مقاله مسیر شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مسیر شغلی

تعداد صفحات: ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شغل، مهم ترین عنصر در زندگى یک شخص است. مسیر پیشرفت شغلى عبارت است از مجموعه مشاغلى که شخص در طول زندگى کارى دنبال مى کند و تصدى آنها را به عهده دارد. باتوجه به این تعریف، هر کس داراى مسیر شغلى یا تجربه هاى کارى خاصى مى باشد. تجربه هاى کارى شامل وضعیت هاى عینى و ذهنى مربوط به شغل است. وضعیت هاى عینى، یک سلسله پست هایى است که فرد در طول زندگى شغلى خود داشته و وضعیت هاى ذهنى، ارزش ها و نگرش ها و آرزوها و احساس هایى است که در باره مشاغل خود داشته است. هر کارمندى در طول زندگى کارى خود، سلسله مشاغلى را برعهده مى گیرد. مهم آن است که این سلسله مشاغل نباید اتفاقى باشد، بلکه مسیر شغلى فرد در سازمان باید بر اساس منطقى درست و بنا به هدفى معین طراحى گردد. این مهم را کارکنان و مدیران سازمان با برنامه ریزى پیشرفت مسیر شغلى صورت مى دهند(قلی پور، ۱۳۹۰).

هال[۱] و همکاران (۱۹۸۶) یک مسیر شغلی را به عنوان فرآیند مادام العمری که از سلسله مراتبی از فعالیت ها، نگرش ها و رفتارهای مرتبط تشکیل شده و در طول زندگی کاری فرد اتفاق می افتد، تعریف کرده اند. هم چنین آن به عنوان یک الگوی کاری و مرتبط به تجربه مانند موقعیت های شغلی، وظایف و فعالیت های شغلی، تصمیم گیری شغلی و شرح حوادث کاری مانند اشتیاق های کاری، ارزش ها و انتظارات، نیازها و احساسات درباره تجربیات کاری دیده شده که مسیر زندگی شخصی فرد را شامل می گردد.

 

واژه های کلیدی:مسیر شغلی، توسعه مسیر شغلی، برنامه ریزی مسیر شغلی، مدیریت مسیر شغلی،  تعهد مسیر شغلی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
شغل ۸
مسیر شغلی ۸
مدل شاین ۱۱
تعریف مفاهیم ۱۴
گسترش کار ۱۶
تعهد ۱۷
رضایت ‏شغلى‏ ۱۸
برنامه ریزی برای کار رضایتمندانه ۲۲
مراحل اصلی پیشرفت شغلی یک شخص از دید گاه وان مانین و شاین ۲۴
موفقیت مسیر پیشرفت شغلی ۲۵
توسعه مسیر شغلی ۲۶
عوامل مؤثر بر مدیریت پیشرفت شغلى ۲۷
اهمیت پرورش مؤثر زندگى شغلى ۳۰
شناسایى تکیه گاه هاى زندگى شغلى ۳۱
علت اهمیت مسیر پیشرفت شغلی ۳۴
منابع ۳۷

 منابع

رابینز، استیفن پی، (۱۳۹۱)، مبانی رفتا ر سازمانی ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد اول، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

جو هچ ماری،۱۳۹۱، تئوری سازمان، ترجمه حسن دانایی فرد،تهران مهربان نشر

دفت ریچارد ال، ۱۳۸۹، تئوری و طراحی سازمانترجمه علی پارسائیان و سید محم اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

قلی پور آرین، ۱۳۹۰، جامعه شناسی سازمانها، تهران، انتشارات سمت

مشبکی، اصغر، (۱۳۸۰)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ترمه.

عباس پور عباس ، (۱۳۸۴) ، ” مدیریت منابع انسانی پیشرفته ( رویکردها، فرآیندها و کارکردها) ” ، تهران: انتشارات سمت

رضاییان علی، حاتمی سکینه ، دستار حسین، ۱۳۹۰، ارتباط بین مدیریت مسیر پیشرفت شغلی و رضایت از مسیر پیشرفت شغلی، مجله طب نظامی،  دوره ۱۳ ، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۰،  صفحات: ۲۱۷-۲۲۱

 Kapel, C., & Shepherd, C. (2004). Career ladders create common language for defining jobs. Canadian HR Reporter, 14(12), 15- 16.

Leibowitz, Z.B., Farren, C., & Kaye, B.L. (1986). Designing career development systems. (1st ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Leibowitz, Z.B., Farren, C., & Kaye, B.L. (1986). Designing career development systems. (1st ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Spector, P.E. (1997). Job Satisfaction: Application, assessment, cause, and consequences. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

مقدمه

در دنیای جهانی کسب و کار، تغییرات دایمی و روزانه گواهی هستند بر فرآیند های ساختار دهی مجدد، کاهش اندازه سازمانی، ادغام ها و تصاحبات مزایای تکنولوژیکی و سایر اقدامات جهت برآمدن از پس فشارهای جهانی (گرین هاوس[۱]، کالانان[۲] و گادشالک[۳]، ۲۰۰۰). این تغییرات در سطوح سازمانی اهمیت مدیریت افراد در محل کار و به خصوص برنامه ریزی و مدیریت شغلی را افزایش داده اند. به طور مستدل نیروی کار با ارزش ترین منبع سازمان های معاصر است که فراهم سازی آنها با یک مسیر شغلی با ثبات یک رابطه برنده – برنده هم برای سازمان و هم برای کارکنان ایجاد می کند (براچ[۴]، ۲۰۰۴).

توسعه روز افزون تکنولوژی منجر به تحولات شگرف در تمام عرصه های زندگی شده و استفاده از آن در جهت تحقق اهداف فردی و سازمانی موجب رضایت استفاده کنندگان از آن خواهد شد. نظریه سرمایه نیروی انسانی آغازی است بر خلاقیت و نوآوری برنامه ریزی مسیرهای شغلی اعضای سازمانی که از سیاست ها و تکنیک های مدیریت منابع انسانی جهت توسعه مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های هدفمند برای ارایه محصولات و خدمات جدید جالب توجه، استفاده می کند. برانچ (۲۰۰۴) خاطر نشان می سازد که مسیر شغلی، دارایی فردی کارکنان است و سازماندهی است که مسیر شغلی کارکنان را مدیریت و برنامه ریزی می کند. با این وجود طی دهه های گذشته تصور شده که افراد، مسئول تهیه و ساخت مسیر شغلی خود هستند. از این رو مدیریت مسیر شغلی مستلزم ابتکارات سازمانی و فردی به منظور بهبود حداکثر مزایای است. توسعه مسیر شغلی فرآیند پیچیده ای درباره رشد کارکنانی است که برای افراد و سازمان مفیدند. یک سیستم توسعه مسیر شغلی طراحی شده خوب، سازمان را قادر می سازد تا بر استعدادهای داخلی ارزشمند برای کارگزینی و ارتقا از طریق تطبیق مهارت ها، تجربیات و اشتیاق های فردی در جهت نیازهای سازمانی، تلنگری وارد کند. به علاوه آن می تواند نسبت به طرح جانشینی برای جذب، حفظ و انگیزه کارکنان و در نتیجه نیروی کار بهره ور تصمیمهای آگاهانه بگیرد (تیت[۵]، ۲۰۰۱، کاپل[۶] و شفرد[۷]،۲۰۰۴، کای[۸]،۲۰۰۵). بنابراین توسعه مسیر شغلی باید یک سیستم مداوم مرتبط با ساختارهای منابع انسانی سازمان باشد و نه یک رویداد زمانی (لی بویتز[۹] و همکاران،۱۹۹۸). این موارد پیوند میان سازمان و فرد را در تعریف و حفظ یک فرآیند توسعه مسیر شغلی قابل تحمل مطرح می کند که مستلزم فرضیه سازی و آزمون نتایج تکنیکهای توسعه مسیر شغلی در متون و زمینه های متفاوت است.

شغل

شغل‏ از نظر لغوى، به معناى به کار گماردن ‏کسى است و آنچه مایه مشغولیت مى‏باشد. از طریق اشتغال، فرد فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت مى‏کند و پاداشى ‏نقدى ‏یا جنسى ‏دریافت مى ‏دارد. کار و شغل فعالیتى بدنى یا فکرى در جهت تولید و خدمت است(مشبکی، ۱۳۸۶). به طور کلى، کار فعالیتى است که از کسى خواسته شده و در مقابل آن، به وى مزد پرداخت مى‏شود. به طور خلاصه، مى‏توان گفت: شغل یعنى کارى که فرد، مشغول به انجام آن است و از طریق آن، هم انجام وظیفه مى‏کند و هم امرار معاش مى‏نماید. در تعریفى ‏دیگر، شغل‏ عبارت است از گروهى‏ ازموقعیت‏هاى ‏مشابه ‏دریک ‏مؤسسه، اداره یا کارگاه که افراد واجد شرایط خاص، مى‏توانند این موقعیت‏ها را احراز کنند و وظایف محوله را انجام دهند(رضائیان، ۱۳۹۰).

مسیر شغلی[۱۰]

امروزه مدیران، کارمندان، محققان و قانون گذاران عمومی به بهبود کیفیت زندگی کاری اهمیت زیادی می دهند. نیروی کار مرد وزن و افراد جوان و به خصوص آن هایی که تحصیلات عالی دارند به شغل های غنی تر و یا شغل هایی که بتوانند در آن مؤثر باشند، توجه بیشتری می کنند(قلی پور، ۱۳۹۰).

شغل، مهم ترین عنصر در زندگى یک شخص است. مسیر پیشرفت شغلى عبارت است از مجموعه مشاغلى که شخص در طول زندگى کارى دنبال مى کند و تصدى آنها را به عهده دارد. باتوجه به این تعریف، هر کس داراى مسیر شغلى یا تجربه هاى کارى خاصى مى باشد.

 

[۱] – Greenhaus

[۲] – Callanan

[۳] – Godshalk

[۴] – Baruch

[۵] – Thite

[۶] – Kapel

[۷] – Shepherd

[۸] – Kaye

[۹] – Leibowitz

[۱۰] – Career

[۱] – Hall

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه مسیر شغلی سوپر
  • تحقیق میزان امید به آینده شغلی
  • تحقیق رابطه میزان سابقه شغل با رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.