مقاله نقش ورزش در سلامت جسمانی و روانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش ورزش در سلامت جسمانی و روانی

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اضطراب بر زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان تاثیر گذاشته و با افزایش مرگ و میر و هزینه مراقبت های بهداشتی ارتباط دارد. این مساله بسیار جدی و دردناک است و میتواند زندگی شخص، خانواده، دوستان و دیگران را مختل نماید. این اختلالات در سنین مختلف و با درجات گوناگون بروز می نماید. یکی از بهترین، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین عامل جهت داشتن سلامت روانی، فعالیتهای ورزشی است.

افرادی که در حرفه پزشکی و علوم بیولوژیک فعالیت می کنند، تاثیر ورزش در پیشگیری از مشکلات جسمی را تائید کرده اند. همچنین متخصصان سلامت روان معتقدند که ورزش در پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به سلامت روان نقش مهمی را ایفا می نماید. بایدل و فوکس(۲۰۰۰) با انجام تحقیقاتی در این زمینه نشان داده اند که بین ورزش و سلامت روان ارتباط قوی وجود است و ورزش سبب کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری، بخصوص در زمینه فیزیکی میشود. به علاوه، مقابله با استرس را بهبود می بخشد(نقل از ذوالفقاری،۱۳۸۱).

 

واژه های کلیدی: ورزش ، سلامت روان، سلامت جسمانی، افسردگی ، اضطراب ، اجتماعی شدن و رشد شخصیت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مقدمه ای بر روانشناسی ورزش ۹
اثرات ورزش بر فیزیولوژی و روان: ۱۱
فرضیاتی در تبیین تأثیرات ورزش ۱۴
تأثیر ورزش در اجتماعی شدن ۱۷
تأثیر ورزش در شخصیت ۱۸
تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران ۱۹
تأثیر ورزش در کاهش افسردگی ۲۰
تأثیر ورزش در کاهش اضطراب ۲۱
نقش ورزش در پر کردن اوقات فراغت ۲۲
تأثیر ورزش بر فرهنگ ۲۴
تأثیر ورزش بر حافظه ۲۵
نتیجه گیری ۲۷
منابع و ماخذ ۲۹

منابع

بنائی،مهدی،(۱۳۸۴). ورزش واکسنی برای پیشگیری ازبیماریهاوناهنجاریها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

باقری، پیمان: «زنجیره اعتیاد در نوجوانان و جوانان»، نشر علم و ورزش، ۱۳۸۷

خیرجو اسماعیل، احدی حسن، جمهری فرهاد(۱۳۹۱). مقایسۀ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با زنان سالم و ارتباط آن با عوامل جمعیت‌شناختی.دانش و پژووهش در روان شناسی. ۱٫ ۱۳۹۱; ۱۳ (۵۰) :۶-۶

ذوالفقاری منش،خشایار. ۱۳۸۱٫ فصلنامه طب ورزشی. سال هفتم. شماره ۷۸

نصری، صادق(۱۳۸۹) فواید روان شناختی فعالیت جسمانی، بهمن ماه ۱۳۸۹، آکادمی ملی المپیک.

پاول هنری‌ماسن؛ جروم کیگان؛ مترجم:مهشید یاسایی – نشر مرکز – ۶۷۲ صفحه – وزیری – چاپ ۲ سال ۱۳۷۰

جمشیدی، عالیه (۱۳۷۹)،”بررسی کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز توانبخشی روزانه دولتی بهزیستی استان تهران” پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

س . رابرتس ،گلین و س .اسپسنک ،کوئن و ل . پمبرتن،سینتال-روانشناسی ورزشی ، چاپ اول- مترجمین: محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجایی(۱۳۸۲) –انتشارات رشد

احمدی، عزت ا…؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیر محمدزاده، محسن. (۱۳۸۵). بررسی آزمایشی تأثیر ورزش برسلامت روانی دانشجویان. مجله حرکت، شماره ۲۸، ۱۹-۲۹٫

عبدلی ، بهروز ( ۱۳۸۶ ) –مبانی روانی واجتماعی تربیت بدنی وورزش،چاپ دوم–انتشارات بامدادکتاب

عزیز آبادی فراهانی ، ابوالفضل ( ۱۳۷۳ ) –تربیت بدنی عمومی(۲) ،چاپ هشتم–تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور

مقدمه

مطالعات انجام شده  در حوزه های مختلف علوم پزشکی و روان شناختی، حاکی از آن است که بین سلامتی و سبک زندگی افراد ارتباط و همبستگی وجود دارد.  انجمن قلب امریکا در سال ۲۰۰۱، سبک زندگی را از جمله عوامل مستعد کننده مهم بیماری و مرگ و میر در ایالت متحده امریکا دانسته، حدود ۷۰ درصد از تمام بیماری های جسمی و روانی را مربوط به شیوه زندگی می داند(انجمن قلب آمریکا، ۲۰۰۱).

سبک زندگی شامل رفتارهایی مانند عادات غذایی، خواب و  استراحت، فعالیت بدنی و ورزش، کنترل وزن، استعمال دخانیات و الکل، ایمن سازی در مقابل بیماری، سازگاری با استرس و توانایی استفاده از حمایت های خانواده و جامعه می باشد(فیپس[۱]، ۲۰۰۳).

بیش از یک سوم کل موارد مرگ و میر در دنیا، به دلیل چند رفتار تهدید کننده سلامتی می باشد که ناشی از نادرستی سبک زندگی فردی و اجتماعی است و مهم ترین آن ها شامل رژیم غذایی نامناسب، کمی فعالیت بدنی، استعمال سیگار و رفتار جنسی نامناسب می باشد (فیپس، ۲۰۰۳). کنترل عوامل خطر در سبک زندگی و عادات بهداشتی مانند تغذیه نادرست، فقدان فعالیت ورزشی، استعمال سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر تقریباً سبب کاهش حدود۵۰ درصد از مرگ های زودهنگام می شود(چارکازی[۲]، ۲۰۰۹).

از بین عوامل موثر در سبک زندگی سالم و سلامت روان، نقش ورزش بسیار مهم بوده و در مطالعات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است(خیر جو، ۱۳۹۱)، به طوری که در سال ۲۰۰۲ شعار سازمان بهداشت جهانی “تحرک رمز سلامتی” عنوان شده بود. کاربرد روانشناسی در ورزش نیز به طور مشخص مورد تأکید قرار گرفته است (ول و گرینلس[۳]، ۲۰۰۳). همچنین عوامل روانشناخی دخیل در عملکرد ورزشی، به مدت طولانی مورد توجه ورزشکاران، مربیان و روانشناسان ورزشی بوده است (گوسیاردی، گوردون و دیمک[۴]، ۲۰۰۹). تاثیر فعالیت های ورزشی بر سلامت جسم و روان در مطالعات مختلفی آزمون شده است(لاندرز، ۲۰۰۵).

در زمینه رابطه ورزش و سلامت روانی قبلاً تصور عموم بر این بود که فعالیت های ورزشی برای سلامت جسمانی مفید است. امروزه به این امر توجه شده که ورزش علاوه بر سلامت جسمانی، می تواند در ارتقای سلامت روانی نیز مؤثر باشد (لاندرز، ۲۰۰۵). تحقیقات نشان داده اند که فعالیت های حرکتی منظم به طور فوق العاده ای بر وضعیت جسمانی و روانی افراد تأثیر مثبت دارد (ست کوئیز و مازر[۵]، ۲۰۰۶).  لاندرز و پتروزیلو[۶] (۱۹۹۴) در زمینه بررسی نتایج ۲۷ مطالعه بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱ نشان دادند که ۸۱ درصد پژوهشگران به این نتیجه دست یافته اند که فعالیت جسمانی با کاهش اضطراب مرتبط است. رایلی و استارت[۷] (۱۹۹۵) نیز عنوان کرده اند که دانش آموزان ورزشکار در مقیاس های سلطه گری، مردم آمیزی، خودپذیری، اجتماعی شدن و احساس سلامتی بالاتر از غیر ورزشکاران هستند.

مقدمه ای بر روانشناسی ورزش

بیدل و موتری (۱۹۹۱) ورزش و تمرین را عناصر یا زیر مولفه های فعالیت جسمانی می دانند . دوبرت (۲۰۰۲) اشاره می کند که با وجود اینکه روان شناسان به پیشگیری از بیماری و توانبخشی با توسل به افزایش اموری مثل فعالیت جسمانی و ورزش می پردازند، پژوهش ها و مهارت های مداخله ای آموخته شده در این موقعیت ها در حال حاضر در عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. هیز (۱۹۹۹)اظهار می دارد که با وجود تفاوت معانی ورزش و ورزش کردن ، این دو حیطه به هم مرتبطند و تاثیرات ورزش کردن معمولا در حوزه روان شناسی ورزش مورد ملاحظه واقع می شود. روان شناسی ورزش[۱] بر اثرات عوامل روان شناختی بر رفتار ورزشی متمرکز می شود، در حالی که روان شناسی ورزش کردن[۲] با اثراتی که ورزش و ورزش کردن بر رفتار روان شناختی دارد سروکار پیدا می کند. هیز اظهار می دارد که ” روانشناسی ورزش کردن به رابطه بدن و ذهن توجه می کند، درحالی که روان شناسی ورزش به رابطه ذهن و بدن می پردازد”. گوین و اسپنس (۱۹۹۵) از تمرین به عنوان یک فعالیت تفریحی نام می برند (در مقابل فعالیت جسمانی حرفه ای) که با یک هدف بیرونی خاص مثل بهبود تناسب اندام، عملکرد جسمانی یا سلامتی انجام می شود. درک هدف از فعالیت در تعیین اینکه چه فعالیتی ورزش است و  چه فعالیتی ورزش نیست اهمیت دارد.

 

[۱]– Sport psychology

[۲]– exercise psychology

[۱] – Phips

[۲] -Charkazi

۱-Well & Greenles

۲- Gucciardi,  Gordon & Dimmock

[۵] -Setkowicz & Mazur

[۶] -Landers & Petruzzello

[۷] -Riley & Start

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله مفهوم سلامت روان
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.