مقاله قدرت از دیدگاه امام خمینی (ره)

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله قدرت از دیدگاه امام خمینی (ره) به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۳ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

رک: محمد باوى. “قدرت از دیدگاه امام‏خمینى (ره) “، فصلنامه علوم سیاسى (پاییز ۱۳۷۷، ش ۲)

روح الله خمینى. وعده دیدار، نامه‏هاى حضرت امام خمینى به حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینى (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۴) ، ص ۸۳٫

روح الله خمینى. شرح چهل حدیث (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثا رامام خمینى، ۱۳۷۴) ، ص ۵۵۲٫

همان; نیز رک: روح الله خمینى. جهاد اکبر یا مبارزه با نفس (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۲) ، ص ۴۹٫

روح الله خمینى. کوثر، مجموعه سخنرانیهاى حضرت امام همراه با شرح وقایع انقلاب اسلامى (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۱) ، ج ۱، ص ۲۳۷٫

شرح چهل حدیث، صص ۵۱۰ – ۵۱۱٫

مرآه العقول، ج ۱۰ ص ۳۱۲، کتاب نور ایمان “باب اتباع الهوى”، حدیث ۱٫ ”

شرح چهل حدیث، ص ۱۶۹٫

وعده دیدار، ص ۱۰۷٫

روح الله خمینى. تحریرالوسیله (طهران: مکتبه اعتماد الکاظمى، ۱۳۶۶) ، ج ۱، ص ۱۱٫

رک: روح الله خمینى. الرسائل (قم: مؤسسه اسماعیلیان، ۱۳۶۸) ، ج ۲، ص ۱۰۱-۱۰۲ و ۱۰۸، تحریر الوسیله، ج‏۱، ص ۴۱۵٫

روح الله خمینى. کشف اسرار (بى م، بى‏ن، بى‏ت) ، ص ۲۸۱٫

همان، ص ۲۳۴٫

محسن کدیور. نظریه‏هاى دولت در فقه شیعه (تهران: نشر نى، ۱۳۷۶) ، ص ۱۴۰٫

روح الله خمینى. ولایت فقیه (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۳) ، ص ۴۷٫

روح الله خمینى، صحیفه نور; مجموعه رهنمودهاى حضرت امام‏خمینى (قدس سره) .

همان، ج ۵، ص ۱۰۷; ج‏۸، صص ۴۳۹-۴۴۰٫

جهاد اکبر، ص ۶۱-۶۲٫

همان، ص ۲۲; حضرت امام در موارد متعدد روحانیون را به تهذیب نفس فراخوانده است; براى نمونه‏هاى دیگر رک: صحیفه نور، (تهران: مرکز مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، ۱۳۶۸) ج ۱۸، ص ۴۷; ج‏۳، ص ۳۹۴-۳۹۶; کوثر، ج‏۱، ص ۱۹۶-۲۱۴٫

تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۱۱٫

فهرست مطالب

مقدمه: ۱
تعریف عدالت ۲
۱٫ تعریف اخلاقى ۲
۲٫ تعریف عرفانى ۴
۳٫ تعریف فقهى ۵
عدالت فقهى در شش شخص معتبر است: ۷
۴٫ عدالت و غایت‏حقیقى قدرت سیاسى ۹
راه تشخیص عدالت ۱۱
راه تشخیص فقدان عدالت ۱۶
چگونگى حفظ و تقویت ملکه عدالت ۱۷
تملق آفتى است که به یکسان رئیس و مرووس را تهدید مى‏کند: ۱۸
عدالت و اشتباه ۱۹
ساز و کارهاى جلوگیرى از اشتباه ۲۲
جمع‏بندى ۲۶
منابع ۲۸

چکیده

از مهمترین پرسشهاى اندیشه سیاسى این است که چگونه مى‏توان جلو سؤ استفاده از قدرت را گرفت، بدون آنکه در انجام کارویژه‏هاى اصلى آن اخلال کرد. به طور کلى، مهار قدرت سیاسى از دو راه متصور است: درونى و بیرونى. نگرشى که قدرت را ذاتا خیر مى‏داند، بر این باور است که ساز و کار اصلى مهار قدرت درونى است. در مقابل، نگرشى که قدرت را شر و فساد آور مى‏داند، به استفاده از ساز و کارهاى بیرونى مهار قدرت مى‏گراید. پرسش اصلى این مقاله این است که در اندیشه سیاسى امام خمینى (ره) ساز و کار اصلى مهار قدرت چیست؟

از مجموع آنچه در این گفتار آمد مى‏توان چنین نتیجه گرفت که حضرت امام بر اساس نگرش خیراندیشانه و شخصى به قدرت، سلامت و صلاح حکومت را مشروط به آن مى‏داند که فقیهى عادل در راس آن قرار گیرد. “عدالت” فقیه مانعى بر سر راه سؤ استفاده او از قدرت است. اما از آنجایى که عدالت، منافاتى با اشتباه ندارد و شیطان و نفس اماره همواره در کمین انسانند، ولى فقیه مکلف است همواره با بهره‏گیرى از نصایح، مواعظ، مشورتها، و انتقادهاى دیگران خود را از در غلطیدن به ورطه گناه و اشتباه بر کنار دارد و حکومت و جامعه را به غایت‏حقیقى آن راهبرى کند.

واژه های کلیدی: اندیشه سیاسى، مهار قدرت، امام خمینى (ره)، عدالت

مقدمه:

از مهمترین پرسشهاى اندیشه سیاسى این است که چگونه مى‏توان جلو سؤ استفاده از قدرت را گرفت، بدون آنکه در انجام کارویژه‏هاى اصلى آن اخلال کرد. به طور کلى، مهار قدرت سیاسى از دو راه متصور است: درونى و بیرونى. ساز و کار درونى مهار قدرت، به معناى وجود ویژگى‏هاى خاصى در شخص حاکم است که جلو سؤ استفاده او را از قدرت مى‏گیرد. اما ساز و کار بیرونى مهار قدرت، به معناى ایجاد راه‏هایى براى نظارت بر عملکرد قدرت سیاسى و کنترل آن به وسیله نهادهاى بشرى است. این دو گونه ساز و کار با یکدیگر جمع پذیرند، اما غلبه آنها در اندیشه سیاسى این امکان را فراهم مى‏آورد که اندیشه‏هاى سیاسى را از نظر چگونگى مهار قدرت بررسى و طبقه‏بندى کنیم. پاسخ اندیشه‏وران سیاسى از چگونگى مهار قدرت مبتنى بر فهم هر یک از آنان از قدرت و ارزش اخلاقى آن است. نگرشى که قدرت را ذاتا خیر مى‏داند، بر این باور است که ساز و کار اصلى مهار قدرت درونى است. در مقابل، نگرشى که قدرت را شر و فساد آور مى‏داند، به استفاده از ساز و کارهاى بیرونى مهار قدرت مى‏گراید. پرسش اصلى این مقاله این است که در اندیشه سیاسى امام خمینى (ره) ساز و کار اصلى مهار قدرت چیست؟

در جایى دیگر به تفصیل گفته شده که قدرت از دیدگاه حضرت امام ذاتا خیر است (۱) و حق اعمال آن از سوى خداوند متعال در وهله نخست‏به انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم السلام واگذار شده است. آنان مصادیق تام و تمام”انسان کامل” هستند که در سفرى روحانى به بارگاه حضرت حق بار یافته‏اند، اما “اعتزال از خلق و انزوا اختیار” نکرده‏اند. آنان “مامور به آشنا نمودن و آشتى دادن گمراهان با این جلوه‏ها هستند. ” رسیدن به این مرحله “کمال مطلوب” آن سفر روحانى است. (۲)

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل موثر بر عدالت سازمانی
  • مقاله ساختار سازمانی و عدالت سازمانی
  • مقاله عدالت اجتماعی از منظر نهج البلاغه
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله دیدگاه های عدالت
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.