مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت

تعداد صفحات:۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همگام با  داغ شدن مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت، مطالعات درباره این موضوع باید از دیدگاه ها و رشته های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه توجه به این نکته که چگونه مسئولیت اجتماعی شرکت به به جنبه های مختلف دنیای بیرونی آن و و فعالیت های مختلف آن مرتبط است. مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر به آسانی  با زمینه های مختلف مانند عملکرد مالی، مدیریت و تصمیمات مدیریتی، و چهارچوب های مختلف برای عملیات های مختلف شرکت مرتبط است. همچنین با رشته بازاریابی ، برند سازی و تمایز کاملاً در ارتباط است. در دهه اخیر، مسئولیت اجتماعی شرکت در منطق جغرافیایی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. (هند و دیگران[۱]، ۲۰۰۷).

با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر بخشی از هر چیزی است، تعرف دقیق این اصطلاح بیش از پیش مشکل تر شده است. بدون هیچ تردیدی مبانی نظری درباره مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت رو به رشد است، اما تعریف آن همچنان کارآسانی نیست. به همین دلیل است که دانشمندان مختلف آن را مفهومی میدانند که نیاز به بحث دارد و ذاتاً پیچیده است و قوانین نسبتاً بازی برای کاربرد دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت گاهاً به عنوان اصطلاحی فراگیر شناخته می شودکه مفاهیم مختلف کسب و کار و روابط اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد. با در نظر گرفتن مترادف بودن با بعضی مباحث دیگر و همپوشانی با برخی موارد، مسئولیت اجتماعی شرکت تبیین کننده مفاهیم موجود در ارتباط بین کسب و کار و جامعه است. کسب و کار چه بزرگ یا کوچک، در مکانی در درون جامعه اداره میشود، و باید مسئولیت که در قبال جامعه، مردم و محیطی که در ان فعالیت می کند را بپذیرد. زمان این سؤال که آیا شرکت ها در قبال جامعه مسئولیتی دارند یا خیر، دیگر گذشته است، در حال حاضر آنچه اهمیت دارد میزان مسئولیتی است که آن ها در برابر محیط پیرامون خود نشان می دهند.

در سال های اخیر، این موضوع یکی از دغدغه های اصلی سازمانی داخلی و بین المللی بوده است. و این به خاطر تغییر ارزش ها و نگرش ها همه ذینفعان مانند کارکنان، سهامداران، همچنین جامعه که نماینده دولت، گروههای فشار و موسسات داخلی و بین المللی است. افزایش تحصیلات، رفاه و ارتباطات گسترده و دیگر عوامل مهم محلی به تغییر ارزش ها و نگرش های گروههای مختلف جامعه کمک کرده است. (مهاپترا[۲]، ۲۰۰۷).

امروزه در دنیا این امر پذیرفته شده است که هیچ شرکت و سازمانی نمی تواند بدون عملکرد مشروع و رفتار های مسئولانه برای طولانی مدت به فعالیت ادامه دهد.

مشروعیت یک شرکت به معنای میزان مسئولیت آن در قبال جامعه همچنین توانایی آن در حفظ منافع کارکنان و دینفعان است. که این امر به پایداری آن کمک می کند. همچنان که کسب و کار به باز تولید منابع مختلف می پردازد- اقتصادی، اجتماعی و طبیعی- در واقع استانداردهای زندگی را برای جامعه افزایش می دهد و تصویر مثبتی را از خود خلق می کند.

هنگامی که سعی در تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت داریم، به سوالات مختلفی باید جواب داده شود. چه کسی درباره مسئولیت و تصمیم می گیرد و استاندارد های آن را تعیین می کند؟ چگونه تضادهایی که در رابطه با مسئولیت اجتماعی به وجود می آیند، حل می شوند؟

و این هنگامی است که “توسعه سراسری جامعه” مد نظر قرار می گیرد. مقصود اصلی از توسعه گسترش انتخاب های افراد است… و هدف از توسعه ایجاد محیطی توانمند است تا افراد در آن سالم باشند و برای مدت طولانی لذت ببرند و به صورت خلاقانه زندگی کنند. از اینرو، فهم این نکته مهم است که چه سازمان ها این موارد را رعایت کنن یا نه، مسئولیت اجتماعی به قوت خود باقیست. موضوع اصلی در اینجا کسب سود نیست فقط برای سازمان نیست، بلکه این امر فراتر از اندیشه کسب سود است. درک این موارد باعث می شود تا سازمان ها نیاز به مسئولیت اجتماعی شرکت و اجرای آن را در راستای کسب و کار مربوطه احساس کنند. (گوپتا و ساکسنا[۳]، ۲۰۰۶).

 

واژه های کلیدی:مسئولیت اجتماعی شرکت، مدل‌های مسئولیت اجتماعی، تئوری های  مسئولیت اجتماعی، مزایای مسئولیت اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مسئولیت اجتماعی شرکت ۹
گسترش اهمیت مسئولیت اجتماعی در عصر جهانی شدن ۱۲
سیر تاریخی مسئولیت سازمانها ۱۵
۱- سیر تاریخی شکل‌گیری مفهوم مسئولیت اجتماعی ۱۵
۲- حد و مرز مسئولیت‌ها ۱۹
مسئولیت اجتماعی مدیران ۲۲
مدل‌های مسئولیت اجتماعی ۲۳
تئوری‌هایی برای تجزیه و تحلیل و توضیح مسئولیت اجتماعی ۲۴
۱- تئوری ذی‌نفعان ۲۴
۲- تئوری‌ قرارداد اجتماعی ۲۴
۳- تئوری مشروعیت (قانونی بودن): ۲۴
۴- تئوری نمایندگی ۲۵
مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت ۲۵
مشکلات عمده در راه پذیرش مسئولیت اجتماعی ۲۶
بررسی مدل های مطرح در مبحث مسئولیت اجتماعی ۲۸
۱- مدل حلقه ای متحد المرکز مسئولیت اجتماعی شرکت ۲۸
۲- مدل هرمی مسئولیت اجتماعی شرکت (۱۹۹۱) ۲۹
۳- مدل دایره های متقاطع مسئولیت اجتماعی شرکت ۳۱
منابع ۳۳

منابع

ایران نژاد، پاریزی، مهدی (۱۳۷۱)، مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی مدیریت، دانش مدیریت، شماره ۱۸٫

قاسمی، احمد رضا(۱۳۷۷)، زمینه های مسئولیت اجتماعی مدیران، تدبیر، ۸۹٫

کاظمی، سید علی (۱۳۸۵)، مدیریت سیاسی و خط مشی گذاری، چاپ پنجم، دفتر نشر فرهنک اسلامی.

میلتوان، فریدم (۱۹۷۰)، مسئولیت های اجتماعی بنگاه، نیویورک تایمز، ۱۳ سپتامبر.

الوانی، سید مهدی(۱۳۸۰)، تصمیم گیری و تعییین خط مشی دولتی، چاپ نهم، سمت.

الوانی، سید مهدی (۱۳۸۱)، تصمیم گیری و خط مشی دولتی، چاپ هفتم، پیام نور.

تسلیمی، محمد سعید (۱۳۷۸)، تحلیل فرایندی خط مشی گذاری و تصمیم گیری، چاپ اول، سمت.

علیزاده، محمد (۱۳۸۳)، به سوی مسئولیت اجتماعی بیشتر، تدبیر، ۱۴۴

گالبرایت، جان کنت (۱۳۷۱)، آناتومی قدرت، ترجمه محبوبه مهاجر، نشر سروش، تهران.

هاولت، مایکل و رامش ام، (۱۳۸۰)، مطالعه خط مشی عمومی، چاپ اول، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

هیوز، اون (۱۳۸۳)، مدیریت دولتی نوین، چاپ پنجم، ترجمه سید مهدی الوانی و دیگران، مروارید.

جوان روح، سعید (۱۳۸۶)، مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، نشریه صنعت خودرو، شماره ۱۰۹٫

الوانی، سید مهدی و شریف زاده، فتاح(۱۳۸۱)، فرایند خط مشی گذاری عمومی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

مقدمه

مسئولیت اجتماعی شرکت[۱](CSR) مفهومی است که موج جدیدی را در اقتصاد جهانی به وجود آورده است (جمالی و دیگران، ۲۰۰۹)[۲]. مسئولیت اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک مفهوم مهم کسب­و­کار است. در محیطی که به سرعت به سمت جهانی شدن پیش می رود، این مفهوم در اکثر کشورهای جهان به چشم می آید(ولفورد، ۲۰۰۵)[۳]. در گذشته تلاش های اندکی در حوزه­ی مسئولیت اجتماعی صورت گرفته است. اما امروزه سازمان­ها علاوه بر فشارهای ملی، تحت فشارهای جهانی توسط بازار­ها و مؤسسات مختلف قرار دارند تا در این حوزه فعالیت نمایند (بارتلیت و گلوب، [۴]۲۰۰۷). همراه با این فشارهاو گسترش جهانی شدن، از مدیران در زمینه­ها و بخش­های مختلف خواسته شده است تا به سمت مسئولیت اجتماعی شرکت گام بردارند (جمالی و دیگران، ۲۰۰۹) مسئولیت اجتماعی شرکت ها به این منظور برنامه ریزی می شود که برای جامعه به طور کلی و برای سهامداران حامل ارزش های پایدار باشد. حوزه مربوط به روش یا رویه کسب و کار در برگیرنده یکی از پویاترین و چالش پذیرترین موضوع هایی است که امروز رهبران شرکت ها با آن روبه رو هستند. برای مدیران امروز دیگر کافی نیست که وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل را انجام دهند و خود را اثر بخش بنامند بلکه  پاسخگویی به نیازهای جامعه و خواست شهروندان و مشتریان داخلی و خارجی سازمانهایشان از زمره وظایف با اهمیت تر آنان محسوب می شود. در واقع شرکت ها از نقش تاریخی شان که کسب سود، پرداخت مالیات، استخدام کارکنان بر اساس قوانین است فراتر می روند و در تحقیق هدفهای اجتماعی گسترده تر نقش بسزایی خواهند داشت. مسوولیت اجتماعی شرکت ها رویکردی متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گرد هم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار گردد( خلیلی ، ۱۳۸۶).

در سال های اخیر تعداد شرکت ها و موسسات بازرگانی که اعلام کرده اند که مسوولیت اجتماعی را پذیرفته اند، رو به افزایش بوده است. موضوع و مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکت ها در چند ساله اخیر با توجه به رشد سازمان های غیر دولتی، جنبش های اعتراضی علیه قدرت شرکت ها، افزایش آگاهی اجتماعی، توسعه بازارهای سرمایه و شرکت های سهامی عام و رسوایی های مالی و اخلاقی شرکت های بزرگ تبدیل به پاردایم مسلط و غالب در فضای اداره شرکت ها شده است. در کشور ما نیز، شرکت‌ها و مؤسساتی اعم از خصوصی و دولتی وجود دارند که تکلیف اجتماعی را در کسب و کار خود ترویج داده‌اند. اما علی‌رغم این فعالیت‌ها هیچ گونه شناخت مناسب از  کلیت موضوع و ارتباط آن با عملکرد کسب وکار  وجود ندارد و مشاهدات بیانگر این است که در این زمینه متأسفانه کمبود مطالعات در سطح ملی وجود دارد.

CSR  می­تواند به عنوان فعالیت یک کسب­و­­کار یا شرکت­های مسئولیت پذیری دیده شود که از جامعه- در جایی که آن­ها فعالیت می­کنند- مراقبت می­نماید. (زو و تان[۵]، ۲۰۰۸). کنفرانس صنایع در بریتانیا در این مورد اظهار می دارد “CSR مفهومی بسیار ذهنی است و بنابراین نمی­توان تعریف جامعی از آن ارائه داد.

در پرسشنامه ای که بین ١٠٠ شرکت برتر ایرانی توزیع گردید در ایران این مفهوم چندان مورد توجه قرار نمی گیرد ، اما تصوری که صاحبان صنایع از مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند ، عمدتا در حوزه های زیست محیطی ، کمکهای خیریه ، ایجاد و حفظ اشتغال ، تلاشهایی که منجر به دریافت گواهینامه هایی چون رعایت حقوق مصرف کننده یا تعالی سازمانییا زیست محیطی شده است و حمایت مالی از همایشها و کنفرانسها می باشد. به عبارت دیگر شرکتهای ایرانی اینگونه فعالیتهای خود را مسئولیت اجتماعی شرکتی می نامند . (امیدوار،۱۳۸۶)

مسئولیت اجتماعی شرکت

همگام با  داغ شدن مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت، مطالعات درباره این موضوع باید از دیدگاه ها و رشته های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه توجه به این نکته که چگونه مسئولیت اجتماعی شرکت به به جنبه های مختلف دنیای بیرونی آن و و فعالیت های مختلف آن مرتبط است. مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر به آسانی  با زمینه های مختلف مانند عملکرد مالی، مدیریت و تصمیمات مدیریتی، و چهارچوب های مختلف برای عملیات های مختلف شرکت مرتبط است. همچنین با رشته بازاریابی ، برند سازی و تمایز کاملاً در ارتباط است. در دهه اخیر، مسئولیت اجتماعی شرکت در منطق جغرافیایی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. (هند و دیگران[۱]، ۲۰۰۷).

با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر بخشی از هر چیزی است، تعرف دقیق این اصطلاح بیش از پیش مشکل تر شده است. بدون هیچ تردیدی مبانی نظری درباره مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت رو به رشد است، اما تعریف آن همچنان کارآسانی نیست. به همین دلیل است که دانشمندان مختلف آن را مفهومی میدانند که نیاز به بحث دارد و ذاتاً پیچیده است و قوانین نسبتاً بازی برای کاربرد دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت گاهاً به عنوان اصطلاحی فراگیر شناخته می شودکه مفاهیم مختلف کسب و کار و روابط اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد. با در نظر گرفتن مترادف بودن با بعضی مباحث دیگر و همپوشانی با برخی موارد، مسئولیت اجتماعی شرکت تبیین کننده مفاهیم موجود در ارتباط بین کسب و کار و جامعه است. کسب و کار چه بزرگ یا کوچک، در مکانی در درون جامعه اداره میشود، و باید مسئولیت که در قبال جامعه، مردم و محیطی که در ان فعالیت می کند را بپذیرد. زمان این سؤال که آیا شرکت ها در قبال جامعه مسئولیتی دارند یا خیر، دیگر گذشته است، در حال حاضر آنچه اهمیت دارد میزان مسئولیتی است که آن ها در برابر محیط پیرامون خود نشان می دهند.

در سال های اخیر، این موضوع یکی از دغدغه های اصلی سازمانی داخلی و بین المللی بوده است. و این به خاطر تغییر ارزش ها و نگرش ها همه ذینفعان مانند کارکنان، سهامداران، همچنین جامعه که نماینده دولت، گروههای فشار و موسسات داخلی و بین المللی است. افزایش تحصیلات، رفاه و ارتباطات گسترده و دیگر عوامل مهم محلی به تغییر ارزش ها و نگرش های گروههای مختلف جامعه کمک کرده است. (مهاپترا[۲]، ۲۰۰۷).

 

[۱] Hond, Bakker and Neergard

[۲] Mohapatra

[۱]Corporate Social Responsibility

[۲] Jamali et al

[۳] Welford

[۴] Bartlet&Golob

[۵] Zhu & Tan

[۱] Hond, Bakker and Neergard

[۲] Mohapatra

[۳] Gupta and Saxena

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها
  • مقاله مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.