مقاله رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری

تعداد صفحات: ۶۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث تغییر چگونه، چه، چه کسی، کجا، چه وقت و چرایی یادگیری ها شده است. اختراع رایانه و اینترنت، نه تنها سرعت انتقال دانش را بالا برد، بلکه روش انتقال دانش را نیز از فردی به فرد دیگر تغییرداد. پیش بینی اینکه، فناوری چگونه طی ۵ تا ۵۰ سال آینده یادگیری را تحث تاثیر قرارخواهد داد، دشوار می باشد.

در دنیای امروز تغییرات ناشی از فناوری­های جدید تأثیر بسزایی بر روند زندگی و کار مردم در سرتا سر جهان گذاشته و با روش­های سنتی آموزش، یاگیری، و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است. بنابراین موضوع توسعه نظام آموزشی در عرصه  فناوری اطلاعات یک از چالش­های اصلی سیاستگذاران آموزش است.(زال زاده، ۱۳۸۵؛ صص ۲۰-۹)

در حال حاضر، روش­های سنتی آموزش دیگر قادر به پاسخگویی به نیاز­های رشد و گسترش مداوم مهارت های آموزشی نیستند. فناوری­های جدید فرصت­های بیشتر، جدیدتر، و جذاب­تری را برای یادگیری ارائه می­کنند، مانند: فرصت کسب تجربه  یادگیری متناسب با توانایی و شیوه  یادگیری هر دانشجو.(امین پور، ۱۳۸۶؛ ۲۲۸-۲۱۷)

سبک یادگیری  یکی از ارکان مهم آموزشی است و طبعاً باید متناسب با عصر اطلاعات، متحول شود.

سبک های یادگیری، روش های انفرادی مورد استفاده یادگیرنده برای پردازش اطلاعات و مفاهیم تازه می باشند. سبک های شناختی به این مطلب اشاره می کنند که یادگیرنده چگونه مطلب را درک می کند، به خاطر می سپارد، چگونه می اندیشد و مسائل را حل می کند. سبک های یادگیری شناختی، طبقه بندی های مختلفی مانند سبک های وابسته به زمینه و مستقل از زمینه، سبک های تکانشی و تاملی و سبک های یادگیری برمبنای الگوی یادگیری تجربی کلب که شامل چهار سبک یادگیری مختلف تحت عناوین واگرا, انطباق یابنده، همگرا و جذب کننده  دارد.

 

واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، سبک یادگیری،  سبک های یادگیری شناختی، یادگیری الکترونیکی، آموزش و یادگیری مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) 9
تعریف فناوری اطلاعات ۹
تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) 10
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۲
اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۴
طرح تکفا: استراتژی ایی برای توسعه کشور ۱۵
موانع و مشکلات استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۶
محدودیت های ناشی از توسعه فناوری اطلاعات ۱۸
توصیه ها و راهکارها ۲۰
یادگیری ۲۱
تعریف یادگیری ۲۵
سبک های یادگیری ۲۶
انواع سبک های یادگیری ۲۷
سبک های یادگیری شناختی ۲۸
۱- سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه: ۲۸
۲- سبک های تکانشی و تاملی ۳۱
۳- سبک های همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده ۳۳
۴- سبک های عمقی و سطحی ۳۹
۵- سبک های محیطی، هیجانی، جامعه شناختی، فیزیولوژیکی و روانشناختی ۳۹
ماهیت یادگیری ۴۰
مفهوم یادگیری الکترونیکی ۴۱
مدل های یادگیری در محیط های الکترونیکی وب ۴۲
مدل های مختلف فضاهای یادگیری ۴۳
۱- مدل های یادگیری شبکه ای ۴۳
۲- یادگیری درکلاس های آینده ۴۳
۳- یادگیری ساختاردانش و توانایی حل مشکل ۴۴
۴- یادگیری مبتنی بر جامعه ۴۴
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری ۴۶
۱- توسعه حرفه ای ۴۷
۲- فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تأثیر آن بر آموزش و یادگیری ۴۷
۳- نقش و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی ۴۹
۴- مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت ۵۰
انواع آموزش و یادگیری مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات ۵۳
۱- خود یادگیری ۵۳
۲- یادگیری از راه دور ۵۴
۳- کلاس مجازی ۵۵
۴- یادگیری گروهی ۵۵
فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش معلم ۵۶
نتیجه گیری ۵۸
منابع و ماخذ ۶۰

منابع

زال­زاده، ابراهیم، ۱۳۸۵، بررسی وضعیت و میزان استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه یزد از فناوری اطلاعات و ارتباطات. کتابدار۴۰(۱و۲).

امین­پور، فرزانه،۱۳۸۶، یادگیری الکترونیکی در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی. فصلنامه کتاب ۱۸(۱).

سیف،علی اکبر،۱۳۷۹، روان شناسی پرورشی، ویرایش پنجم،تهران:انتشارات آگاه.

زمانی، بی­بی­عشرت،۱۳۸۴، یاددهی و یادگیری مهارت­های فناوری اطلاعات در برنامه درسی. فصلنامه کتاب. ۱۶(۱).

قدسی رائی، هومن، ۱۳۸۲، فناوری اطلاعات و توسعه با نگاهی به وضعیت ایران. ارائه شده در اولین همایش ملی فناوری اطلاعات و نقش آن در توسعه استان گلستان.گرگان.

رهادوست، بهار،۱۳۸۶، فلسفه کتابداری و اطلاع­رسانی. تهران: نشر کتابدار.

لاودن. کنت سی وجین پی لاودن،۱۳۸۰، فناوری اطلاعات مفاهیم و کاربردها، حمید محسنی، نشر کتابدار، تهران.

مهدوی، محمدنقی،۱۳۷۹٫ تکنولوژی اطلاعات و اطلاعات تکنولوژی. تهران: نشر چاپار.

کلباسی،سعید، محسن ناصری، غلامرضا شریف زاده، علی پور صفر، ۱۳۸۷، سبک های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی، دوره پنجم:شماره اول.

حسینی لرگانی، مریم و دیگران، ۱۳۸۰، مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی،فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره ۱۹٫

همایونی،علیرضا،محمد حسین عبداللهی،۱۳۸۲، بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و سبک های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، مجله روانشناسی ۲۶،سال هفتم،شماره ۲٫

مقدمه

امروزه هدف کلیه نظام های های آموزشی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه ها پرورش انسان هایی است که یادگیرندگان مادام العمر باشند. شرط لازم برای یادگیری مدام العمر داشتن دانش پایه، میل به یادگیری و داشتن راه و روش یادگیری است. برای نیل به این هدف شناخت ویژگی های مرتبط با یادگیری دانش آموزان غیرقابل انکار  است. دانش آموزان از لحاظ احساسات، نگرش ها، توانایی های ذهنی و شناختی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری و … با هم متفاوت هستند. بنابراین در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان  در یادگیری مهم است. در دهه های اخیر  با توجه به این که ما در قرن ۲۱ قرن که دانایی و انقلاب اطلاعات است سبک های یادگیری به عنوان عامل فردی در تسهیل یادگیری در نظر گرفته می شود. که این امر به معنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و امروزه ثروتمندترین کشورها و جوامع انسانی، آنهایی هستند که بیشترین دانش، آگاهی و اطلاعات را در اختیار دارند و یقیناً راهبری آموزش و پرورش آینده به عهده فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT خواهد بود. (نوروزی و دیگران،۱۳۸۷،ص۱۰) همه پیشرفت های شگفت انگیز انسان در دنیای امروز زائیده یادگیری است و وظیفه یاددهی و بهبود آن، محور فعالیت تمام نهادهای آموزشی است. اعتبار یک نظام آموزشی وابسته به میزان یادگیری فراگیران آن است. یادگیری یک متغیر بسیار پیچیده است که عوامل متعددی مثل هوش، انگیزه، محیط مناسب، عوامل خانوادگی، اجتماع، کیفیت آموزشگاه، کیفیت مربی و … در آن تأثیر می گذارند. علاوه بر این عوامل، فاکتور دیگر مؤثر بر یادگیری فراگیران، سبک های یادگیری آنان است که فراگیران آنها را همچون  دیگر توانایی ها، از راه تجربه و یادگیری به دست می آورند و هرفرد متناسب با سبک یادگیری خود مطالب را اخذ می کند.

با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های آموزش و برنامه درسی، مدیریت کلاس به کلی متحول شد و با رویکردی پژوهش محور و دانش آموز محور انجام می پذیرد مسئولیت معلم دیگر انباشتن و انتقال اطلاعات نیست، بلکه مسئولیت های گوناگونی بر عهده می گیرد و باید فردی چند مهارتی باشد. الگوی بسته، محدود و متمرکز منابع آموزش و یادگیری سنتی هم به الگویی باز، غیر متمرکز، نامحدود و بری از محدودیت های زمان و مکان تبدیل می شود و نتایج بسیار راهبردی برای نظام آموزش و یادگیری را به ارمغان می آورد. مطالب درسی بر گرفته از فناوری، ماهیتی چند بعدی و حرکتی داشته و طراحان آن رویکردی فرایند – محور دارند نه محتوا – محور. در نگرش سنتی به این موضوع، رویکرد معلم محوری اصل و اساس آموزش انسانی است. ولی در نگرش نوین اساس تعلیم و تربیت بر پایه دانش آموز محوری بنا نهاده شده است. (محمدی،۱۳۸۱،ص۲) این که نظام های مبتنی بر مواد به صورت تک محور در حال فرو پاشی است و روش های تربیتی بر اساس بهره گیری از ارزش های متقابل یادگیری برحسب سیستم های ارتباطی نوین و چهارچوب دیداری، شنیداری پی یافته، موضوعی غیر قابل انکار است. ناکار آمدی روش های سنتی آموزش در عصر حاضر امری پذیرفته شده است و کاربرد فناوری های رایانه و اطلاعات جهت بهبود کمی و کیفی فرآیند آموزش اجتناب ناپذیر می باشد. (یزدچی،۱۳۸۵،ص۴) سبک یادگیری  یکی از ارکان مهم آموزشی است و طبعاً باید متناسب با عصر اطلاعات، متحول شود.

سبک های یادگیری، روش های انفرادی مورد استفاده یادگیرنده برای پردازش اطلاعات و مفاهیم تازه می باشند. سبک های شناختی به این مطلب اشاره می کنند که یادگیرنده چگونه مطلب را درک می کند، به خاطر می سپارد، چگونه می اندیشد و مسائل را حل می کند. سبک های یادگیری شناختی، طبقه بندی های مختلفی مانند سبک های وابسته به زمینه و مستقل از زمینه، سبک های تکانشی و تاملی و سبک های یادگیری برمبنای الگوی یادگیری تجربی کلب که شامل چهار سبک یادگیری مختلف تحت عناوین واگرا, انطباق یابنده، همگرا و جذب کننده  دارد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

 تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات از دو واژه  اطلاعات و فناوری ترکیب یافته است. اطلاعات عبارت است از هر چیزی که با آن سر و کار داریم و ما را نسبت به حوادث، مسائل،  موضوعات و امور مختلف یا افراد آگاه  می کند. بین اطلاعات و داده یک تفاوت اساسی وجود دارد. در واقع حقایق و ارقام خام پردازش نشده را داده می گویند. مانند تعداد کارگران و تعداد ساعات کارکرد آنها. اما وقتی داده ها مورد پردازش قرار می گیرند تبدیل به اطلاعات می‏گردندکه برای افراد مختلف معنادار می شوند.

دبیرخانه شورای انفورماتیک ایران تعریف زیر را برای فناوری اطلاعات ارائه کرده است: «فناوری اطلاعات به مجموعه ای به هم پیوسته از روش ها، سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعات را در اشکال گوناگون جمع آوری، ذخیره سازی،  بازیابی،  انتقال و یا عرضه می کند،  اطلاق می‏شود. »

اعضای خانواده فناوری اطلاعات عبارتنداز: رایانه های بزرگ، ریزرایانه ها، لوح های فشرده، تلفن، مودم، چاپگرهای لیزری و رنگی، تلفن های همراه، تصاویر متحرک و رایانه ای  (انیمیشن)،  شبیه سازی رایانه ای، منابع کمک آموزشی رایانه ای، نشر الکترونیکی، دوربین دیجیتالی، آموزش از راه دور، دی. وی. دی، نمابر، فیبر نوری، رادیو ضبط و تلویزیون دیجیتالی، دیسکت، نظام اطلاعات جغرافیایی، بزرگراه های اطلاعاتی،  شبکه های رایانه ای (محلی و جهانی)، فرا رسانه ای ها،  فرا متن ها، اینترنت، جاوا، لوح فشرده لیزری، چند رسانه ای ها، نرم افزارها، شبکه، ابر رایانه ها، تلفن ویدیویی، واقعیت های مجازی، شبکه های گسترده جهانی، وب و مانند آن ها. همانگونه که از تعاریف فوق مشهود است، منظور از فناوری هر گونه فرآیند و روش و ابزاری است که به تولید، انتشار و انتقال بهتر و مطلوب تر اطلاعات یاری رساند. (قدسی رائی،۱۳۸۲)

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله یادگیری خود تنظیمی
  • مقاله فناوری های نوین اطلاعاتی
  • مقاله چرخه یادگیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.