مقاله الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رویکرد جدید برنامه درسی ملی و توجه ویژه آن به محوریت پژوهش و تفکر علمی در یادگیری ،  لزوم تدوین برنامه هایی را ثابت می کند که بتوانند این هدف مهم را در یادگیری محقق سازند و به چرخش مدارس کشور از محوریت دانش به محوریت تفکر کمک کنند .

محققان در زمینه مهارتهای فرایندی و عوامل موثر بر آن بر این نظر اتفاق دارند که شیوه های یادگیری اکتشافی و مبتنی بر حل مسئله می تواند اثر مثبت قابل توجهی روی رشد مهارتهای مختلف فرایندی داشته باشد چرا که ماهیت این اهداف یک ماهیت فرایندی است و تحقق این اهداف آموزشی در دانش آموزان تنها از روشهایی امکان پذیر است که خود نیز دارای ماهیت فرایندی باشند . رویکرد جدید آموزش علوم در جهان و ایران رویکرد اکتشافی و حل مسئله است و در مقابل روشهای سنتی آموزش که ماهیت مستقیم و رفتاری دارند مبتنی بر کنش فعال دانش آموز بوده و از مهارتهای تفکر برای یادگیری استفاده می کند . بنابراین یادگیری به عنوان یک فرایند و نه تنها یک محصول اهمیت پیدا می کند و در همین راستا مهارتهای فرایندی مثل مشاهده ، اندازه گیری ، فرضیه سازی ، استنباط کردن ، آزمایش کردن و تجزیه و تحلیل داده ها اهمیت پیدا می کنند و به ابزاری دائمی برای یادگیری دانش آموز تبدیل می شوند . رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه یک رویکرد اکتشافی نسبت به آموزش علوم است و با توجه به اینکه ماهیت پروژه علمی ، فرایندی و مبتنی بر حل مساله می باشد ، بر اساس مبانی نظری موجود انتظار می رود  دانش آموزانی که برنامه های آموزشی پروژه محور را دنبال کنند نسبت به دانش آموزانی که به روشهای سنتی آموزش می بینند ، نتایج بهتری را در زمینه یادگیری مهارتهای فرایندی درس علوم از خود نشان دهند .

در این مقاله ابتدا به ضرورت چرخش نظام آموزشی از پاسخ محوری به سوال محوری پرداخته شده سپس به طرح پروژه های علمی به عنوان راهبردی عملی برای دستیابی به تعلیم و تربیت سوال محور  و تاثیرات این راهبرد بر تقویت مهارتهای فرایندی درس علوم پرداخته شده است  و در نهایت مهارتهای فرآیندی راتوضیح می دهد.

 

واژه های کلیدی: یادگیری سوال محور، الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه ، درس علوم، طرح پروژه های علمی، مهارتهای فرایندی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه: ۷
رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه ۹
سوال محوری چیست ؟ ۹
راهبردهای عملی برای تغییر جهت گیری های نظام تعلیم و تربیت به سمت سوال محوری ؟ ۱۱
پروژه علمی یک الگوی موثر در یادگیری مساله محور ۱۴
۱- پروژه چیست؟ ۱۷
۲-پروژه چگونه ارائه می شود؟ ۱۸
۳-جشنواره علمی جابر بن حیان ۱۸
جمع آوری( کلکسیون ) همراه با طبقه بندی ۱۹
نمایش علمی ۱۹
آزمایش ۲۱
طراحی و ساخت ۲۲
مهارتهای فرایندی ۲۴
مهارت های فرایندی چیست ؟ ۲۴
۱- مشاهده ۲۵
۲- برقراری ارتباط ۲۶
۳- اندازه گیری و کاربرد ابزار ۲۷
۴- طبقه بندی ۲۸
۵- استنباط کردن ۲۹
۶- فرضیه سازی ۳۱
۷-پیش بینی ۳۲
۸- طراحی تحقیق (تشخیص و کنترل متغیرها) ۳۴
۹- آزمایش کردن ۳۶
۱۰- تفسیر داده ها و نتیجه گیری ۳۶
سنجش مهارتهای فرایندی ۳۸
نتیجه گیری ۴۰
منابع : ۴۲

منابع :

رزبا، ریچارد (۱۳۹۰). آموزش و ارزشیابی مهارتهای یادگیری ، تهران : انتشارت مدرسه

آسیموف ، ایزاک (۱۳۷۷). کتاب کامل راهنمای پروژه های علمی . تهران:انتشارات مدرسه

مهر محمدی ، محمود(۱۳۷۹ ) ، بازاندیشی فرآیند یاددهی – یادگیری . تهران . انتشارات مدرسه

مهرمحمدی، محمود ، چرا باید برنامه های درسی را به سوی مسئله محور سوق دهیم ، فصلنامه ی تعلیم و تربیت ، ش ۴۳ و ۴۴ ، ۱۳۷۴، ص ۱۰-۲۸٫

رستگار،طاهره(۱۳۸۲)ارزشیابی درخدمت آموزش،انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت.

رستگار،طاهره.(۱۳۸۸)/ارزشیابی در خدمت آموزش،تهران:انتشارات منادی تربیت

سیف،علی اکبر(۱۳۷۹) روانشناسی پرورشی(روانشناسی یادگیری وآموزش) ویرایش ۵٫تهران:آگاه

شهرتاش ، فرزانه (۱۳۸۷). مبانی نظری و مهارتهای آموزش علوم ، تهران :شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران

مجله ی رشد آموزش ابتدایی ، شماره ی ۳ ، مقاله ی یادگیری مبتنی بر پروژه

فتحی واجارگاه،کوروش.(۱۳۸۲).مدرسه استاندارد،تهران: انتشارات فاخر

کیامنش، علیرضا (۱۳۷۰) استدلال آماری در علوم رفتاری،توصیف آماری، جهاد دانشگاهی

کیامنش ،علیرضا و نوری ، رحمان .(۱۳۸۱)یافته های سومین مطالعات بین المللی TIMSS . تهران : پژوهشکده تعلیم و تربیت

مقدمه:

بیشتر کشورهای جهان در چند دهه ی گذشته ، نگرانی های فزاینده ای را در این خصوص که نظام آموزش و پرورش ، آمادگی کافی برای پرورش مهارت ها و دانش لازم برای کار و زندگی توأم با موفقیت را در جامعه ی پیچیده ی امروزی به شهروندان خود نمی دهد ، شاهد بوده اند. بسیاری از شیوه های آموزشی مورد قبول ، از روش های تدریس گذشته مبتنی بر دیدگاه های سنتی رفتار گرایانه ، متأثر هستند که اساساً تدریس را عمل « بیان » و عرضه ی واقعیت ها و اطلاعات به دانش آموزان قلمداد می کنند . هر چند روش های مزبور به ایجاد تبحر در مهارت های سطح پایین ( که در بسیاری از ازمون ها سنجیده می شوند ) منجر می شوند ، اما عموماً در پرورش دانشها ، مهارتها و نگرشهایی که دانش آموزان برای زندگی روزمره ی خود نیاز دارند ، نا موفق بوده است . بنابراین استفاده از برنامه هایی که بتواند مهارتها و نگرشهای لازم را هم در فراگیران ایجاد کند امری اجتناب ناپذیر است و در همین راستا استفاده از برنامه های درسی مساله محور نه تنها موجب دستیابی دانش آموزان به مجموعه هایی از اهداف ناظر بر رشد عقلانی از قبیل ادراک صحیح مطلب، مقایسه ی نظریات ،درک ارتباط میان مطالب،استنتاج و استدلال ،ارزیابی و قضاوت می گردد،بلکه در زمینه اجتماعی نیز موجب می شود دانش آموزان مهارت های اجتماعی را بیاموزند. حل مسئله به صورت فعالیت در گروه های کوچک ،بستر مناسبی برای دستیابی به بسیاری از اهداف ناظر بر تربیت اخلاقی مانند مسئولیت پذیری،رعایت حقوق دیگران،ارزش گذاری به کار دیگران و در نظر گرفتن عدالت در بحث و گفتگو خواهد بود. طرح پروژه های علمی از مصادیق بارز برنامه های درسی مساله محور است.

در چند دهه اخیر تجربه کشورهای مختلف گویای این مطلب است که بهترین نقطه آغاز برای ایجاد تحول در کیفیت آموزش هر کشور ، متحول ساختن درس علوم تجربی است . یکی از دلایل اصلی این امر ماهیت درس علوم تجربی است . شاید هیچ موضوع درسی به اندازه علوم تجربی ، با روش های فعال یاد دهی و یادگیری منطبق و قابل ارائه نباشد ( کیامنش ،۱۳۸۱ ).

یکی از صاحبنظران آموزش علوم در یک مجمع جهانی اظهار داشت :

«اگربتوانید وضعیت آموزش علوم را در مدارس خود بهبود بخشید می توانید مطمئن باشید که دانش آموزان در درس ریاضی ، زبان آموزی و … نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای  از خود نشان خواهند داد . اگر من یک نقطه از این پارچه رومیزی را با انگشتان خود بگیرم و بالا بیاورم ، تمام نقاط اطراف این نقطه نیز تا حدودی بالا می آید . درس علوم تجربی ، مناسب ترین نقطه برای بالا کشیدن سایر درسهاست . آموزش علوم نقطه آغاز است . »( فارمری ، ۱۹۹۹)

رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه

سوال محوری چیست ؟        

با تغییر جهت گیری نظام های تعلیم و تربیت از «پاسخ محوری» به «سوال محوری» بستر و زیر ساخت مناسب برای گام گذاشتن جامعه در مدار کشورهای توسعه یافته،با عنایت به تولید علم و دانایی به عنوان ملاک توسعه یافتگی در هزاره ی جدید فراهم می شود(مهرمحمدی،۱۳۸۳).

نظریه ی سوال محوری را می توان از راه تبیین نظریه ی مقابل،یعنی تعلیم و تربیت پاسخ محور،بهتر معرفی کرد.نظریه ی پاسخ محوری در تعلیم و تربیت نسبتی مستقیم میان تربیت یافتگی[۱] و دانستن[۲] برقرار می کند.از این دیدگاه تعلیم و تربیتی موفق تر و کارآمدتر است، که اطلاعات ،معلومات یا پاسخ های بیشتر و متنوع تری را در زمینه های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار دهد.بر این اساس،ماموریت اصلی نظام های تعلیم و تربیت،استفاده از فرصت های پیش بینی شده و تمسک به ابزار و روش های مناسب برای انتقال بیشتر معلومات و اطلاعات به دانش آموزان است.در نگرش سوال محور ،میان تربیت یافتگی و بیشتر دانستن گرچه ارتباط وجود دارد،این ارتباط هرگز انحصاری نیست.هر چند داشتن اطلاعات و معلومات در زمینه های مختلف ضروری شناخته می شود،مهم ترین مولفه ی تربیت یافتگی به حساب نمی آید.مهم ترین مولفه یا ملاک تربیت یافتگی و در نتیجه کارایی نظام تعلیم و تربیت پرسش هایی است که ذهن دانش آموز به خلق و تولید آن ها نایل گشته است.به دیگر سخن، در این نظریه میان تربیت یافتگی با بلوغ و استقلال فکری[۳]  یا همان احساس نیاز فرد به دانستن بیشتر ارتباط مستقیم و ضروری برقرار است.به عبارت روشن تر،خلا و کمبودی که فرد از ناحیه نادانسته ها در وجود خود احساس می کند،میزان بسیار دقیق تر و معتبرتری برای درجه ی تربیت یافتگی قلمداد می شود(مهرمحمدی،۱۳۸۳).

 

[۱] Being edueated

[۲] knowing

[۳] intellectual independence

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله یادگیری خود تنظیمی
  • مقاله چرخه یادگیری
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.