مقاله وضعیت حقوقی ـ فقهی رایانه در ایران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله وضعیت حقوقی ـ فقهی رایانه در ایران به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

۱٫ گزیده‏ای از پایان‏نامه نویسنده, در مقطع کارشناسی ارشد, در دانشگاه مفید قم است که زیر عنوان مسئولیت حقوقی ناشی از فروش نرم‏افزارهای معیوب با راهنمایی دکتر پرویز ساورایی و مشاوره دکتر سیّد مصطفی محقق داماد تدوین شده است.
۲٫ گروه پژوهش خبرنامه, «بررسی وضعیت کامپیوترهای متوسط در ایران», خبرنامه انفورماتیک, سال سیزدهم, اردیبهشت ۱۳۷۷, شماره مسلسل ۶۷, صص ۱۶-۲۱٫
۳٫ دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور (گروه بررسی حقوق مؤلفین نرم‏افزار), ص ۴۳٫
۴٫ همان, ص ۲۲٫
۵٫ همان.
۶٫ همان, ص ۲۰٫
۷٫ همان, صص ۲۱-۲۳٫
۸٫ همان, ص ۲۲٫
۹٫ همان, صص ۱۸۱-۱۸۳ و ۲۰۱-۲۰۲ و ۲۸۶-۲۸۷٫
۱۰٫ روزنامه‏های رسمی, ۲۴ دی ماه ۷۹٫
۱۱٫ دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور (گروه بررسی حقوق مؤلفین نرم‏افزار), ص ۲۹۸-۲۹۹٫
۱۲٫ همان, ص ۳۰۴-۳۱۰٫
۱۳٫ همان, ص ۲۳-۲۵٫
۱۹٫ امام خمینی, پیشین.
۲۰٫ از قبیل آیت‏الله خویی و آیت‏الله صافی.
۲۱٫ دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور (گروه بررسی حقوق مؤلفین نرم‏افزار), ص ۱۵ و ۲۷۴: بخش اخبار, قوه قضاییه و حقوق مؤلفین نرم‏افزار, خبرنامه انفورماتیک, سال هفتم, شماره ۵۲, دی و اسفند ۱۳۷۱٫
۲۲٫ ناصر کاتوزیان, تحولات حقوق خصوصی: مجموعه مقالات اهدایی به استاد سیّد حسن امامی, تهران, انتشارات دانشگاه تهران, ۱۳۲۹, مقدمه کتاب, ص ۲٫
۲۳٫ سیّد حسن امامی, حقوق مدنی, تهران, کتابفروشی اسلامیه, چاپ هفدهم, ۱۳۷۵, ج ۱, ص ۴٫
۲۴٫ سیّد حسن امامی, پیشین, ص ۵٫
۲۵٫ در کشورهایی همچون فرانسه.
۲۶٫ در کشورهایی همچون امریکا.
۲۷٫ Common Law.
۲۸٫ امام خمینی, پیشین, ص ۱۲۴٫
۲۹٫ وهبه الزحیلی, الفقه الاسلامی فی اسلوبه الجدید, دمشق, انتشارات دارالفکر, چاپ دوم, ۱۹۸۹م. ج۳, ص ۱۱؛ وهبه الزحیلی, اصول الفقه الاسلامی, دمشق, دارالفکر, ۱۴۰۶, ج ۳, صص ۷۵۲-۷۵۷؛ سید علی نقی حیدری, اصول الاستنباط, تهران, دارالکتب الاسلامی, چاپ دوم, ۱۳۶۴, ص ۳۳۷٫
۳۰٫ امام خمینی, تحریر الوسیله, قم, دارالعلم. ۱۳۹۵ ق, چاپ دوم, ج ۲, ص ۶۲۵٫

فهرست مطالب

اشاره ۱
مشکلات شمول نرم‏افزار تحت قانون ۱۳۴۸ (قانون حق تکثیر آثار ادبی و هنری) ۳
مشکلات مربوط به اختراع‏پذیری نرم‏افزار طبق قانون سال ۱۳۱۰ ۳
تاریخچه حقوق رایانه در دادگاه‏های ایران ۴
تاریخچه مختصری از فعالیت‏های علمی انجام‏شده در ایران در زمینه حقوق رایانه ۶
چالش‏های موجود در نظام حقوقی ایران در زمینه تثبیت حقوق رایانه ۷
۱-عدم تنقیح دقیق مبانی فقهی حقوق رایانه (به ویژه حقوق مالکیت فکری): ۷
۲-ناآشنایی حقوق‏دانان با مباحث مربوط به حقوق رایانه: ۸
مبانی حقوقی و فقهی حقوق رایانه ۹
هشت راه‏حل برای اثبات شرعی حقوق رایانه ۱۰
اشکال راه حل ۱۲
مقدمه یکم استدلال: اثبات کبرای قضیه ۱۸
مقدمه دوم استدلال: اثبات صغرای قضیه ۲۱
استنباط و نتیجه‏گیری ۲۶
اشکال‏های وارد شده بر راه‏حل هشتم (نظر برگزیده) ۲۶
برتری‏ها و محدودیت‏های نظر برگزیده ۲۸
الف. برتری‏های نظریه ۲۹
ب.محدودیت‏های نظریه ۲۹
منابع ۳۱

چکیده

در این مقاله به بررسی تاریخچه حقوق رایانه در دادگاه‏های ایران ، چالش‏های موجود در نظام حقوقی ایران در زمینه تثبیت حقوق رایانه  ووضعیت حقوقی و فقهی حقوق رایانه د ر ایران می پردازیم.

نظام حقوقی از لوازم جدایی‏ناپذیر صنعت نرم‏افزار است و اگر نرم‏افزار به عنوان یکی از ضرورت‏های نظام اجتماعی مسلمین تلقی گردد, بدون شک بایستی به لوازم آن نیز ملتزم شد و از آن‏جایی که  نرم‏افزار عنصری کلیدی در حیات آینده بشر به شمار خواهد رفت, بنا بر این بایستی ناگزیر به پذیرش «نظام حقوق رایانه» شویم .

جمهوری اسلامی ایران در وضع فعلی, در زمینه ورود و تثبیت شاخه‏های مختلف حقوق رایانه در درون نظام حقوق خود با مشکلات عدیده‏ای مواجه است. از بین مشکلات مزبور, دو مورد را می‏توان اشاره کرد که از مهم‏ترین موانع روند گسترش حقوق رایانه‏اند. به نظر می‏رسد تا زمانی که این موانع بر سر راه توسعه حقوق رایانه (به ویژه در شاخه حقوق نرم‏افزار) وجود داشته باشند, صنعت نرم‏افزار ایران با فراز و نشیب‏های فراوانی روبه‏رو خواهد شد و نمی‏تواند از رشد مناسبی برخوردار گردد. این دو مشکل عبارتند از:

عدم تنقیح دقیق مبانی فقهی حقوق رایانه به ویژه در بُعد حقوق مالکیت فکری.

ناآشنایی قاضیان و وکلا و به طور کلی حقوق‏دانان با موضوعات و مباحث مربوط به حقوق رایانه.

هدف اصلی این نوشتار , این است که به بررسی دو جنبه بپردازد تا بتواند از این رهگذر به سهم خود, پاره‏ای از مشکلات مربوط را برطرف نماید.

واژه های کلیدی: حقوق رایانه ، چالش‏ها ، وضعیت حقوقی و فقهی

اشاره

رشد استفاده از رایانه در ایران و به کارگیری آن در فرایندهای مختلف آموزش،صنعت، نشر و پژوهش، مسائل حقوقی نوظهوری را در پی داشت. این مسائل ضرورتاً باید در دستگاه فقهی و حقوقی ایران تحلیل و قوانین مناسب با آن‏ها تصویب گردد.

بررسی‏های نظری پژوهش‏گران فقه و حقوق، بستر سازی برای دست‏یابی به قوانین کارآمد است. این مقاله تلاش دارد براساس نیازهای روز و مسائل نوظهور، متون فقهی و آراء فقیهان را بررسی کند.

حقوق رایانه دارای طیفی گسترده و موضوعاتی گوناگون است؛ امّا از آن‏جایی که بسیاری از فروعات این حقوق (بر خلاف کشورهای پیش‏رفته صنعتی), تناسب چندانی با ساختار اقتصادی و اجتماعی کنونی ایران ندارند, طبعاً در تاریخچه قانون‏گذاری حقوق رایانه ایران, نمی‏توانند دارای منزلت و جایگاه ویژه‏ای باشند. به‏عنوان نمونه, گرچه در انگلستان برای حمایت از برخی از ابعاد سخت‏افزاری رایانه, قانونی تحت عنوان حمایت از تراشه‏های نیمه هادی تصویب شده است, اما به دلیل عدم آمادگی صنعت ایران بر تولید چنین محصولاتی در حجم انبوه, نمی‏توان از قانون‏گذار ایرانی انتظار تدوین چنین قوانینی را داشت. به طور کلی می‏توان گفت که از بین دو جنبه سخت‏افزاری و نرم‏افزاری رایانه, بُعد نرم‏افزاری آن در ایران دارای اهمیت خاصی بوده و کاربردهای فراوانی در صنعت ایران طی بیش از یک دهه ورود آن به کشور داشته است. به همین جهت از میان ابعاد حقوق رایانه, بُعد حقوق نرم‏افزار در ایران مورد توجه نسبی قانون‏گذاران ایران قرار گرفته است؛ از این‏رو در این گفتار بیش‏تر به تاریخچه زیرشاخه حقوق نرم‏افزار خواهیم پرداخت.

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اقلیم و معماری ایران
  • مقاله آسیب شناسی اجتماعی احزاب در ایران
  • تحقیق ارزیابی کارکرد کیفری نهاد شورای حل اختلاف در نظام حقوقی ایران
  • مقاله صلاحیت دادگاه نظامی ایران
  • مقاله اقامتگاه در ایران و تطبیق آن با فرانسه
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.