مقاله استرس شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله استرس شغلی

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کار نیز جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیاز های اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی ، نیاز های اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاء می کند. با وجود این، کار می تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در زندگی انسان مورد توجه بسیار واقع گردیده است (الوانی، ۱۳۸۱). امروزه استرس جز جدایی ناپذیر اکثریت مشاغل می باشد.

استرس[۱] یکی از عمده ترین مسائل پزشکی و اجتماعی روز است. استرس در مفهوم عام آن عاملى است که همواره تعادل فیزیکى و روانى فرد را به هم زده و با ایجاد مشکلات روان تنى و مشکلات روانى کارآیى فرد را در ابعاد مختلف زندگی- شغلى، خانوادگى و اجتماعى کاهش مى دهد. در روانشناسى استرس به معنى تحت فشار روحى و روانى قرار گرفتن تلقى شده است. در این حالت جسم و روان به تقاضاهاى درونى و بیرونى با فشار پاسخ مى دهند. استرس هنگامى رخ مى دهد که فرد واکنش هاى خود را در مواجهه با محرکهاى درونى و بیرونى ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانى فرد است (الوانی،۱۳۸۱).

در دنیای کنونی خصوصاً سازمان ها، استرس به عنوان یکی از آفات نیروی انسانی شناخته شده است. اثرات مخرب استرس بر زندگی فردی و اجتماعی بسیار وسیع می باشد. بنابراین، کارکنان هر سازمان به طور کلی از آسیب‌پذیرترین قشرها در برابر استرس هستند (الوانی، ۱۳۸۴). استرس شغلی[۲] را می‌توان روی هم جمع شدن عامل های استرس‌زا و وضعیتهای مرتبط با شغلی دانست که اکثر افراد نسبت به استرس‌زا بودن آن اتفاق نظر دارند. همچنین استرس شغلی را می‌توان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه‌ای که خواست های محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد. از آثار مخرب  استرس می توان به ناتوانی های فیزیکی و تغییرات روانی فرد اشاره نمود که می تواند بر روی عزت نفس و کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد (لوک، ۱۹۹۶). مطالعات زیادی نشان داده که حالات استرس و اضطراب مهم ترین تعیین کننده های میزان کیفیت زندگی در افراد  مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستند (جانسون و همکاران، ۲۰۰۳).

 

واژه های کلیدی:استرس ، استرس شغلی ، عوامل ایجاد کننده استرس ، استرس در محیط کار

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعاریف استرس ۸
عوامل ایجاد کننده استرس ۹
محیط کاری و روابط حاکم بر محیط کار ۱۰
عوامل موثر در افزایش میزان استرس در محیط کار ۱۱
مراحل پاسخ دهی به استرس ۱۳
عوامل موثر در واکنش به استرس ۱۳
پیامدهای حاصل از استرس ۱۴
استرس شغلی ۱۵
عوامل استرس زای شغلی ۱۵
تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار ۱۶
راههای مقابله با استرس شغلی ۱۷
استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن ۱۷
نشانه های استرس شغلی ۲۱
نتیجه گیری ۲۲
منابع ۲۴

منابع

فرهادی، ی؛ (۱۳۸۴)، استرس، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

اینالو، ساره؛ (۱۳۹۱)، بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و استرس شغلی از دیدگاه معلمان راهنمایی منطقه ۸ آموزش و پرورش شهر تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

چینی، علی؛ (۱۳۷۱)، روانشناسی استرس، نشر بهرام.

ساعتچی، محمد؛ (۱۳۶۹)، روانشناسی کار و سازمان، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

گنجی، ه؛ (۱۳۷۹)، روانشناسی عمومی، موسسه انتشارات بعثت.

متمدن اول، فاطمه؛ (۱۳۹۱)، بررسی رابطه بین پاسخگویی، رضایت شغلی و استرس شغلی در کارکنان تامین اجتماعی شهرستان ارومیه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور استان تهران.

آریافر، علیرضا؛ (۱۳۹۲)، سنجش کیفیت زندگی در مناطق شهری مطالعه موردی رود دره کن منطقه ۲۲، دانشکده ادبیات و علوم انسانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

تقوی، سمیه؛ (۱۳۸۹)، بررسی عوامل ایجاد استرس شغلی و ارتباط آن با بهره وری واحدهای ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، دانشگاه علامه طباطبایی.

نظافت شعار، فرزانه؛ (۱۳۹۰)، رابطه استرس شغلی و عملکرد شغلی با نقش تعدیل‌گری هوش هیجانی در پرستاران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ـ دانشگاه پیام نور استان فارس.

مقدمه

در جوامع امروزی بدون داشتن یک شغل، زندگی کردن امکان پذیر نیست و هر فرد به داشتن شغلی نیازمند است تا بتواند به سازمان اجتماعی وارد شود و در جامعه جایگاه و منزلتی بیابد. اشتغال برای ادامه زندگی و لقای جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر است و زندگی هر فرد از راه کار کردن تامین می شود و خود کفایی هر کشور به میزان و نوع عملکرد شاغلان آن بستگی دارد (آریافر،۱۳۹۲). یکی از مباحث مهم در بحث عملکرد شاغلین، استرس شغلی می باشد.

با در نظر گرفتن اهمیت خشنودی شغلی و سلامت فرد؛ وجود منابع متعدد استرس، بر میزان دسترسی کارکنان به سلامت روان و خشنودی اهمیتی بسیار دارد، زیرا استرس زیاد و شدید اصولا سلامت افراد را به مخاطره انداخته و از خشنودی آنها می کاهد(فلانز و اویلی،۲۰۰۶). صرف نظر از این که شغل افراد چه باشد، آنها نسبت به شغل خود، احساسات و نگرش هایی دارند. آنها ممکن است از برخی وجوه کار خود خوشنود و یا ناخشنود باشند و نسبت به مطلوبیت آنچه که انجام می دهند، نظری منفی یا مثبت داشته باشند. کار صرف نظر از تامین مالی، می تواند برخی نیازهای اساسی انسان، نظیر تحرک بدنی ، تماس اجتماعی، احساس خود ارزشمندی، اعتماد و توانمندی را ارضاء کند، اما با این وجود کار می تواند منبع عمده استرس نیز باشد.

در قرن حاضر موضوع فشار روانی و استرس یکی از مهمترین زمینه های پژوهشی در علوم مختلف بوده است و بررسی تاثیرات آن بر زندگی انسانی یکی از گسترده ترین قلمروهای پژوهشی در عصر حاضر را تشکیل می دهد. استرس و اضطراب یکی از اجزای دایم هر روز زندگی هستند. همه ما در هر لحظه با مواردی روبه رو می شویم که ممکن است استرس زا باشند. این موارد شامل شناسایی پریشانی روزمره تا حوادث بزرگ زندگی می شوند و میزان استرس زا بودن هر یک از فردی به فرد دیگر فرق
می کند (تقوی، ۱۳۸۹).

کارکنان ساعات زیادی را در محیط کار سپری می کنند. نارضایتی شغلی و در پی آن استرس ظرف چند سال فرد شاغل را بیمار می کند. برای همین کارشناسان به مدیران پیشنهاد می کنند به مساله استرس در محیط کار اهمیت زیادی بدهند. آنها می توانند افراد دارای استرس را شناسایی کنند و به آنها آموزش دهند. همچنین می توانند در عملی پیشگیرانه عوامل استرس زا را از محیط کار حذف کنند. آیا ترجیح می دهیم کارکنانی شاداب و سالم و راضی داشته باشیم یا کارمندانی که پر از استرس و دچار بیمارهای قلبی، فشار خون و …. هستند (اینالو،۱۳۹۱).

در سال ۱۹۷۰ کارازاک نظریه معروف کنترل تقاضا را ارایه نمود. بر اساس این نظریه استرس شغلی وقتی رخ می دهد که میزان دامنه تصمیم گیری، یا همان کنترل بر روی کار، کم باشد. بدین ترتیب برخی شغل ها دارای استرس بیشتر و برخی کمتر هستند. وی کلیه مشاغل و افراد را به چهار گروه تقسیم نمود: مشاغل با استرس بالا، مشاغل با استرس پایین، مشاغل با استرس فعال و مشاغل با استرس غیر فعال (به نقل از برودنیک و بارنز،۲۰۰۱).

 تعاریف استرس

استرس از جمله مفاهیم مهم در مفاهیم رفتار سازمانی می باشد.استرس به واسطه داشتن تاثیراتی بر روی افراد و سازمان ها مورد بررسی و پژوهش فراوان قرار گرفته است. با این حال پژوهش در این حوزه لازم و ضروری می باشد (چینی،۱۳۷۱).

به طور کلی تعاریف گوناگونی از فشار عصبی و روانی به مفهوم استرس شده است . استرس فرسودگی بدنی یا عاطفی است که بر اثر مسائل و مشکلات واقعی یا خیالی پدید می‌آید. همانگونه که یک ساختمان در طول زمان و به واسطه وضع آب و هوا دچار فرسایش می‌شود، ارگانیزم و بدن انسان نیز به واسطه مشکلات فردی، خانوادگی و مسائل کاری دچار فرسودگی می‌گردد (فرهادی، ۱۳۸۴).

استرس به مجموعه واکنشهای عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیش بینی نشده داخلی و خارجی اطلاق گردیده، بدین گونه که هرگاه تعادل داخلی یا خارجی از میان برود، استرس پدیدمی‌آید.
استرس گاه موجب آسیبهای فراوانی به فرد و سازمان می‌شود. فشار روانی در فرد باعث می‌شود که بدن وظایفی را که بطور عادی و به سادگی می‌تواند انجام دهد با دشواری بیشتری به انجام برساند.

 

[۱]– Stress

[۲]– Job Stress1

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی عوامل یا محرک های استرس زای شغلی
  • مقاله نظریه ها و مدل های استرس
  • مقاله عوامل استرس زای بازدارنده و چالشی شغلی
  • مقاله نقش استرس در فعالیت های ورزشی
  • مقاله راهبردهای مقابله با استرس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.