مقاله شرایط سازمانی موثر بر توانمندسازی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شرایط سازمانی موثر بر توانمندسازی

تعداد صفحات: ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

توجه به موضوع توانمندسازی کارکنان در دو دهه اخیر اهمیت به خصوصی یافته و به یکی از دل مشغولی‌های مدیران تبدیل شده است. توانمندسازی یکی از راهکارهای مهم برای گسترش سازمان‏ها و انطباق با تغییرات خارجی است. محیط کار امروزی به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، راه‏حل ارائه دهند، خلاقیت داشته باشند و در مقابل کار خود پاسخگو باشند. این امر از طریق توانمندسازی کارکنان محقق می‏شود و در صورت بهره‏گیری از آن، نه تنها تعهد کارکنان به سازمان بیشتر شده، بلکه در آنان حس اعتماد و اهمیت، ظرفیت و توانایی ایجاد می‏شود که پیامد آن یک محیط کاری مثبت خواهد بود (گمینیان، ۱۳۸۲).

 

واژه های کلیدی: توانمندسازی کارکنان، دیدگاه ها، ابعاد، شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف توانمندسازی کارکنان ۷
ریشه ‏های توانمندسازی کارکنان ۹
دیدگاه‏های مختلف توانمندسازی ۱۱
۱٫توانمندسازی از دیدگاه عقلایی ۱۲
۲٫توانمندسازی از دیدگاه انگیزشی ۱۲
۳٫ توانمندسازی از دیدگاه فوق‏انگیزشی ۱۳
۴٫ توانمندسازی از دیدگاه روان – سیاسی ۱۴
۵٫ توانمندسازی از دیدگاه روان – نمادین ۱۵
۶٫ توانمندسازی از دیدگاه رابطه‏ای(چند بعدی) ۱۶
۷٫ توانمندسازی از دیدگاه روان‌شناختی ۱۷
توانمندسازی روان‌شناختی ۱۹
ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی ۲۰
شرایط سازمانی ۲۵
۱٫ مقدمه ۲۵
۲٫ داشتن اهداف روشن ۲۵
۳٫ ساختار سازمانی ۲۶
۵٫ نظام پاداش‏دهی ۲۸
راهبردهای مدیریتی ۳۰
۱٫ فراهم نمودن اطلاعات ۳۰
۲٫تفویض اختیار ۳۱
۳٫استقلال و آزادی عمل کارکنان ۳۲
۴٫مدیریت مشارکتی ۳۳
۵٫تشکیل گروه‌های کاری ۳۴
منابع و مآخذ ۳۵

 منابع

گمینیان، وجیهه (۱۳۸۲). توانمندسازی در آموزش و پرورش. فصلنامه علمی‌ پژوهشی مدیریت در آموزش و پرورش، ۹(۳۶)، ۲- ۱۶٫

عبداللهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم (۱۳۸۵). توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش.

رجائی پور، سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول(۱۳۸۶). مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان. مجله تدبیر. ۱۸۶٫(۶۵-۶۸).

فرخی، طاهره (۱۳۷۶). نقش زنان در توسعه پایدار، تواناسازی زنان. ماهنامه تعاون، ۷۴، ۷۶-۷۹٫

وتن، دیوید ای؛ کمرون، کیم. اس (۱۳۸۲). تیم‏سازی (ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی). موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۲(۴)، ۱-۳۵٫

محمدی، محمد (۱۳۸۰). ارزیابی راه‌های توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت.

اسکندری، مجتبی (۱۳۸۱). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران “بررسی موردی مدیران کاروان‌های حج جمهوری اسلامی‌ایران” سازمان حج و زیارت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

نجارنژاد، حسن (۱۳۸۷). بررسی اثر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل اثر گذار بر بهروه وری نیروی انسانی ” مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران”. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد تهران، دانشکده علوم انسانی.

مقدمه

یکی از مفاهیمی‌که در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح می‏شود، توانمندسازی کارکنان است. توانمندسازی عبارت است از اینکه افراد تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرند. این امر به معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیم‏گیری‏هایی است که بر فعالیت آنان تاثیر می‌گذارد.

اصطلاح توانمندسازی در دودهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به سرعت به عنوان موضوع روز مطرح گردید و توسط نظریه‌پردازانی چون کانگر و کاننگو[۱] (۱۹۸۵)، اسپریتزر[۲] (۱۹۹۵)، توماس و ولتهوس[۳]، کنت و بلانچارد[۴]، جان پی کارلوس[۵] و راندولف[۶](۲۰۰۰) گسترش یافت.

توانمندسازی روان‌شناختی منابع انسانی نیز به عنوان یک رویکرد نوین انگیزش درونی شغل به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصت‌ها برای شکوفایی استعدادها، توانایی‏ها و شایستگی‌های افراد می‏باشد. علاوه بر این باعث می‏شود تا کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود نگرش مثبتی داشته باشند. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیت‏آمیز داشته و احساس کنند توانایی تاثیر‏گذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند. احساس می‏کنند که اهداف شغلی معنی‏دار و ارزشمندی را دنبال می‏کنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار می‏شود (عبداللهی و نوه ابراهیم، ۵۴:۱۳۸۵).

 تعاریف توانمندسازی کارکنان

پژوهشگران تعاریف گوناگونی از توانمندسازی ارائه کرده‏اند. برخی آن را مترادف با قدرت، غنی سازی شغل، مشارکت کارکنان و تفویض اختیار می‏دانند و برخی آن را متمایز از آن. در زیر برخی از تعاریف این مقوله آورده شده است تا ابعاد گوناگون آن مشخص گردد:

اولین تعریف رسمی ‌از واژه توانمندسازی به سال ۱۷۸۸ بر می‏گردد که در آن توانمندسازی به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمانی مطرح شد و این اختیار بایستی به فرد اعطا یا در نقش سازمانی وی دیده می‏شد. توانمندسازی به معنی اشتیاق فرد برای پذیرش مسئولیت واژه ای بود که برای اولین بار به طور رسمی‌به معنی پاسخگویی تفسیر شد (رجائی پور و جمشیدیان، ۱۳۸۶).

واژه انگلیسیEmpower  درفرهنگ فشرده آکسفورد “قدرتمندشدن، مجوزدادن، قدرت بخشیدن و تواناشدن” معنا شده است. این واژه در اصطلاح دربرگیرنده قدرت و آزادی عمل بخشیدن برای اداره خود است و در مفهوم سازمانی به معنای تغییر در فرهنگ و شهامت در ایجاد و هدایت یک محیط سازمانی است. توانمندسازی در کارکنان شرایطی را ایجاد می‏کند که آنان زندگی کاری خود را در پرتو آن کنترل می‏کنند و به رشد کافی برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر درآینده دست یابند (لاولر[۷]، ۱۹۹۴).

در تعریف دیگری از توانمندسازی آمده است، توانمندسازی فرایند پیوسته‏ای است که بر اساس آن افراد یک جامعه از نوعی خوداعتمادی برخوردار می‏شوند و قادر به ارزیابی درست و شناخت واقعی خویش باشند و از توانایی‏ها و قابلیت‌ها برای رسیدن به هدف‌های خود آگاه شوند و بتوانند با افزایش توانمندی خود به هدف‌های مورد نظر دست یابند (فرخی، ۱۳۷۶).

 

[۱] Conger & Kanungo

[۲] Spreitzer

[۳] Thomas & Velthouse

[۴] Kant & Blanchard

[۵] John P.Carlos

[۶] Randolph

۱٫Lawler

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله توانمندسازی کودکان خیابانی
  • مقاله توانمندسازی روانشناختی
  • مقاله توانمندسازی و تمرکزگرایی
  • مقاله توانمندسازی کارکنان
  • مقاله رویکرد ها و مدل های توانمند سازی روانشناختی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.