765 views
عنوان
تعداد صفحات:۳۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هنر قرآن، این کتاب هدایت و سعادت، افزون بر معرفی دشمن و شیوه های او شناساندن راه مقابله با آن نیز میباشد بنابراین قرآن کریم، پس از آشنایی با صفات و شیوههای دشمنی دشمنان و آثار شوم پیروی از آنها، راه مقابله با آنها را نیز بیان میفرماید. لذا قرآن براى مقابله با نقشه هاى دشمنانِ اسلام و مسلمانان، راهکارهایى را ارائه نموده است از آنجا که قرآن کریم ما را به استوارترین راهها هدایت مىکند، قطعاً شیوههایى را که براى مبارزه با دشمنان معرفى مىکند از استحکام و تأثیر لازم برخوردار است.
قرآن کریم در مقابله با هر کدام از دشمنان، شیوه و روش مخصوص به آن دشمن را به ما میآموزد به عبارت روشنتر راه مقابله با شیطان، نفس، کفار و.. به صورت جداگانه به مسلمانان میآموزد و هم چنین، در مقابل هر روش دشمن، راه مقابلهای قرار میدهد بهطور مثال براى مقابله با دینزدایى و گسترش فساد و ایجاد گمراهى در بین مسلمانان، تقویت بصیرت و صبر و تقوى، این سلاح دفاعى بسیار مناسب را به ما معرفی مینماید و یا در مقابل اختلافافکنى تحریف و تبلیغ دشمنان، اتحاد و همبستگى مسلمانان و مبارزه فرهنگى به وسیله آموزههاى قرآنى را، بهترین حربه معرفی مینماید. ما در این مقاله، به برخی از شیوهها و روشهای مبارزه با دشمنان از دیدگاه قرآن پرداخته می شود.
واژگان کلیدی:دشمنان،شیوه های مبارزه،قرآن کریم،شیطان،منافقین،نفس
چکیده ۵
مقدمه ۶
شیوه و روش قرآن کریم در مقابله با شیطان ۷
۱) ایمان وتوکل ۷
۲) ترک معصیت ۸
۳) یاد خدا ۹
۴) پناه بردن به خدا ۹
شیوه و روش قرآن کریم در مقابله با نفس ۱۱
۱) تزکیه ی نفس ۱۱
۲) ترس از خدا و بازداری نفس از هوی وهوس ۱۳
۳) خود را به خدا سپردن ۱۵
شیوه و روش قرآن در مقابله با کفار و مشرکان ویهودیان ۱۶
۱) قطع هرگونه ارتباط و دوستی ۱۶
۲) صبر و تقوا ۱۸
۳) اعلان موضع صریح مبنی بر بیزاری از آنها ۱۹
۴) مبارزه فرهنگی به وسیله قرآن کریم ۲۰
۵) مجهّز شدن به سلاح روز ۲۰
۶) مبارزه قهرآمیز و جهاد با دشمنان ۲۱
۶-۱)نکاتی درباره ی جهاد ۲۲
۶-۱-۱) معنای لغوی جهاد ۲۲
۶-۱-۲) معنای اصطلاحی جهاد ۲۳
۶-۱-۳) اقسام جهاد ۲۳
۶-۱-۳-۱) جهاد ابتدایی و آزادی بخش ۲۳
۶-۱-۳-۲) جهاد دفاعی ۲۴
۶-۱-۴) بیان چند نکته پیرامون جهاد دفاعی ۲۶
۶-۱-۴-۱) فطری بودن دفاع ۲۶
۶-۱-۴-۲) عقلانى بودن دفاع ۲۸
۶-۱-۴-۳) همگانی بودن جهاد دفاعی ۲۸
۶-۱-۴-۴) اجباری نمودن جهاد دفاعی ۳۰
۶-۱-۳-۳) جهاد برای نابود ساختن شرک و بتپرستی ۳۱
شیوه و روش قرآن در مقابله با منافقان ۳۲
۱) افشاگری ۳۲
۲) قطع رابطه ۳۲
۳) اتحاد و برادری ۳۳
۴) بصیرت دینی ۳۴
۵) حذر ( هوشیاری و احتیاط) ۳۵
۶) مبارزه قهرآمیز و جهاد ۳۵
کتابنامه ۳۷
قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی، قم، دارالقرآن الکریم، چاپ دوم، ۱۳۷۳ش.
حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، تهران، کتاب فروشی لطفی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
طالقانی، سید محمود، پرتویی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار،۱۳۶۲ش، چاپ چهارم.
خمینی، روح الله، جهاد اکبر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)، ۱۳۷۵ش.
مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش.
ــــــــــ، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول،۱۳۷۴ش.
قرائتی، محسن، تفسیر نور، ، قم ، مؤسسه در راه حق ، چاپ اول،۱۳۷۴ش.
برهانیان، عبدالحسین، دشمنشناسی در قرآن، تهران، پژوهشکده تحقیقات اسلامی معاونت سپاه، بیتا.
حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، تهران، انتشارات میقات، چاپ اول، ۱۳۶۳ش.
قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه ،چاپ ششم، ۱۳۷۱ش.
مصباح یزدی، محمد تقی، جنگ و جهاد در قرآن، به کوشش محمد حسین اسکندری و محمد مهدی نادری قمی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۳ش.
مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، تهران، صدرا، ۱۳۷۷ ش .
ــــــــــ، حماسه حسینی، تهران، صدرا، ۱۳۷۶ ش.
ــــــــــ، مجموعهآثاراستاد شهید مطهرى، تهران، صدرا، بیتا.
رجبی، محمد حسن، رسائل و فتاوای جهادی(رساله جهادیه شیخ محمد رضا همدانی)، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول،۱۳۸۷ش.
خاتمی، سید احمد، سیره سیاسی امام علی (ع)، چاپخانه سپهر، چاپ اول ، ۱۳۷۹ش.
ــــــــــ، سیمای نفاق در قرآن، تهران، انتشارات شفق، چاپ اول، ۱۳۷۹ش.
اسلامی، محمد جعفر، شأن نزول آیات، تهران، نشر نی، چاپ اول، ۱۳۸۳ش.
دشمنان انسان از دیدگاه قرآن کریم، شیطان و همراهان او، نفس امّاره، یهودیان و برخی از اهل کتاب، کفّار، مشرکان و منافقین هستند.
روشهای مقابله با دشمنان از دیدگاه قرآن کریم به ترتیب عبارتند از: ایمان و توکل، ترک معصیّت، یاد خدا، پناه بردن به خدا، تزکیّه نفس، ترس از خدا، قطع هرگونه ارتباط و دوستی، صبر و تقوا، اعلان موضع صریح مبنی بر بیزاری از دشمنان، مبارزه فرهنگی به وسیله قرآن، مجهز شدن به سلاح روز، مبارزه قهرآمیز و جهاد با دشمنان، افشاگری، بصیرت دینی و حذر ( هوشیاری و احتیاط).
اولین شیوه را که قرآن کریم در مبارزه با شیطان معرفی میکند، ایمان و توکل میباشد. قرآن میفرماید: « إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ َ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»[۱]: زیرا که او، بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مىکنند، تسلّطى ندارد. تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیدهاند و آنها که نسبت به او [خدا] شرک مىورزند (و فرمان شیطان را به جاى فرمان خدا، گردن مىنهند).
در این آیه به این نکته اشاره شده است که: مسلماً شیطان توان جذب همه افراد را ندارد که بخواهد از روى جبر آنها را گمراه نماید، بلکه این افراد بى ایمان و دنیاطلب و غافل از آخرت هستند که خود را در اختیار شیطان قرار مىدهند و او را به عنوان ولىّ اتخاذ کرده، اوامرش را امتثال مىنمایند. خداى متعال این نکته را چنین مىفرماید: « انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون»[۲]. بنابراین شیطان با همه امکاناتى که براى اغواگرى دارد، نسبت به بندگان مخلص الهى قدرت اضلال و اغواگرى ندارد، همانگونه که خود نیز به این حقیقت اعتراف دارد: «قالَ فبعزّتک لاغویّنهم اجمعین الاّ عبادک منهم المخلصین»[۳]
مخلصین هم کسانى هستند که پس از آنکه خودشان را براى خدا خالص کردند، خدا هم آنها را براى خود خالص کرد، بهطورى که غیر خدا در قلبشان جاى ندارد. پس در هیچ لحظه اى مشغول به غیرخدا نیستند و هیچگاه از غیر خدا اطاعت نمىکنند. و لذا، تسویلات شیطانى یا هواهاى نفسانى و… کوچکترین نفوذى در آن ها ندارند.[۴]
محدوده هستى شیطان هرگز مقام شامخ انسان کامل را در برنمىگیرد و به حریم بندگان مخلص راهى ندارد. اگر شیطان بخواهد انسانى را فریب دهد، از راه اندیشه و افکار فریب مىدهد، اما به مقام فکرى و عملى انسان کامل و بندگان مخلص راه ندارد تا بتواند آنها را وسوسه کند، بلکه شیطان در وهم و خیال راه دارد و نه در محدوده عقل محض. در انسانهاى دیگر که شیطان رخنه مىکند، براى این است که عقل آنها مشوب به وهم و خیال است، ولى انسان کامل وهم و خیال را در برابر عقل کامل خود خاضع کرده است. قواى درونى انسان کامل مأموم قوّه عاقله است و لذا شیطان نمىتواند در عقل عملى انسان کامل از طریق امید و محبت و گرایش راه پیدا کند و یا در عقل نظرى او از راه اندیشه و علم راه بیابد زیرا مرحله عالى نفوذ شیطان وهم و خیال است و از آن بالاتر نمى رود. شیطان از تجرّد تام عقلى برخوردار نیست; چنانکه در بخش عملى از محدوده شهوت و غضب نمىگذرد و به مرحله اخلاص، ایثار، تولّى و تبرّى راه نمىیابد. شیطان موجودى است مادى و داراى تجرّد برزخى و مثالى و راهى به نشانه عقل محض ندارد؛ بله او به عالم مثال راه پیدا مىکند. پس در مقام انسان کامل راه ندارد؛ زیرا نه مانند انسان کامل بىواسطه از اسما و حقایق باخبر است و نه مانند فرشتگان باواسطه خبر دارد. او لایق هیچ یک از این دو مرحله نیست و لذا گرفتار دو امر مىشود: یکى جهل به مقام انسان کامل و دیگرى استبکار که منشأ این استکبار هم وهم و خیال است؛ زیرا که عقل هرگز انسان را به کبر دعوت نمىکند. وهم است که مقامهاى دروغینى را راست مىپندارد و انسان را فریب مىدهد. و اینکه گفته شد شیطان قادر به نفوذ و وسوسه انسانهاى کامل نیست، نباید خیال کرد که پس دوست آنهاست یا نسبت به آنها بى اعتناست، بلکه دشمن آنهاست و همواره سعى مىکند که اگر نمىتواند مستقیماً در خود آنها راه پیدا کند، در خواستهها و برنامهها و در اجراى طرحهاى آنها رخنه کند و نگذارد که خواستههایشان محقّق شود.[۵]
[۱]. النحل،۹۹-۱۰۰٫
[۲]. الاعراف،۲۷٫
[۳]. ص،۸۳٫
[۴]. ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزهی علمیه قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.، ج۸، ص ۳۲٫
[۵]. قاسمی، علی محمد، مقاله شیطان شناسی در قرآن، صص۱۰-۱۲٫
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر