مقاله اخلاق حرفه ای مشاوران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اخلاق حرفه ای مشاوران

تعداد صفحات: ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در مبحث اخلاق حرفه­ ای، سخن از مجموعه­ای از گزاره­های اخلاقی و باید­ها و نباید­هایی است که مخاطب اصلی آن در درجه اول به حرفه­­مندان یک رشته و در ارتباط با مسئولیت­های حرفه­ای آنان است. علم اخلاق قرن­ها قبل از میلاد مسیح در مشاغل و حرف گوناگون وجود داشته است. اما تاریخ تدوین اولین اصول اخلاق حرفه­ای به حدود سیصد سال پیش از میلاد بر­می­گردد که متعلق به حرفه پزشکی می­باشد و به سوگند­نامه بقراط برمی­گردد، که در آن وظایف و مسئولیت­های اخلاقی پزشکان مشخص‌شده بود. برخلاف نظام­های اخلاقی گذشته همچون نظام ارسطویی که در آن­ها اخلاق امری درونی و شخصی تلقی می­شد، امروزه مسئولیت­های اخلاقی از این امر فراتر رفته و به حیطه مناسبات بین­فردی، سازمانی و گروهی کشیده شده و در طیفی از مسئولیت­های فردی- شخصی تا مسئولیت­های فردی- شغلی و نیز مسئولیت­های سازمانی گسترده شده است. چنین تحولی را انقلاب کپرنیکی در اخلاق نامیده­اند (قراملکی، ۱۳۸۲)؛ که نقطه عطفی در پیشینه مکاتب اخلاقی است. نتیجه چنین دیدگاه­هایی، پیدایش مفهوم اخلاق کاربردی است که اخلاق حرفه­ای یکی از اقسام آن است. بنابراین خاستگاه مفهوم اخلاق حرفه ­ای، از این دیدگاه سرچشمه می­گیرد که اخلاق فراتر از مجموعه­ای از مسئولیت­های فردی و شخصی است. به‌عبارت‌دیگر نظریه­پردازان و حرفه­مندانی که مایل به بحث در مورد اخلاق­­ حرفه­ ای­ اند، بیش­تر مفهوم حرفه را پذیرفته­اند و به‌طور ضمنی تائید نموده­اند که حوزه عملی و نظری رشته­ آنان قابلیت تبدیل‌شدن به یک حرفه را دارا است. برای پی بردن به پیوند ناگسستنی مفهوم حرفه بااخلاق کافی است به پیشینه­ی پیدایش اصطلاح حرفه در سده­های شانزدهم و هفدهم میلادی اوج دوران اصلاح‌طلبی دینی مراجعه شود. در دوران اصلاح‌طلبی دینی، اصطلاح حرفه با این گزاره شکل‌گرفته که تحقق حرفه­ هر فرد، عالی­ترین شکل فعالیت اخلاقی است. به عبارت روشن­تر، حرفه در بدو پیدایش­اش، از دیدگاه کسانی چون لوتر مبارز سرسخت و سرسلسله کوشش­های اصلاح‌طلبانه دینی در اروپا  به‌عنوان توجیهی اخلاقی از فعالیت دنیوی به‌کاررفته است. این بدان معناست که از آغاز، حرفه با مفهوم اخلاق عجین بوده و پذیرش مفهوم حرفه به معنای پذیرش خودبه‌خودی اخلاق­حرفه­ای است. چنین پیشینه­ای در تعاریف امروزین از حرفه، انعکاس قدرتمندی دارد، و همواره اخلاق، یک رکن اساسی در تعاریف معتبر ارائه‌شده از مفهوم حرفه بوده است (وبر، ۱۳۷۱ : ۷۵).

اخلاق عبارت ­است­ از، یک سلسله خصلت­ها و سجایا و ملکات اکتسابی که بشر آن­ها را  به‌عنوان اصل اخلاقی  می­پذیرد. یا به‌عبارت‌دیگر، قالب روحی برای انسان که روح انسان در آن قالب و در آن کادر و طبق آن طرح و نقشه ساخته می­شود (مطهری، ۱۳۸۵).

اخلاق حرفه­ای در ساده­ترین تعریف عبارت است از: اصول و معیار­هایی که رفتار قابل‌قبول یا پسندیده را در یک حرفه تبیین می­کند (علمی، ۱۳۸۷). به‌عبارت‌دیگر، اخلاق حرفه­ای را رشته­ای از علم اخلاق دانسته­اند که روابط شغلی را موردمطالعه و بررسی قرار می­دهد (شعاری­نژاد،۱۳۶۴ :۶۷).

 

واژه های کلیدی:اخلاق ، اخلاق حرفه ای، رویکردهای مربوط به اخلاق،دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق،اخلاق حرفه ای مشاوران

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف اخلاق ۸
رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق ۹
۱- رویکرد وظیفه گرایی ۹
۲- رویکرد نتیجه گرایی ۱۰
۳- رویکرد فضیلت گرایی ۱۱
۴- رویکرد سودگرایی ۱۱
دیدگاه صاحبنظران در مورد اخلاق ۱۳
۱-اندیشمندان اسلامی ۱۳
۲- فیلسوفان ۱۶
۳- روانشناسان ۲۳
۴- جامعهشناسان ۲۶
تاریخچه حرفه ای گری ۲۸
تاریخچه اخلاق حرفه ای ۳۰
عوامل پایه های اخلاق حرفه ای ۳۱
اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی ۳۲
ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام ۳۳
تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران ۳۵
اصول اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان ۳۶
اهمیت اخلاق حرفه ای مشاوره مدارس ۳۹
ضرورت اخلاق حرفه ای مشاوره ی مدارس ۴۱
منابع و مأخذ ۴۵

منابع

فرانکنا. ویلیامکی. (۱۳۷۶). “فلسفۀاخلاق”، ترجمۀ هادی صادقی، قم، انتشارات طه، چاپ اول.

نقیب­زاده، میرعبدالحسین. (۱۳۷۴). “نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش”، انتشارات طهوری.

نقیب­زاده، میرعبدالحسین. (۱۳۸۱). “درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش”، تهران، انتشارات طهوری.

موحدی، محمدجواد. (۱۳۸۹).”بررسی رابطه وظیفه­گرایی و نتیجه­گرایی”، پژوهش­های فلسفی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره ۲۱۶، سال۵۳٫

کرمی، ژیلا. (۱۳۷۸). “رنسانس”، ترجمه علی­رضا آل­بویه. در مجموعه: تاریخ فلسفه­ی غرب، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).

قراملکی، احد فرامرز. (۱۳۸۲). “اخلاق حرفه­ای”، قم، انتشارات مجنون.

قراملکی، احد فرامرز. (۱۳۸۵). “اخلاق حرفه­ای”، چاپ دوم، انتشارات مجنون.

قراملکی، احد فرامرز. (۱۳۸۸). “اخلاق حرفه­ای در تمدن ایران و اسلام”، تهران، انتشارات مجنون.

قراملکی،  احد فرامرز. (۱۳۸۲). ” اخلاق حرفه­ای”، تهران: مؤلف.

گروه نویسندگان، “فلسفه تعلیم و تربیت”، تهران، انتشارات سمت،۱۳۷۲، ص۲۹۵٫

امیری، علی­ نقی، همتی، محمد، مبینی، مهدی. (۱۳۸۹). “اخلاق حرفه­ای؛ ضرورتی برای سازمان”. معرفت اخلاقی، سال اول، شماره چهارم، صفحات ۱۳۷-۱۵۹٫

دیویی، جان. (۱۳۳۴). “اخلاق و شخصیت”. ترجمه مشفق همدانی، تهران: صفیعلی شاه.

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۱٫ ” درآمدی بر اخلاق­شناسی حکمی و فلسفی استاد محمد تقی جعفری”. مجله نقد و نظر. شماره ۲۶، صفحات ۴۴۰-۳۹۸٫

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۱٫ “اخلاق­شناسی علامه طباطبایی”، نشریه دانشکده علوم انسانی.

امید، مسعود. (۱۳۸۰)۲٫” اخلاق­شناسی علامه طباطبایی”. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره ۴۴، ۷۰-۴۵٫

طباطبایی، محمود، ، کلانتر هرمزی، عبدالجلیل. (۱۳۹۰). “بنیادهای اخلاق پزشکی از دیدگاه متن اسلامی و مفاخر پزشکی”. پژوهش در پزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دوره۳۵، شماره۱، صفحات۶-۱٫

مقدمه

تاریخ درازمدت انسانی مؤیّد این نکته است که اخلاق یکی از پدیده­هایی است که از آغاز تمدن­های رسمی در تاریخ نمودار گشته و گذشته­ای طولانی دارد. این پدیده تا زمان حال امتداد داشته و به وجود و حضور خود در جوامع بشری ادامه می­دهد. دوری از اخلاق سرآغاز جنگ، ستم و مصیبت است. بشر از دیرباز به این دانایی رسیده است که زندگی کردن بر اساس اخلاق سبب تأمین سلامت روان، بهبود روابط اجتماعی و تعالی انسان می­شود. انسان آموخته است که قوانین را در حمایت از اخلاق وضع کند تا پایبندی به اخلاق نهادینه شود. زندگی کردن بر اساس اصول اخلاقی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را فرامی‌گیرد که ازجمله این موارد، تعامل اخلاقی با خویش، اخلاق خانواده، اخلاق شهروندی، اخلاق مشاغل، اخلاق در فعالیت­های سیاسی و مناسبات بین­المللی نمونه­هایی از ابعاد زندگی اخلاقی را نشان می­دهد. مقصود از اخلاق حرفه­ ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و بر اساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه­ای رعایت کنند؛ بدون آن‌که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازات­های قانونی دچار شوند ( امیری و همکاران، ۱۳۸۹: ۱۳۹). قسمت اعظم تعالیم انبیا در طول تاریخ لزوم پایبندی و تعهد به اخلاق در همه زمینه­ها و ازجمله حرفه و شغل بوده است. امروزه بحث اخلاق حرفه­ای[۱] یکی از بحث­های مهم حوزه­ی اخلاقیات است.

از سوی دیگر، هیچ نهاد یا حرفه­ای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتار بهنجار را معین می­کند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین می­کند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آینده­ی خود به سمت کمال، فضیلت و سعادت هدایت می­کند. اخلاق، هم خاستگاه دینی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ و سایر پدیده­های اجتماعی است. درواقع، بین این مفاهیم و پدیده­های اجتماعی و اخلاق، تعامل دایمی وجود دارد که باعث می­شود در طول زمان، اصول، ارزش­ها و هنجارهای جامعه صیقل بخورد و الگوهای موجه و مقبول رفتار فردی و جمعی را تشکیل بدهد.

گرچه حرفه از همان آغاز پیدایش­اش به‌طور ضمنی با ترویج لزوم تعهد انسان به انجام تکالیف اخلاقی در قالب فعالیت­های مادی و این جهانی­اش همراه بوده است. امّا به نظر می­رسد که نقطه عطف و اوج اخلاق حرفه­ای در غرب را می­توان در آرای لوتر[۲] پی­گرفت و به یکباره  بعد از رنسانس بود که اخلاق کاربردی در جهان غرب در کانون توجه قرار گرفت و شاید بتوان آن را از ثمرات دوران اصلاح‌طلبی دینی دانست (ریسمان­باف، ۱۳۸۸: ۵۷).

بنابراین آن­چه که امروزه از آن تحت عنوان اخلاق حرفه­ای نام می­برند شامل مجموعه­ای از احکام و ارزش­ها، تکالیف­ رفتار و سلوک و دستور­هایی برای اجرای آن است که در قالب قواعد یا آیین­نامه­های اخلاقی، تدوین می­شود (نشاط،۱۳۸۱: ۱۳۸-۱۱۱). آیین­نامه­های اخلاقی مدون، اهداف و مسئولیت­های گرو­ه­های حرفه­ای را شامل می­شود و به‌عنوان ابزاری بی­طرف و بدون سوگیری، معیار­های اخلاق حرفه­ای را توضیح می­دهد.

متخصص اخلاقی ­بودن نه‌تنها  درکی از قوانین اخلاقی را در زمینه حرفه­ای نیازمند است، بلکه تفسیر آگاهانه آن‌ها را برای موقعیت­های حرفه­ای که با آن مواجه­اند، لازم می­داند. از سویی دیگر مشاوران با درک بیشتر ملاک­ها و ضوابط و اصول اخلاقی، قدم درراهی می­گذارند که هرچه پیش می­روند با سؤالات و ابهامات اخلاقی تازه­ای مواجه می­شوند که بررسی و پاسخ دادن به آن‌ها، آنان را به استانداردهای فراتر سوق می­دهد. البته بین پیروی صرف از ضوابط اخلاقی و داشتن تعهد عملی نسبت به ضوابط اخلاقی بالا، تفاوت زیادی وجود دارد. تعهدات اخلاقی مستلزم عملکرد اخلاقی است و ارتقاء معیارهای اخلاقی مستلزم دستیابی به استانداردهای مطلوب رفتاری است. مشاورانی که به ضوابط اخلاقی سطح بالا متعهدند، درصدد انجام هر نوع خدمت حرفه­ای به مراجعانشان هستند.

تعریف اخلاق

اخلاق، جمع خُلق و در لغت دارای دو معناست؛ برخی اخلاق را به معنای نیرو و سرشت باطنی دانسته­اند که برای انسان، تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک باشد، در برابر خَلق که به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته می­شود، برخی دیگر خُلق را به معنای صفت نفسانی راسخ می­دانند که انسان، افعال متناسب با آن را، بی­درنگ انجام می­دهد؛ مانند شجاعت. کسی که دارای خُلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردیدی به خود راه نمی­دهد (شریفی، ۱۳۸۹). بر اساس مکتب الهام­بخش اسلام، علم اخلاق، پاک ساختن نفس از صفات ناپسند و آراستن آن به ملکات جمیله است، که از آن به تهذیب اخلاق تعبیر می­شود.

در متون غربی،از واژه­هایی مانند Ethics و Moral استفاده شده است. در فرهنگ لغت وبستر  Moralرا به عناوینی مانند اصول مربوط به‌درستی و نادرستی رفتار و تبعیت از  استانداردهای رفتار درست تعریف کرده است. با رجوع به سایر منابع، ازجمله فرهنگ آکسفورد و تحقیقات موجود، چنین استنباط می­شود که Moral فضایل و رذایل اخلاقی را معرفی می‌کند و  Ethic همان علم اخلاق است و رابطه تنگاتنگی با فلسفه اخلاق دارد. به‌طورکلی، با جمع‌بندی تعاریف موجود در زمینه اخلاق، آن‌طور که نقیب زاده (۱۴-۱۶) مطرح کرده است می­توان گفت: آن­گاه که آدمی از بایدها و نبایدهایی که بیشتر به‌صورت روا و ناروا، پسندیده و ناپسندیده عرضه می­شوند، فراتر رود و به بازشناسی نیک از بد برسد، و این شناخت ارزش نیک، او را به کردار شایسته برانگیزد، به قلمرو اخلاق رسیده و در راه انسان شدن گام نهاده است ( نقیب زاده به نقل از حقیقت، ۱۳۸۹: ۱۰۹).

 

[۱] Professional ethics

[۲] Luther

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله نظریه های فلسفی وگونه شناسی نظام‌های اخلاقی
  • مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی
  • مقاله نظریه های جامعه شناسی اخلاقی
  • مقاله اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.