مقاله چرخه یادگیری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله چرخه یادگیری

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دانشگاه‌ها، مؤسسات مهم و کلیدی در فرایند‌های تغییر و توسعه اجتماعی محسوب می‌شوند. آشکارترین نقش آن‌ها، تربیت نیروی کار ماهر و تولید برون‌داد‌های تحقیقاتی مؤثر به منظور رفع نیازهای جامعه می‌باشد (برنان، کینگ و لبو[۱]، ۲۰۰۴). متأسفانه، مشاهده می‌گردد که دانشجویان قادر نیستند حقایق آموخته شده را به درستی با هم تلفیق و یکپارچه سازند و در زندگی واقعی خود به کار بگیرند (راگبیر[۲]، ۱۹۷۹؛ رینر، آبراهام و بیرنای[۳]، ۱۹۸۵؛ آبراهام و رینر[۴]، ۱۹۸۶)  و استفاده از شیوه‌های قدیمی در برنامه درسی، رشد علاقه‌مندی دانشجویان به موضوعات درسی را تضعیف می‌نماید. علاوه بر این، این شیوه‌ها نمی‌توانند دانشجویان ما را به گونه‌ای پرورش دهند که به متفکرانی ژرف‌اندیش تبدیل شوند که از عهده حل مسائل پیچیده و کشف موضوعات جدید برآیند (راگبیر، ۱۹۷۹؛ رینر و همکاران، ۱۹۸۵؛ آبراهام و رینر، ۱۹۸۶).

دانش سازی، رویکردی است که امید می‌رود با روش‌های خاص خود، در زمینه توسعه ادراک عمیق دانشجویان در حیطه‌های علمی، مؤثر واقع شود. در رویکرد دانش سازی، دانشجویان با برقراری ارتباط بین ایده‌های خود و مفاهیم جدید آموخته شده که در دانشگاه یا زندگی روزمره فرا می‌گیرند، دانش خود را شکل می‌دهند. روش آموزشی مبتنی بر چرخه یادگیری، روشی مربوط به رویکرد دانش سازی است که در مقایسه با رویکردهای مرسوم و سنتی آموزش، به موفقیت بیشتر دانشجویان در علم، درک و حفظ بهتر مفاهیم، بهبود نگرش آن‌ها نسبت به علم و یادگیری علوم، بهبود توانایی استدلال، و نیز مهارت‌های پردازشی عالی، منتج می‌شود (راگبیر، ۱۹۷۹؛ رینر و همکاران، ۱۹۸۵؛ آبراهام و رینر، ۱۹۸۶).

یکی از انواع مدل‌های آموزشی بر مبنای رویکرد دانش سازی که منجر به تغییر مفهومی می‌شود، چرخه یادگیری است (اِستپانز و همکاران، ۱۹۸۸). نقطه آغاز این روش، به دهه ۱۹۶۰ بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون، چرخه یادگیری به مرکز توجه صدها مطالعات تبدیل شده است که به دنبال بررسی اثربخشی آن هستند (لاسون[۵]، ۱۹۹۵). مدل چرخه یادگیری مبتنی بر نظریه شناختی پیاژه است (بیووینو، دنگل و آدامز[۶]، ۱۹۹۹).

 

واژه های کلیدی:رویکردهای یادگیری،رویکردهای رفتارگرایی، رویکردهای شناختی،رویکردهای دانش سازی،رویکردهای فرانوگرایی ،چرخه یادگیری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
رویکردهای یادگیری ۹
۱- رویکرد رفتارگرایی ۹
۲- رویکرد شناختی ۱۰
۳- رویکرد دانش سازی ۱۰
۴- رویکرد فرانوگرایی ۱۲
چرخه یادگیری ۱۳
۱- چرخه یادگیری سه گانه ۱۳
۲- چرخه یادگیری چهارگانه ۱۴
۳- چرخه یادگیری پنج گانه ۱۴
۴- چرخه یادگیری هفت گانه ۱۵
۵- چرخه یادگیری شش گانه ۱۷
تحقیقات کاربردی مربوط به مدل‌های چرخه یادگیری ۱۷
جمع بندی ۲۱
منابع ومآخذ ۲۲

 منابع

 آنجفی، فرشته، زهرا زراعت، زهره سلطان محمدی، کوثر قابچی پور و فهیمه کهن (۱۳۸۸). مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی مهندسی و علوم انسانی، مجله راهبرهای آموزش، دوره ۲، شماره ۱، بهار ۱۳۸۸٫

اردلان، الهام (۱۳۸۶). بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سازگاری تحصیلی با نقش واسطه ای خودکارآمدی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

حجازی، الهه و سمیه برجعلی لو (۱۳۸۷). تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ مجله علمی و پژوهشی تحقیقات زنان، سال دوم، شماره سوم، پاییز ۱۳۸۷٫

ذهبیون، لیلا و غلامرضا احمدی (۱۳۸۸). تفکر خلاق و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، شماره ۲۱، بهار ۱۳۸۸، صص ۷۸-۶۱٫

رازقی، علیرضا (۱۳۸۶). تأثیر وضعیت های هویت بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان دبیرستانی و عشایری و شهری. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز.

زینعلی، فاطمه (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و پتانسیل انگیزشی تحصیلی با واسطه گری جو کلاسی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز.

فرهنگی، علی اکبر (۱۳۸۲). ارتباطات انسانی. ویرایش دوم. تهران: خدمات فرهنگی رسا.

کوچکی، لاله (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین عوامل کلیدی دانشگاه نوآور با گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز.

محترم، معصومه (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه، سرمایه اجتماعی بخش‌ها با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز- مدل معادله ساختاری. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز.

مشکلانی، پروانه (۱۳۸۴). تأثیر روش تدریس بحث گروهی بر خلاقیت دانش آموزان سال دوم مدارس راهنمایی ناحیه ۳ اصفهان در درس علوم اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

Renner, J. W. (1986). Rediscovering the lab. Science Teacher, 53, 44-45.

Renner, J. W., Abraham, M. R., & Birnie, H. H. (1985). Secondary school students’ beliefs about the physics laboratory. Science Education, 69(5), 649-663.

Renner, J.W., Abraham, M.R., & Birnie, H. H. (1988). The necessity of each phase of the learning cycle in teaching high-school physics. Journal of Research in Science Teaching, 25, 39-58.

مقدمه

تغییرات علمی و فنی صورت گرفته در طی سال‌های اخیر، اهمیت آموزش و یادگیری به ویژه در مؤسسات آموزش عالی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. مسئولیت اصلی و مهم دانشگاه‌ها، افزایش آگاهی، دانش، مهارت و ارزش‌های مورد نیاز دانشجویان به منظور ایجاد و حفظ آینده‌ای مطلوب می‌باشد (میدویز[۱]، ۱۹۹۷). تحقق این مسئولیت در گرو ایجاد تغییراتی اساسی در نظام آموزشی دانشگاه‌ها است تا در نتیجه آن بتوان زمینه یادگیری هر چه بهتر و مؤثرتر دانشجویان را فراهم نمود (مک اینتوش، کاکیولا، کلرمانت و کنایری[۲]، ۲۰۰۱). تعاریف متعددی از یادگیری شده است (گود و بروفی[۳]، ۱۹۹۰؛ والکر[۴]، ۱۹۹۶؛ دریسکول[۵]، ۲۰۰۰؛ گردلر[۶]، ۲۰۰۱؛ آبات[۷]، ۱۹۹۴) که از مجموع آن‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که یادگیری به معنای فرایند تغییر نسبی در رفتار و صلاحیت‌ها بر اثر تجربه (گود و بروفی، ۱۹۹۰؛ والکر، ۱۹۹۶؛ دریسکول، ۲۰۰۰)، کسب مهارت‌ها، دانش‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌های جدید (گردلر، ۲۰۰۱) و فعالیتی فکری (آبات، ۱۹۹۴) می‌باشد.

در رابطه با یادگیری، رویکردهای مختلفی مانند رفتارگرایی[۸]، شناختی[۹]، دانش سازی[۱۰]و فرانوگرایی[۱۱] مطرح شده‌اند که هر کدام از منظر خود، یادگیری و نحوه وقوع آن را توصیف می‌کنند (کیلگور[۱۲]، ۲۰۰۱؛ وستوود[۱۳]، ۲۰۰۴). دانش سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای یادگیری به بررسی فرایند تدریس و یادگیری یا به عبارت ساده‌تر، یادگیری می‌پردازد. در این رویکرد، دانش فقط با مشارکت فعال افراد ساخته می‌شود و فراگیران تنها با انجام دادن کار، می‌توانند یاد بگیرند (ریچارد سان[۱۴]، ۱۹۹۷) و مهم‌ترین جزء در فرایند یادگیری، تعامل بین دانش جدید و دانش موجود می‌باشد (یالواک[۱۵]، ۱۹۹۸). در رویکرد دانش سازی، فعالیت‌های یادگیری دارای ویژگی‌هایی مانند مشارکت فعال، تحقیق و کاوش، حل مسأله و همکاری با دیگران می‌باشد و مدرس به جای اینکه انتقال دهنده دانش باشد، نقش راهنما، تسهیلگر و همکار را ایفا می‌کند و فراگیران را به پرسیدن سؤال، رقابت، تدوین و تنظیم عقاید، نظرات و نتیجه‌گیری‌های خود و ارائه آنها تشویق می‌کند (وان گلسرزفلد[۱۶]، ۱۹۹۵).

به هر حال، بهبود و پیشرفت موفقیت علمی دانشجویان با استفاده از راهبردهای آموزشی امکان‌پذیر می‌باشد که در آن‌ها، نقش فعال یادگیرنده و نقش تسهیلگر مربی افزایش یابد (آدام و کلی[۱۷]، ۲۰۰۱). یکی از این روش‌های آموزشی که مبتنی بر رویکرد دانش سازی است، چرخه یادگیری[۱۸] است (استپانز، دایچ و بیزونگر[۱۹]، ۱۹۸۸). چرخه یادگیری، یک مدل تدریس کاوش ‌محور است که برای معلمان و به منظور طراحی مواد برنامه درسی و راهبردهای آموزشی سودمند می‌باشد (گازِتی، تیلور و گلس[۲۰]، ۱۹۹۳؛ لاسون[۲۱]، ۱۹۹۵).

تاکنون اشکال مختلفی از چرخه یادگیری شکل گرفته که بر حسب تعداد مراحل عبارتند از: چرخه یادگیری سه گانه[۲۲]( کارپلاس و تی یر[۲۳]، ۱۹۶۷)، چرخه یادگیری چهارگانه[۲۴](بِرِدِرمن[۲۵]، a1982، b1982؛ شایمنسکی، کیل و آلپورت[۲۶]، ۱۹۸۳؛ مارتین، سکستون و گرلوویچ[۲۷]، ۲۰۰۱؛)، چرخه یادگیری پنج گانه[۲۸](بای بی[۲۹]، ۱۹۷۷)، چرخه یادگیری شش گانه[۳۰](چِسین و مور[۳۱]، ۲۰۰۴؛ دوران، دوران، هانی و شیرمن[۳۲]، ۲۰۱۱) و چرخه یادگیری هفت گانه[۳۳](ایزن کرفت[۳۴]، ۲۰۰۳).

رویکردهای یادگیری :

یادگیری به معنای انباشتن، تفکر و استفاده از دانش، مهارت و نگرش‌های پیچیده است، به طوری که فرد یا گروه بتواند با محیط‌های متغیر، سازگار و منطبق گردد (ثرون[۱]،۲۰۰۲). رویکردهایی که تاکنون در رابطه با یادگیری مطرح شده‌اند هر کدام نظر خاصی راجع به یادگیری دارند (کیلگور، ۲۰۰۱؛ وستوود، ۲۰۰۴)  که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

۱-رویکرد رفتارگرایی

نظریه‌دانان یادگیری رفتارگرا معتقدند که تمام رفتارها یاد گرفته می‌شوند و این یادگیری به عنوان نتیجه تأثیر رفتار فرد بر محیط صورت می‌گیرد (تان، پارسونز، هینسون و ساردو-برون[۲]، ۲۰۰۳؛ ثورندایک[۳]، ۱۹۲۷).  درواقع، رفتارگرایی، یادگیری را به عنوان فرایند مستقیم پاسخ به محرک توصیف می‌کند و معتقد است که وجود پاداش یا تقویت، پاسخ را تقویت کرده و منجر به تغییر در رفتار می‌شود (زیمک[۴]،۲۰۰۲). پاسخ‌ها و اقدامات یادگیرنده، به شیوه‌ای پاداش داده می‌شود یا برعکس، تنبیه می‌شود و از اینرو، موجبات ضعف یا تقویت پاسخ را فراهم می‌آورد. یکی از اصول اساسی نظریه رفتارگرایی این است که وقتی پاسخ یا اقدامی منجر به ایجاد پیامد خوشایند و مطلوبی می‌شود، آن رفتار احتمالاً تکرار می‌شود (قانون تأثیر[۵] ثورندایک) و هر چقدر پاسخ، بیشتر تقویت شود، بیشتر تکرار می‌شود (قانون تمرین[۶] ثورندایک) (تان و همکاران، ۲۰۰۳؛ ثورندایک، ۱۹۲۷).

در مقابل، پاسخ‌هایی که ناخوشایند و نامطلوب هستند، احتمالاً ضعیف شده و ناپدید می شوند. این اصول ساده اما در عین حال قدرتمند، بسیاری از آن‌چه را که به شیوه های مختلف در کلاس‌های درس رخ می‌دهد را اداره می‌نماید. رویکردهای تدریس و شیوه‌های مدیریت رفتار بر مبنای نظریه رفتارگرایی، از تدوین اهداف دقیق، مدل‌سازی، برانگیختن، اشاره کردن، تمرین و تکرار، تقویت و شکل‌دهی، استفاده گسترده‌ای می‌کنند. برانگیزاننده‌ها و راهنماها به ایما و اشاره‌ها و یا راهنمایی‌های ارائه شده به یادگیرنده برای افزایش احتمال بروز پاسخ‌های مطلوب و خوشایند که سزاوار پاداشند، اشاره می‌کند. همچنان که یادگیرنده به عملکرد مستقل نزدیک می شود، تحریک کننده‌ها به ندرت حذف می‌شوند (ابتدا کاهش یافته و سپس حذف می‌شوند) (وستوود، ۲۰۰۴).

 

[۱] -Theron

[۲] -Tan, Parsons, Hinson & Sardo-Brown

[۳] -Thorndike

[۴]– Zemke

[۵] -Law of Effect

[۶] -Law of Exercise

[۱] -Meadows

[۲] -McIntosh, Cacciola, Clermont & Keniry

[۳] -Good & Brophy

[۴] -Walker

[۵] -Driscoll

[۶] -Gredler

[۷] -Abbott

[۸]– Behavioralist

[۹]– Cognitive

[۱۰]– Constructivist

[۱۱] -Post-Modern

[۱۲]– Kilgore

[۱۳]– Westwood

[۱۴] -Richardson

[۱۵]-Yalvac

[۱۶]– Von Glasersfeld

[۱۷] -Odom & Kelly

[۱۸]– Learning cycle

[۱۹] -Stepans, Dyche & Beiswenger

[۲۰] -Guzzetti, Taylor & Glass

[۲۱]– Lawson

[۲۲]– Exploration, Concept introduction & Concept application

[۲۳]– Karplus & Thier

[۲۴] -Exploration, Explanation, Expansion & Evaluation

[۲۵] -Bredderman

[۲۶]– Shymansky, Kyle & Alport

[۲۷] -Martin, Sexton & Gerlovich

[۲۸] -Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration & Evaluation

[۲۹]– Bybee

[۳۰] -[Engagement + Electronic search, Exploration + Electronic search, Explanation + Electronic search, Elaboration + Electronic search , Evaluation + Electronic search] and [Engagement, Exploration, Explanation, Express, Elaboration & Evaluation]

[۳۱]– Chessin & Moore

[۳۲]– Duran, Duran, Haney & Scheuermann

[۳۳]– Elicit, Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration, Evaluation & Extension

[۳۴]– Eisenkraft

[۳۵]– Arthur Eisenkraft

[۳۶]– Huang , Liu, Graf & Lin

[۱] -Brennan, King & Lebeau

[۲] -Raghubir

[۳] -Renner, Abraham &Birnie

[۴] -Renner & Abraham

[۵] -Lawson

[۶] -Bevevino, Dengel & Adams

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله یادگیری خود تنظیمی
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • مقاله رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.