تحقیق اجرای احکام و اصول سیاسی اسلام

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق اجرای احکام و اصول سیاسی اسلام به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

پی ‏نوشت‏ها

-۱ دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسى.

-۲على آقا بخشى، فرهنگ علوم سیاسى (تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمى ایران، ۱۳۷۵) ص ۱۲۸٫
-۳ مرتضى، مطهرى، وحى و نبوت (تهران: صدرا، ۱۳۷۴) ص ۱۲۷٫

-۴تحف العقول، ص ۳۶۸، به نقل از: مرتضى مطهرى، بیست گفتار (تهران: صدرا، ۱۳۷۴) ص ۱۱۸٫
-۵ارسطو، سیاست (تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامى و شرکت سهامى، ۱۳۷۱) ص ۱۲۲٫

-۶ مرتضى مطهرى، پیشین، ص ۱۲۸٫

-۷ سید محمد خامنه‏اى، ریشه‏ها و مفهوم عدالت در فقه و حقوق اسلام، در این مأخذ: عدالت در روابط بین الملل و بین ادیان از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحى، تهیه کننده: سید عبدالمجید میردامادى، ج ۱ (تهران: انتشارات بین المللى الهدى، ۱۳۷۴) ص ۳۱٫

-۸ محمدتقى جعفرى، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج ۳ (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۵۸) ص ۲۵۵٫

-۹حسین توسلى، «فلسفه حق در اندیشه سیاسى آیهاللَّه مطهرى»، فصلنامه علوم سیاسى، سال چهارم، ش ۱۳، بهار ۱۳۸۰، ص ۱۸۱٫

-۱۰ محمد بهشتى، حق و باطل از دیدگاه قرآن (تهران: بقعه، ۱۳۷۸) ص ۲۱٫

-۱۱مرتضى مطهرى، مجموعه آثار (تهران: صدرا، ۱۳۷۵) ص ۷۸٫

-۱۳سید محمد خامنه‏اى، پیشین، ص ۳۰٫

-۱۴محمدحسین جمشیدى، اندیشه سیاسى شهید رابع امام سید محمدباقر صدر (تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، ۱۳۷۷) ص ۲۵۵٫

-۱۵سید محمد خامنه‏اى، پیشین، ص ۳۱٫

۱۶ -خواجه نصیرالدین طوسى، اخلاق ناصرى، تصحیح و توضیح از: مجتبى مینوى و علیرضا حیدرى (تهران: شرکت سهامى انتشارات خوارزمى، ۱۳۶۹) ص ۱۱۵ – ۱۱۶٫

۱۷- نهج البلاغه، ترجمه عبدالحمید آیتى (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۷۷) خطبه ۸۶، ص ۱۷۳٫

فهرست مطالب

چکیده ۶
الف) مفهوم و ابعاد عدالت اجتماعى‏ ۸
۱-برابرى و مساوات‏ ۸
۲-قانون‏مندى‏ ۹
۳- اعطاى حقوق‏ ۱۰
۴-توازن‏ ۱۱
ب) ساز وکارهاى تحقق عدالت اجتماعى‏ ۱۲
۱- وجود عدالت در کارگزاران‏ ۱۲
۲- ساز و کارهاى سیاسى‏ ۱۵
۱-۲مشارکت سیاسى‏ ۱۵
۲ – ۲ گزینش سیاسى‏ ۱۸
۳ – ۲ امنیت‏ ۱۹
۳- سازوکارهاى اقتصادى‏ ۲۲
۱- ۳اقدامات دولت براى تحقق عدالت اقتصادى‏ ۲۴
۲ – ۳ مشارکت اقتصادى مردم در تأمین عدالت اقتصادى‏ ۲۹
-۴ سازوکارهاى فرهنگى‏ ۳۱
پى‏نوشت‏ها ۳۸

چکیده

برابرى از مهم‏ترین ابعاد و بلکه اصلى‏ترین معناى عدالت است. معناى برابرى این است که همه افراد صرف نظر از ملیت، جنس، نژاد و مذهب، در إزاى کار انجام شده از حق برابر به منظور استفاده از نعمت‏هاى مادى و معنوى موجود در جامعه برخوردار باشند.پژوهش حاضر با هدف بیان مفهوم و ساز وکارهاى تحقق عدالت اجتماعى تدوین شده است. در این پژوهش نخست به ابعاد، مؤلفه‏ها و شاخص‏هاى عدالت اجتماعى اشاره شده است و در ادامه، سازوکارهایى که به تحقق این ابعاد یارى مى‏رسانند، در سه بُعد سیاسى، اقتصادى و فرهنگى مورد بررسى قرار گرفته‏اند. عدالت فردى و شخصى نیز به عنوان بُعدى مجزا در کنار سه بُعد فوق مطرح شده است، گر چه مى‏توان آن را در ذیل عدالت فرهنگى، سیاسى و اقتصادى نیز بیان کرد.

واژه‏هاى کلیدى: عدالت، برابرى، توازن، قانون‏مندى، عدالت سیاسى، اقتصادى و فرهنگى.

تحقیق اجرای احکام و اصول سیاسی اسلام

اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام، هدف اصلى نظریه‏پردازى‏هاى سیاسى است. تأملات نظرى درباره مفاهیمى چون عدالت، آزادى، برابرى، جامعه مدنى و … هنگامى مورد قبول و مؤثر واقع مى‏شود که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى جامعه، زمینه‏هاى اجرا و عملى شدن بیشترى براى آنها فراهم شود. بى‏تردید، هدف از تولید علم و نظریه‏پردازى در جامعه کنونى ایران، رفع مشکلات نظرى براى شفاف شدن مسیر عمل است. پژوهش حاضر نیز به بیان شاخص‏ها و ابعاد عینى‏تر عدالت اجتماعى براى بالا بردن توان عملى و اجرایى آن در جامعه مى‏پردازد. وقتى تصویر ذهنى کارگزاران از عدالت اجتماعى شفاف‏تر گردد، مى‏توان به تحقق عدالت در جامعه امیدوار شد.

در این پژوهش نخست به ابعاد، مؤلفه‏ها و شاخص‏هاى عدالت اجتماعى اشاره شده است و در ادامه، سازوکارهایى که به تحقق این ابعاد یارى مى‏رسانند، در سه بُعد سیاسى، اقتصادى و فرهنگى مورد بررسى قرار گرفته‏اند. عدالت فردى و شخصى نیز به عنوان بُعدى مجزا در کنار سه بُعد فوق مطرح شده است، گر چه مى‏توان آن را در ذیل عدالت فرهنگى، سیاسى و اقتصادى نیز بیان کرد.

در مورد عدالت اجتماعى پژوهش‏هاى بسیارى صورت گرفته و هر اندیشمندى به اقتضاى بحث خود تعریفى از آن را ارایه داده است، با این حال هر تعریف تنها گوشه‏اى از مفهوم عدالت را روشن مى‏کند. نگارنده با توجه به این مسئله، سعى کرده به ابعادى از عدالت که به نظر مى‏رسد در نیل به مفهومى روشن‏تر و کامل‏تر از عدالت یارى مى‏رساند، اشاره نماید.

الف) مفهوم و ابعاد عدالت اجتماعى‏

۱-برابرى و مساوات‏

برابرى از مهم‏ترین ابعاد و بلکه اصلى‏ترین معناى عدالت است. معناى برابرى این است که همه افراد صرف نظر از ملیت، جنس، نژاد و مذهب، در إزاى کار انجام شده از حق برابر به منظور استفاده از نعمت‏هاى مادى و معنوى موجود در جامعه برخوردار باشند.۲ مبناى برابرى این است که: «انسان‏ها به حسب گوهر و ذات برابرند… و از این نظر، دو گونه یا چند گونه آفریده نشده‏اند».۳ یا به فرمایش رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله: «الناس کأسنان المشط؛۴ مردم مثل دانه‏هاى شانه هستند». اما آیا برابرى ذاتى انسان‏ها سبب برابرى آنها در همه زمینه‏ها مى‏باشد؟

40,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل موثر بر عدالت سازمانی
  • مقاله ساختار سازمانی و عدالت سازمانی
  • مقاله عدالت اجتماعی از منظر نهج البلاغه
  • مقاله دیدگاه های عدالت
  • مقاله عدالت در اندیشه مطهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.