مقاله نقش هوش هیجانی در عملکرد شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش هوش هیجانی در عملکرد شغلی

تعداد صفحات: ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از مواردی که در مورد نیروی انسانی هر سازمان با اهمیت بوده و مدیران سعی در ارزیابی و بهبود آن دارند عملکرد شغلی افراد است . لذا در سالهای اخیر نسبت به بررسی عوامل تاثیر گذار بر این متغیر مهم ، تحقیقات مهمی صورت گرفته است .

هوش هیجانی [۱] برای موفقیت شغلی ضروری است و ۶۰ درصد عملکرد در تمام شغل ها را شامل می شود. هوش هیجانی به تنهایی بزرگترین عامل برای پیش بینی عملکرد فرد در محیط کار و قوی ترین نیرو برای رهبری و موفقیت است (برادبری و گریوز، ۱۳۸۶،  ۳۳) .

به عبارتی رهبری هوشمند هیجانی عامل کلیدی در ایجاد فضای کاری شناخته می شود که می تواند زمینه رشد و پرورش کارکنان را فراهم کرده و آنها را تشویق کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند . ایجاد انگیزه و اشتیاق در کارکنان در نهایت می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمان شود ( آقایار ، شریفی در آمدی ،۱۳۸۶ ، ص ۲۷۸ ) .بنابراین در این مقاله به ارتباط بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی می پردازیم.

 

واژگان کلیدی : هوش هیجانی ، عملکرد شغلی ، کارکنان

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم عملکرد شغلی ۷
ابعاد و عوامل موثر برعملکرد شغلی ۹
نظریه های عملکرد شغلی ۱۴
مفهوم هوش هیجانی و نقش آن در زندگی ۱۶
تعاریف هوش هیجانی ۲۰
نظریه های هوش هیجانی ۲۳
سوابق تحقیق ۳۲
نتیجه گیری ۳۶
منابع ۳۸

منابع

ساعتچی ، محمود ، ۱۳۸۹ ، روانشناسی صنعتی و سازمانی ، چاپ سوم ، نشر ویرایش .

سانتراک ، جان دبلیو ، ۱۳۸۵  ، زمینه روان‌شناسی ، ترجمه مهرداد فیروزبخت ، چاپ دوم ، تهران ،  انتشارات رسا.

گریفین، کیث ، مک کنلی،  تری ،  ۱۳۷۵ ، تحقق استراتژی توسعه انسانی، ترجمه غلام رضا خواجه پور، تهران، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی .

الدر، هری، ۱۳۸۲ ، چگونه هوش خود را افزایش دهید؟ ترجمه فرشاد نجفی‌پور ، تهران،  انتشارات نسل نواندیش .

رابینز، استیفن، ۱۳۷۷ ، رفتار سازمانی ، ، ترجمه علی پارساییان  و سید محمد اعرابی ، جلد ۱ و ۲ و ۳  ، تهران ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .

رضاییان، علی،۱۳۷۳، مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها و کاربردها، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت تهران.

گلمن ، دانیل ، ۱۳۸۲ ، هوش هیجانی، توانایی‌های محبت کردن و محبت دیدن ، ترجمه‌‌ نسرین پارسا ،  تهران، انتشارات  رشد.

مورهد ، گریفین ، ۱۳۷۴ ، رفتار سازمانی ، ترجمۀ سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ، تهران ، انتشارات مروارید.

موکیلی ، آلکس ؛ دانتزر ، روبرت ، ۱۳۸۴ ، انگیزش و هیجان ، ترجمه حمزه گنجی ، علی پیکانی ، تهران ، چاپ اول ، نشر ساوالان .

برادبری، تراویس، گریوز، جین ، ۱۳۸۶، هوش هیجانی ( مهارت ها و آزمون ها) ، ترجمه مهدی گنجی، چاپ دوم، تهران نشر ساوالان .

مقدمه

سازمان های اجتماعی امروزه به سبب توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و خدماتی ناگریز از تدارک, حفظ و اداره نیروی انسانی پرتوان در مقیاسی بزرگ و متنوع هستند. امروزه منابع انسانی نقش مهمی در رشد و توسعه اهداف سازمان ها دارند.  با نگرشی به گذشته در می یابیم که منابع انسانی به عنوان ضرورت در کار سازمان ها مطرح است و در حال حاضر نیز با همه پیشرفت های تکنولوژیک و ورود فناوری های متنوع در سازمان ها, هنوز منابع انسانی مهم ترین بازوی رشد و ترقی سازمان ها محسوب می شوند ( سجادی ، امیدی ، ۱۳۸۷ ، ص ۸۲ ) .

از دیدگاه اجتماعی جالبترین نکته برای سازمان ها این است که کارکنانی داشته باشند که کارهایشان را به خوبی انجام دهند . عملکرد خوب ، بهره وری سازمان را بالا می برد که در نهایت به افزایش اقتصاد ملی منجر می شود  (اسپکتور، ۱۳۸۴، ص ۱۸۷) .

عملکرد شغلی متغیر اصلی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی است. بسیاری از بررسی ها و تحقیقات روانشناسان صنعتی و سازمانی مربوط به شناسایی، ارزیابی، یا ارتقای عملکرد شغلی بوده اند. هر سازمان برای دستیابی به اهداف خود نیاز دارد که کارکنانش مشاغل خود را در سطح قابل قبولی از بهره وری انجام دهند (کهن ، ۱۳۸۸ ) .

هوش هیجانی به یکی از مفاهیم جدید در مدیریت تبدیل شده است و به نظر می رسد بخش گم شده ای است که مدیریت متوسط را به مدیریت با عملکرد عالی تبدیل می کند  (۱۱۷p ، ۲۰۰۷ ،Tony, Morrison  ) .

بسیاری از پژوهشگران معتقدند هیجان منبع اولیۀ انگیزش است و تجربه های هیجانی اطلاعات مهمی دربارۀ محیط و موقعیتها فراهم می کنند که این اطلاعات ،  قضاوتها ، تعمیم ها ، اولویتهاوفعالیتهای شخصی راشکل می دهد (منصوری نصرآبادی ،  ۱۳۸۳،ص ۱۴۳) .

امروزه علم، به قدرت و نفوذ هیجان های ذهنی انسان پی برده و در حال کشف و تبیین جایگاه هیجان ها و احساس ها در فعالیت ها، رفتارها، حرکت ها و شخصیت انسانی است . درحوزه ی مطالعه های هوش نیز سیر مطالعه ها از هوش منطقی (که بر پایه ی شناخت استوار است)  به سمت هوش هیجانی حرکت می کند . هوش هیجانی سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجان ها و احساس ها در توانمندی های انسانی دارد (مختاری پور، ۱۳۸۵ ، ص ۴۱) .

مفهوم عملکرد شغلی

به طور کلی از عملکرد شغلی تعاریف مختلفی ارائه شده، ولی آنچه که در تمام این تعاریف مشترک است، چگونگی انجام فعالیت و مسؤولیتهای محوله است . عده ای عملکرد نیروی انسانی را بهره وری کار اطلاق کرده اند، ولی باید توجه داشت که عملکرد مفهومی فراتر از داده و ستاده دارد . عملکرد عبارت است از مجموع رفتارهایی که افراد در ارتباط با شغل از خود نشان می دهند (مورهد و گریفین، ۱۳۷۴، ص ۱۳۲) .

در زیر به تعدادی از تعاریفی که از عملکرد به دست آمده است اشاره می کنیم :

– عملکرد عبارتست مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می دهند (گریفین، مک کنلی ، ۱۳۷۵ ، ص ۴۷۹)

– عملکرد عبارتست از حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین .

– عملکرد حاصل یا نتیجه ی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند .

 

[۱] – Emotional Intelligence

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله عوامل عملکرد شغلی
  • مقاله عملکرد شغلی و انواع آن
  • مقاله الگوها و نظریه‌های عملکرد شغلی
  • مقاله سنجش هوش هیجانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.