مقاله فرآیند خلاقیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فرآیند خلاقیت

تعداد صفحات: ۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خلاقیت فرآیندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌آیند و می‌تواند جوابگویی برای مشکلات باشد. خلاقیت، آفرینش آمیزه‌ای بدیع برای حل تناقضات، درقالب یک ایده است که خارج از محدوده جواب موجود قرار می‌گیرد (میر میران ۱۳۸۴ ص ۷).

گیلفورد (۱۹۹۵)، خلاقیت را تفکر واگرا جهت دست یافتن به راه حل‌های جدید، برای حل مسائل می‌داند. در تعریف گیلفورد از خلاقیت، بر منبع و خاستگاه خلاقیت (وجود یک مسئله)، نوع خروجی خلاق (راه حل)، ویژگی‌های خروجی خلاق (تازگی)، نوعی تفکر (تفکر واگرا) و حل مسئله تاکید شده است.

 

واژه های کلیدی:خلاقیت، مراحل خلاقیت، فرایند خلاقیت، عوامل باز دارنده خلاقیت، عوامل محرک خلاقیت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
خلاقیت ۶
نوآوری ۹
رابطه و تفاوتهای میان دو مفهوم خلاقیت و نوآوری ۱۰
مراحل خلاقیت ۱۲
فرآیند خلاقیت ۱۴
۱- دیدگاه‌های فرآیند خلاقیت ۱۴
۲- مدل‌های فرآیند خلاقیت ۱۵
تکنیک خلاقیت نظام یافته TRIZ 19
تکنیک‌های خلاقیت ۲۰
عوامل باز دارنده خلاقیت ۲۱
عوامل محرک خلاقیت و نوآوری ۲۲
عوامل تاثیرگذار بر سازمان‌های خلاق ۲۲
ویژگی‌های سازمان خلاق ۲۳
انگیزه‌ها ۲۴
منابع و مأخذ ۲۶

منابع

میرمیران، سیدجلیل. (۱۳۸۴). خلاقیت (فردی، گروهی، سازمانی). تهران: آگاه.

نقش خلاقیت در پیشبرد اهداف یک سازمان. (۱۳۸۶). روزنامه تفاهم شماره ۲۹ بهمن ماه

کیانی، منوچهر. (۱۳۸۸). قدرت خلاقیت در حل مسائل، طوفان فکر و سایر تکنیک‌ها. مشهد: مرندیز.

رمضانی، حسین‌علی. (۱۳۸۸). خلاقیت اساس شکوفایی و نوآوری. تهران: محور.

ابیلی، خدایار و حسن موفقی. (۱۳۸۶). دریچه‌ای بر مفاهیم نوین مدیریتی (با تاکید بر مدیریت منابع انسانی. تهران: سارگل.

خورشید، صدیقه. ابراهیمی، داود. (۱۳۸۹). حل تضادهای موجود در سلسله مراتب اهداف سازمانی سازمان‌های تولیدی از طریق تکنیک نوآوری نظام یافته (TRIZ). صفحه (۲-۳). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.

دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد. (۲۰۰۳)(۱۳۸۹). مدیریت خلاقیت و نوآوری. (مهدی ایران نژاد پاریزی، رکسانه چرخچی). تهران: نشر مدیران.

سعیدا اردکانی، سعید. زنجیرچی، سید محمود. حکاکی، سید مسعود. (۱۳۸۹). ارائه یک چارچوب مدیریتی به منظور ادغام مدیریت دانش و مدیریت نوآوری. صفحه (۴-۷). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.

سعیدا اردکانی، سعید. زنجیرچی، سید محمود. کنجکاو منفرد، امیررضا. حاتمی‌نسب، سید حسن. (۱۳۸۹). بررسی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار مدیریت دانش بر نوآوری با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP). صفحه(۲-۳). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.

صادقی مال‌امیری، منصور. (۱۳۸۴). خلاقیت (رویکرد سیستمی فردی، گروهی، سازمانی). تهران: دانشگاه امام حسین (ع).

 مقدمه

بدون تردید “خلاقیت و نوآوری” یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی‌دهد. تمام علوم و فنون و هنرها و به‌طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است. انسان با خلاقیت می‌تواند خود را توانا‌تر کند، بر طبیعت با عظمت غالب شود، جهان اسرار آمیز را بشناسد و مسائل و مشکلات عدیده حیات خودرا حل نماید. از این رو خلاقیت را محور حرکت جهانی قرن حاضر می‌دانند (زمین پرداز، ۱۳۸۹).

خلاقیت[۱]

بدون تردید خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی‌دهد. در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و به‌طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است و در این خصوص نقش تکوینی و تکاملی دارد. انسان با خلاقیت می‌تواند خود را توانا تر کند، بر طبیعت با عظمت غالب شود، جهان اسرار آمیز را بشناسد و مسائل و مشکلات عدیده حیات خودرا حل نماید. از این رو خلاقیت را محور حرکت جهانی قرن حاضر می‌دانند (زمین پرداز، ۱۳۸۹).

واژه‌ها خصوصا در حوزه علوم انسانی که موضوع آن “انسان” است، پیچیده، مبهم و شاید بتوان گفت به سختی تعریف پذیر می‌باشند. این واژه‌ها برای معانی و مفاهیم تنها نقش نوک کوه یخ را بازی کرده و نمی‌توانند تمامی معانی و مفاهیم را به تصویر بکشند. “خلاقیت” یکی از این واژه‌های پیچیده، مبهم و چند بعدی است (استرنبرگ[۲]، ۱۹۹۴؛ مکینون، ۱۹۷۰).

به‌طور کلی خلاقیت فرآیندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌آیند و می‌تواند جوابگویی برای مشکلات باشد. برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نموده‌اند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. زمانی یک پاسخ را می‌توان بخشی از یک فرآیند خلاقیت به شمار آورد که تا اندازه‌ای با واقعیت مطابقت داشته یا اصولاً واقعی باشد. دوم خلاقیت باید گره‌ای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته و یا مقصود معینی را برآورد. سوم، خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جمله‌ای کوتاه می‌توان اینگونه بیان کرد «خیلی‌ها ایده‌های خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی می‌کنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط می‌دانند موضوع هوش است.

 

[۱] Creativity

[۲] Sternberg, R. J.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکردهای و نظریه های خلاقیت
  • مقاله مدیریت دانش و خلاقیت
  • مقاله خلاقیت و فرهنگ
  • مقاله موانع خلاقیت
  • مقاله خلاقیت ، ابهام نقش و تعارض نقش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.