عنوان
تعداد صفحات:۶۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
از منظرجامعه شناختی چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی افراد یک جامعه به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین میشود. در این مقام نیز ارزشها، دارای سطوح آرمانی(نظری) و واقعی(عملی) هستند. جامعهشناس تلاش میکند سازوکارهای مؤثر بر سطوح آرمانی و واقعی ارزشها و دیالکتیک آنها را درون جهان اجتماعی تحلیل کند.
اخلاق یکی از سه حوزه مورد تأکید ادیان(اعتقادات،اخلاق و شریعت) یکی از شش حوزۀ مورد تأکید فلسفۀ کلاسیک به معنی عام(حکمت نظری: مابعد الطبیعه، علم النفس و طبیعیات؛ حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدرن) و یکی از قلمروهای زایای معرفت بشری است.
مطالعات اخلاق عموماً در چهار عرصۀ فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق کاربردی و اخلاق توصیفی است. سه مورد اول عمدتاً در حوزۀ فلسفه اخلاق صورت میگیرد و آخرین مورد در بستر دانشهای تجربی چون تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و … قرار دارد. منظور از اخلاق توصیفی، مطالعه و پژوهش برای توصیف و تبیین اخلاق افراد یا جوامع مختلف است به این معنی که اصول اخلاقی پذیرفته شده توسط فرد یاگروه خاصی با روش تجربی گزارش، توصیف و تبیین میشود.
عدم رونق جامعه شناسی اخلاق در کنار سایر حوزههای نزدیک چون جامعه شناسی دین و معرفت، مؤید شکاف جامعه شناسی و اخلاق است ولی توجه جامعهشناسان کلاسیک و جامعهشناسان معاصر همچون مونسکیو، کنت، دورکیم، وبر، پارتو، زیمل، پارسونز،گورویچ و هابرماس! به اخلاق، حداقل شاهدی بر اهمیت اخلاق از منظرجامعهشناسی در مقاطع خاصی از حیات جامعهشناسی است.
نظریههای جامعهشناختی، اخلاق را پدیدهای اجتماعی میبینند و طبیعی است که در تبیین آن بر جامعه و عوامل اجتماعی تأکید کنند، ولی از آنجا که اخلاق خود پدیدهای چندبعدی و منتشر است که به صورتهای مختلفی نمودار میشود، جامعهشناسان نیز وجوه متفاوتی از آن را برجسته میبینند. البته زمینههای وجودی و معرفتی متفاوت جامعهشناسان نیز در اتخاذ رویکردهای متفاوت به اخلاق دخیلاند. در میان نظریههای جامعهشناختی میتوان سه رویکرد عاطفهگرایی، مادی ـ معیشتی و عقلانی را رصد نمود.
واژه های کلیدی: نظریه های جامعه شناختی اخلاق، رویکرد عاطفه گرایی، رویکرد مادی ـ معیشتی و رویکرد عقلانی
چکیده ۴
مقدمه ۶
نظریه های جامعه شناسی ۸
۱-رویکرد عاطفه گرایی ۸
۱-۱-اخلاق به مثابه امر قدسی ۸
۱-حرفه و اخلاق ۱۵
۲-تعلیم و تربیت و اخلاق ۱۶
۱-۲- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی ۱۹
علم، حرفه و اخلاق از منظر وبر ۲۶
۱-۳- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته ۲۹
۲- رویکرد منفعت گرایی(مادی معیشتی) ۳۸
۳-رویکرد عقل گرایی ۴۸
تحلیل مفهومی عقلانیت ۴۹
تحلیل انسان شناسانه عقلانیت ۵۰
تحلیل عقلانیت در کنش اجتماعی ۵۱
عقلانیت و اخلاق تجدد ۵۴
فهرست منابع ۶۴
منتسکیو(۱۳۷۰) روح القوانین ترجمه علی اکبر مهتدی، چاپ نهم.تهران: انتشارات امیر کبیر.
دورکیم، امیل(۱۳۸۱) جامعه شناسی تربیتی، ترجمه محمد مشایخی،تهران: شرکت سهامی انتشار.
دورکیم، امیل(۱۳۶۰) فلسفه و جامعه شناسی، ترجمه فرحناز خمسه، تهران: مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها.
دورکیم، امیل(۱۳۸۶) صوربنیانی حیات دینی، ترجمه باقر پرهام، چاپ سوم، تهران: نشرمرکز.
دورکیم، امیل(۱۳۸۷) درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، چاپ سوم، تهران: نشرمرکز.
ورسلی، پیتر(۱۳۸۸)نظریههای جامعه شناسی نظم، ترجمه سعید معیدفر، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کرایب، یان(۱۳۸۱)نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
کرایب، یان(۱۳۸۲)نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشر آگه.
وبر، ماکس(۱۳۸۵)اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
وبر، ماکس(۱۳۷۶)دانشمند و سیاستمدار، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
چلبی مسعود(۱۳۷۲) وفاق اجتماعی،نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره ۳،صص ۲۸-۱۵٫
چلبی، مسعود(۱۳۷۵)جامعه شناسی نظم، تهران: نشرنی.
چلبی، مسعود(۱۳۸۱)بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
چلبی، مسعود(۱۳۸۵)تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشرنی.
روشه، گی(۱۳۷۶)جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: تبیان.
هابرماس،یورگن(۱۳۸۴) نظریه کنش ارتباطی، عقل و عقلانیت جامعه، ترجمه انگلیسی توماس مککارتی، ترجمه فارسی، کمال پولادی.تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
هابرماس،یورگن(۱۳۸۴) نظریه کنش ارتباطی، جهانزیست و نظام، ترجمه انگلیسی توماس مککارتی، ترجمه فارسی، کمال پولادی.تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
از چهار عرصۀ عمدۀ مطالعات اخلاقی؛ یعنی فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق کاریردی و اخلاق توصیفی، علوم تجربی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ، مطالعۀ توصیفی اخلاق را به عهده دارند. در اخلاق توصیفی عمدتاً این پرسشها پیگیری میشود که افراد، گروهها و جوامع انسانی به کدام ارزشها و نظامهای اخلاقی پایبند هستند؟ چرا و چگونه به این نوع نظام اخلاقی پایبند میشوند؟ به عبارت دیگر، حضور و غیاب نظامهای اخلاقی گوناگون در میان انسانها، اقشار و جوامع، و چرایی و چگونگی این توزیع به عهدۀ این دسته از علوم است.
توجه به اخلاق در میان جامعه شناسان در دو برهه قابل اعتناست یکی در دورۀ گسست از جهان سنت در میان بنیانگذاران جامعه شناسی و کلاسیکها و دیگری در دورۀ تردید در مبانی مدرنیته و سربرآوردن پسامدرنیته است و در میانۀ این دو، بیاعتنایی به اخلاق برجسته است.
اوروسکا(۱۹۷۱)مونتسکیو را اولین جامعه شناس اخلاق میشمارد چرا که او معتقد بود تمامی قواعد از جمله قواعد اخلاقی نیازی را برآورده میکنند، لذا حضور و غیاب آنها را میتوان با توجه به نقش آنها در رفع نیازها تبیین کرد. به زبان دیگر میتوان آنها را در مقام نهاد اجتماعی مطالعه کرد؛ زیرا نهاد اجتماعی همان شیوۀ مشروع و پذیرفته شده رفع یک نیاز در میان گروهی از انسانهاست.
قوانین، آداب و رسوم، مذهب و اخلاق، چهارشأن عمل انسانی یا چهار قاعدۀ حاکم بر رفتار انسانی در طول تاریخ بودهاند که در نزد مونتسکیو پدیدههایی در عرض یکدیگر و مستقلاند و صرفاً لازم است با هم سازگار شوند. از این میان، او بیشتر دل مشغول قوانین است و از قانونگذاران میخواهد در حفظ و صیانت عادات و آداب خوب و تغییر و اصلاح عادات و آداب بد ملتهای خود با شناخت کافی به این تناسب توجه داشته باشند. او در مقدمه روحالقوانین مینویسد: «افلاطون خدا را شکر میکرد که در زمان سقراط به دنیا آمده است ولی من خدا را شکر میکنم که مرا در زمانی به وجود آورده و در کشوری زندگی میکنم که آزادی فکر و قلم حکمفرماست و میتوانم از این آزادی استفاده کنم».(مونتسکیو،۱۳۷۰: ۱۶۹) این مقایسه خود حکایتگر رخداد مهمی در اندیشه و زمانۀ مونتسکیو است. او با مقایسه خود و افلاطون، فرد سقراط را با نهاد آزادی برابر مینشاند. آرمان افلاطون به دست آمدن سقراط بود« آدمی در عالم خاکی نمیآید به دست ـ عالمی دیگر بباید ساخت و ز نو آدمی». مونتسکیو از این آرمان دست شسته و در پی تحقق نهادهایی است که بتوان در سایۀ آنها آرمید.
در آثار جامعهشناسان، اخلاق، عمدتاً در قالب سازوکارهای شکلگیری وجدان و اخلاقیات، طیّ فرایندهای اجتماعی شدن و درونیسازی مورد توجه قرار گرفته است. آنها عمدتاً تلاش میکنند چگونگی تبدیل انسان طبیعی به انسان اخلاقی را با سازوکارهای اجتماعی تبیین کنند. در میان جامعهشناسان، میتوان سه رویکرد نظری به اخلاق را رصد نمود : عاطفهگرایی، منفعتگرایی(مادی ـ معیشتی) و عقلگرایی.
نظریههای جامعه شناختی، اخلاق را پدیدهای اجتماعی میبینند و طبیعی است که در تبیین آن بر جامعه و عوامل اجتماعی تأکید کنند، ولی از آنجا که اخلاق خود پدیدهای چندبعدی و منتشر است که به صورتهای مختلفی نمودار میشود، جامعه شناسان نیز وجوه متفاوتی از آن را برجسته میبینند. البته زمینههای وجودی و معرفتی متفاوت جامعهشناسان نیز در اتخاذ رویکردهای متفاوت به اخلاق دخیلاند. در میان نظریه های جامعه شناختی میتوان سه رویکرد عاطفهگرایی، مادی ـ معیشتی و عقلانی را رصد نمود.
دورکیم از محدود جامعه شناسانی است که به طور مستقل دربارۀ اخلاق اندیشیده و نوشته است. هدف او تأسیس علم اخلاق برای جوامعی است که از دنیای گذشته و اخلاقیات آن بریده است و باید با اخلاقیات جدید سر و سامان یابد. این علم میگوید، جوامع جدید، اخلاق خاص خویش را پدید میآورند، همچنان که جوامع گذشته، اخلاق خاص خود را پدید آوردند.
از نگاه دورکیم هر نظام اخلاقی یک دستگاه قواعد رفتار است و قواعد اخلاقی نیز انواعی دارد: اخلاق روزمره، اخلاق حرفهای، اخلاق مدنی، اخلاق قراردادی. اما همۀ فنون قاعدههایی دارند که چگونگی رفتار را مشخص میکنند. پس قواعد اخلاقی چه تفاوتی با قواعد دیگر دارند؟ دورکیم با پیروی از کانت پاسخ میدهد که قواعد اخلاقی الزام آورند، ولی او میخواهد تبیینی علمی و تجربی از اخلاق ارائه کند و البته برخلاف ادعای کانت، مدعی است مفهوم تکلیف به تنهایی تمامی معنای اخلاق را پوشش نمیدهد و برای کامل کردن آن باید علاوه بر تکلیف، مطبوعیت یا دلپذیری را نیز به آن افزود. پس وجه صوری اخلاق همان تکلیف و الزام کانت است و وجه محتوایی آن دلپذیری است. عقل و عاطفه با هم، امر اخلاقی را شکل میدهند.
دلپذیری عمل، انسان را به سوی خویش میکشد، ولی عمل اخلاقی به گونهای است که فرد نمیتواند بدون سختی و بیآنکه اجباری بر خویش وارد آورد آن را انجام دهد. عمل اخلاقی بدون اعمال اجبار و فشار بر طبیعت فرد، ممکن نمیشود. چگونه این دو جنبۀ متناقض ـ اجبار و دلپذیری ـ در مفهوم اخلاق جمع میشوند؟
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر