مقاله شیوه های مبارزه با دشمنان از دیدگاه قرآن کریم

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شیوه های مبارزه با دشمنان از دیدگاه قرآن کریم

تعداد صفحات:۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هنر قرآن، این کتاب هدایت و سعادت، افزون بر معرفی دشمن و شیوه­ های او شناساندن راه مقابله با آن نیز می­باشد بنابراین قرآن کریم، پس از آشنایی با صفات و شیوه­های دشمنی دشمنان و آثار شوم پیروی از آن­ها، راه مقابله با آن­ها را نیز بیان می­فرماید. لذا قرآن براى مقابله با نقشه‏ هاى دشمنانِ اسلام و مسلمانان، راهکارهایى را ارائه نموده است از آن­جا که قرآن کریم ما را به استوارترین راه­ها هدایت مى‏کند، قطعاً شیوه‏هایى را که براى مبارزه با دشمنان معرفى مى‏کند از استحکام و تأثیر لازم برخوردار است.

قرآن کریم در مقابله با هر کدام از دشمنان، شیوه و روش مخصوص به آن دشمن را به ما می­آموزد به عبارت روشن­تر راه مقابله با شیطان، نفس، کفار و.. به صورت جداگانه به مسلمانان می­آموزد و هم چنین، در مقابل هر روش دشمن، راه مقابله­ای قرار می­دهد به­طور مثال براى مقابله با دین‏زدایى و گسترش فساد و ایجاد گمراهى در بین مسلمانان، تقویت بصیرت و صبر و تقوى، این سلاح دفاعى بسیار مناسب را به ما معرفی می­نماید و یا در مقابل اختلاف‏افکنى تحریف و تبلیغ دشمنان، اتحاد و همبستگى مسلمانان و مبارزه فرهنگى به وسیله آموزه‏هاى قرآنى را، بهترین حربه معرفی می­نماید. ما در این مقاله، به برخی از شیوه­ها و روش­های مبارزه با دشمنان از دیدگاه قرآن پرداخته می شود.

 

واژگان کلیدی:دشمنان،شیوه های مبارزه،قرآن کریم،شیطان،منافقین،نفس

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
شیوه و روش قرآن کریم در مقابله با شیطان ۷
۱) ایمان وتوکل ۷
۲) ترک معصیت ۸
۳) یاد خدا ۹
۴) پناه بردن به خدا ۹
شیوه و روش قرآن کریم در مقابله با نفس ۱۱
۱) تزکیه ی نفس ۱۱
۲) ترس از خدا و بازداری نفس از هوی وهوس ۱۳
۳) خود را به خدا سپردن ۱۵
شیوه و روش قرآن در مقابله با کفار و مشرکان ویهودیان ۱۶
۱) قطع هرگونه ارتباط و دوستی ۱۶
۲) صبر و تقوا ۱۸
۳) اعلان موضع صریح مبنی بر بیزاری از آنها ۱۹
۴) مبارزه فرهنگی به وسیله قرآن کریم ۲۰
۵) مجهّز شدن به سلاح روز ۲۰
۶) مبارزه قهرآمیز و جهاد با دشمنان ۲۱
۶-۱)نکاتی درباره ی جهاد ۲۲
۶-۱-۱) معنای لغوی جهاد ۲۲
۶-۱-۲) معنای اصطلاحی جهاد ۲۳
۶-۱-۳) اقسام جهاد ۲۳
۶-۱-۳-۱) جهاد ابتدایی و آزادی بخش ۲۳
۶-۱-۳-۲) جهاد دفاعی ۲۴
۶-۱-۴) بیان چند نکته پیرامون جهاد دفاعی ۲۶
۶-۱-۴-۱) فطری بودن دفاع ۲۶
۶-۱-۴-۲) عقلانى بودن دفاع ۲۸
۶-۱-۴-۳) همگانی بودن جهاد دفاعی ۲۸
۶-۱-۴-۴) اجباری نمودن جهاد دفاعی ۳۰
۶-۱-۳-۳) جهاد برای نابود ساختن شرک و بتپرستی ۳۱
شیوه و روش قرآن در مقابله با منافقان ۳۲
۱) افشاگری ۳۲
۲) قطع رابطه ۳۲
۳) اتحاد و برادری ۳۳
۴) بصیرت دینی ۳۴
۵) حذر ( هوشیاری و احتیاط) ۳۵
۶) مبارزه قهرآمیز و جهاد ۳۵
کتابنامه ۳۷

کتابنامه

قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی، قم، دارالقرآن الکریم، چاپ دوم، ۱۳۷۳ش.

 حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، تهران، کتاب فروشی لطفی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.

طالقانی، سید محمود، پرتویی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار،۱۳۶۲ش، چاپ چهارم.

خمینی، روح الله، جهاد اکبر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)، ۱۳۷۵ش.

مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش.

ــــــــــ، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول،۱۳۷۴ش.

قرائتی، محسن، تفسیر نور، ، قم ، مؤسسه در راه حق ، چاپ اول،۱۳۷۴ش.

برهانیان، عبدالحسین، دشمن­شناسی در قرآن، تهران، پژوهشکده تحقیقات اسلامی معاونت سپاه، بی­تا.

حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، تهران، انتشارات میقات، چاپ اول، ۱۳۶۳ش.

قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه ،چاپ ششم، ۱۳۷۱ش.

مصباح یزدی، محمد تقی، جنگ و جهاد در قرآن، به کوشش محمد حسین اسکندری و محمد مهدی نادری قمی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۳ش.

مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، تهران، صدرا، ۱۳۷۷ ش .

ــــــــــ، حماسه حسینی، تهران، صدرا، ۱۳۷۶ ش.

ــــــــــ، مجموعه‏آثاراستاد شهید مطهرى، تهران، صدرا، بی­تا.

رجبی، محمد حسن، رسائل و فتاوای جهادی(رساله جهادیه شیخ محمد رضا همدانی)، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول،۱۳۸۷ش.

خاتمی، سید احمد، سیره سیاسی امام علی (ع)، چاپخانه سپهر، چاپ اول ، ۱۳۷۹ش.

ــــــــــ، سیمای نفاق در قرآن، تهران، انتشارات شفق، چاپ اول، ۱۳۷۹ش.

اسلامی، محمد جعفر، شأن نزول آیات، تهران، نشر نی، چاپ اول، ۱۳۸۳ش.

مقدمه

دشمنان انسان از دیدگاه قرآن کریم، شیطان و همراهان او، نفس امّاره،  یهودیان و برخی از اهل کتاب، کفّار، مشرکان و منافقین هستند.

روش­های مقابله با دشمنان از دیدگاه قرآن کریم به ترتیب عبارتند از: ایمان و توکل، ترک معصیّت، یاد خدا، پناه بردن به خدا، تزکیّه نفس، ترس از خدا، قطع هرگونه ارتباط و دوستی، صبر و تقوا، اعلان موضع صریح مبنی بر بی­زاری از دشمنان، مبارزه فرهنگی به وسیله قرآن، مجهز شدن به سلاح روز، مبارزه قهرآمیز و جهاد با دشمنان، افشاگری، بصیرت دینی و حذر ( هوشیاری و احتیاط).

شیوه و روش قرآن کریم در مقابله با شیطان

۱) ایمان وتوکل

اولین شیوه را که قرآن کریم در مبارزه با شیطان معرفی می­کند، ایمان و توکل می­باشد. قرآن می­فرماید: « إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ َ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ‏»[۱]: زیرا که او، بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مى‏کنند، تسلّطى ندارد. تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده‏اند و آن­ها که نسبت به او [خدا] شرک مى‏ورزند (و فرمان شیطان را به جاى فرمان خدا، گردن مى‏نهند).

در این آیه به این نکته اشاره شده است که: مسلماً شیطان توان جذب همه افراد را ندارد که بخواهد از روى جبر آن­ها را گمراه نماید، بلکه این افراد بى ایمان و دنیاطلب و غافل از آخرت هستند که خود را در اختیار شیطان قرار مى­دهند و او را به عنوان ولىّ اتخاذ کرده، اوامرش را امتثال مى­نمایند. خداى متعال این نکته را چنین مى­فرماید: « انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون»[۲]. بنابراین شیطان با همه امکاناتى که براى اغواگرى دارد، نسبت به بندگان مخلص الهى قدرت اضلال و اغواگرى ندارد، همان­گونه که خود نیز به این حقیقت اعتراف دارد: «قالَ فبعزّتک لاغویّنهم اجمعین الاّ عبادک منهم المخلصین»[۳]

مخلصین هم کسانى هستند که پس از آن­که خودشان را براى خدا خالص کردند، خدا هم آن­ها را براى خود خالص کرد، به­طورى که غیر خدا در قلبشان جاى ندارد. پس در هیچ لحظه اى مشغول به غیرخدا نیستند و هیچ­گاه از غیر خدا اطاعت نمى­کنند. و لذا، تسویلات شیطانى یا هواهاى نفسانى و… کوچکترین نفوذى در آن ها ندارند.[۴]

محدوده هستى شیطان هرگز مقام شامخ انسان کامل را در برنمى­گیرد و به حریم بندگان مخلص راهى ندارد. اگر شیطان بخواهد انسانى را فریب دهد، از راه اندیشه و افکار فریب مى­دهد، اما به مقام فکرى و عملى انسان کامل و بندگان مخلص راه ندارد تا بتواند آن­ها را وسوسه کند، بلکه شیطان در وهم و خیال راه دارد و نه در محدوده عقل محض. در انسان­هاى دیگر که شیطان رخنه مى­کند، براى این است که عقل آن­ها مشوب به وهم و خیال است، ولى انسان کامل وهم و خیال را در برابر عقل کامل خود خاضع کرده است. قواى درونى انسان کامل مأموم قوّه عاقله است و لذا شیطان نمى­تواند در عقل عملى انسان کامل از طریق امید و محبت و گرایش راه پیدا کند و یا در عقل نظرى او از راه اندیشه و علم راه بیابد زیرا مرحله عالى نفوذ شیطان وهم و خیال است و از آن بالاتر نمى رود. شیطان از تجرّد تام عقلى برخوردار نیست; چنان­که در بخش عملى از محدوده شهوت و غضب نمى­گذرد و به مرحله اخلاص، ایثار، تولّى و تبرّى راه نمى­یابد. شیطان موجودى است مادى و داراى تجرّد برزخى و مثالى و راهى به نشانه عقل محض ندارد؛ بله او به عالم مثال راه پیدا مى­کند. پس در مقام انسان کامل راه ندارد؛ زیرا نه مانند انسان کامل بى­واسطه از اسما و حقایق باخبر است و نه مانند فرشتگان باواسطه خبر دارد. او لایق هیچ یک از این دو مرحله نیست و لذا گرفتار دو امر مى­شود: یکى جهل به مقام انسان کامل و دیگرى استبکار که منشأ این استکبار هم وهم و خیال است؛ زیرا که عقل هرگز انسان را به کبر دعوت نمى­کند. وهم است که مقام­هاى دروغینى را راست مى­پندارد و انسان را فریب مى­دهد. و این­که گفته شد شیطان قادر به نفوذ و وسوسه انسان­هاى کامل نیست، نباید خیال کرد که پس دوست آن­هاست یا نسبت به آن­ها بى­ اعتناست، بلکه دشمن آن­هاست و همواره سعى مى­کند که اگر نمى­تواند مستقیماً در خود آن­ها راه پیدا کند، در خواسته­ها و برنامه­ها و در اجراى طرح­هاى آن­ها رخنه کند و نگذارد که خواسته­هایشان محقّق شود.[۵]

 

[۱]. النحل،۹۹-۱۰۰٫

[۲]. الاعراف،۲۷٫

[۳]. ص،۸۳٫

[۴]. ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه­ی مدرسین حوزه­ی علمیه قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.، ج‏۸، ص ۳۲٫

[۵]. قاسمی، علی محمد، مقاله شیطان شناسی در قرآن، صص۱۰-۱۲٫

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اعجاز بیانی قرآن کریم در تفسیر ابن عاشور
  • مقاله آیات شرّ در قرآن کریم
  • مقاله آیات خیر در قرآن کریم
  • مقاله تأثیرپذیری شعر عربی از قرآن کریم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.