تحقیق تغذیه و ورزش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق تغذیه و ورزش به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

– مرور اصطلاحات ، مفاهیم و تعاریف تغذیه .
– آشنایی با دستگاه گوارش ، اعمال ،‌ ترشحات و حرکات آن .
– بررسی رابطه‌ی کربوهیدراتها ، چربی‌ها و پروتئین‌ها با فعالیت‌های مختلف ورزشی
– بررسی رابطه مصرف آب و الکترولیت‌ها با فعالیت‌های ورزشی
– بررسی رابطه مواد معدنی و ویتامین‌ها با فعالیت‌های ورزشی
– بررسی رابطه تغذیه با نوع و مدت با فعالیت‌های ورزشی
– بررسی رابطه میزان مصرف غذا و تأمین کالری با نوع و مدت فعالیت‌های ورزشی
– آشنایی با برنامه‌های غذایی ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی
– بررسی نظریه‌ها و یافته‌های مربوط به تغذیه‌ی ورزشکاران

چکیده

در این نوشتار ابتدا با تعریف تغذیه و دستگاه گوارش آشنا می شویم. سپس به بررسی رابطه‌ی کربوهیدراتها ، چربی‌ها ، پروتئین‌ها، ویتامین ها و مواد معدنی با فعالیت‌های مختلف ورزشی و بررسی رابطه مصرف آب و الکترولیت‌ها با فعالیت‌های ورزشی و بررسی رابطه تغذیه با نوع و مدت با فعالیت‌های ورزشی می پردازد.

در نزد افرادی که مقدار مواد معدنی مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنند شواهدی وجود ندارد که بر پایه آنها مواد معدنی به ارتقای عملکرد ورزشی آنان کمک می کند . اما نکته قابل توجه در مورد تمرینهای طولانی ، مخصوصا در هوای گرم ، از دست دادن آب و نمکهای معدنی ، به خصوص سدیم و مقداری کلر و پتاسیم ، به همراه عمل تعریق است . از دست دادن آب و الکترولیتها تعادل گرمایی بدن و عملکرد ورزشی را مختل میکند و ممکن است موجب گرمازدگی و شوک ناشی از گرما شود . گزارش مرگ و میر ورزشکارانی که به ورزشهای سنگین (مانند راگبی ، دوچرخه سواری و دوی استقامت) می پردازند نقش مهم بازگرداندن مایعات و مواد معدنی را به بدن تأیید می کند . از دست دادن ۱ تا ۵ کیلوگرم آب در هر بار تمرین یا مسابقه ، امری غیرعادی نیست . دفع این مقدار مایع ، با از دست دادن ۵/۱ تا ۸ گرم نمک توأم است . در این حالت ، تأمین آب و نمکی که از طریق عرق کردن دفع شده است نیازی فوری و حیاتی است . صد میلی لیتر عرق حاوی ۷۵ تا ۲۵۰ میلی گرم سدیم است (در هر گرم نمک ۴۰۰ میلی گرم سدیم وجود دارد ) .

در طی ورزشهای سنگین و طولانی ، همچون دوچرخه سواری و دوهای استقامت و دوی ماراتن ، خصوصا در هوای گرم ، الکترولیتها را میتوان با اضافه کردن مقدار کمی نمک به مایعات مصرفی شخص در غذای روزانه اش تأمین کرد .

نقش مهم مواد معدنی در سوخت و ساز سلولی است که با مشارکت در ساختار آنزیمها ، تنظیم واکنشهای شیمیایی سلولها را بر عهده دارد . مواد معدنی در کاتابولیسم مواد غذایی و ترخیص انرژی از آنها دخالت دارند . این امر ورزشکاران را خصوصا در فعالیتهای استقامتی یاری خواهد داد .

مواد معدنی در سنتز مواد غذایی نیز شرکت دارند ؛ در این ارتباط ساخته شدن گلیکوژن ، چربیها و پروتئینها در ورزشکاران را در ارتباط با ذخیره انرژی و تأمین پروتئین مورد نیاز برای حجیم شدن عضلات در فعالیتهای کوتاه و سنگین یاری میدهد . مواد معدنی همچنین در تشکیل خون و هموگلوبین و اکسیژن رسانی به عضلات فعال شرکت دارند و نقش اکسیژن در فعالیتهای استقامتی بر ما پوشیده نیست .

حفظ محیط اسیدی و بازی و تنظیم فشار اسمزی در فعالیتهای ورزشی به این دلیل اهمیت دارد که به ورزشکاران در تأمین انرژی مصرفی و دفع مواد زاید یاری می رساند و از خستگی زودرس آنها جلوگیری میکند . وجود مواد معدنی در حفظ تعادل اسیدی – بازی و فشار اسمزی بسیار مهم است .

انتقال پیامهای عصبی به عضلات ، از دیگر نقشهایی است که ضرورت وجود مواد معدنی در ورزش و فعالیتهای جسمانی را اثبات میکند . انقباض عضلانی که عامل حرکت در فعالیتهای جسمانی است بدون مواد معدنی امکان پذیر نیست .

با توجه به نقش مهم مواد معدنی در بدن و در فعالیتهای ورزشی و جسمانی ، ورزشکاران باید به نیاز روزانه و میزان مصرف مواد معدنی خود عمیقا توجه کنند و با آگاهی از خطرهایی که افزایش آنها در بدن پدید می آورند ، جز در مورد فعالیتهای استقامتی طولانی مدت ، از مواد معدنی اضافی استفاده نکنند . در صورتی که قبل از و در حین فعالیت ، به ویژه ، نمکهای معدنی اضافی (همراه غذا یا مایعات) مصرف شود . مصرف پتاسیم و سدیم بعد از فعالیت به دفع متابولیتها کمک میکند برای مثال مصرف پتاسیم باعث افزایش ادرار شده و متابولیتهایی که سبب خستگی می شوند را از بدن دفع می کند .

واژه های کلیدی: دستگاه گوارش، کربوهیدراتها ، چربی‌ها ، پروتئین‌ها، ویتامین ها و فعالیت ورزشی

اصطلاحات ، تعاریف و مفاهیم:‌

۱- کالری و کیلوکالری:‌مقدار انرژی حرارتی که یک گرم آب را یک درجه سانتی‌گراد بالا برد .

مقدار حرارتی که یک کیلوگرم آب را یک درجه سانتی‌گراد افزایش دهد.

۲- متابولیسم: سوخت و ساز

۳- متالولیسم پایه:‌ حداقل انرژی برای زنده بودن که صرف اعمال حیاتی فرد می‌شود . مثل :‌ قلب ،‌ اعصاب و معده

۴- نسبت تعادل تنفسی:

۵- هیدرولیز:‌ واکنشی که در آن یک ماده توسط آب شکسته و به مولکول ساده‌تری تبدیل ‌گردد .

۶- PH: غلظت یون هیدروژن در مایعات بدن PH  بالای ۷ قلیایی ، پایین ۷ اسیدی و ۷ خنثی .

۷- تامپون (بافر): هر ماده‌ای که از تغییرات سریع یون هیدروژن (PH  ) جلوگیری کند .

۸- الکترولیت‌ها: یون‌های با بارهای مثبت و منفی که در بدن ایجاد فشار اسمزی کنند و یا پیام‌های عصبی را ارسال کنند .

۹- یونیزه: تبدیل یک ماده به مواد تشکیل دهنده خودش .

۱۰- انتشار ماده: جابجایی مواد بدون صرف انرژی

۱۱- انتقال فعال:

۱۲- انتشار تسهیل‌شده: همان انتشار ساده است ولی یک ماده کمکی دارد . مثل انسولین که به قند کمک می‌کند به داخل سلول انتقال یابد .

۱۳- اسمز و فشار اسمزی:

۱۴- واکنش‌های آنابولیکی:‌

۱۵- واکنش‌های کاتابولیکی:

۱۶- تعریف علم تغذیه(Nutrition): علمی که کمک می‌کند مواد غذایی را بهتر بشناسیم ،‌ نیازها را بهتر برآورده کنیم تا به حد اعلای سلامتی برسیم .

۱۷- غذا(Food) و ماده غذایی(Nutrient):   آب غذا و ماده غذایی‌اش یک شکل دارد .

۱۸- جیره غذایی: به آنچه که فرد ظرف ۲۴ ساعت مصرف می‌کند که به شغل ، میزان فعالیت ، جثه ، وضعیت و محیط فرد بستگی دارد .

۱۹- مواد سازنده غذا و نقش کلی آن‌ها در بدن:

منبع انرژی تنظیم اعمال بدن رشد و ترمیم بافت‌ها
کربوهیدراتها پروتئین‌ها پروتئین‌ها
چربی‌ها مواد معدنی مواد معدنی
پروتئین‌ها ویتامین‌ها ویتامین ها
آب آب
60,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش ورزش در کاهش وزن
  • مقاله رفتار نابهنجار در ورزش فوتبال
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله کاربرد هیپنوتیزم در ورزش
  • مقاله پرخاشگری در ورزش فوتبال
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.