مقاله تعارضات زناشوئی زمینه ساز طلاق

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعارضات زناشوئی زمینه ساز طلاق

تعداد صفحات: ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از آنجا که خانواده به عنوان کوچک ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر  آسیب های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب ها ابتدا در خانواده ها بروز پیدا می کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی توان به راحتی مشکلات و آسیبها را کنترل کرد .امروزه انواع مختلف خشونت های خانگی، اعتیاد، طلاق و جدایی عاطفی و … از جمله معضلاتی است که سلامت خانواده ها را به مخاطره می اندازد. لذا مطالعه پیرامون این معضل اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است و  خانواده ها و مسئولین امر باید برنامه های صحیح و حساب شده ای برای کاهش وقوع طلاق عاطفی اتخاذ کنند(ساروخانی ،۱۳۸۴).

 

واژه های کلیدی: خانواده، طلاق، تعارضات زناشویی، تئوری های طلاق

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
خانواده ۸
.مشکلات رابطه و ناسازگاری ۹
تعارض زوج ها ۱۱
فرایندهای مولد تعارض ۱۳
رویکردهای حل تعارض ۱۵
سبک های حل تعارض ۱۶
تکنیک حل تعارض ۱۹
طلاق ۲۰
تعریف طلاق ۲۲
تئوری های طلاق ۲۲
۱-نظریه کارکردگرایی ۲۲
۲-نظریه همسان همسری ۲۳
۳-نظریه شبکه ۲۳
۴-نظریه مبادله اجتماعی ۲۴
رویکرد های نظری روانشناسی طلاق ۲۵
۱-نظریه سیستمی خانواده ۲۵
۲-خطر وتاب آوری ۲۶
۳-نظریه دلبستگی ۲۷
عوامل موثر بر طلاق ۲۹
تفاوت فردی و فرهنگی ۲۹
مشکلات شدید شخصیتی روانی ۳۰
عدم بلوغ عاطفی و فکری ۳۰
مشکلات اقتصادی ۳۱
اعتیاد ۳۱
خیانت ۳۱
دخالت اطرافیان ۳۲
عدم مهارتهای ارتباطی ۳۲
پیشینه تحقیق ۳۴
جمع بندی ۳۸
منابع ۴۰

منابع

ریترز ، ج ، ۱۳۸۸ ، نظریه های جامعه شناسی معاصر ، ترجمه محسن ثلاثی ، انتشارات جهاد دانشگاهی

رتیوز، جورج (۱۳۷۷). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محس ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.

– ساروخانی ، ب ، ۱۳۸۴ ، جامعه شناسی خانواده ، انتشارات فروش.

– ازغدی طوسی ، وحیده (۱۳۷۷) بررسی طلاق ، از دیدگاه جامعه شناختی و عوامل موثر بر آن ، دانشگاه الزهرا (س) ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی.

– کاملی، محمدجواد. (۱۳۸۱). بررسی وضعیت طلاق جوانان (گزارش ملی جوانان).

– کاتوزیان، ناصر (۱۳۸۵) حقوق مدنی خانواده: نکاح و طلاق، روابط زن و شوهر، تهران : میزان.

– ام لیلا ، مهدی خانی سرو جهانی ، (۱۳۸۳) ، زنان و طلاق در اسلام (مقایسه زنان متقاضی طلاق و زنانی که همسرانشان متقاضی طلاق هستند ) . پایان نامه کارشناسی ارشد ، (دانشگاه االزهرا ، رشته مطالعات زنان ).

– یونسی ، سید جلال ، (۱۳۸۸) مدیریت روابط زناشویی ، آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی نشر قطره

_آلیسون کلارک-استوارت کرنلابرنتانو،۲۰۰۶ مترجمان دکترسعید صادقی،مجتبی ناجی،محمود محمدزاده،دکترنفیسه کریمیان

مقدمه

ازدواج در همه جوامع، رسمی مهم تلقی می شود ، همان طور که بسیاری از پژوهش ها نشان می دهند، ارتباط زناشوئی پیش بینی کننده قوی کیفیت زناشویی است.هم درمانگران و هم زوج ها عقیده دارند که شایع ترین و مخرب ترین مشکلات در ازدواج های شکست خورده مشکلات ارتباطی است  ماهیت ارتباط زناشوئی سرچشمه عمده ناخشنودی و تعارضات زناشویی است (گلاسر[۱]، ۲۰۰۰).

عدم توافق در هر رابطه زناشوئی طبیعی است. پژوهش ها نشان داده اند که اگر زوج ها بتوانند به شیوه مثبتی تعارضات را مدیریت کنند و توانایی حل آنها را داشته باشند، وجود تعارض فراوان آسیب زا نیست. رابطه تعارض و رضایت زناشویی از پیشینه پژوهشی چندین ساله ای برخوردار است. تعارضات زناشویی یکی از مشکلات شایع زوج ها در دنیای امروز است. وجود تعارض در روابط انسان ها به ویژه زوج ها امری شایع است (ریاحی و همکاران، ۱۳۸۶).

تعارض زمانی به وجود می آید که زوج ها به دلیل همکاری و تصمیمات مشترکی که می گیرند، درجات مختلفی از استقلال و همبستگی را نشان دهند. این تفاوت ها را می توان روی یک پیوستار از تعارض خفیف تا تعارض کامل طبقه بندی کرد. از گلاسر (۲۰۰۰) تعارض زناشوئی ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن، خود محوری، اختلاف درخواسته ها، طرحواره های رفتاری و رفتار غیر مسؤولانه نسبت به ارتباط زناشوئی و ازدواج است.ازدیدگاه سکستون، تعارض هنگامی رخ می دهد که چیزی رضایت را برای شخص فراهم کرده، در حالی که همان چیز برای دیگری محرومیت را به دنبال داشته است. درمانگران سیستمی تعارض را ناشی از هر نوع تنازع بر سر تصاحب پایگاه و منابع قدرت در بین زوج ها می دانند.رایس (۱۹۹۶) دو نوع تعارض را در روابط زناشوئی مطرح می سازد: تعارض سازنده و تعارض مخرب. در تعارض سازنده تمرکز بر حل مسئله است و در آن نزدیکی، احترام مثبت ، اعتماد به یکدیگر وجود دارد . در تعارض مخرب زوج ها همدیگر را به جای مشکل مورد حمله قرار می دهند. در این تعارض از طریق سرزنش و انتقاد، هر یک سعی دارند دیگری را تحت نفوذ خود در آورد و اظهار نظرهای بسیار منفی علیه یکدیگر به کار ببرند که در این حالت ارتباط درستی بین آنها برقرار نمی شود(دانیلین ،۱۳۸۳).

خانواده

اولین ، اساسی ترین و تاثیرگذارترین عنصر سازنده جامعه بشری خانواده است ، به تعبیر جامعه شناسان  کوچکترین واحد و اولین نهاد اجتماعی ، که به جهت اجتماعی بودن ذاتی انسان اجتناب ناپذیر ترین شکل حیات انسانی  است . خانواده در زمانها و مکانهای مختلف شکل  و ساختارهای متعددی داشته ، لذا برای  خانواده تعاریف متعددی وجود دارد از خویشاوندان تنی تا افرادی که باهم ارتباط عاطفی و روانی دارند ، یا افرادی که باهم در یک  منزل و محله زندگی می کنند. اداره سرشماری ایالات متحده خانواده را بصورت گروهی متشکل از دو یا چند نفر که از طریق تولد ، ازدواج ، و فرزندخواندگی با یکدیگر مرتبط شده اند و در یک منزل باهم زندگی می کنند  تعریف کرده است (گلادینگ ، ۱۳۸۲) . عده ای از متخصصان پا را از این فراتر می گذارند و تعاریفی گسترده و وسیعتری را ذکر نموده اند مانند دو نفر یا بیشتر که خودشان را به عنوان خانواده لحاظ می کنند و بعنوان یک سیستم مرتبط و ضرورتا وابسته در نظر می گیرند که حتی اگر جدا از هم نیز زندگی نمایند خود را بعنوان یک عضو خانواده در نظر می گیرند . همچنین یک خانواده می تواند بوسیله یک پیوند فرهنگی ، تاریخی ، زیست شناختی  و معنوی نیز تعریف شود (میکل، ۲۰۰۵ ).

 

[۱] . Glasser

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.