فولادى، پیشین، ص ۱۶۳٫

۲۴ـ محمدبن یعقوب کلینى، اصول کافى، کتاب «الایمان و الکفر مجالسه اهل المعاضى»، ذیل حدیث ۳٫

۲۵ـ نهج البلاغه، خ ۸۶، ص ۱۱٫

۲۶ـ محمدبن یعقوب کلینى، پیشین، حدیث ۳٫

۲۷ـ المینگرت رونالوس، کودک و مدرسه، ترجمه شکوه نوابى نژاد، تهران، رشد، ۱۳۶۸، ص ۶۹٫

۲۸ـ مجله کتاب زنان، ش ۱۵، ص ۶۵٫

۲۹ـ همان.

۳۰ـ مجله ایران دخت، ش ۱۷، ص ۱۳٫

۳۱ـ مجله کتاب زنان، ش ۱۵، ص ۶۶٫

۳۲ـ ر.ک به: هانرى لوى برول و دیگران، حقوق و جامعه شناسى، ترجمه مصطفى رحیمى و دیگران، تهران، سروش، ۱۳۷۱٫

فهرست مطالب

مقدمه : ۱
تعریف طفل بزهکار : ۳
تاریخچه ی واکنش اجتماعی در مقابل اطفال و نوجوانان بزهکار: ۳
قوانین مربوط به بزهکاران صغیر در حیطه بین الملل : ۵
آمار و ارقام مربوط به بزهکاری اطفال و نوجوانان : ۶
عوامل موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان: ۸
نقش خانواده: ۸
عوامل اجتماعی: ۱۱
عوامل اقتصادی: ۱۱
نقش دوستان و همسالان: ۱۲
عوامل روانشناختی: ۱۳
علت های دیگر بزهکاری: ۱۴
پی نوشت : ۱۶
علل اجتماعی ۲۸
الف. دسترسی آسان به مواد مخدر ۲۸
ب. بیکاری و اعتیاد ۲۹
ج. نابرابری های اقتصادی و اجتماعی ۳۰
د. نقش محیط جغرافیایی و محل سکونت ۳۱
هـ. نقش دوستان ناباب ۳۲
راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در زمینه عوامل اجتماعی ۳۴
پی‌نوشت‌ها ۳۷
چه عواملى در بزهکارى مؤثر است؟ ۵۳
الف. عوامل شخصیتی ۶۷
ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و کجرو ۶۷
ج. عوامل اجتماعی ۷۲
۱٫ عدم پای بندی خانواده ها به آموزه های دینی ۷۲
۲٫ آشفتگی کانون خانواده ۷۳
۳٫ طرد اجتماعی ۷۷
۴٫ نوع شغل ۷۸
۵٫ بی کاری و عدم اشتغال ۸۰
۶٫ فقر و مشکلات معیشتی ۸۰
۷٫ دوستان ناباب ۸۳
۸٫ محیط ۸۷
۹٫ فقر فرهنگی و تربیت نادرست ۸۸
۱۰٫ رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی ۹۰
نتیجه گیری ۹۲
پیشنهادها ۹۶
الف. اقدامات پیشگیرانه ۹۶
ب. راهکارهای شناسایی مشکلات نوجوان و جوانان ۹۷
ج. وظایف خانواده ۹۹
د. وظایف سایر نهادها ۱۰۰
منابع ۱۰۳

چکیده

نوجوانی و جوانی یکی از مهم ترین مراحل زندگی آدمی محسوب می شود و آخرین مرحله تحوّل شناختی و گذار از مرحله «پیرو دیگران بودن» به دوره «مستقل بودن» است; دوره ای که نوجوان به هویّت واقعی خویش دست می یابد. نوجوان با خود می گوید: «اکنون من دیگر کودک نیستم، یک بزرگ سالم.» در این مرحله، دیگر والدین نمی توانند به او کمک چندانی بکنند; چه اینکه وی الگوهای خود را در جای دیگری جستوجو می کند. میل به اظهار وجود و اثبات خود یکی از طبیعی ترین حالات روانی دوره نوجوانی و جوانی است.

نوجوان و جوانی که دوره کودکی را پشت سر گذارده، باید خود را برای زندگی مستقل اجتماعی آماده نماید. تحقق این موضوع، پیش از هر چیز، مستلزم یافتن هویّت خویشتن است. اینک او خود را یافته است. اگر بزرگ سالان ویژگی های این دوره زندگی او را بشناسند و با آنان برخوردی مناسب داشته باشند، هم نوجوانان به هویّت خویش دست می یابند و هم بزرگ سالان کمتر احساس نگرانی می کنند. از این رو، می توان گفت: بیشتر انحرافات نوجوانان و جوانان ریشه در ناکامی های اولیه زندگی دارد.

امام صادق(علیه السلام) با بیان حکیمانه ای به این دوره از زندگی نوجوان اشاره می کنند و می فرمایند: «اَلْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ سنین وَ عَبْدٌ سَبْعَ سنین وَ وَزیرٌ سَبْعَ سنین.» کودک هفت سال اول، سیّد و فرمان رواست. او را آزاد بگذارید تا استقلال در عمل پیدا کند. در هفت سال دوم، آمادگی خاصی برای الگوپذیری دارد; چه اینکه هنوز در مرحله دیگر پیروی قرار دارد و الگوپذیر است. از این رو، سعی کنید در این دوره، الگوهای مناسبی در اختیارش قرار دهید و محیط تعلیم و تربیت او را هرچه بیشتر غنی و اصلاح کنید تا از طریق مشاهده الگوهای مفید و جذّاب، رشد کند. اما در مورد دوره نوجوانی می فرماید: «وزیرٌ سبع سنین»; یعنی دوره «پیروی دیگران بودن» او سپری شده و با آغاز نوجوانی، دوره دست یابی به هویّت خویشتن آغاز شده است. او را آزاد بگذارید تا خود انتخاب کند و حتی در مورد مسائل گوناگون زندگی با او مشورت کنید و از او نظرخواه باشید.

اگر با نوجوان این گونه برخورد شود و به او شخصیت و هویت و اعتبار اعطا شود، طبیعی است که هم اعتماد به نفس او تقویت می شود و هم احساس امنیت و آرامش می کند. این اساسی ترین راه برای تربیت نوجوان است.

بنابراین، هر رفتاری که از آدمی سر می زند، نشئت گرفته و متأثر از مجموعه ای از عوامل است که هرگز نمی توان نوجوان و یا جوان را یکسره مقصر و مجرم اصلی دانست و دیگران را بی گناه. با نگاه فوق، اساساً زمینه پیدایش جرم از بین می رود. از این رو، در پیدایش بزهکاری و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا عوامل متعددی به عنوان عوامل پیدایش و زمینه ساز مؤثر هستند که فرد مرتکب شونده، تنها بخشی از قضیه می باشد.

در واقع، باید با این نگاه به مجرم نگریست که مجرم یک بیمار است. به تعبیر پریودو داریل: «بزهکار یا مریض است و یا نادان. باید به درمان و آموزش او پرداخت، نه اینکه او را خفه کرد.»

اصولا اسلام به پیش گیری جرم بیش از اصلاح مجرم اهتمام دارد. به همین دلیل پیش از هر چیز به عوامل به وجود آورنده و زمینه های گناه و جرم توجه ویژه دارد و برای مقابله با آن چاره سازی کرده است. اسلام، آگاهی، علم و تفکر را مایه اساسی هر نوع پیشرفت و سعادت دانسته، آن را بسیار می ستاید و از جهل و نادانی که مایه بدبختی و گناه است، نهی می کند. به امر رعایت بهداشت و نظافت عنایت ویژه داشته و برای سلامت روح و روان، نیز به اقامه نماز و دعا امر فرموده و گذشت، مهربانی و صبوری. حق شناسی، سپاسگزاری، رعایت حرمت دیگران، عدل و احسان، توصیه نموده و از نفاق، ریا، دروغ، افترا و تحقیر به شدت بیزاری جسته است. همه افراد را در برابر اعمال خویش مسئول دانسته و می فرماید: هر کار ریز و درشتی در اعمال افراد ثبت و عمل هیچ کس ضایع نخواهد شد.

علاوه بر این، به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه همگانی توجه کرده و انجام عبادات روزانه فردی و جمعی را به عنوان عوامل پیش گیرانه مطرح کرده است. البته، در جای خود پس از وقوع جرم و علی رغم آن همه التفات و توجه به امر پیش گیری و اصلاح و بازپروری، اسلام برای مجازات نیز ـ به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تکرار وقوع جرم ـ تأکید فراوان دارد. در واقع، مجازات ها در اسلام نیز برای امر پیش گیری است.

واژه های کلیدی: بزهکاری اطفال، هویت، نوجوان، مجازات، نقش خانواده، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی

مقدمه :

بیگمان ، جوامع بشری در هر شرایطی به همزیستی مسالمت آمیز با همنوعان خود نیازمند هستند. آنچه مسلم است تا امروز به دلیل اختلافات زیر بنایی و ریشه ای مختلفی از جمله در مسا ئل عقیدتی ، فرهنگی و مذهبی و در عین حال تفاوت هایی که در معیارهای سنجش ارزش ها در حیطه های گوناگونی وجود داشته ، یک توافق و تفاهم عمومی و جهان شمول استقرار نیافته است. وانگهی ، تمام انسان ها از هر قوم و قبیله ، نژاد و مذهب ، دین و عقیده اتفاق نظر دارند که یکی از محوری ترین اعمال فردی و اجتماعی ،تربیت و هدایت درست کودکان برای آینده می باشد . اقدامی که شرط ضروری و انکار ناپذیر رشد و ترقی جامعه ی انسانی تلقی می شود .

کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه می باشند و سلامت روح و جسم آن ها تضمین کننده ی سلامت جامعه در آینده است . بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آن ها توجه ویژه ای مبذول داشت . بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.

در واقع از قدیم الایام گفته اند ، پیشگیری بهترازدرمان است . طبعا اگر طفلی به هر دلیلی از ابعاد جسمانی ، روانی و رفتاری به نقصان و یا انحرافی مبتلا گردد ، قهرا بازپروری وی مستلزم صرف هزینه های هنگفت و مضاعفی خواهد بود . از طرف دیگر بسیاری از افرادی که همواره مرتکب جرائم گوناگون می شوند ، همان کودکان بزهکار دیروز هستند .

از جمله مسائل همیشگی و مطرح نزد اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان ، موضوع بزهکاری اطفال و نحوه مقابله با آن و شیوه های انحراف و کجروی آن ها در جامعه می باشد . از آن جا که دلایل و عوامل بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس تر و به مراتب آسیب پذیرتری نسبت به سایرین می باشند ، لذا باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ شود . این روش تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان ونوجوانان بزهکاراهمیت فراوانی دارد . برخورداری از یک سیاست جنائی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت صغار و نوجوانان می تواند به جامعه مدنی جهت پیشبرد یکی از اهدافش که پیش گیری از وقوع جرائم در آینده است ، کمک فراوانی کند .

100,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.