تحقیق سیر تاریخی‌ حقوق‌ زن در قوانین‌ موضوعه‌ ایران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق سیر تاریخی‌ حقوق‌ زن در قوانین‌ موضوعه‌ ایران به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

‌منابع:

.۱ حسن‌ صدر، حقوق‌ زن‌ در اسلام‌ و اروپا، ص‌ ۲۶

.۲ همان، ص‌ ۲۷

.۳ مطهری، نظام‌ حقوق‌ زن‌ در اسلام، ص‌ ۱۵

.۴ همان، ص‌ ۵۱

.۵ دکتر ناصر کاتوزیان، حقوق‌ مدنی، خانواده، ج‌ اول، ص‌ ۶۸

.۶ ناصر کاتوزیان، پیشین، ص‌ ۷۲

. ۷ دکتر صفایی‌ و دکتر امامی، حقوق‌ خانواده، ج‌ ۱ ، ص‌ ۷۴

.۸ دکتر ناصر کاتوزیان، پیشین، ص‌ ۷۵

.۹ دکتر صفایی‌ و دکتر امامی، پیشین، ص‌ ۷۴

.۱۰ دکتر ناصر کاتوزیان، پیشین، ص‌ ۱۹۳

۱۱ دکتر صفایی‌ و دکتر امامی، پیشین، ج‌ ۲ ، ص‌ ۱۲۷

.۱۲ دکتر ناصر کاتوزیان، پیشین، ج‌ ۲ ، ص‌ ۱۶۶

۱۳ صدر، حسن، حقوق‌ زن‌ در اسلام‌ و اروپا، چاپ‌ هفتم، تهران، انتشارات‌ جاویدان، ۱۳۷۵ -۱۴ صفایی، سید حسین، حقوق‌ خانواده، چاپ‌ دوم، تهران، انتشارات‌ دانشگاه‌ تهران، ۱۳۷۶

۱۵ – طوسی، محمد بن‌الحسن، الخلاف، در سه‌ مجلد، بی‌تا.

۱۶ فرشتیان، حسن، نفقه‌ زوجه‌ در حقوق‌ ایران‌ و تطبیقی، قم، مرکز انتشارات‌ دفتر تبلیغات‌

۱۷ کاتوزیان، ناصر، حقوق‌ مدنی‌ – خانواده‌ – تهران، شرکت‌ انتشار با همکاری‌ بهمن‌ برنا،.

-۱۸ مطهری، مرتضی، نظام‌ حقوق‌ زن‌ در اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ، ۱۳۵۳ ش.

-۱۹ معتمدی، غلامرضا، قوانین‌ و مقرارت‌ مربوط‌ به‌ زنان‌ در ایران، تهران، انتشارات‌ ققنوس،

۲۰ مهریزی، مهدی، بلوغ‌ دختران، قم، مرکز انتشارات‌ دفتر تبلیغات‌ اسلامی، سال‌ ۱۳۷۶ ش.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
‌‌قوانین‌ حمایت‌ از حقوق‌ زنان‌ در ایران‌ ۴
مشارکت‌ سیاسی‌ و اجتماعی ۴
مهمترین‌ وظایف‌ و اختیارات‌ این‌ شورا ۸
قوانین‌ «خانواده» ۱۱
مهمترین‌ قوانین‌ مربوط‌ به‌ حقوق‌ خانواده، از زمان‌ قانون‌گذاری‌ ۱۳
ثبت‌ نکاح‌ و طلاق‌ ۱۳
ولایت‌ و اجازه‌ پدر یا جد‌ پدری ۱۷
نفقه‌ ۲۰
حضانت ۲۴
طلاق ۲۷
‌‌نتیجه گیری ۳۴
‌منابع ۴۰

چکیده

با ظهور اسلام، نگرش‌ به‌ زن‌ و حقوق‌ او متحول‌ شد. ابتدا در جامعه‌ جاهل‌ عربستان‌ که‌ دختران‌ معصوم‌ به‌ عنوان‌ مایه‌های‌ شرمندگی، زنده‌ به‌ زیر خاک‌ می‌شدند و زن‌ مانند اموال، به‌ ورثه‌ می‌رسید اسلام، زنان‌ را مایه‌ مودت‌ و رحمت، معرفی‌ کرد و سپس‌ این‌ فرهنگ‌ به‌ احیأ حقوق‌ و کرامت‌ زن‌ در سطح‌ جهان‌ دامن‌ زد.

و من‌ آیاته‌ ان‌ خَلَق‌ لکم‌ من‌ انفسکم‌ ازواجاً‌ لتسکنُوا الیها و جعلَ‌ بینکم‌ مودهً‌ و رحمهً. (سوره‌ آیه)

ملاحظه‌ می‌شود که‌ در اسلام، کشتن‌ و هرگونه‌ آزار و توهین‌ به‌ دختران‌ ممنوع‌ می‌شود و احترام‌ به‌ دختران‌ و زنان‌ سفارش‌ می‌گردد و رابطه‌ زن‌ و مرد را براساس‌ محبت‌ و مودت، نه‌ رقابت‌ و نه‌ مالکیت‌ و ربوبیت، قرار می‌دهد. چنین‌ نگرشی، دیدگاه‌ها را بتدریج‌ نسبت‌ به‌ زن‌ تغییر می‌دهد و زن‌ را در جایگاه‌ واقعی‌اش‌ می‌نشاند. در ایران‌ بعد از اسلام‌ نیز تلقی‌ جامعه‌ نسبت‌ به‌ زن‌ دگرگون‌ می‌شود و حقوق‌ و موقعیت‌ زن‌ تغییر می‌یابد. پس‌ از اسلام، مقررات‌ نکاح، ازدواج‌ با محارم، میراث‌ زن، طلاق، مشارکت‌ زن‌ در امور اجتماعی‌ و اقتصادی‌ همگی‌ دچار تحول‌ بنفع‌ زنان‌ شده‌ و زن‌ به‌ عنوان‌ عضوی‌ اصیل‌ از جامعه، حق‌ مشارکت‌ اجتماعی، اقتصادی‌ و سیاسی‌ در تعیین‌ سرنوشت‌ خود را می‌یابد. این‌ تغییر را بویژه‌ در «دوره‌ قانون‌گذاری» می‌توان‌ مشاهده‌ کرد.

تلاش‌ این‌ مقاله‌ نیز همین‌ است‌ که‌ سیر تحول‌ تاریخی‌ حقوق‌ زن‌ را در دوره‌ قانون‌گذاری‌ بررسی‌ کند:

سیستم‌ حقوقی‌ اسلام‌ و به‌ پیروی‌ آن‌ نظام‌ حقوقی‌ ایران‌ خانواده‌ را به‌ عنوان‌ یکی‌ از مهمترین‌ و اساسی‌ترین‌ نهادهای‌ اجتماعی‌ مورد توجه‌ قرار داده‌ و در جهت‌ تشیید مبانی‌ و استحکام‌ آن‌ مقررات‌ متعددی‌ وضع‌ کرده‌اند. حقوق‌ اسلام‌ بطور اکید زن‌ و حقوق‌ او را در چارچوب‌ خانواده‌ مورد توجه‌ قرار داده‌ است. قوانین‌ ایران‌ اعم‌ از قوانین‌ اساسی‌ و عادی‌ نیز این‌ اصل‌ را مورد توجه‌ قرار داده‌اند. در مقدمه‌ قانون‌ اساسی‌ آمده‌ است:

«… خانواده‌ واحد بنیادین‌ جامعه‌ و کانون‌ اصلی‌ رشد و تعالی‌ است‌ … زن‌ در چنین‌ برداشتی‌ از خانواده‌ از حالت‌ شیء بودن‌ و یا ابزار کار بودن‌ در خدمت‌ اشاعه‌ مصرف‌زدگی‌ و استثمار خارج‌ شده‌ و …».

باتوجه‌ به‌ نکته‌ مزبور، ممکن‌ است‌ در راه‌ استحکام‌ خانواده‌ که‌ نتیجه‌اش‌ استحکام‌ جامعه‌ است‌ تفاوتهایی‌ ظاهری‌ و جزیی‌ در حقوق‌ زن‌ و مرد وجود داشته‌ باشد.

سیر تحول‌ حقوق‌ زن‌ در ایران، پس‌ از انقلاب، به‌ طرف‌ اسلامی‌ شدن‌ آن‌ است. البته‌ این‌بار در استنباط‌ احکام‌ به‌ مقتضیات‌ و شرایط‌ زمانی‌ توجه‌ می‌شود. مقررات‌ اخیر در مورد طلاق، مهریه‌ و مانند آن‌ نمونه‌هایی‌ از این‌ دیدگاه‌ است. به‌ دیگر سخن، قوانین‌ موضوعه‌ ایران‌ در زمینه‌ حقوق‌ زن‌ به‌ ویژه‌ حقوق‌ خانواده‌ سه‌ دوره‌ متفاوت‌ را پشت‌ سر گذاشته‌ است.

دوره‌ اولیه‌ قانون‌گذاری‌ که‌ در قانون‌ ازدواج‌ سال‌ ۱۳۱۰ و قانون‌ مدنی‌ سال‌ ۱۳۱۳ مقررات‌ شریعت‌ به‌ عنوان‌ قوانین‌ موضوعه‌ وضع‌ گردید. قانون‌گذاران‌ در این‌ دوره‌ عمدتاً‌ به‌ آرای‌ اجماعی‌ یا مشهور فقیهان‌ را مورد پذیرش‌ قرار دادند و تصویب‌ کردند.

دوره‌ دوم‌ که‌ به‌ سالهای‌ ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ بر می‌گردد. در این‌ دوره‌ تحت‌ تأثیر افکار عاریتی‌ طرفدار حقوق‌ زن‌ و جنبشهای‌ فمنیستی‌ قانون‌ حمایت‌ خانواده‌ و آئین‌نامه‌های‌ آن‌ به‌ تصویب‌ رسید. روند چنین‌ مصوباتی‌ ادامه‌ داشت‌ که‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ پیروزی‌ رسید. دوره‌ سوم‌ قانون‌گذاری‌ در زمینه‌ مسائل‌ زنان‌ و حقوق‌ خانواده‌ به‌ نظام‌ قانون‌ مدنی‌ سابق‌ با اندکی‌ تحول‌ بازگشت‌ شد. اما در ادامه‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ دلیل‌ پدید آمدن‌ فرصتهای‌ عملی‌ و پذیرش‌ تأثیر عناصر زمان‌ و مکان‌ در استنباط‌ و اجتهاد، شرایط‌ و واقعیات‌ جامعه‌ در شیوه‌های‌ استنباط‌ تغییراتی‌ ایجاد کرد. در زمینه‌ حقوق‌ خانواده‌ این‌ تحول‌ سبب‌ وضع‌ قوانین‌ جدیدی‌ از جمله‌ قانون‌ مربوط‌ به‌ طلاق، مهریه‌ و اجره‌المثل‌ و … گردید.

واژه های کلیدی: حقوق زن، ایران، اسلام، خانواده،

مقدمه

هرجا که‌ پیام‌ خداوند، بدرستی‌ دریافت‌ یا اعمال‌ نشده، زنان‌ مورد ستم‌ بوده‌اند. در مغرب‌ و مشرق‌ در جوامع‌ دور از تعالیم‌ انبیأ(ع)، شاهد این‌ ظلم‌ و جور بوده‌ و هستیم.

«در رم، پدر خانواده، حق‌ داشته‌ به‌ حیات‌ هریک‌ از اعضای‌ خانواده‌ مخصوصاً‌ زن‌ خود خاتمه‌ دهد و ناچار نبود به‌ هیچیک‌ از مقامات‌ رسمی‌ و عمومی، در خصوص‌ تصمیمی‌ که‌ گرفته‌ توضیحی‌ داده‌ یا دلیلی‌ ذکر کند. در خانواده‌های‌ رومی، قرابت‌ و خویشاوندی‌ رسمی‌ و حقوقی‌ جز بین‌ مرد با مرد، معنا نداشت‌ و بین‌ زن‌ با مرد یا زن‌ با زن‌ خویشاوندی‌ حقوقی‌ وجود نداشت.»(۱)‌

‌ «میراث‌ پدر فقط‌ به‌ پسرانی‌ می‌رسید که‌ فرزند حقوقی‌ او بوده‌اند و عموم‌ دختران‌ و پسرانی‌ که‌ اخراج‌ یا آزاد می‌شدند و نیز زن‌ متوفی‌ حقی‌ در میراث‌ نداشتند.»(۲)

پیش‌ از اسلام، همچنین‌ در انتخاب‌ شوهر نیز به‌ هیچ‌ وجه‌ نظر زن، دخیل‌ نبوده‌ و دختر بدون‌ چون‌ و چرا باید تسلیم‌ می‌شد. زنجیرهائی‌ که‌ بر دست‌ و بال‌ زن‌ بسته‌ بود، بدست‌ اسلام، در ۱۴ قرن‌ قبل‌ شکست. حال‌ آنکه‌ مغرب‌ زمین‌ در همین‌ سه‌ قرن‌ اخیر، بتدریج‌ متوجه‌ ابتدائی‌ترین‌ حقوق‌ زن‌ شده‌ است:

«از قرن‌ هفده‌ و هجده‌ به‌ بعد در زمینه‌ مسائل‌ اجتماعی، توجه‌ به‌ حقوق‌ بشر در غرب‌ شکل‌ گرفت. از اصول‌ اساسی‌ آن‌ این‌ بود که‌ انسان‌ بالفطره‌ و به‌ فرمان‌ خلقت‌ و طبیعت، واجد یک‌ سلسله‌ حقوق‌ و آزادی‌هاست‌ که‌ نمی‌توان‌ از فرد یا قومی‌ سلب‌ کرد.»(۳)

اما در عکس‌العملی‌ افراطی‌ به‌ مظلومیت‌ زن‌ در اروپا، طرفداران‌ فمینیزم، آزادی‌ مطلق‌ زن‌ و تساوی‌ همه‌ جانبه‌ او را با مرد، متمم‌ حقوق‌ بشر دانسته‌ و مدعی‌ شدند همه‌ مشکلات‌ خانوادگی، ناشی‌ از عدم‌ آزادی‌ زنان‌ و عدم‌ تساوی‌ مطلق‌ در حقوق‌ با مردان‌ است‌ و با تأمین‌ این‌ جهت، همه‌ مشکلات‌ او یک‌جا حل‌ می‌شود.

40,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.