مقاله سیستم مدیریت شهری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سیستم مدیریت شهری

تعداد صفحات: ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شهر موجودی زنده است ، که دایم در حال رشد است؛ از این رو نیاز به مرکزی جهت مدیریت آن دارد تا از این طریق بتواند برای شهر برنامه ریزی نما ید. لذا شرایط باید به گونه ای فراهم شود تا سازمانی به شکل ثابت پذیرای مسوولیت آن باشد.

شناخت واقعی شیوه مدیریت واحد شهری به دلیل این که در کشور سابقه ای در این خصوص نداریم و مسئولان کشور، استان ها و کلان شهرها دچار آزمون و خطا و اشتباهات ناشی از آن نشوند، باید پیش از هر کاری در این زمینه، شناخت کافی به وجود آید. (کلوانی ، ۱۳۸۷)

هدف سیستم مدیریت شهری ارائه خدمات مطلوب به شهروندان با استفاده بهینه از منابع مالی ، انسانی ، تجهیزات و اداره مطلوب امور شهری است. شهرها به مثابه اعضای پیکر کشور هماهنگ با هم کار می کنند و هرچه این هاهنگی بیشتر و این اعضاء بهتر کار کنند کشوری کارآمد تر و منسجم تر خواهیم داشت . برای مدیریت شهری می توان تعارف مختلفی ارائه داد :

“مدیریت‌ شهری‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ سازمان‌ گسترده، متشکل‌ از عناصر و اجزاء رسمی‌ و غیررسمی‌ موثر و ذیربط‌ در ابعاد مختلف‌ اجتماعی، اقتصادی‌ و کالبدی‌ حیات‌ شهری‌ با هدف‌ اداره، کنترل‌ و هدایت‌ توسعه‌ همه‌ جانبه‌ و پایدار شهر مربوطه‌ است” (محمودی ، ۱۳۸۹)

 

واژه های کلیدی: مدیریت ،  مدیریت شهری ،  سیستم مدیریت شهری

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
سیستمهای مدیریت شهری ۸
مدیریت شهری یکپارچه در ایران ۹
حوزه های مدیریت یکپارچه شهری ۱۱
۱- شناخت منافع مدیریت یکپارچه شهری ( شناسایی بیماری مدیریت شهری ) ۱۱
۲- تامین زیر ساختها ( تامین تجهیزات برای عمل ) ۱۳
اجرای سیستم مدیریت یکپارچه شهری ( انجام جراحی مدیریت شهری ) ۱۴
ضرورت استفاده از مدیریت یکپارچه شهری ۱۴
مزایای مدیریت یکپارچه شهری ۱۶
چالش های شوراهای شهردر مواجه با مدیریت یکپارچه ۱۷
مداخله ها و حوزه های فعالیتمدیریت یکپارچه شهری ۱۸
۱- مداخله فرهنگ گرایانه ۱۸
۲-مداخله فرانوگرایانه ۱۸
۳-مداخله مردم گرایانه ۱۹
مشارکت مردم در مدیریت یکپارچه شهری ۱۹
سیر تحول مشارکت مردمی در برنامه ریزی شهری ۱۹
تعریف مشارکت مردمی ۲۱
لزوم مشارکت مردمی در فرایند مدیریت یکپارچه شهری ۲۲
راهبردهای مشارکت مردمی در مدیریت یکپارچه شهری ۲۲
اهداف مشارکت مردم در مدیریت یکپارچه شهری ۲۳
انواع مشارکت ۲۵
ایده شهرسازی مشارکتی ۲۶
عوامل ظهور ایده شهرسازی مشارکتی ۲۶
۱-مزایای مشارکت مردمی در مدیریت یکپارچه شهری ۲۷
۲-محدودیت های مشارکت مردمی ۲۸
تئوری ها و نظریه های مدیریت یکپارچه شهری ۲۹
۱-لودیکو کوارونی ۲۹
۲-دیدگاه نظری کوارونی ۲۹
۳- برنارد چومی ۳۰
مفهوم مدیریت شهر ۳۲
وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها ۳۴
مدیریت شهری یکپارچه در کشورهای توسعه یافته ۳۶
چالشهای مدیریت شهری یکپارچه ۳۸
نتیجه گیری ۴۰
منابع ۴۳

 منابع

–  ووکونیرانان،دیوید ، (۱۳۸۹) دموکراسی در اداره امور شهرداری و مشارکت شهروندان- برنامه ریزی و مدیریت شهری؛ مسائل نظری و چالشهای تجربی، ترجمه غضنفر اکبری، انتشارات شهرداریها،تهران.

–  هراتی خلیل آباد، بهرام، (۱۳۸۱) گوانگژو موفق در توسعه پایدار، شهرداریها، شماره ۶۰، ۵۲-۵۵ صص.

–  طوسی ، محمد علی ، (۱۳۷۸) ، مشارکت مردم ، فصل نامه علمی کاربردی ، شماره ۴۳ ، ۱۳۷۸ ، ۵۳-۵۹ صص

– مسعودیان ، مریم (۱۳۸۴) ” اثربخشی پیاده سازی مدیریت واحد شهری بر رضایت مشتریان در ادارات شهر همدان” پایان نامه کارشناسی ارشد رشته  برنامه ریزی شهری ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

–   پیرموره ، ژان، (۱۳۷۳) فضاهای شهری – طراحی و اجرای مدیریت ، ترجمه حسین رضایی، اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران .

–  باروقی ، فریده ،(۱۳۸۱) ،کاربری فضاهای عمومی شهری از برنامه تا واقعیت ،شهرداری ها، سال پنجم ،شماره  ۶۰، ۱۷-۲۳ صص.

–  بهرام سلطانی، کامبیز،(۱۳۷۴) مجموعه مباحث و روش های شهرسازی ، معیارهای آسایش شهروندان، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران ، تهران .

–  حسین زاده دلیر، کریم،(۱۳۹۱)کاربرد مشارکت اجتماعی شهروندان در امور شهری در طرحهای جامع و اصول طراحی شهرهای مشارکتی ، مجله رشد جغرافیا ، ۱۲-۱۴ صص

–  عباسی شکوهی ،حمید، (۱۳۷۹)بررسی و نقش جایگاه شوراهای اسلامی شهر در ساختار مدیریت شهری ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.

مقدمه:

در چشم انداز ایران ۱۴۰۰ بر این امر تاکید گردیده است که در افق ۱۴۰۰ ه.ش ایران کشورى خواهد بود با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه، با هویت اسلامى و انقلابى، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل. علاوه بر اینها بر اهداف متنوعى همچون توسعه مبتنى بر مقتضیات فرهنگى، جغرافیایى و تاریخى، برخوردار از دانش پیشرفته و متکى بر سهم برتر منابع انسانى و سرمایه اجتماعى در تولید ، بهره مندى عى، فرصت هاى برابر، توزیع مناسب درآمنیت ملى، تامین امنیت اجتماعی ، حفظ  محیط زیست مطلوب و اهداف متنوع دیگرى تاکید شده است.بدون شک دست یابى به این اهداف در گرو داشتن مدیریت کارآمد، اثربخش و یکپارچه مى باشد تا بتواند ضمن بهره گیرى بهینه سرمایه ها و منابع انسانى، بسترها و زمینه هاى لازم را براى رسیدن به چشم انداز تعریف شده فراهم آورد.مساله مدیریت کارآمد به ویژه در عرصه هاى شهرى (که با مسائل و چالشهای متعددی همراه هستند ، ضروری است.  (ابراهیمی ، ۱۳۸۹)

ایجاد نظام مدیریت شهرى که بتواند زمینه هاى رسیدن به اهداف چشم انداز را در عرصه هاى شهرى فراهم آورد و شهرهاى ایران و به ویژه شهرهاى بزرگ را تبدیل به کانون هایى قابل رقابت با کانون هاى شهرى منطقه نماید از دغدغه هاى اصلى سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران شهرى است. در ى مدیریت شهرى در ایرانگسترش شهرنشینى و به دنبال آن مشکلات خاص زندگى شهرى بیش از پیش توجه به راهبردها و چاره هاى سودمند را براى بهینه سازى زندگى شهروندان ضرورى ساخته است. در میان موضوعاتى همچون محیط زیست شهرى، حمل ونقل شهرى،ایمنى شهرى و برنامه ریزى شهرى، یکى از عوامل بسیار مهمى که تاثیر فزآینده و تعیین کننده اى بر عوامل سازنده شهرى دارد،

مدیریت شهرى است که سایر اجزا و عناصر سیستم شهرى به نحوى تحت مدیریت شهرى به اندازه اى است تاثیر آن قرار مى گیرند. (منصوری ، ۱۳۸۸)

شهر به صورت یک سیستم پویا و باز عمل مى کند که ساختار این سیستم کارکردهاى خاص خود بوده و در عین حال در ارتباط متقابل هر کدام داراىبا سایر ساختارهاى سیستم عمل مى کنند. این عملکردها و کارکردها در پیوستگى زمانى و مکانى ـ فضایى در حال تغییر و تحول و همچنین در حال باز تولیداند.اما باید به این نکته توجه کرد که کل سیستم شهرى چیزى فراتر از تمام اجزاء، ساختارها، کارکردها و عملکردهاى آن است و همین امر هم سیستم مدیریتى را مى طلبد که با دیدى کلان به مسائل شهرى، نه صرفاکلیت سیستم به اداره اجزاء و عناصر و ساختارهاى شهرى بلکه به ادارهشهرى بپردازد.در این میان در ایران به عنوان یکى از کشورهاى در حال توسعه که با رشد سریع شهرنشینى در چند دهه اخیرمواجه بوده است مساله مدیریت شهر و به صورت مساله اى بحث برانگیز در محافل علمى، چگونگى اداره شهر هموارهنیز منجر به تنش هاى سیاسى بین دانشگاهى و اجرایى مطرح بوده و گاهااحزاب و گروه هاى سیاسى با رویکردهاى متفاوت نسبت به شهر گشته است. (الوندی ، ۱۳۸۹)

سیستمهای مدیریت شهری

نوع حکومت و به تبع آن سیستمی که هر نظام حکومتی برای ادارۀ امور شهرها به کار می گیرد ، همچنین حدود اختیارات و روابط حکومت شهری با سایر سطوح حکومت نقش اساسی و کلیدی در شکل یابی نظام ارتباط بین عناصر مدیریت و برنامه ریزی شهری ایفا می کند . در نظامهای متمرکز ، میزان اعتماد به حکومتهای شهری ، شامل فعالیتهای جزئی و کم اهمیت است و معمولاً فعالیت برنامه ریزی شهری از اختیارات حکومت مرکزی محسوب میشود . درحالیکه کشورهای دارای نظام غیر متمرکز، برنامه ریزی شهر به عنوان یک فعالیت محلی پذیرفته و انجام برنامه ریزی شهری را به حکومتهای شهری واگذار می کند.

در حال حاضر سه نوع سیستم حکومتی درجهان مشاهده می شود و عموماً هر کدام از کشورها به منظور اداره امور شهرها یکی از سیستمها را برمی گزینند. مثلاً در انگلیس نظام حکومت شهری نوع مستقلی از سیستم حکومت شهری در جهان است .

این سیستمها عبارتند از :

الف) سیستم غیرمتمرکز … در نظامهای فدرالی ( سیستم فدرالی )

ب) سیستم غیر متمرکز در نظامهای متمرکز ( سیستم بریتانیایی )

ج) سیستم نظارتی فرانسوی ( سیستم ناپلئونی )

سیستم فدرالی در کشورهایی از قبیل ایالات متحده آمریکا ، آلمان و هلند مشاهده می شود .

سیستم بریتانیایی در کشورهایی از قبیل انگلستان، استرالیا، کانادا، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی مشاهده می شود.

سیستم ناپلئونی:این سیستم دربخش وسیعی از جهان به خصوص کشورهای کمتر توسعه یافته مشاهده می شود. از جمله کشورهای آسیایی , آمریکای لاتین و فرانسه .

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی الکترونیک
  • مقاله مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله شاخص های مدیریت زمان
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.