تحقیق بررسی اثر مهد کودک بر هوش دانش آموزان پایه اول ( دختر و پسر )

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق بررسی اثر مهد کودک بر هوش دانش آموزان پایه اول ( دختر و پسر ) به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۸۱ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

« مفهوم هوش » (۱) ۴
هوش کلی ۶
جنبه های مورد توجه روانشناسان ۶
هوش ۷
ویژگیهای هوش ۹
ویژگیهای عمومی هوش ۱۰
انواع هوش ۱۱
نظریه های معاصر هوش ۱۲
هوش اجتماعی ۱۳
هوش انضمامی ۱۳
هوش انتزاعی ۱۳
نظریه های مهم هوش ۱۴
۱- نظریه های عاملی ۱۴
الف : نظریه دو عاملی اسپیرمن ۱۵
ب : نظریه چند عاملی ترستون ۱۷
جدول توانائیهای ذهنی نخستین از دیدگاه ترستون ‹ ۲- ۱ › ۱۷
توانایی ۱۷
تعریف ۱۷
تحلیل عوامل ترستون ۱۸
ج ) : مدلهای سلسله مراتبی ۱۹
د : نظریه کتل درباره هوش متبلور هوش سیال ۲۱
نظریه دو سطحی ۲– جنس۶ ۳ ۲۴
۲- نظریه های فرایند مداری هوش ۲۵
الف ) نظریه شناختی پیاژه در مورد هوش ۲۷
ب ) : نظریه بازنمایی برونر . ۳۰
رویکرد یا دیدگاه مؤلفه ای ۳۰
یک توانایی یا چند توانایی ۳۲
نظریه هوش گیلفورد ۳۴
هوش و وراثت ۳۶
تأثیرات محیطی ۴۱
خویشاوندی نسیی۱ و هوش ۴۴
تأثیرات فرهنگی دررشد کودک به دو دسته بزرگ تقسیم می شود . ۴۵
تأثیر طبقه اجتماعی ۴۵
توزیع هوش ۴۷
الف ) هوش ۴۹
تفاوتهای جنستی در عملکرد و هوش ۵۱
آیا بهره هوشی ثابت است ؟ ۵۳
افراد تیز هوش و طبقه بندی تیز هوشان . ۵۴
ویژگیهایی که تیزهوشان در آنها برتری دارند ( در مقایسه با همسالان ) ۵۵
همبستگی هوش و حجم مغز ۵۶
تاریخچه پیدایش مقیاس اندازه گیری هوش . ۵۷
آزمونهای هوش ۶۰
آزمون هوش استانفورد – بینه : (فردی ) ۶۱
مقیاس جدید استنفورد – بینه : ۶۶
مقیاسهای هوش و کسلر ۶۸
آزمونهای گروهی هوش ۶۹
آزمون ریون ۷۱
مهد کودک ۷۵
تأثیر کودکستان در رفتار اجتماعی کودک ۷۸
تأثیر کودکستان در رشد مفاهیم ذهنی اطفال ۷۹
رفتار اجتماعی در سنین پیش از مدرسه ۷۹
واکنشهای عاطفی و متقابل اجتماعی ۸۰

چکیده

در این مقاله به بررسی اثر مهد کودک بر هوش دانش آموزان پایه اول ( دختر و پسر ) می پردازیم. ما دریک دوره ای از تاریخ زندگی می کنیم که تحریک یکی از خصوصیات آن به شمار می رود . عصر اتم به همراه خود عجله و شتاب را در زندگی به ارمغان آورده است . کشمکشها و تهدید به انهدام کلی دنیا و جنگلها همه ما را نگران و مشوش می‌دارد .

اگر والدین طفل در تفکر و اعمال خویش آثار ثبات و آرامش نشان ندهند یقیناً کودک خردسال علائم نگرانی و اضطراب آنرا در اعمال خود منعکس خواهد ساخت .

طفل چهار یا پنجساله نمی تواند اهمیّت مسائل و مشکلات محلی ، ملّی ، جهانی را بفهمد و درک کند ولی بخوبی می تواند گره  جبین پدر یا ناراحتی مادر را تشخیص دهد . دلهره ، نگرانی ، ترس ، تردید و بلاتکلیفی می تواند امنیت خاطر کودک را سهولت از بین ببرد . برخی از اطفال کودکستانی ممکن است به  عللی که خارج از حیطه توانایی پدر و مادرشان باشد از زندگی آرام  عادی و نشاط بخش خانوادگی برخوردار نباشند .

اغلب کودکستان ها معمولاً در شهرها قرار دارند زیرا زندگی شهری دارای فشارهائی جهت خردسالان نیز می باشد . فقدان فضای لازم برای بازی ، زندگی در منازل تنگ و پر جمعیت دخالت و کنترل ناروای  بزرگسالان را در زندگی کودکان افزایش می دهد .

مادرانی که درخارج از خانه به دنبال کار و شغل می روند برای نگهداری و  مراقبت فرزندشان به راههای گوناگون از قبیل سپردن آنها به کانون های کودکان و یا همسایگان می روند . خانواده های سابق بر خلاف خانواده های امروز که از افراد کمتری تشکیل می شوند کثرت و وسعت بیشتری داشتند در نتیجه اطفال تجارت اجتماعی فراوانی کسب می کرد . بنابراین کودکستان (مهد کودک ) فرصتهای پردازشی به منظور ترمیم این نقایص و بدست آوردن اطلاعات و مهارتهای اجتماعی بیشتری بوجود می آورد ، خانه های بزرگ با باغچه های وسیع و فضای باز برای باز ی جای خود را به آپارتمانها و حیاطهای تنگ و کوچک داده است . ساختمان کوکستان این فضای باز را در اختیار کودکان می گذارد . آموزشگاه و خانواده طفل موطفند که در طرح و تهیه برنامه های کلی برای رشد عمومی کودکان همکاری بسیاری نزدیکی داشته باشند و بدون وجود این همکاری ممکن است پاره ای از فعالیتهای ضروری برای طفل مورد غفلت یا تکرار قرار گیرد یا از همه برتر کودک به سازگاری با دوسیستم مغایر مجبور باشد .

نظریه های محققان ، روانشناسان و صاحب نظران در مورد تأثیر آموزش پیش دبستانی می پردازیم :

بسیاری از محققان اعتقاد دارند که زندگی کردن در یک محیط غنی خصوصاً در سالهای نخست زندگی مغز را تقویت نموده و امکانات فراگیری گسترش می یابد.

تحقیقات علمی نشان داده است که ۶ سال اوّل زندگی از لحاظ رشد هوش و شکل گیری شخصیت سرنوشت ساز می باشد . پیاژه روانشناس سوئیس به بعد رشد شناختی تکیه می کند و محتوی شناخت آدمی را مجموعه ای از دریافتهای فکری و عاطفی ، اجتماعی و اخلاقی می داند که از بعد نظری این ابعاد را از  هم جدا می کند ولی عملاً ابعاد مختلف رشد در ارتباط با هم مشکل می گیرند و رشد می یابند شناخت در روانشناسی مترادف با تفکر بکار می رود و شامل شبکه و سیستمی از فرآیندهای شناخت مثل حافظه ، تشکیل مفاهیم ، ادراک و غیره است . انسان در طی مراحل رشد می کند از لحاظ کیفی با یکدیگر متفاوتند ضمن اینکه این مراحل به یکدیگر استوارند هر کدام از آنها ساختار و عملکرد خاص خود را دارند . او معتقد است برای پرورش و رشد ذهنی کودکان باید به تقویت و غنی سازی محیط قبل از دبستان آنان مبادرت نمود .

برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت تاکید دارند که آموزش و پرورش پیش دبستانی عمدتاً در جهت آماده کردن کودک برای ورود به دوره ابتدائی می باشد : یعنی این ذهنیت که آموزش و پرورش پیش دبستانی بخشی از آموزش همگانی و بنیادی تلقی شود . لازم به یاد آوری است که ایجاد این دوره ها بنام آمادگی در کشورها به گونه گسترده ای مطرح است ولی امید است که به جای خود را در نظام تعلیماتی باز نماید . صاحبنظران اعتقاد دارند آموزش یکی و دو ساله قبل از دبستان در توسعه خزانه لغوی کودکان با ایجاد مفاهیم اساسی و قدرت بیان بسیار مؤثر است و باعث می شودکه کودک در دبستان از دیگران جلوتر بیفتد در ضمن این آموزشها می تواند عامل موثری در تقویت حس همکاری اجتماعی و مردم گرایی و راه حل موثری برای حل مشکلات در مدرسه و حتی محیط اجتماعی می باشد و تجربه نشان داده که از همان روز اول ورود به دبستان تفاوت میان دانش آموزان که دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند با آنهایی که این دوره را نگذرانده اند کاملاً روشن است .

تأثیر کودکستان در رفتار اجتماعی کودک .

کودکستان طفل را با دنیایی جدید ولی متفاوت آشنا می سازد که در آن عوامل اجتماعی جدید برای اجتماعی شدن مانند مربیان و همسالان وجود دارند قهرمانان اصلی کودکستان معمولاً مربی و معلم است که عموماً همیشه زن می باشد . طفل بزودی در می یابد که خانم معلم مانند مادرش بسرعت نیازهای او را بر نمی‌آورد و توجهی که مادر به او می کند نشان نمی دهد در کودکستان برخی از پاسخهای رفتاری و شخصی کودک تشویق و بعضی دیگر تنبیه می شود. طفل باید بکوشد در کودکستان با اطفال همراهی و همگانی نشان داده و با برخی از آنها نیز دوستانه رفتار نماید .

رفتار اجتماعی در سنین پیش از مدرسه .

در سالهای پیش از مدرسه دو تا شش سالگی کودکان به تدریج از افرادی غیر اجتماعی به افرادی اجتماعی تبدیل شده از حالت انفرادی به حالت اجتماعی می گرایند . کودکان در این دوران از طریق همکاری و فعالیتهای گروهی برای زندگی اجتماعی در دبستان آماد می شود میزان آمیزش کودک با کودکان دیگر ، در این دوران تأثیر بسیاری در رشد اجتماعی وی خواهد داشت . کودکانی که پیش از رفتن به کودکستان و دبستان زندگی گروهی داشته اند (مثلاً‌در شیرخوارگاهها ) در کودکستان یا دبستان بیش از کودکان دیگر با همسالان آمیزش می کنند .

واژه های کلیدی: مهد کودک هوش دانش آموزان

« مفهوم هوش »

در طول دهه های گذشته تغییر بسیاری کرده است و برطبق دیدگاههای غالب و ارزشهای رایج روز در هر دوره ، تعیین شده است و ابزاری که برای اندازه گیری آن بکار رفته می رود همچنان در حال تغییر خواهد بود . هوش جنبه ای ازجنبه های گوناگون تفاوتهای فردی است که هنوز درچارچوب کامل قرار نگرفته است ، از جمله‌های ویژگیهای فردی فرآیندهای ذهنی هستند که مشاهده مستقیم این تفاوت در آنها بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا ما فقط از روی اعمال که اشخاص انجام می دهند ، قادر هستیم که به نیروهای ذهنی آنها پی ببریم ، مثلاً : کودکی که مسائل را زودتر یاد می گیرد کودک با هوش نامیده می شود ، ولی کودک که نمی تواند به آن سرعت فرا گیرد وقتی مهارتهای ساده را هم به زحمت می آموزد ، از لحاظ توانائیهای ذهنی دارای هوش ضعیف است بدین معنی که هر دو کودک استعداد ذهنی دارند ولی این استعداد در اوّلی بیشتر از دوّمی است[۱] . ( اسدی ، ۷۴ )

هوش بر خلاف تصور عامه یک جوهر یا ملکه نیست بلکه متضمن اعمال واکنشهای ذهنی پیچیده ای است که در رفتار فرد ظاهر می شود . از همین روست که از هوش به خودی خود نمی توان تعریف جامعی ارائه دارد و سعی در تعریف ارائه هر تعریف مجددی از هوش ، نتیجه اش نامفهوم یا حداقل نارسا بودن تعریف است . لذا بسیاری از روان شناسان ، روش غیر مستقیم پیش گرفته و مثلاً از توضیح تفاوت میان هوش و عادت ، هوش وغریزه ، هوش و استعداد برای نشان دادن و جوه افتراقی آنها ، استفاده کرد ، و به تعریف معنا.ی آن نزدیک می شود و آن گاه این تعاریف کامل نشده را در هم ادغام کرده و با شناخت مجموعه ، این فعالیت ، به تصور کلی و مفهوم هوش نامحدودی نزدیک می شوند . شناختی که تنها از طریق تظاهراتش در رفتار میسر می شود .(اسدی ، ۷۴ )

هوش معمولاً در فهرست ویژگیهای فرد آمده و از جمله خصائص کم و بیش ثابت رفتار بشمار می رود . توصیف و اندازه گیری هوش قسمت عمده وقت روانشناسان را به خود اختصاص داده است .

مطالعات آنان در این زمینه ارزش علمی و نظری دارد . ارزش علمی عبارت است از پی بردن به میزان کارآمدی افراد و تعیین اینکه ایشان تا چه حدودی و درچه قسمتهایی می توانند مفید واقع شده و موفقیت بدست آورند و ارزش نظری تحقیقات روانشناسان در مورد هوش این است که می توانند شناخت انسان را در مورد خودش بیشتر کنند و تا حدی موجب ارضای کنجکاوی او شوند ( آستانبوس ، ۷۴ )

وقتی ما از هوش انسان می گوئیم در واقع به رفتار و کردار او در موارد مختلف ، که از وضعیت هوش او حکایت می کند توجه داریم . ( آستانبوس ۷۴ )

هوش کلی :

هوش یعنی سازگاری فعال ، سازگاری آگاهانه در معنای وسیع کلمه ، نه سازگاری

منفعل. به عبارت دیگر هوش یعنی ایجاد اصلاحات در محیطی که خود با آن سازگار می شود . وقتی فرد هوش خود را بکار می گیرد که با موقعیتهای نسبتاً جدید و تازه باشد سازگار شود. ( مومنین ، ۷۴ )

می توان هوش کلی را بصورت زیر تعریف کرد :

توانایی سازگاری آگاهانه و فعال با موقعیتهای تازه یا نسبتاً تازه ای که خود با آن روبرو می شود . از آنجائیکه این موقعیتها ماهیت و پیچیدگی بسیار متغیری دارند بنابراین می توان پیش بینی کرد که انواع هوش نیز باید همان تنوع و پیچیدگی موقعیتها را داشته باشد ، زیرا به کمک انواع سازگاریها و به کمک انواع آزمونهایی که برای ما ارزشیایی عینی این سازگاریها ساخته می شود ، تعریف می گردند . ( مومنین ، ۷۴ )

[۱] – in telligence

80,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله ابعاد هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.