تحقیق مطالعه زمینه های جامعه شناختی طلاق در خانواده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق مطالعه زمینه های جامعه شناختی طلاق در خانواده به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۱۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

کتابنامه

۱- ریتزر،جورج،نظریه ی جامعه شناسی در دوران معاصر،ترجمه محسن ثلاثی،تهران،انتشارات علمی ،۱۳۷۴

۲- آشتیانی،منوچهر،جامعه شناسی شناخت،نشر قطره،چاپ اول،۱۳۸۳

۲-عمید،حسن،فرهنگ فارسی عمید،،تهران:انتشارات امیر کبیر،۱۳۵۸

۳_آشفته تهرانی،امیر،جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و برنامه ریزی انسانی، تهران ،انتشارات پرشکوه،  ۱۳۸۲

۵ – تنهایی،ابوالحسن ،جامعه شناسی نظری،انتشارات بهمن برنا، تهران،۱۳۸۲

۶-فصل نامه علمی – پژوهشی جمعیت، سازمان ثبت احوال کشور ، بهار وتابستان ۱۳۷۹

۷-احمدیه،مریم،جعفر پور،جمشید،طلاق به درخواست زن به درخواست شوهر، تهران انتشارات سفیرصبح،۱۳۸۰

۸-والچاک و برنز،طلاق از دید فرزند،ترجمه ی فرزانه طاهری تهران انتشارات مرکز، چاپ اول ۱۳۶۶

۹_ساروخانی،باقر، طلاق، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دوم،۱۳۷۶

۱۰- باقر زاده،جمعیت و تنظیم خانواده،مقاله،۱۳۸۵

۱۱- امیری، شیر زاد ، مقاله بررسی عوال طلاق، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلام آباد غرب

۱۲-  راهنمای ازدواج ،تالیف حسن جمشیدی ، عباس عصاری کرمانی ، ۷۸ ، ص ۵۴۸ .

۱۳- سرچشمه:مرکز آمارایران،نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۷۵، جدول ۲۳،برگ۳۰۶

۱۴-فصلنامه تخصصی جامعه شناسی دانشگاه آزاد آشتیان،سال اول شماره چهارم،۱۳۸۴

۱۵- عراقی، آیا می دانید طلاق و مسائل آن کدامند؟ : بی جا :بی نا ، ۱۳۷۰

۱۶- فصلنامه راهبردی علوم اجتماعی(پیام جامعه)،دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی کشور،بهار ۸۷

فهرست مطالب

چکیده ۱
فصل اول: مقدمات ۵
تاریخچه مطالعاتی ۶
بیان مسئله ۷
چارچوب نظری ۹
فرضیه های تحقیق ۱۴
تعریف متغیرهای تحقیق ۱۶
متغیر های اصلی پژوهش ۱۶
تعریف نظری و عملیاتی ۱۶
اهداف پژوهش ۱۸
اهمیت تحقیق ۲۰
تعریف اصطلاحات ۲۰
فصل دوم: مرور مطالعاتی ۲۲
تعریف خانواده و انواع آن ۲۴
انواع خانواده ۲۴
مرور مسئله طلاق ۲۹
طلاق و سستی روابط اجتماعی ۳۹
نظریه حساسیت و مسئله طلاق ۳۹
نظریه خویشتن یافتگی و مسئله طلاق ۴۰
سابقه تاریخ طلاق قضایی در قوانین ایران ۴۲
علل دادخواست طلاق از جانب زوجه ۴۴
طلاق در ادیان ۴۷
زرتشت ۴۷
دین یهود ۴۸
طلاق در مسیحیت ۴۸
در دین اسلام ۴۹
فصل سوم : روش تحقیق ۵۱
جامعه آماری ۵۲
روش تحقیق ۵۳
فن گرد آوری اطلاعات ۵۴
شرح نمونه گیری ۵۴
پایایی تحقیق ۵۵
فصل چهارم : ارائه و تجزیه وتحلیل داد ه ها ۵۶
فصل پنجم : نتیجه گیری ۷۰
پیشنهادات ۷۲
کتاب نامه ۷۴
ضمائم ۷۶
پرسشنامه ۷۷
جدول آماری جامعه مورد مطالعه ۸۰
نمودار تفسیری و چند متغیری بودن طلاق ۸۰
جدول زمینه های تاثیر گذار بر زمینه های طلاق در منطقه (شاخص بندی) ۸۲
.نموداررابطه xوy 83
جدول(پ) فراوانی درخواست طلاق از سوی زوجه ۸۴
جدول رایطه مفاهیم و متغیر ها ۸۵
جداول آماری و (فراوانی و درصد تجمعی) ۸۶
جدول جنس ۸۶
جدول سن ۸۶
جدول تحصیلات ۸۷
جدول شاغل بودن ۸۷
جدول شغل ۸۸
جدول بیکاری همسر ۸۸
جدول میزان در آمد ۸۹
جدول میزان دارا بودن فرزند ۸۹
جدول تعداد داشتن فرزند ۹۰
جدول میزان زیارت رفتن ۹۰
جدول میزان نماز خواندن ۹۱
جدول میزان روزه گرفتن ۹۱
جدول میزان تفاوت سنی ۹۲
جدول دروغگویی ۹۲
جدول میزان کاربرد کلمات عاطفی ۹۲
جدول میزان داشتن ارتباط با افراد معتاد به مواد مخدر ۹۳
جدول میزان بر آورده شدن نیاز های عاطفی ۹۳
جدول میزان گفتن راز های درونی ۹۴
جدول میزان ناسازگاری همسران ۹۴
جدول خارج شدن از منزل بدون آگاهی همسر ۹۵
جدول میزان استفاده از مواد مخدر ۹۵
جدول میزان داشتن آرامش در کنار همسر ۹۶
جدول میزان لذت بخش بودن کار های خانه ۹۶
جدول میزان بر آورده شدن نیاز ها ۹۷
جدول میزان انتخاب مجدد همسر ۹۷
جدول میزان راضی بودن از همسر ۹۸
جدول میزان دوستی با همسر ۹۸
جداول chi-square 99

چکیده

هنگامی که جامعه رو به تعادل می رود و معیارهای معنوی در آن رجحان پیدا می کند، اساس آن بر تقوی است و برابری زن  ومرد در اصول پذیرفته می شود ، در آن وضع زناشوئی به صورت یک مشارکت اجتماعی در می آید که در آن ، هر یک از طرفین حقوق و وظایفی دارند . اینجا  خانواده بنابر خواست زوجین تشکیل می شود و بنابر خواست آنان نیز تداوم می یابد .

زمانی که در جامعه ای قوانین چنان تنظیم می شوند که انسانها به سادگی می توانند از یکدیگر جدا شوند ، بی هیچ شبهه ، شمار طلاق روبه فزونی می گذارد.  در این جوامع ضریبی که ما آن را ضریب  آنیّت می خوانیم بر طلاقها افزوده می شود  ؛ بدین معنی که بسیاری از انسانها طلاق می دهند یا می گیرند ، صرفا بدان جهت که تحت تاثیر یک حالت آنی ( هیجان ، عصبانیت  و … ) قرار گرفته اند  در واقع جوامعی که به صورت آنی ازدواج می کنند به صورت آنی هم از هم طلاق  می گیرند.

آنجا که در حیات انسانی لذت         گرایی و سوداندیشی کمتر جای معنویت و انسانیت را گرفته باشد ، طلاق کمتر پیش  می آید . بدینسان ، می توان پذیرفت  با سالم سازی روابط انسانی وآموزش آن به انسانها ،از میزان طلاق کاست .

موضوعی که در تحقیق به آن پرداخته شده است بررسی زمینه های طلاق در چند فرضیه  است :    الف- رابطه میزا ن طلاق با تفاوت سنی،  ب- رابطه میزان طلاق با تفاوت انتظارات زوجین، ج-رابطه میزان طلاق با بیکاری مردان، د- رابطه میزان طلاق با اعتیاد،  ه-رابطه میزان طلاق بامذهبی بودن

زمینه های گوناگون مختلفی باعث وبانی گسخیتگی خانواده هامی گردند اما آنچه قابل تعمق وتفکر می باشد نقش تفسیری خود انسان هاست که ز مینه اصلی طلاق می گردد، اطلاعات گرد آوری شده نشان می دهد تنها یک عامل بوجود آورنده طلاق نیست بلکه استنتاج و نتیجه گیری ذهن انسان ها است که خود حاصل مجموعه ای از زمینه هاومحیط های است که  باعث می شوند زن وشوهر از هم جدا گردند همان طوری که دیده می شود وجود سلامتی در کنار بیماری ها حاصل می گردد و لذا  تا زمانیکه پیوند های خانوادگی وجود دارد مسئله طلاق  در شکل های متنوع آن ظاهر می شود. اما  همانطور بیان می شود مجموعه ای از زمینه ها و عوامل باعث افزایش و یا کاهش طلاق می گردند، از جمله خود بیگانگی خانوادگی، مسئله ای است که در جهان معاصر گسترش فراوانی پیدا کرده وبسیاری از خانواده هاتحت تاثیر آن از هم متلاشی می شوند چون اعضای آن به جای توجه به تعالی زندگی خانوادگی و فردی و رسیدن به اهداف عالی انسانی چنان سرگرم تهیه وسایل و راههای زندگی مدرن امروزی می گردندکه اهداف حقیقی خود را فراموش کرده، و آنچنان سرگرم تهیه وسایل و ابزارهای مادی می شوند که هویت خود را از دست داده و خویش را  به وسیله ی رسیدن اهداف دیگران تبدیل می کنند و به جای اینکه وسایل و ابزارها در خدمت زندگی خانوادگی باشند خانواده ها در خدمت آنها در می آیند و نتیجه آنکه اعضای خانواده های امروز گاه در یک حالت حسی  وسطحی از هم  فاصله گرفته و می گریزند از این رو ممکن است به سوی اضمحلال خانواده ی خود گرایش پیدا کنند.

واژه های کلیدی: طلاق، تفاوت انتظارات ، زمینه های اقتصادی، زمینه های اجتماعی، تمایلات مذهبی

فصل اول مقدمات

تاریخچه مطالعاتی

بررسی پدیده طلاق موضوعی پیچیده و مشکل است که در چارچوب جامعه شناسی خانواده قرار می گیرد قدمت طلاق همپای تشکیل خانواده است، در ادیان الهی (اسلام ، یهودیت، مسیحیت) به آن توجه شده است. بررسی موضوع مورد مطالعه در دهه های اخیر مورد توجه دانشمندان و محققین زیادی قرار گرفته است بسیاری از دانشمندان از جمله “آلوین تا فلر” به پدیده طلاق توجه کرده اند . او در  آثارش : «ضربه آینده » ، « موج سوم » ، «ورق های آینده » و «جابه جایی در قدرت » همواره به آینده جوامع توجه داشته است ودر این میان، آینده خانواده را از اهم مباحث در آثارش ساخته است.بیشتر جامعه شناسان،طلاق را از دیدگاه عوامل گرایی موردبررسی قرار داده اند، کمتر نوشته ای می توان یافت که به این پدیده، از دید جامعه شناسی تفسیری توجه کرده باشد. برای انجام کار تحقیق ،کتابها ونوشته های فراوانی مورد مطالعه قرار گرفت،کتابهای طلاق و روش تحقیق نوشته ی دکتر ساروخانی،جامعه شناسی نظری اثر دکتر تنهایی،جامعه شناسی شناخت نوشته دکتر آشتیانی،نظریه ی جامعه شناسی در دوران معاصر اثر جورج ریتزر، طلاق به درخواست زن نوشته مریم جعفر پور،مجلاتی همچون پیام جامعه، فصلنامه دبیر خانه راهبردی علوم اجتماعی آموزش و پرورش کشور،فصلنامه تخصصی جامعه شناسی دانشگاه آزاد آشتیان،نظریات دانشمندانی همچون از خود بیگانگی مارکس که انسانهادر آن خلاقیت و نوآوری خود را از دست می دهند، گروههای بهنجار و نابهنجار مرتن که انسانهای نا بهنجار، به جای توجه اهداف و راههای متعادل یکی از آنها را الگو قرار داده واز مسیر اصلی دور می شوند، انسانگرایی هنجاری اریک فرم ،،مفاهیم خانواده وانواع آن از نظر راجرز، عادت جمعی هربرت بلومرو نظریه تالکت پارسونز در مورد خانواده بصورت مستقیم و غیر مستقم بهره گرفته شده است.

بیان مسئله

با توجه به مطالعات گذشته باید گفت تاکنون پیرامون موضوع، پژوهش هایی انجام شده که بعضی از آنها دارای اعتبار وروایی می با شند ،لیکن از آنجا که در زمان گذشته و مکان دیگری به آن پرداخته شده است تحقیق توسعه یافته آن الزامی به نظر می آید. بنابراین موضوع فوق که به لحاظ مکانی و زمانی بامطالعات پیشین فرق داردو به عنوان یک مسئله ی تحقیقاتی قابل بررسی است . ازآنجا که این جانب به جامعه انسانی و کرامت معنوی واخلاقی انسانها قائلم وبرای آنکه ادای وظیفه نموده باشم وازاندوخته ناچیز علمی خود بهره ای داشته سعی کرده ام که زمینه های اصلی طلاق رادرچارچوب جامعه شناسی خانواده بررسی نمایم ، باشد یزدان پاک مرا مددکار باشد.

یکی از نتایج وکارکرد  های اصلی خانواده ایجاد صلح ودوستی، مهربانی وخوشبختی درمیان اعضای خانواده    می باشد، اما دیده می شود گاه به دلایل  مختلف  از جمله تاثیرات منفی   نظام اجتماعی  کل همچون صنعتی شدن و به هدف نرسیدن کارکردهای خانواده وعدم انجام وظایف نقش های خانوادگی توسط بعضی از زوجین کانون گرم خانواده دچار بحران وگسیختگی می گردد،  به دلیل تغییرات گوناگون از جمله دگر گونی های سریع اقتصادی و صنعتی، جامعه شهری همچون شهرستان صحنه دچار تغییرات سریع سنت ها و در حال صنعتی شدن است ،از این رو این شهر را انتخاب کرده ایم تا ببینیم آیا زمینه های متلاشی شدن خانواده هادر سال۸۶چگونه تحت تاثیر عوامل صنعتی،اقتصادی ومذهبی هستند؟آیا عوامل مذهبی درپایین نگه داشتن میزان طلاق مو ثرند؟آیا  برآورده نشدن سطح  انتظارات زن وشوهریکی از زمینه های اصلی  طلاق است ؟

110,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.