مقاله نظریه های یادگیری خود تنظیمی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های یادگیری خود تنظیمی

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

زیمرمن(۱۹۹۴، به نقل از فرهمینی فراهانی و همکاران، ۱۳۸۷) یادگیری خود تنظیمی را نوعی از یادگیری که در آن افراد تلاش های خود را برای فراگیری دانش و مهارت بدون تکیه به معلم و دیگران، شخصاً شروع کرده و جهت می بخشند تعریف می کند. به عبارت دیگر در این یادگیری افراد مهارت هایی برای طراحی و کنترل و هدایت یادگیری خود دارند و تمایل دارند یاد بگیرند و قادرند کل فرایند یادگیری را ارزیابی کنند.

یادگیری خودنظم دهی (خودتنظیمی) عبارت است از خودزایی و خود وارسی افکار، احساسات و رفتارها به منظور رسیدن به هدف که این اهداف می توانند تحصیلی باشند، مانند؛ تصحیح و بهبود میزان درک و فهم هنگام خواندن، سازمان یافته تر کردن نوشته ها، چگونگی انجام عمل ضرب و پرسیدن سؤالات مرتبط (بیابان گرد، ۱۳۸۴).

الگوهای خود تنظیمی به معرفی راهبردهایی می پردازندکه دانش آموزان برای تنظیم کارکرد شخصی، عملکرد تحصیلی و محیط یادگیری خود از آنها استفاده می کنند از این رو تاکنون راهبردهای مختلفی در متون ادبی مختلف به عنوان راهبردهای خود تنظیمی در این حوزه ها معرفی شده است. برخی از الگوهای خود تنظیمی یادگیری عبارتند از: الگوی پنتریچ، کارور و شی یر، بوکارتس، هاک هاسن و کول، کرنو، بیگز، بوکائرتز و زیمرمن که در این مقاله به توضیح هریک می پردازیم.همچنین مقاله درباره هر یک از نظریه های یادگیری خودتنظیمی شامل:نظریه های کنشگر،  شناختی – اجتماعی، نظریه ویگوتسکی ، دیدگاه پردازش اطلاعات و نظریه کارکرد زیستی خود تنظیمی مباحثی ارائه می دهد.

 

واژه های کلیدی: یادگیری خود تنظیمی، ابعاد، راهبردها،الگوها، نظریه ها،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تاریخچه و پیشینه نظری مفهوم خود تنظیمی : ۸
تعریف یادگیری خودتنظیمی ۹
ابعاد خودتنظیمی ۱۱
ویژگی های یادگیرندگان خود نظم یافته : ۱۳
زیر مراحل خود تنظیمی : ۱۴
راهبردهای یادگیری خود تنظیمی ۱۵
۱-راهبردهای شناختی ۱۶
۲- راهبردهای فراشناختی ۱۷
۳- راهبردهای مدیریت منابع ۱۸
۴- راهبردهای انگیزشی ۱۹
الگوهای یادگیری خود تنظیمی ۲۰
۱- مدل بیگز (یادگیری سطح بالا): ۲۰
۲-مدل کارور و شی یر( ۱۹۹۰): ۲۱
۳- مدل واین و هدوین (۱۹۹۸) : ۲۲
۴- مدل بوکائرتز(۱۹۹۹) : ۲۲
۵- مدل زیمرمن(۲۰۰۰- ۱۹۸۹) : ۲۳
۶- مدل پنتریچ (۲۰۰۰): ۲۳
نظریه های یادگیری خود تنظیمی ۲۴
۱-نظریه ی کنشگر : ۲۵
۲- نظریه شناختی _ اجتماعی : ۲۶
۳- نظریه ویگوتسکی : ۲۷
۴- دیدگاه پردازش اطلاعات: ۲۸
۵- نظریه کارکرد زیستی خود تنظیمی: ۲۹
خود تنظیمی از بعد زیست شناختی: ۳۳
آموزش خود تنظیمی ۳۵
نتیجه گیری ۳۷
منابع : ۴۰

منابع :

– فرهمینی فراهانی، محسن و همکاران. ( ۱۳۸۷).  بررسی رابطه هوش هیجان، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. ماهنامه پژوهشی دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، شماره .۳۰

– سیف، علی اکبر .(۱۳۸۶) روان شناسی تربیتی نوین. تهران نشر دوران.

– صفاریان طوسی، م .(۱۳۷۴) بررسی رابطه بین استفاده از فرایندهای خود تنظیمی در یادگیری و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان مشهد.پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران ، ایران. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

–  برک، لورا .(۱۳۸۵) روان شناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی. چاپ دهم، تهران: انتشارات ارسباران.(سال انتشار اثر به زبان اصلی ۲۰۰۱).

بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۸۴). روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران. –

–  پرکان، فضل. مقایسعه اثربخشی آموزش با روش حل مسئله با آموزش به شیوه معمول در مدارس بر یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر مهاباد. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران. ایران. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی .

– محمودی، ز. (۱۳۷۷).بررسی رابطه خودپنداره ،یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه  دوم راهنمایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۷۵-۷۶ .پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران ایران .دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه تربیت معلم تهران .

– زیبا زاده،سهیلا. مقایسه اثربخشی آموزش بر اساس رویکرد سکوسازی و سنتی بر یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر درس تعلیمات اجتماعی سال چهارم ابتدایی شهر مرادنژه در سال تحصیلی۸۷- ۱۳۸۶٫ پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران. ایران. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی .

مقدمه

یکی از مسائل مهم در نظام های آموزشی ایجاد شرایط لازم برای موفقیت تحصیلی است. در نگاه کلی، عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی به دو دسته عوامل بیرونی و درونی قابل تقسیم است از میان عوامل بیرونی می توان به موقعیت یادگیری، مشارکت فراگیران در امر یادگیری، کتب درسی، وسایل کمک آموزشی، روش تدریس و غیره اشاره کرد. همچنین عواملی مانند آمادگی فراگیر، هوش عمومی، استعداد، انگیزه، نیاز به پیشرفت، را می توان به عنوان عوامل درونی مطرح کرد.یکی از عوامل درونی که مسیر رسیدن به پیشرفت را هموار می کند،خودتنظیمی است؛ اینکه فراگیران از طریق محرک هایی که خودشان به وجود می آورند رفتار خود را کنترل می کنندو یادگیری را تسهیل می نمایند.(طالب زاده و همکاران،۱۳۹۰).

امانی و ایران نژاد (۱۹۹۵) می نویسند« یادگیری عبارت است از بازشناسی مبنای دانش شهودی افراد که به شکل خود تنظیمی کنترل می شود.تمام خرده سیستم های مغز قادرند به طور پویا خود را تنظیم کنند.این نوع خود تنظیمی کل، درون مایه بازشناسی اطلاعات را بر عهده می گیرد.بازشناسی مستلزم آن است که خرده سیستم های مغز به گونه ایی خود نظم جو، انعطاف پذیر و همزمان، در زمینه ی هماهنگ در حال پیشرفت کل مغز، به پردازش اطلاعات مبادرت ورزند»

کارولی[۱] (۱۹۹۳) بررسی وسیعی در زمینه نظریه خودتنظیمی انجام داد و آن را فرایندهای داخلی یا اجرایی تعریف کرد که فرد را قادر می سازد در طول زمان به سوی فعالیت های هدفدار هدایت کند، به گونه ایی که در مسیر تغییر پیش روند. سازوکار تنظیم در تطبیق و تعدیل افکار، رفتار یا توجه از طریق استفاده ارادی یا خود به خودی مکانیسم های خاص و مهارت های حمایت کننده به کار گرفته می شود.در ولاقع می توان گفت فرایندهای خود تنظیمی، زمانی که فعالیت های معمول و عادی به مانعی برخورد کند و یا لازم باشد که مسیر هدف طور دیگری دنبال شود، آغاز می گردد. مثلاً هنگام بروز یک مبارزه یا شکست، در این زمان است که خود تنظیمی به منظور تلاش برای هدایت رفتار در طول یک مسیر خاص برای رسیدن به هدفی مشخص به کار گرفته می شود.

زیمرمن (۲۰۰۰) خود تنظیمی تحصیلی را به در جه ایی که دانش آموزان از جهات فراشناختی، انگیزشی و رفتاری،پیشاپیش، فرایندهایی یادگیری خودشان را تنظیم می کند اطلاق می کند.از این جهت، یادگیرنده گان خود نظم یافته نه فقط به واسطه ی سوگیری و عملکرد آینده نگرشان، بلکه با توانایی های خود بر انگیزاننده ایی که دارند شناسایی می شوند .

 تاریخچه و پیشینه نظری مفهوم خود تنظیمی :

در تاریخ روان شناسی می توانیم شاهد نظریه ها و تحقیقات گوناگونی در ارتباط با مفهوم خود تنظیمی باشیم. ارسطو معتقد بود انسان با تفکر قادر است به موفقیت بیشتری در فعالیت ها دست یابد(رس[۲]،۱۹۶۵-۱۸۷۷؛ به نقل از هاگوی[۳]، ۲۰۰۹).

ویلیام جیمز[۴] (۱۸۹۰) با قرار دادن مفهوم اراده در کانون نظریه خود، زمینه را برای رشد نظریه خود تنظیمی آماده ساخت. جیمز با بیان مثال برخاستن از تخت خواب گرم در یک روز سرد زمستانی به واسطه ی نیروی اراده نشان داد که نیروی اراده فرد را قادر به انجام تکالیف و دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر در زندگی می سازد.

به موازات رشد رشته های روان شناسی، مفهوم نیروی اراده به بخش مهمی از نظریه های روان شناسی مبدل گردید و زمینه را برای توجه به مفهوم خود تنظیمی مهیا ساخت(به نقل از هاگوی، ۲۰۰۹).نظریه شناختی با تأکید بر آگاهی از افکار و جریان یادگیری بخش مهم دیگری را در نظریه خود تنظیمی تشکیل می دهد.

راتر در مکتب نظریه شناختی، نظریه یادگیری اجتماعی را مطرح نمود او با بیان مفهوم کانون کنترل[۵] ، یعنی توانایی افراد در بروز رفتار بر اساس خواست فردی، یکی از پیشگامان ایده ی خودتنظیمی به حساب می آمد.بندورا (۱۹۹۷)  به نقل از کلیری[۶] (۲۰۰۹) در نظریه شناختی اجتماعی خود به طور مستقیم از مفاهیم خودکارآمدی و خودتنظیمی صحبت به میان آورد.یکی از مفاهیم اصلی نظریه بندورا، توانایی افراد در پردازش فعالانه اطلاعات و هدایت رفتار بر اساس آن تحت عنوان خود تنظیمی است. نظریه یادگیری اجتماعی- شناختی زمینه ایی را برای رشد ایده ی خودپنداره که بعدها به خود تنظیمی مبدل شد، فراهم ساخت. خودپنداره به چگونگی برانگیختگی، سازماندهی و تنظیم افکار و رفتارها در فرد می پردازد.خودپنداره متشکل از مؤلفه های گوناگون از جمله عزت نفس،خودادراکی و خودکارآمدی است، در آن زمان خود تنظیمی به عنوان یکی از ویژگی های کنترل کننده و یا تغییر  دهنده ی رفتار فرد مورد توجه قرار گرفت( گراوز، ۲۰۰۳).

 

[۱] -Karoly

[۲] -Ross

[۳] -Hogve

[۴] -James

[۵] -Focus of control

[۶] -Cleary

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع یادگیری سازمانی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله یادگیری خود تنظیمی
  • مقاله خود تنظیمی
  • مقاله چرخه یادگیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.