مقاله راهبردهای فراشناختی برای کسب موفقیت در یادگیری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله راهبردهای فراشناختی برای کسب موفقیت در یادگیری

تعداد صفحات: ۶۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

عصر حاضر، عصر انفجار اطلاعات نامگذاری شده و بدیهی است که در این عصر نمی توان با تکیه بر شیوه های سنتی و سعی در انباشتن ذهن، افزایش محفوظات یادگیرندگان را به عنوان نقطه مطلوب در نظر گرفت. در عصری که لحظه به لحظه اطلاعات جدید منتشر می شود و بیشتر مشاغل، نوآوری های سریع و مداوم را تجربه می کنند، اهداف نهایی و جهت کلی تعلیم و تربیت باید متناسب با نیازهای فرد و جامعه تغییر کند. واضح است در چنین شرایطی معلم نمی تواند یادگیرندگان را به مثابه مخزن اطلاعات تصور کند، بلکه باید در افزایش مهارت و تفکر[۱] و استدلال[۲] شاگردان خود بکوشد و آن ها را از مرحله حفظ کردن مطالب به سوی تفکر سوق دهد.

همچنین مهارتهای نادرستی که هنگام مطالعه افراد بروز می دهند باعث کاهش بازده مطالعه می شود. از جمله این عادات نادرست می توان به بلند خوانی، راه رفتن هنگام مطالعه و بازگشت غیرلازم به عقب هنگام مطالعه را نام برد. این عادت سبب می شوند که افراد خیلی سریع از مطالعه خسته شوند و درک لازم را از مطالعه مطلب نداشته باشند. حتی کاهش سرانه مطالعه در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته نیز می تواند تا حدوی ناشی از عدم آگاهی از مهارت های مطالعه[۳] باشد. زیرا یکی از عوارض مطالعه غلط، به طور کلی کاهش علاقه افراد به مطالعه و دلزدگی است.

بنابراین رفع این کاستی ها و آموزش مهارت های راهبردی مطالعه و یادگیری می تواند به موفقیت دانش آموزان و دانشجویان و نظام آموزشی کل کشور کمک کند. چرا که موفقیت در تحصیل یکی از دغدغه های مهم نظام های آموزشی و خانواده هاست. موفقیت تحصیلی تا سالیان قبل به عامل هوش نسبت داده می شد، اما پژوهش های انجام شده در این رابطه حکایت از این دارند که هوش تنها ۲۵ درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند و مابقی آن به عوامل دیگری وابسته است(سیف،۱۳۸۱). یکی از مهمترین عاملهای شناخته شده، داشتن مهارت های شناختی و فراشناختی است. افرادی که از مهارت های شناختی و فراشناختی آگاهی دارند و در موقعیتهای یادگیری از آنها استفاده می کنند، موفقیت های چشمگیری را نصیب خود می سازند.

 

واژه های کلیدی: شناخت ،فراشناخت، مهارت های شناختی ، مهارت های فراشناختی، یادگیری

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
شناخت ۱۰
فراشناخت ۱۰
پیدایش رویکرد فراشناخت ۱۳
مولفه های فراشناخت ۱۵
مهارت های فراشناختی ۱۸
راهبردهای شناختی ۲۶
تکرار یا مرور ۲۸
تکرار ویژه موضوعات ساده ۲۸
تکرار ویژه موضوعات پیچیده ۲۹
بسط یا گسترش معنایی ۲۹
سازماندهی ۳۰
راهبردهای فراشناختی ۳۱
مداخلات رسمی و غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ۳۲
آموزش و پرورش رسمی فراشناخت ۳۲
عناصر مهم این راهبردها کدامند؟ ۳۳
مراحل آموزش رسمی راهبردهای فراشناختی ۳۴
روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت ۳۶
مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی ۳۷
مداخلات آموزشی غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ۳۸
مرحله نخست: آماده ‌سازی ۳۸
مرحله دوم: نظم دهی ۳۹
مرحله سوم: ارزشیابی ۴۰
مداخلات غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ۴۰
راهبردهای براون برای کمک به فراشناخت ۴۲
راهبردهای کوستاو برای پرورش فراشناخت ۴۴
پیشینه مقاله ۴۸
نتیجه گیری ۵۵
فهرست منابع ۵۶

منابع

حسینی لرگانی، مریم.(۱۳۷۷). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی ، پزشکی و فنی- مهندسی دانشگاه های شهر تهران در سال تحصیلی ۷۷-۷۶ ( پایان نامه کارشناسی ارشد ). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی .

خداپناهی، محمدکریم(۱۳۸۴) انگیزش و هیجان. تهران: سمت(چاپ ششم).

ریو، جان مارشال(۱۳۸۳) انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش(چاپ ششم).

برونینگ، راجر. اچ و گلاور، جان. ای.(۱۹۹۰). روانشناسی شناختی برای معلمان . ترجمه علینقی خرازی(۱۳۷۹). تهران : مرکز نشر دانشگاهی.

شاملو، سعید(۱۳۸۳) آسیب‌شناسی روانی. تهران: رشد(چاپ هفتم).

متولی ، سید محمد.(۱۳۷۶). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان فردوس(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

محمدزاده ادملایی، رجبعلی(۱۳۸۴) مقایسه دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز با سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.

سالاری فر، محمد حسن.(۱۳۷۵). بررسی نقش اجزای دانش فراشناختی در عملکرد حل مسئله و پیشرفت تحصیلی ( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

افروز، غلامعلی؛کامکاری،کامبیز.(۱۳۸۷). مبانی روانشناختی هوش وخلاقیت. دانشگاه تهران: موسسه انتشارات و چاپ .

افروز، غلامعلی؛ ملتفت، قوام؛ البرزی، شهلا ؛ لواسانی، و مسعود غلامعلی.(۱۳۸۶) اثر بخشی آموزش مهارتهای خود نظم بخشی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان نابینا. سال هفتم، شماره ۲،۱۶۹-۱۸۶٫

برونو، فرانک.(۱۳۷۳). فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی. ترجمه مهشید یاسایی و فرزانه طاهری. انتشارات طرح نو

میرکمالی، سیدمحمد.(۱۳۸۰). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. نشر یسطرون .

مقدمه

شناخت[۱] به آن دسته از فرایندهای ذهنی اطلاق می شود که از طریق آن ها اطلاعات دریافت شده از حواس به روش های مختلف تغییر می یابد، به صورت رمز در می آید و در حافظه ذخیره می شود تا در استفاده های بعدی بازیابی گردد. فراشناخت به آگاهی فرد از تفکر خود و رفتارهای خودتنظیمی که همراه با این آگاهی هستند مربوط می شود(دریسکول[۲]، ۲۰۰۵). شناختن شناخت یا یادگیری[۳] درباره یادگیری یا هرگونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن تنظیم شناخت باشد نیز، فراشناخت[۴] خوانده اند(سیف،۱۳۸۷). در واقع فراشناخت، آگاهی و کنترل فرد بر فرایندهای شناختی است و فرایند مفیدی است که سبب افزایش یادگیری می شود. بنابراین، در یادگیری توجه به فراشناخت ضروری به  نظر می رسد(پلگرینو[۵]، ۲۰۰۸).

تلاش برای فهم فرایندهای شناختی انسان و نیز یافتن روش هایی به منظور تقویت و بهبود این توانایی ها ، همواره مورد توجه فیلسوفان تربیتی، متخصصان تعلیم و تربیت و روان شناسان بوده است. روان شناسان سعی می کنند مکانیزم ها و فرایندهای درگیر در شناخت را مورد بررسی قرار دهند و بر اساس یافته های بدست آمده، روش ها و راهبردهایی برای پرورش توانایی های ذهنی و شناختی مورد نظر پیشنهاد کنند.

اهمیت و تأثیرگذاری مهارت های شناختی و فراشناختی بر یادگیری در پژوهش های بسیاری مورد تائید قرار گرفته اند (دوبویس، هاوارد و اسپرلینگ[۶]،۲۰۰۴؛ کیمس[۷]،۲۰۰۴؛ کرامارسکی[۸]، ۲۰۰۱ و۲۰۰۲ و ۲۰۰۴؛ وینمن[۹] ،۲۰۰۴،۲۰۰۶ ؛ پانورا[۱۰]، ۲۰۰۷ ؛ پانورا و فیلی پو[۱۱]،۲۰۰۵ ؛ پانورا، ۲۰۰۷ ؛ ریتراد[۱۲]، ۲۰۰۷؛ پوگال[۱۳]،۲۰۰۷ و۲۰۰۱ ؛ ریتراد، ۲۰۰۷؛ ویلسون و کلرکک[۱۴]، ۲۰۰۴؛ فلاول[۱۵]، ۱۹۷۹؛ شونفلد[۱۶]، ۱۹۹۱؛ پاریس و جیکوبس[۱۷]، ۱۹۸۷ و آرمبروستر و بران[۱۸]، ۱۹۸۴و۱۹۸۷؛ به نقل از برونینگ و گلاور[۱۹]، ترجمه خرازی،۱۳۸۲؛ کریمی، ۱۳۷۵؛ کریمی و فرزاد، ۱۳۷۹؛ سالاری فر، ۱۳۷۵؛ متولی، ۱۳۷۶؛ ابراهیمی قوام آبادی، ۱۳۷۷؛ افروز و کامکاری،۱۳۸۷؛ عباباف، ۱۳۷۵؛ و آوانسیان، ۱۳۷۷). بنابراین سنجش مهارت های شناختی و فراشناختی افراد از نظر تاثیری که بر یادگیری دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

شناخت

شناخت به فرایندهای درونی ذهنی یا راههایی گفته می شود که در آن ها اطلاعات پردازش[۱] می شوند. یعنی راههایی که به وسیله آن ها اطلاعات  مورد توجه قرار گرفته، به رمز در آمده و در حافظه ذخیره می شود تا، هر زمان که نیاز باشد از حافظه فرا خوانده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

ادراک[۲]، تخیل[۳]، بازشناسی[۴]، حل مسئله[۵] و تفکر از اصطلاحاتی است که به مراحل فرضی شناخت اشاره دارد (وول فولک[۶] ۱۹۹۰ ). واژه شناخت جهت توصیف روش هایی به کار می رود که طی آنها اطلاعات پردازش[۷] می شوند. بیشتر فعالیت های شناختی، وابسته به عوامل فراشناختی هستند که این فعالیت ها را نظارت و کنترل می کنند(اسپادا و همکاران، ۲۰۰۷). در زیر به فراشناخت و عوامل فراشناختی اشاره شده است.

[۱] processing

[۲] perception

[۳] imagination

[۴] recognition

[۵] problem solving

[۶] Wolfolk

[۷] processing

[۱] cognition

[۲] Driscoll

[۳] learning

[۴] metacognition

[۵] Pellegrino

[۶] DuBois & Howard & Sperling

[۷] Kymes

[۸] Kramarski

[۹] Veenman

[۱۰] Panaoura

[۱۱] Philippou

[۱۲] Retrieved

[۱۳] Pugalee

[۱۴] Wilson & Clarke

[۱۵] Flavell

[۱۶] Shounfeld

[۱۷] Paris & Jicobs

[۱۸] Armbroster & Bran

[۱۹] Glover & Bruning

[۱] thinking

[۲] reasoning

[۳] studying skills

 

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خطاهای شناختی
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • مقاله راهبرد سازمان دهی- برنامه ریزی، راهبردی فراشناختی
  • مقاله مدل فراشناختی اختلالات روانشناختی
  • مقاله توانایی فراشناختی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.