مقاله مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی

تعداد صفحات:۸۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تمایل و اصرار واحد تجاری به تعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی در تمامی ابعاد، اثر قابل توجهی را روی عملکرد مالی دارد، در واقع گرایش به سمت مسئولیت اجتماعی، واحد تجاری را ترغیب می کند تا برای بهبود محیط زیست، استفاده از انرژی و مواد کمتر، مدیریت ضایعات و غیره تلاش می کند. (ساندهو، کاپور، ۲۰۱۰). در نتیجه واحدهای تجاری می توانند بازده های بلند مدت خود را از طریق کاهش اثرات منفی خودبر اجتماع، به صورت اختیاری، حداکثر نمایند. به طوری که امروزه این تفکر در میان واحدهای تجاری به صورت روز افزون در حال شکل گیری است که موفقیت بلند مدت آنها می تواند از طریق مدیریت کردن عملیات شرکت، هم زمان با ایجاد اطمینان از حمایت محیطی و پیشرفت مسئولیت های اجتماعی شرکت، تحقق می یابد. (سامی و همکاران، ۲۰۰۸). بنابراین اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت منجر به بهبود موفقیت شرکت ها در بلند مدت ی شود و در نهایت منجر به رشد اقتصادی و افزایش توان رقابتی شرکت و بهبود عملکرد مالی آن می گردد. (سانچز و همکاران، ۲۰۱۰).

بر اساس پژوهش هایی که صورت گرفته است وجود سه نوع رابطه مثبت، منفی و خنثی (عدم وجود رابطه) بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی مطرح است. چندین دیدگاه مختلف در زمینه ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی وجود دارد. دیدگاه اول این است که رابطه ای بین هزینه های کمی شرکت ها، مثل هتل های بهره به دارندگان اوراق قرضه، و هزینه های کیفی آنها، مثل کیفیت تولید یا هزینه های امنیتی، وجود دارد. تلاش شرکت ها برای تحمل هزینه های کیفی کمتر از طریق فعالیت های اجتماعی، به هزینه های کمی بالاتر منجر می شود. همچنین، «فرضیه اثر اجتماع» به عنوان پایه و اساس ارتباط بین عملکرد اجتماعی و عملکرد مالی شرکت ارائه شده است. در واقع این فرضیه پیشنهاد می کند که تامین مجموع نیازهای ذینفعان غیر مالک شرکت اثر مثبتی روی عملکرد مالی خواهد داشت. دیدگاه دوم این است که شرکت های موفق از لحاظ مالی منابع کمتری در ایجاد عملکرد مالی بالای خود به کار می گیرند در نتیجه می توانند بخش اعظم منابع خود را به عملکرد اجتماعی اختصاص دهند. دیدگاه سوم نیز بیان می کند که شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی بیشتری می پذیرند کمتر در معرض ریسک رویدادهای منفی هستند زیرا احتمال کمتری وجود دارد که جریمه های سنگینی برای آلودگی زیاد(محیط زیست) پرداخت کنند، یا احتمال کمی وجود دارد که دعاوی پرهزینه بر علیه آنها وجود داشته باشد، یا به ندرت فعالیت های منفی اجتماعی که ممکن است برای اعتبار آنها مخرب باشد را انجام دهند، که این موارد در نهایت بر عملکرد مالی شرکت ها تاثیر مثبت دارد.

 

واژه های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، دیدگاه های مسئولیت اجتماعی، مدل های ارزیابی عملکرد ، عملکرد مالی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
سیر تاریخی مسئولیت اجتماعی سازمان ۹
تعریف مسئولیت اجتماعی ۱۲
معنا و مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی ۲۱
مسئولیت اجتماعی ۲۲
انواع مسئولیت های اجتماعی ۲۵
ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت ۲۷
دیدگاه‌های مسئولیت اجتماعی ۲۹
مدل‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها ۳۱
مدل پنج بعدی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ۳۱
چارچوب تعیین استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی ۳۳
مسئولیت اجتماعی فردی برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی گروهی ۳۴
نقش منابع انسانی در مسئولیت اجتماعی شرکت ها چیست؟ ۳۶
تاثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان ۳۷
تعریف و مفهوم عملکرد و ارزیابی عملکرد ۴۳
مدل های ارزیابی عملکرد ۴۳
۱- مدل های حسابداری ارزیابی عملکرد ۴۴
۲- مدل های اقتصادی ارزیابی عملکرد ۴۶
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد ۴۹
مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی ۵۱
آثار رفتاری استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد ۵۳
معیارهای غیر مالی ارزیابی عملکرد و مطلوبیت فرآیند ارزیابی عملکرد ۵۴
مسئولیت اجتماعی شرکت در کشورهای آسیایی ۵۵
مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه سهامداران ۵۵
اندازه گیری مسئولیت اجتماعی شرکت ۵۷
عملکرد مالی و غیر مالی شرکت ۵۸
مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی و غیر مالی شرکت ۵۹
مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان و عملکرد شرکت ۶۱
مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و عملکرد شرکت ۶۲
مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به سرمایه گذاران و عملکرد شرکت ۶۳
مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست و عملکرد شرکت ۶۳
مسئولیت اجتماعی نسبت به تامین کنندگان و عملکرد شرکت ۶۴
نتیجه گیری ۶۵
منابع ۶۷

 منابع

مقیمی، سید محمد، (۱۳۸۵)، سازمان و مدیریت با رویکردی پژوهشی، تهران، نشر ترمه.

مهدی زاده، نسرین(۱۳۷۸)، بررسی رابطه بین توجه به مسئولیت اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت ها، پایان نامه های کارشناسی ارشد، دانشکده ی مرکزی، موسسه ی آموزش عالی غیر انتفاعی.

ملکیان، اسفندیار، جعفر، اصغری، (۱۳۸۵)، مطالعه رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و نرخ بازده داراییها در راستای ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار ایران، شماره ۵۵، ۲۴-۲۳٫

هانگر، جی دیوید و توماس ال ویلن، (۱۳۸۴): مبانی مدیریت استراتژیک، مترجمین، سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، انتشارات پزوهش های فرهنگی، تهران.ص ۵۱٫

انصاری، منوچهر، یوشانلوئی، حسین، (۱۳۹۰)، بررسی تاثیر معیارهای مالی و غیر مالی ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی از دیدگاه کارکنان شرکت بورس، مجله مدیریت، دوره ۱۸، شماره ۶۳، ۱-۲۰٫

خلیلی عراقی، مریم و مهرانگیز یقین لو،(۱۳۸۳): سایه روشنهایی از مسئولیت پذیری مسئولیت اجتماعی شرکتها.،ماهنامه تدبیر ،شماره ۱۴۴،اردیبهشت ماه.

خلیلی عراقی, مریم و یقین لو ,مهرانگیز , ((سایه روشنهایی از مسئولیت پذیری , مسئولیت اجتماعی شرکتها ))ماهنامه تدبیر, شماره ۱۴۴,.

کونتز،هارولد و همکاران،(۱۳۷۰):اصول مدیریت.ترجمه:محمدعلی طوسی و همکاران،مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران.

رابینز، استفن، (۱۳۸۶)، تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی، سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران، انتشارات صفار، چاپ نوزدهم.ص ۱۰٫

روحی، علی، لشگری، زهرا، (۱۳۹۲)، بررسی روابط بین معیارهای غیر مالی و عملکرد مالی شرکت (مطالعه موردی: شرکت های بیمه دولتی شعب تهران)، مجله تازه های جهان بیمه، شماره ۱۴۴و ۱۴۵، ۱٫

حقیقی،محمد،(۱۳۷۳):جایگاه کیفیت کالا در رشد و شکوفایی مؤسسات بازرگانی،دانش مدیریت،شماره ۲۴٫

امینی، غلامرضا و علیرضا نیازی، (۱۳۸۷)، استاندارد مسئولیت اجتماعی در سازمان ها، ماهنامه کنترل کیفیت، سال پنجم، شماره ۲۷، ص ۶-۱۴٫

 مقدمه

امروزه نقش واحدهای تجاری در اجتماع دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است. به گونه ای که انتظار می رود واحدهای تجاری نه تنها به فکر افزایش سود خود بوده بلکه نسبت به اجتماع نیز پاسخ گو، و برای جامعه ای که در تعامل با آن هستند مفید باشند. واحد تجاری نمی تواند از اجتماع فرار کند و جامعه نیز نمی تواند بدون واحد تجاری وجود داشته باشد، بنابراین، یک ارتباط دو طرفه بین واحد تجاری و اجتماع وجود دارد. در سال های اخیر نظریه ای بیان شده مبنی بر اینکه، واحدهای تجاری می توانند ایجاد ثروت، اشتغال و نوآوری کنند، بازار را تامین نمایند، و فعالیت هایشان را تقویت کرده و رقابت شان را بهبود بخشند، در صورتی که برای حفظ اجتماعی که خود در راه اندازی آن نقش اساسی داشته اند، همکاری کنند و در مقابل جامعه نیز با فراهم کردن شرایط لازم به منظور کسب بازده توسط بسترهای مناب جهت توسعه و پیشرفت واحدهای تجاری را فراهم کند. (ساندهو، کاپور،۲۰۱۰). در نتیجه مسئولیت شرکت نسبت به اجتماع هم برای خود واحد تجاری و هم برای اجتماع سودمند می باشد و درک بهتر منافع بالقوه آن می تواند منجر به بازده های زیاد سرمایه گذاری برای شرکت ها شود.

از جمله این منافع می توان به افزایش فروش و وفاداری مشتریان اشاره کرد، وفاداری از مطالعات، به یک بازار در حال رشد و بزرگ برای تولیدات و خدماتی که از طریق شرکت های با مسئولیت اجتماعی بالا ایجاد شده است، اشاره می کنند. (ساندهو، کاپور، ۲۰۱۰).

کریر و راس (۱۹۹۷)، به طور تجربی دریافتند که مشتریان از واحدهای تجاری انتظار دارند تا اخلاق را در اداره واحدهای تجاری خود رعایت نمایند، مهر و وب (۲۰۰۵) نیز اثبات کردند که مشتریان ترجیح می دهند تا از شرکت هایی که نسبت به مسئولیت اجتماعی خود آگاهی دارند خرید نمایند. از جمله منافع دیگر مسئولیت اجتماعی شرکت ها می توان به افزایش توانایی در استخدام کارکنان تازه وارد و نگه داشتن کارکنان با تجربه اشاره نمود، شرکت ها با پیشرفت در جهت مسئولیت اجتماعی این مسئله را در می یابند که راحت تر می توانند نیروی تازه به کار بگیرند و کارکنان با تجربه را برای یک دوره زمانی کافی که برای موفقیت واحد تجاری واجب هستند حفظ کنند (تریان، گرنینگ، ۱۹۹۷). حمایت دولت نیز از منافع دیگر مسئوایت اجتماعی به شمار می رود، زیرا سازمان های تجاری نوع دوست که در برابر مسئولیت اجتماعی خودشان تعهد بیشتری دارند، دعاوی کمتری را از طرف قانون گذاران، که ممکن است حکومت یا ممیزین مالیاتی باشند، دریافت می کنند (ساندهو، کاپور، ۲۰۱۰).

مسئولیت اجتماعی شرکت ها ذی نفعان متعددی دارد که این ذی نفعان برای بعضی شرکت ها سهامدار حساب می شوند. مفهوم ذینفعان در واقع همان پیکربندی دوباره از دیدگاه سهامداران است که با توجه به مسیر جدید به ارزیابی اقدامات ذینفعان می پردازد. در واقع از مسئولیت اجتماعی شرکت ها برای ارزیابی عملکرد گروه های ذینفع استفاده می شود این گروه ها شامل(کارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، جامعه، محیط طبیعی و تامین کنندگان ) می باشند (وود داک، ۱۹۹۴).

سیر تاریخی مسئولیت اجتماعی سازمان

رابطه بین سازمان و فعالیت های آن از یک سو و بین سازمان و جامعه از سوی دیگر، موضوعی دیرینه است که همواره در میان پژوهشگران سازمان و علم الاجتماع مورد بحث و تبادل نظر بوده است. اما این رابطه، به شکل امروزی که از آن به مسئولیت اجتماعی سازمان یاد می شود، از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. در این دهه، پژوهشگران، آزمون و تحلیل مفاهیم و نظریه های مرتبط با مسئولیت های سازمان را در قبال جامعه آغاز کردند و مسئولیت های اجتماعی کسب وکار را به طور کلی، مسئولیت های اجتماعی سازمان نامیدند(ون یوپن[۱]، ۲۰۱۰)

سازمان های خوشنام در طول تاریخ ثابت کرده اند که می توانند برند، اعتبار و شهرت قبال جامعه و محیط خود پاسخگو هستند و عملکرد مناسبی در زمینه مسئولیت های اجتماعی خود دارند (پل[۲] و هیتنر[۳]، ۲۰۰۸). در دهه اخیر، مطالب بسیاری درباره مسئولیت اجتماعی سازمان، عملکرد اجتماعی سازمان، توسعه پایدار[۴]، شهروند سازمانی[۵]، پاسخگویی اجتماعی[۶]، طرز حاکمیت سازمان[۷] و مدیریت ذی نفعان[۸] به رشته تحریر در آمده است(کاریگا[۹] و مله[۱۰]، ۲۰۰۴)سیر تطور تاریخی مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان به پنج برهه زمانی تقسیم شده است تا چارچوبی برای بررسی تاریخی آن فراهم شود.

 

[۱]– Van Eupen

[۲] – Pohle

[۳]– Hittner

[۴]– sustainable

[۵]– corporate citizenship

[۶]– social responsiveness

[۷]– corporate governance

[۸]– stakeholder management

[۹]– Carriga

[۱۰]– Mele

 

100,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها
  • مقاله عملکرد سازمان از نظر پروفسور سینک
  • مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان
  • مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت
  • مقاله ارزیابی عملکرد و خطاهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.