مقاله تعارض کار- خانواده و مدل های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعارض کار- خانواده و مدل های آن

تعداد صفحات: ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تعارض کار- خانواده نوع ویژه ای از تعارض بین نقشهاست که فرد را به طور همزمان با تقاضاهای متفاوت و ناسازگار ناشی از مسئولیت های کاری و خانوادگی درگیر می سازد. بدین معنا که هر گاه افراد قادر به انجام همزمان وظایف شغلی و خانوادگی خود نشوند، دچار تعارض بین نقشهای شغلی و خانوادگی شده اند، این نوع تعارض به تعارض کار- خانواده معروف شده است(رستگار خالد،۱۳۸۱).

یکی از قدیمی ترین تعاریف در این زمینه تعریف گرینهاوس و بیوتل[۱] است بنا بر تعریف آنها تعارض کار- خانواده نوعی از تعارض بین نقش هاست که در آن فشارهای حاصل از نقش ها و خواسته های کار و خانواده، از برخی جهات با هم ناهمساز هستند، به این معنا که مشارکت در نقش های  شغلی یا خانوادگی به دلیل مشارکت در نقش های دیگر دشوارتر می شود(هنسی،۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی: تعارض کار با خانواده ، تعارض خانواده با کار، مدل گرینهاوس و بیوتل، مدل وایدانوف،مدل دوکسبری و هیگنز

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف تعارض کار-خانواده ۱۰
الف)تعارض کار- خانواده: ۱۱
ب)تعارض خانواده-کار: ۱۱
۱-انواع تعارض کار – خانواده ۱۲
۱٫ تعارض مبتنی بر زمان ۱۲
۲٫ تعارض مبتنی بر فشار ۱۳
۳٫ تعارض مبتنی بر رفتار ۱۴
مدلهای تعارض کار- خانواده ۱۵
قضایای اصلی مدل ۱۶
۲٫ مدل تقاضاهای ساختاری خانواده و تعارض کار – خانواده وایدانوف ۲۰
عوامل مرتبط با زمان ۲۰
سرایت روانی از نقش های کاری یا خانوادگی ۲۰
جنسیت ۲۰
کنترل کار ۲۱
خصایص نقش کاری ۲۲
تقاضاهای ساختاری خانواده ۲۲
۳٫ مدل پیشایند ها و پیامدهای تعارض کار- خانواده دوکسبری و هیگنز ۲۳
پیشایند های مدل و ساز و کار آنها ۲۴
پیامدها ۲۶
تفاوت های جنسیتی در تعارض کار- خانواده ۲۷
پیشینه تحقیقاتی در خارج از کشور ۳۲
پیشینه تحقیقاتی در ایران ۳۶
نتیجه گیری ۳۹
منابع: ۴۲

منابع:

– رستگار خالد، امیر(۱۳۸۱). سنجش تعارض نقش های شغلی- خانوادگی و عوامل اجتماعی موثر بر آن مطالعه موردی:خانواده های زوجین هر دو شاغل شهر تهران. رساله دکتر. دانشگاه تربیت مدرس.

– رستگار خالد، امیر(۱۳۸۵). کار-خانواده-جنسیت. تهران. انتشارات شورای فرهنگی- اجتماعی زنان.

– امیرسالاری، یعقوب(۱۳۸۶). بررسی رابطه بین تعارضات کار- خانواده و خانواده با کار با رضایت شغلی دبیران دوره دبیرستان فیروزآباد فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

– ملکیها، مرضیه(۱۳۸۷). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تعارض کار- خانواده بر رضایت زناشویی و شغلی زنان شاغل دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

– ارازی تیمور، عبدالصالح(۱۳۸۷). رابطه تعارض کار- خانواده با میزان رضایت زناشویی و میزان سلامت عمومی در کارکنان متأهل دانشگاه علامه. پایان نامه کاشناسی ارشد. تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.

– اسمایلی، جان و ایلین، نادر(۲۰۰۰). رفتار انسانی در کار. ترجمه محمد علی طوسی(۱۳۸۴). چاپ سوم، تهران: انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی.

– فاتح زاده، مریم(۱۳۸۴). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و تعارض کار- خانواده در زنان شاغل. فصل نامه خانواده پژوهش. شماره اول، سال اول.

– فیر، ویلیام(۱۹۹۸). خانواده و جامعه. ترجمه: ویدا ناصحی(۱۳۸۲). چاپ نهم، تهران: چاپ پخش.

– قانع نیا، مریم(۱۳۸۳). بررسی تأثیر سن و سابقه کار و سابقه نوبت کاری بر تعارض نقش شغلی- خانوادگی، سلامت عمومی و محدود شدن روابط اجتماعی نوبتکاران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

مقدمه

کار و خانواده یکی از اجزای لاینفک در زندگی افراد است و بنابراین برای مدیریت مسئولیت های چندگانه این دو جزء زندگی، نیازمند زمان و انرژی زیادی می باشد. به عبارتی دیگر نقش های کار و خانواده می تواند رابطه معناداری با سلامت روانی و رضایت داشته باشد. تعارض کار – خانواده شکلی ار اصطکاک در فشارهای نقش در حوزه خانواده و کار است، که بطور متقابل در بعضی جوانب با هم ناسازگارند(هنسی[۱]، ۲۰۰۵).

تغییر و تحولات جامعه فعلی منجر به افزایش مشارکت زنان و مردان در بازار کار شده است و ازدیاد زنان و مردان شاغل در خارج از منزل باعث رشد نوع جدیدی از خانواده ها به نام خانواده های دوشغله شده است. در این نوع از خانواده ها زن و مرد علاوه بر نقش سنتی همسر و والدینی، دارای نقش شغلی نیز می باشند و این موضوع برای زنان اهمیت بیشتری دارد. زیرا زنان با داشتن نقش سنتی همسری و مادری، اکنون دارای نقش جدیدی نیز شده اند. در نگاه اول، به نظر می رسد که این نقش منجر به افزایش درآمد خانواده، بهبود وضع اقتصادی و افزایش عزت نفس زن شاغل می شود، اما زمانی که زن نتواند بین انتظارات نقش های خویش تعادل برقرار نماید، دچار نوعی تعارض کار – خانواده می شود( یونگ و لانگ، ۱۹۸۸، به نقل امیر سالاری، ۱۳۸۶).

تقابل میان کار و خانواده یکی از موضوعات مورد توجه بسیاری از پژوهش­ها در ۲۵ سال گذشته بوده است(گرین هوس و پاول[۲]، ۱۹۹۶). علوم مدیریت و روانشناسی نیز علاقه بسیاری به مطالعه اینکه چگونه مردان و زنان میان مسئولیت­های شغلی و خانوادگی خود تعادل ایجاد می­کنند، داشته­اند (ادوارد و روثبارد[۳]، ۲۰۰۰؛ کرچ میر[۴]، ۱۹۹۲؛ کوسک، نویی و دمار[۵]، ۱۹۹۹)؛ در این میان با تغییر در ماهیت و ساختار نقش­های کاری و خانوادگی، مانند شاغل شدن زوجین، حضور بیشتر زنان در مشاغل و کم رنگ شدن برخی نقش­های سنتی در مسئولیت­های زندگی خانوادگی افراد (بارنت و هاید[۶]، ۲۰۰۱؛ ادوارد و روث بارد، ۲۰۰۰؛ جنکینز، رپتی و کروتر[۷]، ۲۰۰۰) مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است (به نقل از شاین و چن[۸]، ۲۰۱۱). پیشینه مسائل مربوط به کار و خانواده عمدتاً بر روی تعارض میان حدود فعالیت­های شغلی و خانوادگی، یا همان تعارض کار-خانواده (WFC)[9]، تمرکز یافته است، گرچه اصطلاح کار-خانواده و کـار-زنـدگی[۱۰] اغلب بجای یکـدیگر استفاده می­شـود؛ اما بین این دو تمـایز وجود دارد، چرا که عنوان کار-خانواده به مسائل مربوط به نقش­های همسری و والدینی در خانه اشاره دارد و کار-زندگی به سایر نقش­های غیر شغلی  فرد مانند عضویت در گروه­های اجتماعی، فعالیت­های مذهبی و غیره مربوط است.

تعریف تعارض کار-خانواده

تعارض کار- خانواده نوع ویژه ای از تعارض بین نقشهاست که فرد را به طور همزمان با تقاضاهای متفاوت و ناسازگار ناشی از مسئولیت های کاریو خانوادگی درگیر می سازد. بدین معنا که هر گاه افراد قادر به انجام همزمان وظایف شغلی و خانوادگی خود نشوند، دچار تعارض بین نقشهای شغلی و خانوادگی شده اند، این نوع تعارض به تعارض کار- خانواده معروف شده است(رستگار خالد،۱۳۸۱).

یکی از قدیمی ترین تعاریف در این زمینه تعریف گرینهاوس و بیوتل[۱] است بنا بر تعریف آنها تعارض کار- خانواده نوعی از تعارض بین نقش هاست که در آن فشارهای حاصل از نقش ها و خواسته های کار و خانواده، از برخی جهات با هم ناهمساز هستند، به این معنا که مشارکت در نقش های  شغلی یا خانوادگی به دلیل مشارکت در نقش های دیگر دشوارتر می شود(هنسی،۲۰۰۵).

 

[۱]. Greenhous & Beutel

[۱]. Hennessy

[۲].Greenhaus& Powell

[۳] .Edwards &Rothbard

[۴].Kirchmeyer

[۵]Kossek, Noe, &Demarr

[۶] Barnett & Hyde

[۷]Perry-Jenkins, Repetti, &Crouter

[۸]Shien&chen

[۹] work-family conflict

۲ work-life

[۱]. Greenhous & Beutel

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله تعارض مادر- دختر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.