مقاله عوامل استرس زای بازدارنده و چالشی شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل استرس زای بازدارنده و چالشی شغلی

تعداد صفحات: ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

استرس[۱] یک نوع واکنش روانشناختی به تقاضاهای مخاطره‌آمیز و سازگاری با فشار تقاضاهایی است که فراتر از ظرفیت و توانایی فرد می‌باشد. تقاضاهای ویژه‌ای که باعث بروز استرس‌ در افراد می‌شوند، عوامل استرس‌زا[۲] نامیده می‌شوند. افزایش مسئولیت‌ها و حجم کار باعث شکوفایی استعدادها و توانایی‌های فرد شده و می‌تواند در بلندمدت برای وی سودمند باشد. این نوع از عوامل استرس‌زا، عوامل استرس‌زای چالشی[۳]  نام دارند. عوامل استرس‌زای چالشی فرصت‌های مطلوبی به وجود می آورد که باعث یادگیری، رشد و پیشرفت فرد می‌شوند. این گونه عوامل با وجود خسته کننده بودن، باعث بروز احساسات مثبت از جمله غرور و اشتیاق و هیجان می‌شوند فشار زمانی (کمبود وقت)، پیچیدگی کار و مسئولیت کاری ابعاد عوامل استرس‌زای چالشی می باشند (کول کویت و همکاران به نقل از فیضی و همکاران۱۳۹۰،صص۱۰۳-۱۰۶).

 

واژه های کلیدی: ترس و عوامل استرس زای شغلی، فشار شغلی، عوامل استرس‌زای بازدارنده شغلی، عوامل استرس‌زای چالشی شغلی

فهرست مطالب

چکیده ۴
چالشی شغلی ۴
مقدمه ۵
استرس و عوامل استرس زای شغلی ۶
فشار شغلی ۷
انواع عوامل استرس‌زا ۹
عوامل استرس‌زای بازدارنده شغلی ۱۱
عوامل استرس‌زای چالشی شغلی ۱۳
کمبود وقت(فشار زمانی) ۱۳
پیچیدگی کار ۱۴
مسئولیت شغلی ۱۵
منابع ۱۶

منابع

کول کویت، جیسون ای، لیپاین، جفری ای، ویزن، مایکل جی(۱۳۹۰). مدیریت رفتار سازمانی: بهبود عملکرد و تعهد در سازمان، ترجمه محمد فیضی، اسماعیل قادری و مهدی علیزاده، اردبیل، انتشارات محقق اردبیلی.

نوری، نورالدین(۱۳۷۷)، بررسی سطح استرس ناشی از عوامل سازمانی و رابطه آن با عملکرد مدیران و سرپرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد.

فقهی فرهمند، ناصر(۱۳۸۱)، مدیریت پویای سازمان، انتشارات فروزش، تبریز.

فقهی فرهمند، ناصر(۱۳۸۸)، مدیریت استرس مدیران و کارکنان سازمان، فراسوی مدیریت ، شماره۱۰، پائیز

دایر، وی(۱۳۸۰)، عظمت خود را دریابید،ترجمه، محمد رضا آل یاسین، روزنامه همشهری، مورخه۲۸/ ۴/۱۳۸۰٫

گریفین، مورهد(۱۳۷۴)، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده،انتشارات مروارید.

مشبکی، اصغر(۱۳۷۶)، فشار شغلی و تنیدگی روحی، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره ۳۸

رشیدی، محمد مهدی و همکاران(۱۳۷۸)، فشار روانی در محیط کار، مجله مدیریت، شماره ۳۶ و۳۷٫

عباس زادگان، محمد(۱۳۷۸)، مدیریت سازمان های ناآرام، مجله تدبیر، شماره .۹۶

طاهری لاری، مسعود، (۱۳۷۷)، مدیریت تغییر و تحول سازمانی، انتشارات درخشش،چاپ اول.

مقدمه

استرس در مدیریت رفتارسازمانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آن جایی که شرایط کار دائماًً در حال تغییر است، استرس همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسائل مرتبط با کار در سازمان ها وجود دارد.   در چند دهه اخیر استرس به صورت جدی تری خودنمایی نموده و با توجه به این تحولات، فشارعصبی از مسائل عادی و معمولی شده و اغلب کارکنان آن را به گونه ای و با شدت و ضعف تجربه کرده اند.   استرس امروزه تقریباً واژه ای متداول شده و همگان با مفهوم آن آشنا بوده و یا آن را تجربه کرده اند و دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که آن بر سلامت جسمی، روانی، رفتار و نحوه انجام کار اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پر هزینه می باشد. چنانچه استرس، مدیریت شود و مهارتهای مقابله ای موثر فراهم شود، فرد قادر خواهد بود تا با نیازها و چالش های زندگی خود به شیوه ی بهتری کنار آید.

استرس از مسائل عادی و معمولی زندگی صنعتی امروز می باشد که باید تفاوت های موجود بین استرس های منطقی و استرس های بسیار بالا و حساسیت ها را تجربه نمود تا توانایی مقاومت تقویت گردد. البته اگر سازمان فاقد عوامل تحریک کننده باشد، سطح کارآیی پایین آمده و افراد دچار کسالت و خستگی می شوند که این حالت برای سازمان نامطلوب است (فخیمی،۱۳۸۳، ۲۷۴).

استرس و عوامل استرس زای شغلی

استرس با نوعی قید و بند یا خواست هایی  همراه است که مانع رسیدن فرد به چیزی می شود که مورد نظر یا تمنای وی است که از دست رفته و برای این که استرس به صورت واقعی درآید نخست باید نتیجه کار نامشخص یا نامطمئن باشد و دوم آن که نتیجه باید از اهمیت زیادی برخوردار باشد. لذا استرس زمانی وجود خواهد داشت که تردید یا عدم اطمینان وجود داشته باشد و کسانی که نسبت به برد و باخت نامطمئن هستند دارای بیشترین میزان استرس می باشند. اگر نتیجه بی اهمیت باشد در آن صورت هیچ استرسی وجود نخواهدداشت(نوری، ۱۳۷۷، ۴۶). از طرفی استرس یک حالت ارگانیک است که معمولاً با افزایش تنفس، افزایش فشارخون و ضربان قلب، پریدگی رنگ چهره، تنش و انقباض عضلانی و نشستن عرق سرد بر پیشانی همراه می باشد و تحت شرایط مناسب می تواند موجب تغییرات در عملکرد جسمانی شود(آزاد، ۱۳۷۴، ۱۱۶).

استرس وضعیت و حالتی است که از دخالت متغیرهای مختلف روانی فیزیولوژیکی بر دو عامل محیط کار و سلامتی جسمی و احساسی فرد بروز می کند که مجموعه ای از واکنش های عمومی و شخصی نسبت به عوامل ناسازگار و غیرمنتظره محیط است که موجب اختلال در سیستم سازگاری و تطبیق بدن آدمی با محیط خارجی می گردد و او را وادار می کند با اتخاذ روش جنگ یا گریز، با خطر مقابله نموده و یا از آن دور شود. بررسی های جدید وتئوری های جامع استرس، بر تعامل فرد و محیط تأکید دارد و عکس العمل فرد در برابر استرس بستگی به تفسیر و ارزیابی آگاهانه و یا ناآگاهانه، اهمیت حوادث زیان آور، تهدیدآمیز و دارای چالش دارد(دایر، ۱۳۸۰،۸۰).

 

[۱]-Stress

[۲]-Stressors

[۳]– Challenge Stressors

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی عوامل یا محرک های استرس زای شغلی
  • مقاله نظریه ها و مدل های استرس
  • مقاله نقش استرس در فعالیت های ورزشی
  • مقاله راهبردهای مقابله با استرس
  • مقاله استرس در محیط کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.