مقاله موانع خلاقیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله موانع خلاقیت

تعداد صفحات: ۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بی شک یکی از زیبا ترین ویژگی های انسان، قدرت آفرینندگی و یا خلاقیت اوست. به واسطه ی همین ویژگی است، که انسان می تواند اهداف آرمان گرایانه خود را پدید آورد، و توانایی های خود را شکوفا سازد. آنچه پیش از این در مورد خلاقیت تصور می شد، بر اساس نگرش نبوغ آمیز بنا شده بود، و طبق این نگرش، خلاقیت به افراد خاصی تعلق داشت؛ افرادی که از نبوغ استثنایی برخوردار بوده و توانایی های ذهنی آنان، فراتر از مردم عادی به شمار می رفت . بنابراین خلاقیت موهبتی آسمانی پنداشته می شد، که صرفاً در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته است، در صورتی که خلاقیت به افراد معدودی تعلق نداشته و تمامی افراد می توانند خلاقانه فکر کنند. تنها تفاوت عمده بین افراد نابغه و خلاق وافراد عادی در این است، که گروه اول روش هایی را به کار می گیرند، که افراد دیگر از آن روش ها بی اطلاع هستند(پیرخالقی، ۱۳۸۴).

خلاقیت فعالیتی است که باعث ایجاد ایده های نو می شود و نوآوری به عنوان خلاقیت کاربردی تعریف شده است به عبارت دیگر نوآوری فرآیندی است که به وسیله آن خدمات و کالاهای بیشتر و بهتر و جدیدتری ارائه می شود (سینک[۱]، ١٩٨۵).

پدیده خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می شود و این انگیزش ها و شرایط محیطی و فردی است که عامل خلاقیت را آشکار می کند. خلاقیت به عنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روان شناسی است ظهور می کند و از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان در سازمان ها انجام میشود عامل ایجاد و پرورش خلاقیت در محدوده علم و هنر مدیریت قرار می گیرد و مدیران می توانند ظهور خلاقیت را در سازمان‌ها با ایجاد زمینه های مناسب تسریع و یا با ایجاد فضای نامناسب آن را عقیم کنند. دامنه خلاقیت های بزرگ به آثار بزرگ اجتماعی بر می گردد و از  قلمرو فرد و سازمان خارج می شود. این جاست که  نقش جامعه در ایجاد زمینه های لازم برای ظهور و رشد ابتکارات و نوآوری برجسته است(آقای فیشانی،١٣٧٧).

 

واژه های کلیدی:خلاقیت، نوآوری، ویژگی های افراد خلاق ، ویژگی های مدیران خلاق ،موانع خلاقیت، نظریه­ های نوآوری، شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری

  فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
خلاقیت چیست؟ ۹
تعریف خلاقیت و نوآوری ۱۱
تعاریف خلاقیت ۱۲
ویژگی های افراد خلاق از نظر میهای سیکزنت میهالی ۱۴
ویژگی های مدیران خلاق ۱۷
موانع خلاقیت ۱۹
١- موانع شناختی ۱۹
٢- موانع عاطفی ۲۰
٣- موانع اجتماعی ۲۱
نوآوری ۲۲
تعریف نوآوری ۲۲
نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری ۲۳
انواع نوآوری ۲۵
۱ـ مدل گراهام والاس ۲۶
۲ـ مدل اسبورن ۲۷
۳ـ مدل تورستن ۲۹
۴ـ مدل رندسیپ ۳۰
نظریه های نوآوری ۳۱
عناصر اساسی در نوآوری سازمانی ۳۳
مراحل چرخه نوآوری ۳۴
تاثیر خلاقیت فردی روی سازمان ۳۴
کارهای لازم برای ایجاد خلاقیت و نوآوری گروهی ۳۶
اصول مدیریت برای نوآوری ۳۷
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری ۳۷
روشهای افزایش خلاقیت ۳۸
مدیریت تقویت خلاقیت در سازمان ۳۹
تفاوت خلاقیت و نوآوری ۴۰
نتیجه گیری ۴۱
منابع ۴۳

منابع

عالی،صمد (١۳۷۹)،مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان،ماهنامه تدبیر،شماره۱۱۰ .

علوی،سیدنعیم(۱۳۸۲)،بررسی التزام شغلی با میزان خلاقیت مدیران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شیراز.

آقایی فیشانی ، تیمور (١٣۷۷)، خلاقیت و نو آوری در انسان ها و سازمان ها، چاپ اول، تهران : انتشارات ترمه.

حقیقت جو، زهرا (١٣۸۴)، بررسی رابطه خلاقیت مدیران و سلامت سازمانی بر بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

داوود آبادی فرهانی، روح الله (١۳۷۴)، بررسی و تعیین عوامل موثر در تشویق، بروز و نهادی ساختن خلاقیت و نو آوری در واحد های تولیدی کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

آروندی،سعید(١٣۸۱)،ارتباط موفقیت مدیران صنعتی با خلاقیت آن، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

احدی ، علی (١٣۸۰) ، مجموعه اهداف سیاست ها و دستور العمل های اجرایی، تهران : سازمان صنایع کوچک ایران.

الوانی،سید مهدی(۱۳۷۹)،مدیریت عمومی،چاپ اول،تهران،نشر نی.

امینی،هما(۱۳۷۵)،عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.

صمد آقایی، جلیل (١٣٨٠)، کارآفرینی ضد اشتغال موتور توسع اقتصادی ، ماهنامه تدبیر ، شماره١۵٢.

طالب بیدختی،عباس و انوری،علیرضا(۱۳۸۳)،خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان ها،ماهنامه تدبیر،شماره ۱۵۲.

اوشال،سیروس(۱۳۸۷)،بررسی رابطه بین موانع سازمانی با جو سازمانی نوآورانه در کارکنان یک شرکت صنعتی، پایان نانمه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

بانشی،مهدی(۱۳۸۷)،بررسی رابطه مدیریت مشارکتی با خلاقیت دبیران مدارس متوسطه منطقه بیضاء سال تحصیلی  ۸۶-۸۵ ، پایان نامه کارشناسی ازشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

دراکر،پیتر اف(۱۳۸۱)،مدیریت آینده،(ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد)،تهران:انتشارات رسا،(تاریخ چاپ به زبان اصلی ۲۰۰۱).

مقدمه

یکی از مسائلی که از دیرباز ذهن روان شناسان و دانشمندان علوم انسانی و سازمانی را به خود مشغول کرده و همه معتقدند که می توانند تاثیر عمده ای در روند فعالیتی سازمانها به سمت توسعه و پیشرفت داشته باشد.، چگونگی رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در بین افراد سازمان می باشد. جوامعی که بتوانند خلاقیت را در سازمانها احیا و شکوفا کنند می توان رشد و شکوفایی را برای آنها انتظار داشت و برعکس به هر میزان که خلاقیت پرورش نیابد رکود علمی، صنعتی و فرهنگی را باید برای آنها متصور شد(رشیدی و پورصادق، ١٣٨٧).

توسعه سازمانی از طریق پویایی و انعطاف پذیری و قابلیت درک و تطابق با شرایط متغیر محیطی از عناصر اصلی موفقیت سازمانی‌های در دستیابی به اهداف می‌باشد. این امر مستلزم توسعه منابع انسانی در ابعاد مختلف در راستای شکوفایی استعدادهای نیروی انسانی و بهره گیری از قوه تفکر، ابتکار و خلاقیت آنهاست(ماریون[۱]،١٣٧۶).

امروزه تحولات روزافزون زندگی بشر در ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژیکی موجب گردیده است که ضرورت ایجاد ایده های نو و خلاق،نسبت به گذشته افزایش یابد و مباحث مربوط به تحول و تغییر پارادایم ها و روند رخدادها و تصویرها در ابعاد مختلف زندگی جدی تر گرفته شود.پیچیدگی،عدم اطمینان،تغییرات گسترده،پایداری ها و ناپایداری ها،احتمال وقوع رخدادهای جدید و آشوبناکی از مشخصات سازمان ها و کشورها محسوب می شود،لذا الگوهای پویا و غیر خطی برای تحلیل و شناخت مسائل و تنگناها و فرصت ها و چالش های پیش رو و آشوب ها مورد نیاز است،تا از این رو جوامع و سازمان ها جهت طراحی الگوهای پویای مناسب خود در راستای کسب مزیت رقابتی پایدار نیاز مبرم به منابع انسانی توسعه یافته که خلاقیت و نوآوری از ویژگی های اصلی آن است،دارند.بنابراین تنها راه کسب رتبه اول اقتصادی و علمی در منطقه،توسعه منابع انسانی نوآور کشور است،تا بتواند راه های نرفته و میان بر سایر کشورها را برود و طرحی نو دراندازد(رشیدی و پورصادق ،١٣٨٧).

در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فن آوری و منابع قدرت هستیم،افراد تیزهوش،خلاق و صاحبان اندیشه،تفکر نوین وتفکر واگرا،جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی دارند در چنین عصری باید برای اداره سازمان های گوناگون اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و آموزشی به نوآوری،نوجویی و نوخواهی و بهره گیری از دستاورد های اخلاقی،علمی و فنی بشر همت گماشت و راه را برای نوآوری و ارائه طرح های مناسب در این سازمان ها هموار کرد(سلطانی،١٣٨٢).

خلاقیت چیست؟

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه انسان است.نگاه کردن متفاوت به مسائل و رسیدن به یک راه حل جدید همان چیزی است که عموماٌ از آن به خلاقیت تعبیر می شود.خلاقیت در حقیقت فرآیندی است که در ذهن فرد خلاق اتفاق می افتد و حاصل آن شکل گرفتن یک ایده جدید یا یک راه حل ابتکاری است.امروزه اهمیت خلاقیت و نقش زیربنائی آن در کلیه مسائل زندگی برای همگان آشکار گشته است.لازمه هرگونه تحول،پویایی و حرکت،خلاقیت است.بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم انسان در کلیه پیشرفت هایش مدیون تفکر خلاق است (فیض بخش، ١٣٨١).از خلاقیت تعاریف متعددی به عمل آمده است:

خلاقیت و نوآوری : خلاقیت فعالیتی است که باعث ایجاد ایده های نو می شود و نوآوری به عنوان خلاقیت کاربردی تعریف شده است به عبارت دیگر نوآوری فرآیندی است که به وسیله آن خدمات و کالاهای بیشتر و بهتر و جدیدتری ارائه می شود (سینک[۱]، ١٩٨۵).مارکرت بودین[۲] : توانایی به جامع عمل نشاندن ایده یا هنر واقعی زیبا که تازه،شگفت آور و با ارزش است (بودین، ٢٠٠۵).فرانکن[۳]   می گوید :” خلاقیت یعنی گرایش به تولید و تشخیص دادن ایده های متناوب فرعی و امکان پذیر،خلاقیت ممکن است در حل مساله و ارتباط با دیگران و سرگرم کردن خودمان و دیگران مفید باشد.به سه دلیل خلاقیت برای انسان برانگیزنده است :

الف) احتیاج برای نوآوری گوناگونی و تحریک های کامل.

ب) احتیاج به ایده های مرتبط و ارزشمند.

ج) احتیاج به حل مساله (فرانکن، ٢٠٠٨).

لیندا نایمن[۴] می گوید : ” تعریف من از خلاقیت،عمل دگرگون کردن واقعیت های درونی ایده های نو و ابتکاری است.خلاقیت شامل دو فرآیند است.نوآوری و سپس تولید کرد.نوآوری تولید یک محصول یا اجرای یک ایده است.اگر شما ایده ای را داشته باشید اما به ان عمل نکنید،شما ابتکار دارید اما خلاق نیستید ” (نایمن، ٢٠٠٨).

رولو مای[۵] : خلاقیت یک فرآندی از به وجود اوردن چیزی تازه در واقعیت است.خلاقیت به یک موقعیت یا یک عقیده احتیاج دارد.خلاقیت به دور از نمادها و اسطوره ها متولد می شود.واقعیت هایی که در آگاهی ما ازنکته ها ورازهای قبلی زندگی جدید ما بوده است.تجربه به اوج رساندن یک خلسه و هوشیاری است (مای، ٢٠٠٧).

 

[۱] .Sink

[۲] .Boden

[۳] .Frunken

[۴] .Linda Naiman

[۵] .Rollo May

[۱] .Marion

[۱] .Sink

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکردهای و نظریه های خلاقیت
  • مقاله مدیریت دانش و خلاقیت
  • مقاله فرآیند خلاقیت
  • مقاله خلاقیت و فرهنگ
  • مقاله خلاقیت ، ابهام نقش و تعارض نقش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.